برنامه نویسیبرنامه نویسی وب

دلایلی که باید الکترون (ElectronJS) را یاد بگیریم

فریم ورک الکترون یکی از بهترین فریم ورک های دسکتاپ است، ما در این مطلب قصد داریم به بررسی فریم ورک الکترون و مزایا و معایب آن بپردازیم.

اگر شما هم می خواهید از زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت برای ساخت یک برنامه دسکتاپ استفاده کنید احتمالا یکی از گزینه هایی که به آن فکر کرده اید فریم ورک الکترون است. الکترون که در سال 2013 توسط گیت هاب برای ویرایشگر اتم ایجاد شده بود امروزه توسط بسیاری از شرکت های بزرگ مانند مایکروسافت، دیسکورد و اسلک نیز مورد استفاده قرار می گیرد. ما در این مطلب قصد داریم یک نمای کلی از فریم ورک الکترون را به همراه مزایا و دلایل استفاده از آن به شما ارائه دهیم که بدون شک مطالعه آن برای افرادی که قصد کار کردن با این فریم ورک را دارند مفید و کاربردی خواهد بود.

تاریخچه فریم ورک الکترون

در سال 2013 گیت هاب در تلاش بود تا یک ویرایشگر جدید به نام اتم را ایجاد کند. آنها قصد داشتند از فناوری های تحت وب برای تولید و ساخت این ویرایشگر استفاده کنند. متاسفانه در آن زمان ابزارهای مناسبی برای ساخت اپلیکیشن با استفاده از فناوری های وب وجود نداشت. در واقع در آن زمان راهکارهای بسیار کمی برای جاسازی مرورگر وجود داشتند که اکثر آنها نیز به شکل مناسبی طراحی نشده بودند. در نهایت گیت هاب تصمیم گرفت تا ابزار مخصوص به خود را برای این کار بسازد که در ادامه آن را Atom-Shell نامید. حتی زمانی که ویرایشگر اتم توسط ویژوال استودیو کد ضربه سختی خورد این ابزار همچنان موفق شد به سرعت رشد کند. بعدها این ابزار به فریم ورک الکترون تغییر نام پیدا کرد و در حال حاضر نیز با همین نام شناخته می شود.

آشنایی با این فریم ورک

فریم ورک الکترون در واقع Chromium است که به همراه Node.js در یک پکیج به صورت اپلیکیشن دسکتاپ قرار گرفته است. Chromium در واقع ابزاری است که مرورگر کروم را تقویت می کند و Node.js نیز محبوب ترین موتور جاوا اسکریپت در سمت سرور می باشد. هر دوی این پروژه ها به خوبی نگهداری شده اند و بالغ هستند و به همین علت نیز ابزارهای بهینه و قابل اعتمادی به شمار می آیند.

فریم ورک الکترون به شما اجازه می دهد تا از جاوا اسکریپت در بخش فرانت اند درست مانند یک وب سایت معمولی استفاده کنید. علاوه بر این به شما اجازه می دهد تا از Node.js برای دسترسی به فایل ها و سایر عملیات های مربوط به سیستم استفاده کنید. از آنجایی که این فریم ورک به شما اجازه می دهد تا از جاوا اسکریپت برای انجام تمام کارهای خود استفاده کنید به عنوان راهی برای ساخت اپلیکیشن های دسکتاپ با استفاده از زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت شناخته می شود.

مقاله‌ی مرتبط:

با این حال باید دقت داشته باشید از آنجایی که فریم ورک الکترون کل مرورگر و Node.js را باندل می کند معمولا برنامه هایی با اندازه بزرگ را تولید می کند.

مزایای مهم استفاده از فریم ورک الکترون

–          این فریم ورک دارای جامعه بسیار بزرگی است.

–          توسط بسیاری از شرکت ها مانند مایکروسافت، اسلک و دیسکورد مورد استفاده قرار می گیرد.

–          منحنی یادگیری کوتاهی دارد.

–          اجازه استفاده از اکوسیستم وب را برای شما فراهم می کند.

–          با Node.js ادغام شده است.

–         سطح امنیت داده ها بالا است.

–        فرآیند توسعه بسیار سریع‌تر است زیرا یک کدبیس در تمام سیتم عامل‌ها استفاده می‌شود.

–       با ابزارهای وب Ul/UX تعامل دارد.

–       با بیشتر کتابخانه ها و فریم‌ورک ها سازگار است.

–      ساخت برنامه دسکتاپ با الکترون زمان کمتری می برد از این رو باعث کاهش هزینه نیز می‌شود.

معایب فریم ورک الکترون

مانند هر تکنولوژی دیگری این فریم ورک هم دارای معایبی است، که در اینجا به آن‌ها اشاره می‌کنیم. اما مزایای الکترون آنقدر زیاد است که می توان از این معایب چشم پوشی کرد.

–          اندازه فایل نصبی آن بزرگ است .

–          حجم نسبتا زیادی از CPU و رم را مصرف می کند.

چرا باید از الکترون استفاده کنیم؟

بخش سخت و خسته کننده ایجاد برنامه دسکتاپ، ساده کردن بسته بندی، نصب، به روز رسانی، پشتیبانی از منوهای بومی (native)، نوتیفیکیشن‌ها، و در نهایت بهینه‌سازی گزارش‌های خرابی برنامه است.

Electron JS تقریبا تمام این مراحل را انجام می‌دهد تا کاربر بتواند بر روی هسته برنامه خود تمرکز کند.

وقتی ما در حال نوشتن یک برنامه برای مرورگر وب هستیم، اساسا در حال نوشتن کدی هستیم که بر روی رایانه شخص دیگری اجرا می‌شود. ما نمی‌دانیم کاربران مورد نظر ما از چه مرورگری استفاده خواهند کرد. آن‌ها ممکن است از آخرین نسخه کروم یا نسخه قدیمی اینترنت اکسپلورر استفاده کنند.

از این رو انتخاب زیادی برای ما باقی نمی‌ماند جز اینکه در فناوری‌هایی که برای پیاده‌سازی انتخاب می‌کنیم و نوع کدی که باید آماده کنیم محافظه کار باشیم.

وقتی برنامه های خود را با الکترون می‌سازید، نسخه خاصی از Chromium و Node.JS را بسته‌بندی می‌کنید، بنابراین می‌توانید به ویژگی‌هایی که در این نسخه‌ها است تکیه کنید.

الکترون از دیدگاه تجاری

از آنجایی که با الکترون می‌توانید یک برنامه دسکتاپ با فناوری‌های وب بسازید، به احتمال زیاد تیم توسعه‌دهندگان فعلی شما با این چالش مقابله خواهند کرد. می‌توانید از استعدادهای موجود به خوبی استفاده کنید. همچنین زمان ورود به بازار را سرعت می‌بخشد، زیرا نیازی به تنظیم کد خود با سیستم‌های مختلف و نسخه‌های آن‌ها ندارید.

در بیشتر موارد Electron انتخاب خوبی از نقطه نظر تجاری خواهد بود، و تصمیمات فنی همیشه باید با در نظر گرفتن دیدگاه تجاری اتخاذ شوند. استفاده از زمینه کسب و کار برای تصمیم گیری تکنیکال، اولین قدم برای شکستن مرزهای بین فناوری اطلاعات و کسب و کار، و ساخت محصولات بهتر است.

5 برنامه محبوب دسکتاپ ساخته شده با الکترون

بیایید چند برنامه محبوب دسکتاپ ساخته شده با الکترون را بررسی کنیم. من مطمئنا که اکثر شما این برنامه ها را می‌شناسید و بسیاری از شما به صورت روزانه از آن‌ها استفاده می‌کنید.

برنامه دسکتاپ WebTorrent

همه می‌دانند تورنت چیست. فایل‌های تورنت فایل‌هایی هستند که افراد می‌توانند با استفاده از کانکشن همتا به همتا (peer-to-peer) مبادله کنند. کاربران فایل‌ها را در رایانه‌ها یا دستگاه‌های تلفن همراه خود ذخیره می کنند و هر چه افراد بیشتری یک فایل را ذخیره کنند، سرعت دانلود بالاتر خواهد رفت. این اولین نمونه برنامه الکترون است.

برنامه WebTorrent با استفاده از برنامه Electron.js و سایر ابزارهای جاوااسکریپت ساخته شده است و از فناوری WebRTC برای اتصال همتا به همتا استفاده می‌کند. WebTorrent Desktop برای سه پلتفرم اصلی مک، لینوکس، ویندوز ساخته شده است.

برنامه دسکتاپ وردپرس

وردپرس یک سیستم مدیریت محتوای محبوب است که برای ویرایش و مدیریت وب سایت استفاده می‌شود. اما جدا از نسخه وب، یک برنامه دسکتاپ نیز با استفاده از الکترون ساخته شد تا در چند پلتفرم به طور همزمان استفاده شود.

با کمک Electron.js، برنامه دسکتاپ وردپرس به سرعت در همه سیستم عامل‌ها بارگیری می‌شود. جدا از الکترون، کتابخانه React نیز برای ارائه تجربه کاربری جذاب استفاده می‌شود.

برنامه دسکتاپ Slack

اسلک یک برنامه پیام رسان شرکتی است که به طور گسترده در بین کارکنان شرکت‌ها، با هر اندازه‌ای استفاده می‌شود. برنامه دسکتاپ اسلک برای همه سیستم عامل‌های محبوب مانند لینوکس، ویندوز، مک ساخته شده است. همچنین برنامه های موبایل اندروید و iOS در دسترس است.

تیم اسلک تصمیم گرفت از فریم ورک Electron Ul برای توزیع سریع نسخه دسکتاپ روی همه پلتفرم‌ها استفاده کند و حفظ برنامه دسکتاپ مبتنی بر الکترون برای یک تیم بسیار راحت است. (استفاده از یک کدبیس برای همه پلتفرم‌ها)

برنامه دسکتاپ WhatsApp

واتس اپ به عنوان یکی از محبوب ترین پیام‌رسان‌های جهان شناخته می‌شود. شما می‌توانید پیام‌های صوتی و تصویری برقرار کنید، پیام‌های متنی ارسال کنید، مخاطبین، تصاویر و غیره را به اشتراک بگذارید. برنامه دسکتاپ برای ویندوز و مک در دسترس است، اما نسخه رسمی دسکتاپ برای لینوکس ندارد.

از الکترون برای ایجاد نسخه دسکتاپ واتس اپ استفاده شده است تا عملکرد بالاتری داشته باشد و فرآیند مدیریت را ساده کند.

برنامه دسکتاپ Skype

خوب، پنجمین مورد در لیست ما پیام رسان اسکایپ است، که بسیار محبوب می‌باشد. این برنامه امکان برقراری تماس صوتی و تصویری، ارسال پیام و برقراری تماس‌های نقدی با تلفن همراه و ثابت را فراهم می‌کند. نسخه دسکتاپ در همه سیستم عامل‌های لینوکس، مک، ویندوز در دسترس است.

البته این 5 برنامه دسکتاپ محبوب الکترون تنها مواردی نیستند که باید در نظر بگیرید، برنامه های زیاد دیگری وجود دارد که می‌توانید خودتان آن‌ها را بررسی کنید، مثل Pexels، vscode و غیره.

لینک کوتاه : https://jkzweb.com/138864

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا