پردازنده

عرضه پردازنده‌ های رایزن 7000 رافائل احتمالا با ذن 4 و لیتوگرافی 5 نانومتری

افشاگران معتقدند پردازنده‌ های سری رایزن 7000 ای ام دی با کدنام رافائل سال ۲۰۲۲ با لیتوگرافی پنج‌نانومتری و معماری ذن 4 به بازار عرضه می‌شوند؛ البته وضعیت فعلی بازار تراشه ممکن است روی تاریخ عرضه اثر بگذارد.

افشاگری با نام کاربری MebiuW مدتی پیش در توییتر مدعی شد به نقشه‌ی راه جدید AMD دست یافته است که برنامه‌های این شرکت را در سال جاری میلادی تشریح می‌کند. ساعاتی پیش، بخشی دیگر از همان نقشه‌ی راه افشا شد که پیش‌تر جزئیاتی درباره‌اش نمی‌دانستیم. VideoCardz این نقشه‌ی راه را قبل از حذف‌شدن دیده است و مشخصات اولیه‌ی پردازنده‌های مورد‌انتظار جدید AMD را نشان می‌دهد که مبتنی‌بر معماری ذن 4 خواهند بود.

جزئیات پردازنده رایزن 7000 رافائل در اسکرین شات فاش شده

پردازنده‌ های ذن 4 ای ام دی که با کدنام رافائل (Raphael) شناخته می‌شوند، احتمالا در اوایل سال ۲۰۲۲ معرفی خواهند شد و از استانداردهای DDR5 و PCIe 5.0 پشتیبانی خواهند کرد.  رافائل پس از پردازنده‌های جدیدی عرضه می‌شود که گفته می‌شود مدل رفرش پردازنده‌های ذن 3 هستند و برپایه‌ی پلتفرم موفق رایزن 5000 ساخته می‌شوند و اواخر ۲۰۲۱ از راه می‌رسند. این پردازنده‌ها شاید با نام رایزن 6000 معرفی شوند و از معماری ذن 3 پلاس و لیتوگرافی شش‌نانومتری TSMC بهره ببرند.

لیتوگرافی شش‌نانومتری TSMC نسخه‌ی اصلاح‌شده‌ی لیتوگرافی هفت‌نانومتری این شرکت است که در پردازنده‌های رایزن 5000 استفاده شده بود. افزون‌براین، پردازنده‌های رافائل احتمالا از لیتوگرافی پیشرفته‌تر پنج‌نانومتری TSMC استفاده می‌کنند که طراحی‌شان کاملا جدیدی است. در‌واقع طبق شایعه‌ها‌، تفاوت بین لیتوگرافی پنج‌نانومتری و شش‌نانومتری TSMC بسیار بیشتر از تفاوت بین لیتوگرافی شش‌نانومتری و هفت‌نانومتری این شرکت است.

پردازنده‌ های رایزن 7000 رافائل AMD از DDR5 و PCIe 5.0 پشتیبانی خواهند کرد

پردازنده‌های خانواده‌ی رایزن 7000 با کدنام رافائل و معماری ذن 4 میزبان تغییرات دیگر هم می‌شوند. براساس اطلاعات فاش‌شده، رایزن 7000 از PCIe 5.0 و DDR5 پشتیبانی می‌کند و به سوکت جدید AM5 مجهز است و به‌صورت پیش‌فرض با واحد گرافیکی داخلی RDNA 2 در‌دسترس قرار می‌گیرد.

AMD در چند نسل اخیرِ این پردازنده‌های مین‌استریم از واحد گرافیکی داخلی استفاده نکرده است؛ ازاین‌رو، حضور iGPU در رایزن 7000 اتفاق بسیار مهمی محسوب می‌شود. گفته می‌شود پس از رافائل، AMD سراغ معرفی نسل جدیدی از پردازنده‌های شتاب‌یافته‌ی (APU) خود با لیتوگرافی پنج‌نانومتری می‌رود. بدین‌ترتیب، انتظار داریم AMD در محصولات مین‌استریمش مستقیما با پردازنده‌های اینتل رقابت کند.

نقشه راه پردازنده CPU ای ام دی / AMD تا سال ۲۰۲۳ اسکرین شات فاش شده

 

توییت جدید حساب کاربری Olrak29_ c در توییتر اطلاعات فاش‌شده‌ی قدیمی و جدید را جمع‌آوری کرده است تا نقشه‌ی راه کامل AMD تا سال ۲۰۲۳ به‌دست بیاید. نقشه‌ی راه مذکور نشان می‌دهد AMD به‌غیر از پردازنده‌های متکی‌بر معماری ذن 3 پلاس و ذن 4، قصد دارد سری جدیدی از پردازنده‌های شتاب‌یافته و پردازنده‌های سری تردریپر 5000 با کدنام شاگال را در سال جاری میلادی عرضه کند.

درباره‌ی صحت شایعه‌ها بهتر است بدانید شایعه‌های این‌چنینی در بیشتر مواقع جزئیات دقیقی در‌بر دارند. پردازنده‌های سری رافائل در جایگاه مناسب و منطقی نقشه‌ی راه فاش‌شده‌ی AMD قرار گرفته‌اند. تنها نکته‌ای که افشاگران در آن به اتفاق‌نظر نرسیده‌اند، زمان دقیق عرضه‌ی تراشه‌ها است. بنابر شایعه‌ها، پردازنده‌های رایزن 7000 سال ۲۰۲۲ عرضه می‌شوند؛ ولی با درنظرگرفتن تقاضای فراوان مشتریان TSMC و کمبود شدید تراشه در بازار، احتمال دارد عرضه‌ی این پردازنده‌ها با تأخیر مواجه شود. امیدواریم تیم قرمز در مراسم CES ۲۰۲۲ اطلاعات بیشتری درباره‌ی پردازنده‌های رافائل منتشر کند.

منبع
digitaltrends

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا