برنامه نویسی

چندین مورد از ابزارهای کنترل چرخه حیات توسعه نرم افزار

امروزه ابزارهای مدیریت توسعه نرم افزار از اهمیت بالایی برخوردار هستند، در این مطلب به معرفی 5 ابزار ضروری برای مدیریت توسعه نرم افزار می پردازیم.

توسعه نرم افزار در 30 سال گذشته مسیر طولانی را طی کرده است. در گذشته توسعه دهندگان نرم افزار می توانستند چرخه عمر توسعه نرم افزار خود را روی کامپیوترهای شخصی خود نیز مدیریت کنند. شما به عنوان یک توسعه دهنده نرم افزار می توانستید کدهای خود را بنویسید، آنها را اشکال زدایی و دیباگ کرده و اقدام به Build کردن آنها کنید. در کنار تمام این موارد شما می توانستید تمام آنها را از دسکتاپ خود ارسال کنید. منابع شما در یک سرور ذخیره شده و اطلاعات با ذخیره شدن در یک فایل فشرده شده در پایان روز مدیریت می شدند. اگر شما هم در گذشته از یک ابزار کنترل منبع استفاده می کردید احتمالا این ابزار یکی از ابزارهای CVS یا SVN با یک سرور مرکزی بود که انشعاب و ادغام پروژه را به یک چالش بسیار جدی برای شما تبدیل می کرد. با این حال امروزه روش ها و ابزارهای مدرن تری برای کنترل چرخه حیات توسعه نرم افزار تولید شده اند که آشنایی با آنها برای تمام توسعه دهندگان می تواند مفید و کاربردی باشد.

روند مدیریت توسعه نرم افزار در گذشته و امروز

در گذشته توسعه دهندگان نرم افزار زمانی که می خواستند برنامه و اپلیکیشنی که ایجاد کرده اند را منتشر کنند آن را از طریق یک دیسک فلاپی برای سازنده نرم افزار و مشتری ارسال می کردند و آنها نیز با انتشار چنین دیسک هایی اقدام به فروش نرم افزار خود می کردند.

امروزه روند کنترل و مدیریت توسعه نرم افزار هم ساده تر و هم پیچیده تر شده است. اکثر نرم افزارهای جدید توسط مرورگرها ارائه می شوند. تیم های توسعه دهندگان از راه دور پایگاه کدهای بزرگ را با استفاده از مخازن کد مرکزی مدیریت می کنند که ممکن است کمی پیچیده به نظر برسد. آنها می توانند این کار را با استفاده از ابزارهای ردیابی و ارتباطی هماهنگ و انجام دهند. این عامل نیز باعث یکپارچه سازی مداوم و استقرار مداوم کدها با استفاده از ابزارهایی که به طور خاص به همین منظور طراحی شده اند می شود. مدل های تحویل و ارائه پروژه مانند Saas به تیم های توسعه نرم افزار اجازه می دهند تا هر زمان که بخواهند بتوانند فورا ویژگی های جدید را به پروژه اضافه کنند.

نکاتی درباره این روند توسعه نرم افزار

فرایندی که در بخش قبلی در خصوص مدیریت توسعه نرم افزار بیان کردیم نیازمند استفاده از ابزارهای زیادی است. برخی از افراد ممکن است این طور استدلال کنند که استفاده از صندلی های مناسب و همینطور مانیتورهای عریض برای مدیریت این روند می تواند کافی باشد ولی نباید فراموش کنید که شما به ابزارهای نرم افزاری نیاز دارید که بتوانند این کار را برای شما ساده تر کنند.

بنابراین سوال اساسی که در این جا ممکن است برای شما به وجود بیاید این است که برای توسعه نرم افزار مدرن به چه ابزارها و نرم افزارهایی نیاز داریم؟ تیم های توسعه نرم افزار مدرن برای این کار حداقل به 5 ابزار زیر نیاز پیدا خواهند کرد.

محیط توسعه یکپارچه

نوشتن کدها هر روز در حال سخت تر شدن است و توسعه دهندگان به ابزارهایی نیاز دارند که بتوانند این روند را با موفقیت ادامه دهند. یک IDE خوب امکان ویرایش کدها، برجسته سازی سینتکس، تکمیل کدهای شما به صورت خودکار، مدیریت و کنترل منابع استفاده شده در پروژه، کامپایل کردن کدها و دیباگ کردن را برای توسعه نرم افزار فراهم می کند. علاوه بر این یک IDE خوب به توسعه دهندگان اجازه می دهد تا با استفاده از افزونه ها و APIها ویژگی های جدیدی را نیز به این ابزارها بیفزایند.

مقاله‌ی مرتبط:

اگر نیازمندی های خاصی ندارید ویژوال استودیو کد می تواند یکی از بهترین گزینه ها برای شما باشد. دلیل این موضوع این است که ویژوال استودیو کد محبوب ترین، قدرتمندترین و بهترین IDE موجود در دنیا است.

نکاتی مهم درباره ویژوال استودیو کد برای توسعه نرم افزار

ویژوال استودیو کد توسط شرکت مایکروسافت طراحی و ساخته شده است و توسط این شرکت نیز نگهداری می شود. این ابزار یکی از محبوب ترین ابزارهای توسعه نرم افزار در دنیا است که می تواند تقریبا هر زبان برنامه نویسی را به راحتی پشتیبانی کند و دارای هزاران افزونه مختلف و بسیار مفید است. شاید برای شما جالب باشد که بدانید در حال حاضر 20 میلیون توسعه دهنده در حال کار کردن با این IDE هستند و این ابزار توسط طیف گسترده ای از توسعه دهندگان انتخاب می شود. نکته مهم درباره این ابزار این است که امکان اتصال به GitHub Copilot را برای شما فراهم می کند که یک ابزار و دستیار کدنویسی مبتنی بر هوش مصنوعی است که استفاده از آن می تواند انگیزه بیشتری را برای توسعه دهندگان فراهم کند.

ابزارهای ارتباطی برای توسعه دهندگان نرم افزار

شیوع ویروس کرونا شیوه همکاری تیم های توسعه دهنده نرم افزار را به طور کامل تغییر داده است. به صورت ناگهانی تیم های توسعه دهنده نرم افزار شروع به دورکاری کرده و از طریق ابزارهای ارتباطی با یکدیگر ارتباط برقرار می کردند. در میان تمام ابزارهایی که در این زمینه وجود داشتند ابزارهای Slack و Zoom عملکرد بسیار خوبی را به توسعه دهندگان نرم افزار ارائه دادند.

Slack یکی از ابزارهایی است که امروزه به طور گسترده ای توسط توسعه دهندگان مورد استفاده قرار می گیرد. این ابزار دارای کتابخانه های گسترده ای است که در قالب افزونه ها به شما ارائه می شوند و ادغام آنها می تواند به شما به عنوان یک توسعه دهنده نرم افزار کمک کند تا کارهای زیادی را انجام دهید که ممکن است پیش از این حتی به فکر شما هم نرسیده بود.

Zoom نیز امروزه به یک ابزار ویدئو کنفرانس بالفعل برای تیم های توسعه نرم افزار تبدیل شده است که بسیاری از تیم ها از آن استفاده می کنند. ادغام کردن این دو ابزار با یکدیگر می تواند قدرت ارتباطی زیادی را به تیم های توسعه دهنده نرم افزار ارائه دهد. ترکیب این دو نرم افزار با یکدیگر به علت ویژگی هایی که هر یک دارند می تواند بسیار مفید باشد و ارتباط برقرار کردن بین کارکنان یک شرکت را به میزان زیادی ساده تر کند. علاوه بر این شما برای ارتباط با مشتریان نیز می توانید از این ابزارها استفاده کنید. امروزه تیم های مایکروسافت نیز از ترکیب این دو ابزار در کنار یکدیگر استفاده می کنند.

کنترل ورژن منبع

Mercurial از جمله ابزارهایی بود که برای مدت زمانی از آن برای کنترل ورژن منابع توسعه نرم افزار استفاده می شد ولی گیت به وضوح مشخص شد تا برنده رقابت با این ابزار شود و امروزه به عنوان ابزار اصلی برای کنترل ورژن در توسعه نرم افزار مورد استفاده قرار می گیرد. گیت یک ابزار کنترل ورژن توزیع شده است اما برای استفاده از آن شما نیازمند یک مخزن متمرکز هستید که گیت هاب می تواند بهترین گزینه برای این کار برای شما باشد. گیت هاب به علت فراگیر بودن و ویژگی های منحصر به فردی که ارائه می دهد می تواند به عنوان یکی از بهترین ابزارها شناخته شود. امروزه بسیاری از پروژه های متن باز از گیت هاب استفاده می کنند و به همین علت نیز تقریبا تمام شرکت ها باید در آن حضور داشته باشند.

از جمله ویژگی های جذاب گیت هاب می توان به ردیابی مشکلات و باگ ها، بررسی کدها، استفاده از  hook ها در زمان ساخت و استقرار فرایند توسعه نرم افزار و … اشاره کرد.

یکی دیگر از گزینه هایی که برای این کار برای شما وجود دارد GitLab است که دارای یک نسخه متن باز می باشد و تقریبا از هر نظر از گیت هاب ضعیف تر است.

flagهای ویژگی یا Feature flagها در توسعه نرم افزار

Feature flag ها تا چند سال قبل در توسعه نرم افزار موضوع شناخته شده ای نبودند ولی استفاده از آنها روز به روز در حال افزایش است چرا که راهکارهای مبتنی بر Saas به شما اجازه می دهد تا بتوانید ویژگی های مختلف را تنها با یک کلیک موس خاموش یا روشن کنید. Feature flagها به شما اجازه می دهند تا ویژگی های مختلف را به هر دلیلی که دوست دارید کنترل کنید( بر اساس نیازهای شرکت یا مشتری یا حتی خود توسعه دهنده نرم افزار). این قابلیت به شما به عنوان یک توسعه دهنده نرم افزار این امکان را می دهد تا کارهایی مانند اجرای آزمایشی نسخه بتا یا تست های مختلف را برای بخش کوچکی از مشتریان خود فراهم کنید تا مشاهده کنید که چگونه یک ویژگی جدید می تواند در دنیای واقعی عمل کند.

بهترین ابزار برای کار کردن با Feature flagها

اصلی ترین ابزاری که برای کار کردن با آنها وجود دارد LaunchDarkly است. این ابزار در واقع یک پلتفرم Saas است که برای مدیریت ویژگی ها مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده از این ابزار به شما قابلیت های کنترلی زیادی را ارائه می دهد که می توانید در خصوص نحوه استقرار یک اپلیکیشن و ویژگی های آن از این قابلیت ها استفاده کنید. اگر شما هم در زمینه توسعه نرم افزار فعالیت دارید سخت است که به سراغ محصولی که چنین قابلیت هایی را در اختیار شما قرار می دهد نروید.

ابزار CI/CD

یکپارچه سازی مداوم یکی از مهمترین بخش های توسعه نرم افزار است. امروزه یکپارچه سازی مداوم مدرن عملیاتی پیچیده و شاید کمی ترسناک باشد و چالش های جدی را برای توسعه دهنده به وجود می آورد. CI/CD می تواند به ساختن نرم افزار، اجرای انواع تست ها روی آن، تهیه منابع ابری و مبتنی بر کلود، استقرار اپلیکیشن ها و نرم افزارها در مکان های مختلف و … کمک می کند و می تواند مزایای بسیار زیادی را در زمان توسعه نرم افزار به همراه داشته باشد.

استقرار سریع کدها در توسعه نرم افزار

امروزه بسیاری از تیم های توسعه نرم افزار تلاش می کنند تا زمان بررسی کد تا استقرار آن را از یک روز به پانزده دقیقه کاهش دهند. این بخش ممکن است کمی ترسناک به نظر برسد. وارد شدن به مرحله تولید با این سرعت به این معناست که باید برای واکنش های بسیار سریع آماده باشید. نکته مثبتی که در این جا وجود دارد این است که زمان های استقرار کوتاه در صورت بروز هرگونه مشکلی بازخورد فوری را به شما ارائه می دهد و به توسعه دهندگان این اجازه را می دهد تا بتوانند به موقع خطاهای مختلف را شناسایی کرده و اقدامات لازم را در راستای برطرف کردن این خطاها انجام دهند.

اجرای صحیح CI/CD در توسعه نرم افزار

اجرا و انجام صحیح CI/CD قطعا نیازمند یک کیت قدرتمند از ابزارها است. خوشبختانه شما امروزه می توانید از ابزاری مانند CircleCI برای این کار استفاده کنید. CircleCI می تواند تمام کارهایی که در بخش های قبلی بیان کردیم را برای شما انجام دهد و با استفاده از تعداد زیادی از فریم ورک هایی که دارا می باشد و ارتباط بین سیستم ها را برقرار می کند می تواند برنامه شما را با سرعت بالایی بسازد. یکی از مهمترین دلایل محبوبیت این ابزار مجموعه ای قوی از ویژگی ها و امکاناتی است که در اختیار تیم های توسعه نرم افزار قرار می دهد.

این 5 دسته از ابزارها که بیان کردیم حداقل ابزارهایی هستند که شما برای توسعه نرم افزار مدرن به آنها نیاز پیدا خواهید کرد. دقت داشته باشید که همه این ابزارها باید در کنار یکدیگر استفاده شوند تا بتوانند بهترین عملکرد را در اختیار تیم های توسعه نرم افزار قرار دهند. با استفاده از آنها شما می توانید به میزان زیادی کار تیم های توسعه دهنده نرم افزار را ساده تر کنید و از نگرانی هایی که برای این تیم ها وجود دارد بکاهید.

لینک کوتاه : https://jkzweb.com/683359

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا