برنامه نویسی

چند پروژه جالب متن باز که توسعه وب را دوباره تعریف می کنند

امروزه برخی از پروژه های متن باز توسعه وب را دوباره تعریف می کنند، در این مطلب قصد معرفی رایج ترین پروژه های متن باز در حوزه توسعه وب را داریم.

در طی چند سال اخیر پروژه های متن باز به یک نیروی محرک اساسی در توسعه وب مدرن تبدیل شده اند. شاید برای شما جالب باشد که بدانید جی کوئری اولین پروژه متن بازی بود که در حوزه توسعه وب طراحی شد. امروزه چندین پروژه متن باز بسیار جذاب مانند DJango، Next.js، Vue، React، Express و … داریم که توسعه وب را برای ما ساده تر می کنند. این ابزارها و پروژه ها موفق شدند نحوه برخورد توسعه دهندگان وب با بخش های بک اند و فرانت اند را به میزان زیادی بهبود دهند و پیاده سازی ویژگی های جدید و نوآورانه را آسان تر کنند.

در سال جدید شاهد نوآوری های قابل توجهی در دنیای وب خواهیم بود که با حجم بسیار کمی قابل انجام هستند و نیازمند تعداد خطوط کد کمتری نیز هستند. همین عامل نیز باعث می شود تا زمان توسعه به میزان زیادی کاهش پیدا کند و اپلیکیشن های شما به میزان زیادی مقیاس پذیر شوند. این نوآوری های جدید در چند سال اخیر از سوی برخی از استارت آپ ها و شرکت های بزرگ محبوبیت پیدا کرده اند و در حال حاضر نیز افراد زیادی از آنها استفاده می کنند. در ادامه می توانید با 5 مورد از کاربردی ترین این پروژه های متن باز در دنیای توسعه وب بیشتر آشنا شوید.

آشنایی با پروژه متن باز Appsmith در توسعه وب

Appsmith یک فریم ورک متن باز است که برای ساخت سریع نرم افزارهای تجاری سفارشی سازی شده مانند پنل های مدیریتی، ابزارهای داخلی، داشبورد و موارد دیگر با widgetهای UI از پیش ساخته شده است که به راحتی می تواند به هر پایگاه داده دیگری از جمله GraphQL یا REST API متصل شده و همه چیز را با استفاده از کدهای جاوا اسکریپت کنترل کند.

چنین نرم افزاری در اغلب مواقع در هر سازمانی می تواند مورد استفاده قرار گیرد و همچنین شما می توانید از آن در پروژه های سرگرمی خود نیز استفاده کنید. در اغلب مواقع توسعه دهندگان ساعت های طولانی را روی مواردی مانند React یا انگولار صرف می کنند تا بتوانند چنین اپلیکیشن هایی را طراحی کنند. این در حالی است که با استفاده از Appsmith این کار به شکل ساده تری قابل انجام است.

نکاتی درباره ابزار Appsmith

امروزه فریم ورک Appsmith بیش از 15 منبع داده مختلف و 35 widget در رابطه کاربری را به شما ارائه می دهد. برای تیم ها و افرادی که علاقه مند هستند تا اپلیکیشن های داخلی شخصی و یا قابل شخصی سازی را بسازند می توانند از این ابزار برای میزبانی از پروژه هایی که دارند استفاده کرده و از مزایای آن نهایت بهره را ببرند. Appsmith همچنین دارای یک نسخه رایگان در جامعه مبتنی بر کلود نیز می باشد که تمام ویژگی های ضروری مورد نیاز برای ساخت یک ابزار داخلی عالی را به شما ارائه می دهد.

Appsmith چگونه می تواند توسعه وب را دوباره تعریف کند؟

تقریبا هر سازمان یا فردی در هر مقطعی به یک اپلیکیشن داخلی نیاز دارد. به جای این که شما همه چیز را از ابتدا بسازید این ابزار منبع باز به شما کمک می کند تا بتوانید با خطوط کمتری این کار را انجام دهید. با این کار می توانید به میزان زیادی هزینه های توسعه انواع وب سایت ها را نیز کاهش دهید و علاوه بر این می توانید در زمان خود نیز صرفه جویی کنید. این ابزار به توسعه دهندگان و کسب و کارها اجازه می دهد تا روی مسائل مهم تری تمرکز داشته باشند.

آشنایی با ابزار Appwrite

Appwrite یک سرور متن باز و end-to-end بک اند است که برای فرانت اند و توسعه دهندگان موبایل مورد استفاده قرار می گیرد. این ابزار به شما اجازه می دهد تا اپلیکیشن هایی بسیار سریع تر را برای خود طراحی کرده و بسازید. یکی از مهمترین اهداف توسعه و طراحی این ابزار این است که وظایف توسعه دهندگان را برای آنها ساده تر کند. این ابزار باعث می شود تا توسعه دهندگان وب بتوانند به شکل ساده تری از API های REST و سایر ابزارها استفاده کنند. افرادی که در حوزه توسعه وب فعالیت دارند می توانند با استفاده از این ابزار برنامه های پیشرفته تری را با سرعت بالاتری توسعه دهند.

مقاله‌ی مرتبط:

این فریم ورک زیبا بسیاری از ابزارها و امکانات متنوع را به شما ارائه می دهد که از جمله آنها می توان به پایگاه داده، فضای ذخیره سازی، کاربران زیاد، قابلیت محلی سازی، انواع توابع، کنسول، حریم خصوصی و امنیت بالا اشاره کرد. شاید برای شما جالب باشد که بدانید امروزه سرور Appwrite به عنوان یک Docker container بسته بندی شده است که به راحتی می توانید آن را تنظیم کرده و از آن استفاده کنید. دقت داشته باشید که امکان استفاده از آن از طریق ترمینال شما نیز وجود دارد و تفاوتی ندارد که شما به صورت محلی یا با استفاده از ارائه دهنده های ابری از آن استفاده کنید.

امروزه تیم Appwrite قصد دارد یک نسخه ابری را طراحی و راه اندازی کند تا تمام تنظیمات اضافی مورد نیاز برای خود را کاهش دهد.

Hasura پروژه برای تعریف دوباره توسعه وب

Hasura یکی از پروژه های متن باز است که نیاز چندانی به معرفی ندارد چرا که در حال حاضر به عنوان یکی از محبوب ترین پروژه های متن باز شناخته می شود. Hasura GraphQL Engine در واقع یک سرور GraphQL بسیار سریع است که APIهای بسیار سریع و RealTime GraphQL را ارائه می دهد که این کار از طریق Postgres قابل انجام است. نکته دیگر درباره این پروژه این است که triggerهای webhook را در ایونت های دیتابیس و پایگاه داده را نیز به شما ارائه می دهد که شما می توانید از تمام این قابلیت ها استفاده کنید.

پس اگر شما هم به دنبال یک موتور GraphQLAPI بسیار سریع هستید بدون این که مجبور باشید هیچ کدی بنویسید Hasura می تواند یکی از بهترین گزینه ها باشد که امروزه برای توسعه وب نیز می تواند بسیار جذاب باشد. در طول سال گذشته Hasura موفق شده با ویژگی هایی که به توسعه دهندگان در حوزه توسعه وب ارائه می دهد به ابزاری قدرتمند تبدیل شود. از جمله این ویژگی ها نیز می توان به مواردی مانند توابع بدون سرور، رابط کاربری ادمین، مهاجرت ها و … اشاره کرد.

نکاتی مهم درباره این ابزار

Hasura را می توان به سادگی در هر جایی اجرا کرد. شما می توانید آن را در دستگاه محلی خود اجرا کنید یا این که آن را در یکی از سرورهای آمازون، گوگل یا مایکروسافت اجرا کنید. امروزه این ابزار توسط بسیاری از شرکت های بزرگ و هیجان انگیزترین استارت آپ ها مورد استفاده قرار می گیرد و محبوبیت بالایی نیز دارد. پس اگر به دنبال ابزارهایی هستید که بتوانید توسعه وب را دوباره تعریف کنید بدون شک این ابزار نیز می تواند از گزینه های اصلی برای شما باشد.

آشنایی با ابزار Plasmic

Plasmic به توسعه دهندگان این اجازه را می دهد تا صفحات و سایر محتواهای نمایشی را به صورت کاملا بصری بسازند و در ادامه توسعه دهندگانی که در حوزه توسعه وب فعالیت دارند می توانند از آنها استفاده کرده و وب سایت های خود را با استفاده از آنها ایجاد کنند.

Plasmic می تواند به راحتی منطق را بپذیرد و می تواند داده ها و رفتارهایی که دارای کدهای شخصی سازی شده هستند را دریافت کرده و تعاملات پیچیده تری که در کامپوننت ها وجود دارد را نیز درک کند. بسته به فریم ورکی که شما در حال استفاده از آن هستید می توانید پروژه Plasmic را با ایجاد اجزای رابط کاربری مخصوص به خود توسعه دهید.

نکاتی درباره پروژه Plasmic

طراحان، بازاریابان، مدیران محصول و … می توانند از پروژه Plasmic برای ساخت صفحات (شامل صفحات لندینگ، صفحات مربوط به محتوا، قالب های صفحات و …) استفاده کنند. این پروژه می تواند به توسعه دهندگان در زمینه توسعه وب کمک کند تا در زمان خود به میزان زیادی صرفه جویی کنند و همین طور به آنها کمک می کند تا ارتباطات رفت و برگشتی میان اعضای تیم را نیز کاهش دهند. به زبان ساده تر می توان گفت Plasmic می تواند یک جایگزین بسیار مناسب برای توسعه دهندگان باشد تا بتوانند کنترل کاملی روی بخش های فرانت اند پروژه های خود داشته باشند.

رایج ترین کاربرد استفاده از این پروژه طراحی های Plasmic مانند محتوای CMS در طول یک API است. با این حال نباید فراموش کنید که شما می توانید کدهای خود را در پایگاه کدی که دارید ایجاد کنید یا حتی صفحاتی را در پلتفرم هایی مانند Shopify منتشر کنید. هدف از ابزار Plasmic در نهایت این است که یک builder همه کاره باشد و در هر محیطی به سادگی ادغام شود.

Supabase برای تعریف دوباره توسعه وب

Supabase یک جایگزین متن باز برای Firebase که به شکلی طراحی شده است که به شما اجازه می دهد تا آن را به سرعت در بک اند خود راه اندازی کنید. در درجه اول این ابزار روی ارائه چهار مورد ضروری در حوزه مقیاس پذیری تمرکز دارد که این چهار مورد شامل موارد زیر هستند:

–          پایگاه داده(Postgres)

–          Auth

–          ذخیره فایل ها

–          APIهایی که به صورت خودکار تولید می شوند.

همه این موارد را به راحتی می توان تنظیم کرد و به صورت مستقیم از طریق داشبوری که به شما ارائه می دهند بدون نیاز به هیچ گونه کدی از آنها استفاده کرد. علاوه بر این نباید فراموش کنید که شما می توانید به سادگی هرچه تمام آنها را شخصی سازی کنید.

استفاده از Supabase برای توسعه وب

یکی از مهمترین مواردی که باعث شده تا این ابزار در دنیای توسعه وب از اهمیت و محبوبیت زیادی برخوردار باشد این است که این ابزار می توان ساخت محصولات ایمن و مقیاس پذیر در حوزه توسعه وب را برای توسعه دهندگان فعال در این حوزه ساده تر کند. اگر شما هم یک توسعه دهنده تازه کار هستید و به تازگی شروع به کار کرده اید بدون شک استفاده از این ابزار می تواند برای شما مفید و سودمند باشد.

نکاتی مهم درباره Supabase

امروزه پروژه Supabase می تواند به عنوان یک نسخه مبتنی بر کلود مورد استفاده قرار گیرد یا این که با استفاده از Docker آن را در سرویس خود میزبانی کنید. نکته مهم دیگری که درباره این پروژه وجود دارد مستندات کامل آن است. فراموش نکنید که این پروژه دارای جامعه توسعه دهندگان فوق العاده ای نیز می باشد. آنها تقریبا همه چیز را برای این پروژه می سازند که شامل کتابخانه های UI نیز می باشد.

 

لینک کوتاه : https://jkzweb.com/959335

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا