برنامه نویسی

چطور یک پروژه برنامه نویسی خود را مرحله به مرحله جلو ببریم

چطور یک پروژه برنامه نویسی را مرحله به مرحله بسازیم و تمامی مراحل را به درستی پشت سر بگذاریم ؟ این سوالی است که ذهن بسیاری از برنامه نویسان را درگیر کرده است. ما در این مقاله قصد داریم تا به شما عزیزان در این زمینه کمک کنیم.

در مورد اینکه چطور برنامه نویسان پروژه هایی را می سازند که همه ما تحسین می کنیم، چیزهای زیادی گفته می‌شود. همه بخش هیجان انگیز و پر زرق و برق آن را می‌بینند که احتمالا مبتدیان هم، به دلیل کمبود تجربه، به آن توجه نمی‌کنند. اما ساخت آن برنامه جذاب که شما فقط تکمیل شده آن را می‌بینید و از آن استفاده می‌کنید مراحلی دارد. در این مقاله به مراحل مرحله به مرحله ساخت پروژه های برنامه نویسی می‌پردازیم.

پروژه را به واحدهای کوچکتر تقسیم کنید   

یافتن یک آموزش کامل در مورد آنچه که می‌خواهید بسازید دشوار است. اما یافتن آموزش‌های مرتبط به هر بخش از پروژه نسبتا آسان است. اگر شما در حال کار بر روی یک پروژه هستید، می‌توانید این مراحل را طی کنید:

مرحله اول: همه چیز را به بخش‌های کوچک تقسیم کنید

مثلا برای طراحی یک وب‌سایت بخش‌های مدیریتی شما ممکن است به این شکل باشد:

هدر

قسمت اصلی

نوارهای کناری

فوتر

مرحله دو: هر بخش را به اجزای جداگانه بشکنید

از خودتان بپرسید هر بخش چه چیزی می‌خواهد؟ و بعد آن عناصر را یکی یکی لیست کنید.

هدر: می‌خواهم یک لوگو، باکس جستجو، دکمه ورود/خروج، و غیره را در آن قرار دهم.

بخش اصلی: به چند ستون نیاز دارم؟ آیا باید در سمت چپ یا راست نوار کناری داشته باشد؟

فوتر: آیا می‌خواهم اطلاعات کپی رایت و لینک های شبکه های اجتماعی را در فوتر بگذارم؟ چه چیز دیگری مدنظر دارید؟

تمام چیزهایی که برای بک اند یا فرانت اند می‌خواهید را از خودتان بپرسید و همانطور که در مورد آن‌ها فکر می‌کنید، آن‌ها را یادداشت کنید.

به طور خلاصه، باید هر آنچه را که در هر بخش و جزء می‌خواهید فهرست کنید. اما وقت زیادی را برای برنامه ریزی هدر ندهید. سعی کنید این کار را در سریع‌ترین زمان ممکن انجام دهید، زیرا وقتی شغلی پیدا می‌کنید به سختی وقت اضافی برای برنامه ریزی پروژه‌های خود خواهید داشت.

اما ممکن است بگویید، اوه، نه! من گیج شدم. چطور می‌توانم به عنوان یک مبتدی از تمام بخش‌ها و اجزای مورد نیاز مطلع شوم؟

اگر تجربه داشته باشید این کار برای شما آسان است ولی ممکن است برای یک مبتدی این طور نباشد. اما نگران نباشید، شما تمام این موارد را در طول مسیر خود خواهید آموخت.

اولین خط کد خود را بنویسید و در آن گیر کنید

بعد از داشتن یک تصویر واضح از آنچه باید ساخت، مهمترین چیز برای شروع یک پروژه نوشتن خط اول کد برای شما و گیر افتادن در آن است. شاید بدبینانه به نظر برسد اما به شما کمک می کند تا راه‌ حل محور شوید.

به جای اینکه بی دلیل نگران باشید، چون از نحوه شروع کردن مطمئن نیستید، ویرایشگر کد مورد نظر خود را باز کرده و اولین خط کد خود را بنویسید، حتی اگر بلافاصله بعد از آن در آن گیر کنید.

خط اول کد شما احتمالا چند بار حذف و اصلاح می‌شود، و این خوب است. این یعنی این کار به شما کمک می‌کند تا بر به تعویق انداختن غلبه کنید.

در واقعیت، شما همیشه به دلیل اینکه چطور شروع کنید و چه کاری انجام دهید سردرگم می‌شوید. به دلیل چنین احساساتی کار خود را به تعویق می‌اندازید، خصوصا بعد از اینکه متوجه می‌شوید پروژه چطور باید در ذهن شما یا بر روی کاغذ کار کند.

سعی نکنید قبل از نوشتن اولین خط کد، همه چیز را درک کنید. شما هرگز همه چیز را درک نخواهید کرد. حداقل هنوز هیچ کس همه چیز را درک نکرده است.

هیچ پروژه‌ای کامل نیست، از جمله گوگل

آسان است که شما بخواهید پروژه یتان به بهترین شکل ساخته شود، به ویژه وقتی که یک مبتدی هستید. منظور ما این است که سعی نکنید پروژه‌ای را بسازید که قابل انتقاد نباشد (چنین چیزی وجود ندارد). شما باید روی ویژگی‌های اصلی تمرکز کنید، نه ویژگی‌های اضافی که ممکن است پروژه را غیر قابل استفاده کند.

سعی نکنید یک پروژه یا ویژگی کامل بسازید. در عوض پروژه ها و ویژگی‌های قابل استفاده و جذاب بسازید.

هر پروژه بر اساس پروژه های دیگر ساخته شده است

بیشتر بخش های پروژه شما در پروژه های دیگر وجود دارد. پس پروژه هایی که مشابه پروژه شما هستند را بررسی کنید، از آن‌ها بیاموزید، و از ویژگی‌های آن‌ها در صورتی که به خوبی طراحی شده‌اند استفاده کنید.

از گوگل نترسید

درک آنچه که می‌خواهید بسازید اولین قدم برای دستیابی به نتایج جستجوی مرتبط است، خصوصا هنگام ساخت پروژه‌ای که هرگز نساخته‌اید. شما باید ایده یا ویژگی‌هایی که می‌خواهید پیاده کنید مفهوم سازی کرده و به آن فکر کنید تا بتوانید راه حل های مورد نیاز خود را پیدا کنید.

نکات اساسی که در جستجوی گوگل می‌تواند به شما کمک کند عبارتند از:

کلمات کلیدی مد نظرتان را بشناسید.

برای دریافت مرتبط ترین نتیجه در گوگل از کوتیشن استفاده کنید.

اگر اصطلاحی را در جستجو می‌خواهید حذف کنید از (-) استفاده کنید.

شما همیشه در کد خود گیر می‌کنید، و این درست است

مشکل بسیاری از آموزش‌های برنامه نویسی این است که همیشه به شما اطلاع نمی‌دهند که باگ داشتن و گیر افتادن در کد بخشی از روند یادگیری و انجام پروژه است.

شما قطعا در ساخت پروژه خود گیر می‌کنید و به همین دلیل است که باید یاد بگیرید چگونه مهارت‌های دیباگینگ خود را بهبود بخشید. گیر افتادن قسمت قابل توجهی از این فرآیند است. توانایی شما برای غلبه بر چالش‌ ها، تعیین می‌کند که شما در ساخت پروژه ها چقدر پیش رفته‌اید.

جمع بندی

ممکن است تصمیم بگیریم برنامه نویسی را برای همیشه ترک کنید چون به اندازه بقیه خوب نیستید. واقعیت این است که همه ما در پشت صحنه با این مساله مبارزه می‌کنیم. همه ما با استفاده از آزمون و خطا بسیاری از مشکلات را حل می‌کنیم. همه ما گاهی وقت ها احساس کند ذهنی و خوب نبودن می‌کنیم زیرا ممکن است از پروژه دیگران استفاده کنیم.

اما فراموش نکنید که هر پروژه شگفت‌انگیز دارای یک داستان جذاب است که شما در مورد آن چیزی نمی‌دانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا