پردازندهموبایل

تولید تراشه A15 اپل برای آیفون 13 احتمالا می ۲۰۲۱ آغاز می‌شود

گفته می‌شود TSMC قصد دارد در می ۲۰۲۱ تولید انبوه تراشه A15 را که مخصوص آیفون 13 است آغاز کند. این تراشه همچنان متکی‌ بر لیتوگرافی پنج نانومتری خواهد بود.

به‌ گزارش 9to5Mac،‌ اپل قصد ندارد در آینده‌ی نزدیک‌ به رابطه‌ی تجاری موفق خود با TSMC پایان بدهد و در همین راستا، گفته می‌شود تولید پردازنده‌ی A15 اپل در ماه می ۲۰۲۱ (اردیبهشت و خرداد ۱۴۰۰) آغاز خواهد شد. زمان‌بندی آغاز تولید تراشه A15 با عرضه‌ی نسل بعد سری آیفون در پاییز پیش رو سازگاری دارد. ظاهرا A15 قرار است متکی‌ بر همان لیتوگرافی پنج نانومتری A14 باشد و شرکت‌ها از همین حالا در حال آماده‌ شدن برای افزایش قدرت پردازشی در نسل بعد تراشه‌ها هستند.

لیتوگرافی تراشه‌ی A15 در مقایسه ‌با A14 تغییر نمی‌کند؛ اما طبق ادعای دیجی‌تایمز، در تراشه‌ی ۲۰۲۱ اپل از نسخه‌ی بهبودیافته‌ی لیتوگرافی پنج نانومتری استفاده خواهد شد. رابطه‌ی تجاری اپل و TSMC بسیار موفقیت‌آمیز بوده و اپل مدت‌ها است به‌ لطف TSMC در زمانی کوتاه به جدیدترین لیتوگرافی‌ها دست پیدا می‌کند. A14 نخستین تراشه‌ی تولید انبوه دنیا بود که از لیتوگرافی پنج نانومتری استفاده می‌کرد.

لیتوگرافی پنج نانومتری یکی از دلایلی است که باعث می‌شود تراشه‌ی M1 اپل در رایانه‌های جدید سری مک بسیار قدرتمندتر و کم‌مصرف‌تر از تراشه‌های اینتل باشد که جایگزین آن‌ها می‌شود. اینتل مدتی است در دستیابی به لیتوگرافی مدرن دچار مشکل شده و در حال حاضر از لیتوگرافی ۱۰ نانومتری در تراشه‌های نسل یازدهمی تایگر لیک لپ تاپ استفاده می‌‌کند.

به‌ نظر می‌رسد اپل همچنان مشتاق است جایگاه خود را در صنعت تراشه حفظ کند. دیجی‌تایمز می‌‌گوید اپل سفارش تولید تراشه‌ی چهار نانومتری را در TSMC ثبت کرده است (این تراشه‌ها در پایان سال جاری میلادی وارد خط تولید می‌شوند). گفته شده است لیتوگرافی چهار نانومتری ابتدا در یکی از تراشه‌های مخصوص رایانه‌های مک حضور پیدا می‌کند. اگر تولید در پایان ۲۰۲۱ افزایش یابد، احتمالا نخستین دستگاه‌های چهار نانومتری اپل در بهار ۲۰۲۲ عرضه خواهند شد.

با درنظرگرفتن حفظ لیتوگرافی در A15، هر نوع بهبود در عملکرد و مصرف انرژی این تراشه در مقایسه ‌با A14 غالبا از طریق اصلاحاتی در معماری به ‌لطف تخصص مهندسان اپل به ‌دست خواهد آمد.

استفاده از لیتوگرافی پنج نانومتری در تراشه‌ی A15، قابل ‌پیش‌بینی بود. اپل به‌طور معمول از یک لیتوگرافی برای دو نسل استفاده می‌‌کند. اپل و TSMC با A12 نخستین تراشه‌ی هفت نانومتری را به تولید انبوه رساندند و سپس از همین لیتوگرافی در A13 استفاده کردند. لیتوگرافی ۱۰ نانومتری ابتدا در A10X و باری دیگر در A11 مورد استفاده قرار گرفت.

منبع
9to5mac

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا