برنامه نویسی

چه ویژگی های جدیدی در نسخه 6 دات نت مایکروسافت قرار دارد؟

نسخه 6 دات نت دارای ویژگی ها و قابلیت های بسیار زیادی است، در این مطلب قصد داریم به بررسی برخی از مهم ترین ویژگی های نسخه 6 دات نت بپردازیم.

شرکت مایکروسافت پنجمین پیش نمایش از نسخه 6 دات نت که نسل بعدی پلتفرم های توسعه نرم افزارهای شرکتی است را منتشر کرده است. در این پیش نمایش بخش هایی از یکتا سازی .NET که در نسخه 5 آغاز شده بود به پایان رسیده است. قابلیت بارگذاری SDK در این نسخه به روز رسانی شده است و پشتیبانی کاملی نسبت به این قابلیت ارائه می شود. این نسخه از دات نت در ماه نوامبر بهبودهایی را روی محیط ابری، دسکتاپ و اپلیکیشن های موبایل ارائه کرده است. نسخه دو پیش نمایش این نسخه در تاریخ یازده مارس و بعد از پیش نمایش اولیه که در تاریخ 17 فوریه اتفاق افتاده بود منتشر شد. پیش نمایش های ماهیانه از امروز تا روز انتشار نسخه 6 دات نت برنامه ریزی شده است که تا سه سال نیز پشتیبانی می شوند. هر پیش نمایش از این نسخه ویژگی های مختلفی را برای اپلیکیشن های ابری، دسکتاپ و موبایل ارائه می دهد.

نسخه 6 دات نت مایکروسافت

نسخه 6 دات نت مایکروسافت سازگاری کاملی با اندروید، IOS و MacOS خواهد داشت که این سازگاری در حال حاضر با پلتفرم متن باز دات نت موبایل یعنی Xamarin به شما ارائه می شود. مایکروسافت همچنین ابزار توسعه اپلیکیشن های تحت وب Blazor را نیز توسعه داده و آن را در اختیار توسعه دهندگان قرار می دهد. بنابراین توسعه دهندگان می توانند اپلیکیشن هایی را ایجاد کنند که ترکیبی از اپلیکیشن های تحت وب و رابط کاربری نیتیو برای استفاده در دسکتاپ و موبایل هستند. دقت داشته باشید که Blazor WebAssembly اولین پلتفرم یکپارچه سازی شده بود که در نسخه 5 دات نت ارائه شد و می توان آن را آغاز مسیر یکپارچه سازی اپلیکیشن ها دانست. در حال حاضر نیز این قابلیت به طور کامل روی نسخه 6 دات نت در حال پیاده سازی است.

مقاله‌های مرتبط:

فناوری یکپارچه سازی نسخه 6 دات نت در واقع یک پلتفرم دات نت از چندین تکنولوژی مختلف مانند .NET Core، فریم ورک دات نت و تکنولوژی های Xamarin/Mono می سازد. البته بخش هایی از فریم ورک دات نت پیش از این به .NET Core منتقل شده بودند.

دانلود پیش نمایش 5 نسخه 6 دات نت

پیش نمایش 5 این نسخه از دات نت مایکروسافت که در تاریخ 17 ژوئن منتشر شد در حال حاضر از طریق سایت dotnet.microsoft.com قابل دانلود است. از نظر گستردگی و ویژگی ها احتمالا مایکروسافت بزرگ ترین پیش نمایش را به کاربران و توسعه دهندگان ارائه داده است. قابلیت های برجسته ای در این پیش نمایش آمده است که در ادامه برخی از مهم ترین آنها را به شما معرفی خواهیم کرد.

قابلیت ها و ویژگی های مهم این نسخه از دات نت مایکروسافت

–  SDK workloads بخشی از چشم انداز یکپارچه سازی دات نت است که از اپلیکیشن های بیشتری مانند اپلیکیشن های موبایل و WebAssembly پشتیبانی می کند بدون این که حجم فایل SDK را افزایش دهد. این ویژگی به روزرسانی شده تا لیست بروزرسانی های مختلف را به توسعه دهندگان نمایش دهد و علاوه بر این در لیست نمایش داده شده به توسعه دهندگان گفته می شود که کدام یک از workload ها نصب شده است. علاوه بر این ویژگی به روزرسانی workload نسخه 6 دات نت مایکروسافت برای به روزرسانی تمامی workload های نصب شده مورد استفاده قرار می گیرد تا آنها را به جدیدترین نسخه منتشر شده به روزرسانی کند. عملکرد آن شباهت بسیار زیادی به مدیریت کننده پکیج ها دارد و در پیش نمایش 4 از نسخه 6 دات نت معرفی شده بود.

–  ابزارهای اعتبارسنجی پکیج ها توسعه دهندگان کتابخانه NuGet را قادر می سازند تا اعتبار و سازگاری پکیج ها را به طور کامل بررسی کنند.

–  آنالیز کننده های بیشتری برای پلتفرم کامپایلر Roslyn قرار داده شده است.

–  محافظ های شخصی سازی شده بیشتری برای آنالیز کننده های سازگاری پلتفرم در SDK فعال سازی شده اند.

–  برای فرم هایی که در ویندوز استفاده میشوند میتوان یک فونت پیش فرض را برای کل اپلیکیشن تنظیم کرد.

–   API های افزونه بهبود داده شده اند.

–  فشرده سازی WebSocket برای کتابخانه ها مقدار داده انتقال داده شده در سطح شبکه را به میزان زیادی کاهش می دهد.

نکات مهم دیگری که باید درباره این نسخه از دات نت بدانید

–  پشتیبانی از فریم ورک های قدیمی در نسخه 6 دات نت در حال حذف شدن است. تمامی فریم ورک هایی که قدیمی تر از .NET Framework 4.6.1، NET Core 3.1 و .NET Standard 2.0 هستند حذف خواهند شد.

–  یک مولد سورس کد در نسخه 6 دات نت معرفی خواهد شد که به عنوان بخشی از text.json کار می کند و برای کاهش زمان شروع بسیار موثر است. علاوه بر این می تواند برای کاهش حافظه شخصی نیز موثر واقع شود.

–  پشتیبانی از OpenTelemetry Metrics API به این نسخه از دات نت اضافه خواهد شد.

–  OpenTelemetry که در نسخه های قبلی دات نت نیز معرفی شده بود در این نسخه به میزان زیادی بهبود پیدا خواهد کرد.

–  پشتیبانی از OpenSSL 3 به این نسخه اضافه خواهد شد که برای رمزنگاری در لینوکس کاربرد دارد.

پیش نمایش 4 که در تاریخ 25 مه منتشر شد پایه مستحکمی را برای انتشار و ساخت نسخه نهایی دات نت ایجاد کرد. پیشبینی می شود نسخه 6 دات نت مزایای فوق العاده ای را برای توسعه دهندگان به همراه داشته باشد.

8 نکته ای که مایکروسافت در پیش نمایش 4 درباره دات نت 6 بیان کرده است

–  این نسخه برای دانشجویان و افرادی که به تازگی قصد استفاده از دات نت را دارند بسیار جذاب خواهد بود.

–  یک تجربه عالی برای توسعه اپلیکیشن های تجاری را به شما ارائه می دهد

–  به عنوان یک فریم ورک بسیار جذاب برای توسعه اپلیکیشن های ابری نیتیو شناخته می شود.

–  مدل های ساده و قابل پیشبینی برای استفاده از دات نت را به شما ارائه می دهد که می توانید از آنها برای ساخت اپلیکیشن های تجاری و شرکتی استفاده کنید.

–  نسخه 6 دات نت عملکرد حلقه داخلی را به میزان زیادی برای توسعه دهندگان بهبود داده است.

–  با توجه به افزایش کیفیت و بهبود پشتیبانی از دات نت اکوسیستم آن به سرعت در حال رشد است.

–  انتظارات توسعه دهندگان را به طور کامل برطرف می کند.

ویژگی های جدید در پیش نمایش 4

–  در نسخه 6 دات نت بهبودهایی در قابلیت Hot Reload انجام شده است که به شما این امکان را می دهد تا در زمان اجرا شدن کدها بتوانید آنها را ویرایش کنید بدون این که نیازی به متوقف کردن اجرای برنامه به صورت دستی باشد. بهره وری توسعه دهندگان در این نسخه به میزان زیادی بهبود پیدا کرده است. در این نسخه قابلیت Hot Reload را می توان برای طیف گسترده ای از اپلیکیشن ها مانند WPF، فرم های ویندوز، WinUI،  ASP.NET، اپلیکیشن های کنسول و سایر فریم ورک ها که روی CoreCLR پیاده سازی شده اند مورد استفاده قرار داد. همچنین در آینده این فناوری روی اپلیکیشن های  IOS، اندروید و WebAssembly نیز پیاده سازی خواهد شد.

–  از دیگر ویژگی های این نسخه در پیش نمایش چهار می توان به پشتیبانی از Text.Json برای IAsyncEnumerable، فعال سازی System.Text.Json و پشتیبانی از IAsyncEnumerable<T> اشاره کرد.

سایر ویژگی های مهم پیش نمایش چهار از نسخه 6 دات نت

–  ویژگی قابل نوشتن JSON DOM به عنوان یک مدل برنامه نویسی مستقیم و با عملکرد بسیار خوب برای Text.Json یک API را برای جلوگیری از پیچیدگی های serialization و هزینه سنتی DOM فراهم کرده است.

–  در این نسخه عملکرد FileStream به میزان زیادی در ویندوز بهبود پیدا کرده است.

–  با استفاده از API های جدید Linq به میزان زیادی بهبود پیدا کرده است.

–  کامپایلر RyuJIT به میزان زیادی بهبود پیدا کرده است.

–  پشتیبانی از زمان، تاریخ و منطقه زمانی نیز بهبود هایی داشته است.

–  برای IL( زبان میانی) هشدارها به صورت پیش فرض فعال سازی شده اند. هشدارهای کوتاهی در خصوص کدهایی که در زمان اجرا حذف خواهند شد نیز به توسعه دهندگان ارائه می شود.

–  انتشار اپلیکیشن به صورت یک فایل واحد بهبود هایی داشته است که شامل بهبود در آنالیزها برای دسترسی به هشدارهای شخصی سازی شده می شود.

–  بسته های نرم افزاری تک فایل در نسخه 6 دات نت از قابلیت فشرده سازی پشتیبانی می کنند.

–  بررسی نسخه SDK داخلی فراهم شده است.

–  قابلیت Crossgen2 برای برای تولید و بهینه سازی کدها در این نسخه به صورت پیش فرض فعال سازی شده است  که می توانید از آن استفاده کنید.

پیش نمایش سوم نسخه 6 دات نت

پیش نمایش 3 از نسخه 6 دات نت که در 8 آوریل رونمایی شد نیز بهبودهای زیادی داشت و توجه بسیاری از توسعه دهندگان را به خود جلب کرد. در این نسخه نیز برخی از ویژگی های جدید به دات نت اضافه شده بود که در ادامه به بررسی این ویژگی ها خواهیم پرداخت.

ویژگی های اضافه شده در پیش نمایش سوم

–  یک API جدید در این نسخه اضافه شده است که نام آن CollectionsMarshal.GetValueRef می باشد و به روزرسانی مقادیر موجود در دیکشنری ها را راحت تر و سریع تر کرده است.

–  عملکرد Cast کردن رابط کاربری بین 16 تا 38 درصد بهینه سازی شده است که برای تطابق الگوها بین و داخل رابط کاربری می تواند بسیار مفید باشد.

–   با استفاده از تغییرات متعددی که ایجاد شده است ایجاد کد در RyuJIT به میزان زیادی بهبود پیدا کرده است تا بتواند پردازش ها را سریع تر کرده و در نتیجه سرعت اجرای کدها را به میزان زیادی افزایش دهد.

–  پشتیبانی اولیه از .NET Hot Reload در ASP.NET فراهم شده است و می توان در پروژه های Blazor از آن استفاده کرد. البته باید دقت داشته باشید که این ویژگی اولین گام از یک برنامه بزرگ است تا بتوان این تکنولوژی را در کل نسخه 6 دات نت قرار داد تا تمامی توسعه دهندگان دات نت شامل توسعه دهندگان اپلیکیشن های دسکتاپ، کاربران کراس پلتفرم و مولتی پلتفرم بتوانند به سادگی از آن استفاده کنند.

پیش نمایش 2 از دات نت 6

پیش نمایش 2 نسخه 6 دات نت که در 17 مارس منتشر شد شامل بهبودهای زیادی در کتابخانه ها و API ها بود. علاوه بر این عملکرد اجرای اپلیکیشن ها در این پیش نمایش بهبود پیدا کرده بود و اولین نسخه  از .NET MAUI ( رابط کاربری اپلیکیشن مولتی پلتفرم) نیز در همین پیش نمایش معرفی شد که یک پلتفرم مدرن است که در بستر زامارین طراحی و ساخته شده است. علاوه بر این bulletin مایکروسافت در پیش نمایش 2 تاکید زیادی روی تم هایی برای پلتفرم مانند عملکرد حلقه های داخل داشت. بهینه سازی ابزارها در این پیش نمایش باعث شد تا توسعه دهندگان بتوانند راحت تر از نسخه 6 دات نت استفاده کنند و برای به روزرسانی کدها و همینطور تست کردن آنها مشکل چندانی نداشته باشند. به عنوان مثال در این پیش نمایش قابلیتی فراهم شد تا توسعه دهندگان بتوانند در زمان اجرای اپلیکیشن ها کدهای خود را ویرایش کنند حتی اگر یک دیباگ کننده در زمان اجرا به اپلیکیشن متصل شده باشد. عملکرد زمان شروع اپلیکیشن ها نیز در همین پیش نمایش بهبود پیدا کرد و بسیاری از قابلیت های مختلف دات نت را تحت تاثیر قرار داد.

نکات مهم دیگر درباره پیش نمایش 2

یکی دیگر از مواردی که در پیش نمایش دو بهبود پیدا کرده بود تجربه توسعه اپلیکیشن های سمت کلاینت بود که شامل یک محصول یکپارچه سازی شده موبایل برای .Net بود. با استفاده از این ویژگی توسعه اپلیکیشن های IOS ، اندروید و MacOS در .NET SDK ادغام می شوند و از کتابخانه های .NET استفاده می کنند. علاوه بر این فریم ورک Xamarin.Forms cross-UI نیز با NET MAUI ادغام شد که به توسعه دهندگان این اجازه را می دهد تا با استفاده از یک کد پایه بتوانند اپلیکیشن هایی برای سیستم عامل های اندروید، ویندوز و MacOS بسازند. اپلیکیشن های Blazor نیز به صورت محلی و با استفاده از .NET MAUI در ویندوز و MacOS اجرا می شوند.

علاوه بر این مایکروسافت در پیش نمایش دو نسخه 6 دات نت چندین API را اضافه کرده و بسیاری از کتابخانه ها را بهبود داد. به عنوان مثال JsonSerializer در نسخه 6 دات نت قابلیت نادیده گرفتن دورها در زمان کار کردن روی اشیا گراف را نادیده می گیرد. علاوه بر این در پیش نمایش 2 نشان داده شد که نسخه 6 دات نت قادر است تا به شکل بهتری فرمت های عددی را تجزیه و تحلیل کند و زمان اجرا را نیز به میزان زیادی بهبود دهد.

نکاتی درباره پیش نمایش 1

پیش نمایش یک از نسخه 6 دات نت اندروید و IOS را به عنوان اولین پلتفرم هایی که در MAUI پشتیبانی می شوند معرفی کرد. پیش نمایش های بعدی پشتیبانی از اپلیکیشن های ویندوز  و MacOS را نیز اضافه کردند. Blazor که بر پایه MAUI ساخته شده است امکان ایجاد رابط های کاربری نیتیو را فراهم می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا