امنیتگجت

هک شدن ایرتگ اپل برای نخستین بار

یک محقق امنیتی توانسته است با نفوذ به ریزکنترلر ایرتگ، آدرس URL تراشه‌ی NFC این ردیاب هوشمند را تغییر بدهد. این یعنی عملا او موفق به هک کردن ایرتگ شده است.

بیش از ۱۰ روز از عرضه‌ی رسمی ردیاب هوشمند ایرتگ اپل (Apple AirTag) می‌گذرد. مدتی پیش دیدیم که یک کاربر توانست ایرتگ را به‌ شکل کارتی باریک بازطراحی کند و آن را داخل کیف پول قرار بدهد. همچنین در گزارشی دیگر اعلام شد استفاده از ایرتگ برای تعقیب کردن بقیه «به‌ شکل ترسناکی ساده» است.

اخیرا محققی امنیتی موفق به هک کردن ایرتگ شده و توانسته است URL تراشه‌ی NFC این ردیاب را که به قابلیت Lost Mode ارتباط دارد، اصلاح کند. به گزارش 9to5Mac، کاربر Stack Smashing در توییتر، گفته است که توانسته «به درون ریزکنترلر ایرتگ نفوذ کند» و المان‌هایی از نرم‌افزار این ردیاب هوشمند را تغییر بدهد.

ریزکنترلر نوعی مدار مجتمع است که به‌طور معمول از طریق یک واحد ریزپردازنده، حافظه و دیگر قطعات برای کنترل کردن دستگاه‌ها از آن استفاده می‌شود. بر اساس ادعای AllAboutCircuits، «این دستگاه‌ها برای استفاده‌ی توکار بهینه شده‌اند و این یعنی نه‌تنها به عملکرد پردازشی نیاز دارند، بلکه به تعامل واکنش‌گرا با قطعات دیجیتال، آنالوگ یا الکترومکانیکی نیازمند هستند.»

بدین ترتیب می‌توانیم بگوییم که ایرتگ اپل به‌نوعی جیلبریک شده و هکر توانسته است برای ایرتگ تصمیم بگیرد که چه کاری انجام بدهد. این محقق امنیتی که موفق شد URL تراشه‌ی NFC را عوض کند، در ویدئویی که در توییتر منتشر کرده، نسخه‌ی عادی ایرتگ را با نسخه‌ی اصلاح‌شده مقایسه می‌کند. نسخه‌ی عادی ایرتگ از طریق NFC وب‌سایت Find My را باز می‌کند؛ اما نسخه‌ی اصلاح‌شده‌ی ایرتگ سراغ باز کردن لینکی غیر مرتبط می‌رود که ممکن است برای فیشینگ یا اهداف دیگر مورد استفاده قرار بگیرد.

در حال حاضر باید منتظر بمانیم و ببینیم آیا اپل می‌تواند از طریق سرورها مکانیزمی برای جلوگیری از هک شدن ایرتگ اعمال کند یا خیر.

دیدگاه شما کاربران جی کی زی وب در مورد این خبر  چیست؟

منبع
9to5mac

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا