هوش مصنوعی

فیسبوک با ویدئوهای عمومی، هوش مصنوعی خود را تعلیم می‌دهد

فیسبوک گفته است با راه‌اندازی پروژه‌ی Learning from Videos قصد دارد هوش مصنوعی‌اش را ازطریق ویدئوهایی تقویت کند که به‌صورت عمومی روی پلتفرمش منتشر می‌شوند.

فیسبوک روز جمعه اعلام کرد در حال راه‌اندازی پروژه‌ی جدیدی است که می‌تواند به‌صورت خودکار مشخصه‌های صوتی و متنی و بصری ویدئوهایی را شناسایی کند که روی پلتفرمش بارگذاری شده‌اند. براساس گزارش خبرگزاری سی‌نت به‌نقل از بیانیه‌ی مطبوعاتی فیسبوک، این شبکه‌ی اجتماعی می‌گوید پروژه‌ی یادشده «یادگیری از ویدئوها» (Learning from Videos) نام دارد و به سیستم‌های اصلی متکی‌بر هوش مصنوعی فیسبوک کمک می‌کند تا کارهایی مثل پیشنهاد محتوا و اجرای سیاست‌های کاری را بهتر انجام دهند. همچنین طبق گفته‌ی فیسبوک، پروژه‌ی یادشده کاربردهای اضافه‌ای به‌همراه خواهد آورد.

فیسبوک در بیانیه‌ی مطبوعاتی‌اش می‌گوید سیستم‌های هوش مصنوعی این شرکت با یادگیری از جریان‌های جهانی ویدئوهایی که در‌دسترس عموم قرار دارند و تقریبا تمامی مناطق دنیا و صدها زبان را شامل می‌شوند، نه‌تنها دقت خود را بیشتر افزایش می‌دهند؛ بلکه می‌تواند بهتر از قبل با دنیای در حال رشد امروزی تطابق پیدا کنند و تفاوت‌های ظریف بین فرهنگ‌ها و مناطق مختلف را به‌خوبی بشناسند.

پروژه‌ی Learning from Videos با کمک به محققان هوش مصنوعی برای جداشدن از داده‌های برچسب‌گذاری‌شده، می‌تواند محصولات متکی‌بر هوش مصنوعی را بهبود بخشد و تجربه‌های کاملا جدیدی ایجاد کند.

مارک زاکربرگ می‌گوید فرایندهای خودنظارتی می‌توانند به سیستم‌های هوش مصنوعی یاد دهند وقتی کاربر جمله‌ای طولانی تایپ می‌کند، ویدئوهای مرتبط‌ را به‌نمایش درآورند؛ مثل جست‌و‌جو برای این جمله «هر بار که آهنگ تولدت مبارک را برای مادربزرگ خواندیم، به من نشان بده». فیسبوک می‌گوید سیستم‌هایش را به‌گونه‌ای تعلیم می‌دهد که عبارت «تولدت مبارک» را به موضوعاتی مثل شمع و کیک و افرادِ مشغول آوازخواندن نسبت دهد.

فیسبوک پیش‌تر بارها با مشکلاتی در زمینه‌ی امنیت و حریم خصوصی دست‌و‌پنجه نرم کرده است. این غول حوزه‌ی شبکه‌های اجتماعی می‌گوید بر استفاده از «راهکارهای خودکار» برای اجرای قوانین حریم خصوصی تأکید می‌کند. فرایندهای یادگیری نیمه‌خودکار و خودنظارتی روی ویدئوهای عمومی این پلتفرم باعث شده‌اند سیستم‌های بینایی رایانه‌ای و تشخیص گفتار این شرکت بهبود پیدا کنند.

شبکه‌ی اجتماعی فیسبوک می‌گوید در مدت ۶ ماه فریم‌ورکی پیشرفته و خودنظارتی برای درک ویدئو طراحی کرده و توانسته است یکی از مدل‌های هوش مصنوعی را برای سیستم پیشنهاد‌ها اینستاگرام ریلز (Instagram Reels) پیاده‌سازی کند. آزمایش‌های اولیه نشان می‌دهد اعمال سیستم‌های یادگیری خودنظارتی روی ویدئوها باعث افت ۲۰ درصدی خطاهای ناشی از تشخیص گفتار می‌شود که در زمینه‌هایی مثل زیرنویس خودکار و وظایفی کاربرد پیدا می‌کند که به شناسایی سخنان تنفرآمیز منجر می‌شوند.

در چند وقت اخیر، فیسبوک تلاش کرده است به پیشرفت‌های بیشتری در حوزه‌ی هوش مصنوعی دست پیدا کند. اوایل ماه جاری میلادی، اعضای تیم هوش مصنوعی فیسبوک گفتند به دستاورد جدیدی رسیده‌اند و مدل بینایی رایانه‌ای خودنظارتی Seer توانسته اطلاعات لازم را از یک‌میلیارد عکس عمومی تصادفی و بدون برچسب اینستاگرام یاد بگیرد و سپس سوژه‌ی اصلی درون تصاویر را با نرخ دقت ۸۴٫۲ درصد شناسایی و دسته‌بندی کند. اواخر سال گذشته‌ی میلادی، فیسبوک اعلام کرد به‌لطف بهبودهای اعمال‌شده در فناوری هوش مصنوعی، بیشتر از قبل می‌تواند ویدئوهای حاوی سخنان تنفرآمیز را پیش از گزارش کاربران شناسایی کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا