پردازندهلپ تاپ

شایعه دوست داشتنی اپل درمورد استفاده تراشه M2 در مک‌بوک ایر ۲۰۲۲

گفته می‌شود اپل قصد دارد نسل بعدی مک‌بوک ایر را با طراحی و گزینه‌های رنگی جدید در نیمه نخست ۲۰۲۲ رونمایی کند که ظاهرا نخستین محصولی است که بطن آن به تراشه M2 آراسته می‌شود.

سال گذشته، اپل تراشه M1 را به‌عنوان نخستین SOS (سیستم-روی-چیپ) بهینه‌شده برای کامپیوترهای مک رونمایی کرد و تاکنون برای تأمین قدرت پردازشی نیمی از رایانه‌هایش از آن بهره گرفته است. این پردازنده با استفاده از فرایند تولید پنج‌نانومتری ساخته شده و شانزده‌میلیارد ترانزیستور در خود جای داده است و مانند دیگر پردازنده‌های به‌کاررفته در آیفون‌ و آیپد، از طراحی هسته‌ها و طراحی اختصاصی اپل برای قدرت‌بخشیدن به کامپیوتر‌های مک در کلاس دسکتاپ استفاده می‌کند.

تراشه M1 در بسیاری از بخش‌ها عملکرد و بازده تحسین‌برانگیزی به‌نمایش می‌گذارد؛ اما طبیعتا این تراشه ضعیف‌هایی نیز دارد و از قرار معلوم، اپل در حال تولید نسل دوم آن برای عرضه در کامپیوترهای مک عرضه‌شده در سال آینده میلادی است. اگر زومیت را دنبال کرده باشید، مدتی است شایعات زیادی از تراشه بعدی اپل منتشر می‌شود؛ اما معمولا تمرکز آن‌ها روی تراشه M1X به‌منظور استفاده در مک‌بوک پرو ۱۴ و ۱۶ اینچی معطوف بوده است؛ تراشه‌ای که احتمالا نسخه قدرتمند M1 با هسته‌های پردازشی و گرافیکی بیشتر خواهد بود.

بااین‌حال، اپل‌اینسایدر به‌نقل از افشاگری در توییتر گزارشی تدوین کرده است که نشان می‌دهد نسل بعدی تراشه‌های اپل، M2، احتمالا در نیمه نخست سال آینده میلادی در مک‌بوک ایر بازطراحی‌شده قرار خواهد گرفت. روز گذشته، افشاگری به‌نام Dylandkt با انتشار توییتی اظهار کرد نسل بعدی تراشه‌های اختصاصی اپل برای کامپیوترهای مک موسوم به M2 در نیمه نخست ۲۰۲۲ راه‌اندازی خواهد شد. وی مدعی است نخستین محصولی که این تراشه مجهز خواهد شد، مک‌بوک ایر جدید با گزینه‌های رنگی مشابه آی‌مک ۲۴ است که طبق شایعات پیشین، احتمالا طراحی آن نیز دستخوش تغییراتی خواهد شد.

افشاگر یادشده خاطرنشان می‌کند گفته‌هایش درباره تراشه M2 است که ماهیتی متفاوت از نسخه M1X دارد و احتمالا در محصولاتی با نیاز پردازشی کمتر نظیر آیپد پرو و مک‌بوک ایر به‌کار گرفته خواهد شد. گزارش‌های اخیر حاکی از آن است اپل قصد دارد مک‌بوک پرو را با دو پردازنده متفاوت تولید کند‌.

پردازنده‌های یادشده با نام رمز Jade C-Chop و Jade C-Die به هشت هسته قدرتمند برای پردازش‌های سنگین و دو هسته ضعیف برای پردازش‌های روزمره مجهزند. افزون‌براین، گمان می‌رود پردازنده‌های مذکور از ۱۶ و ۳۲ هسته گرافیکی بهره‌مند خواهند بود و موتور عصبی بهبودیافته‌ای نیز آن‌ها را همراهی خواهد کرد.

به‌احتمال فراوان نسل بعدی مک‌بوک پرو با کالبد و قلب تپنده‌ای جدید در رویدادی سپتامبر (شهریور و مهر) رونمایی خواهد شد. نوت‌بوک‌های حرفه‌ای اپل احتمالا به نمایشگر mini-LED مجهز می‌شود و از درگاه‌ها ورودی و خروجی بیشتری پشتیبانی خواهد کرد.

منبع
APPLEINSIDER

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا