موبایل

رونمایی سونی از گوشی‌های جدید خود Xperia 1 III و Xperia 5 III

اکسپریا وان مارک 3 و اکسپریا 5 مارک 3 گوشی‌های رده‌بالای جدید سونی با لنز تله‌فوتوی تغییرپذیر هستند و به پردازنده‌ی اسنپدراگون 888 مجهز شده‌اند. اکسپریا وان مارک 3 صفحه‌نمایش ۱۲۰ هرتز 4K OLED HDR دارد.

سونی ساعاتی پیش رویداد جدیدی را با محوریت گوشی‌های سری اکسپریا برگزار کرد تا سه دستگاه جدید را از این خانواده معرفی کند. دو مورد از دستگاه‌های جدید سونی، پرچمدارانی تمام‌عیار هستد که با نام اکسپریا وان مارک ۳ (Sony Xperia 1 III) و اکسپریا ۵ مارک ۳ (Sony Xperia 5 III) شناخته می‌شوند.

آن‌طور که GSMArena گزارش می‌دهد، همچون نسل‌های قبل، گوشی جدید سری اکسپریا 5 مخصوص کسانی طراحی شده که به همان تجربه‌ی کاربری اکسپریا وان علاقه دارند اما به‌دنبال دستگاهی جمع‌و‌جورتر می‌گردند.

در هر دو گوشی مورد اشاره‌ی سونی از دوربین تله‌فوتوی منحصربه‌فرد با توانایی تغییر فاصله‌ی کانونی استفاده شده که می‌تواند در بین حالت‌های ۷۰ میلی‌متری و ۱۰۵ میلی‌متری جابه‌جا شود. این دو حالت به‌ترتیب به بزرگ‌نمایی اپتیکال حدودا ۲٫۹ برابری و ۴٫۴ برابری ترجمه می‌شوند.

دوربین تله‌فوتوی اکسپریا وان مارک 3 و اکسپریا 5 مارک 3 حسگر ۱۲ مگاپیکسلی 1/2.9 اینچ دارد و بسته به فاصله‌ی کانونی مورد استفاده، از لنزی با دیافراگم f/2.3 یا f/2.8 استفاده می‌کند. در این دوربین تله‌فوتو از سیستم لرزش‌گیر اپتیکال تصویر نیز استفاده شده است.

بزرگ‌نمایی دیجیتال در دوربین تله‌فوتوی گوشی‌های جدید سونی معادل لنزی ۳۰۰ میلی‌متری است، این در حالی است که بزرگ‌نمایی دیجیتالی لنز تله‌فوتوی اکسپریا وان مارک 2 و اکسپریا 5 مارک 2 معادل لنزی ۲۰۰ میلی‌متری بود. سونی از بزرگ‌نمایی جدید دوربین گوشی‌هایش با عبارت بزرگ‌نمایی اَبَر وضوحِ هوش مصنوعی یاد می‌کند.

نمای نزدیک دوربین گوشی های اکسپریا وان مارک 3 و اکسپریا 5 مارک 3 در کنار دوربین سونی

دوربین اصلی اکسپریا وان III و اکسپریا 5 III سونی از حسگر قدیمی اما باکیفیت ۱۲ مگاپیکسلی 1/1.7 اینچی استفاده می‌کند که در پشت لنزی با دیافراگم f/1.7 و سیستم لرزش‌گیر اپتیکال تصویر قرار گرفته است. دوربین فوق عریض پنل پشتی گوشی‌های جدید شرکت ژاپنی حسگر ۱۲ مگاپیکسلی 1/2.6 اینچی و لنزی با دیافراگم f/2.2 دارد و از سیستم فوکوس خودکار پشتیبانی می‌کند. حتی در بین گوشی‌های پرچم‌دار، استفاده از چنین دوربین فوق عریض اتفاقی غیرمعمول به‌حساب می‌آید.

اکسپریا وان مارک 3 (Xperia 1 III) سونی صفحه‌نمایش ۱۲۰ هرتز 4K OLED HDR دارد

برای دستیابی به عملکرد بهینه روی دوربین‌های مورد اشاره، سونی سراغ استفاده از لنز زایس با پوشش نازک T رفته است. قابلیت‌های نرم‌افزاری اضافی مثل فوکوس خودکار چشمی بلادرنگ باعث می‌شوند تجربه‌ی تصویربرداری با اکسپریا وان مارک سه و اکسپریا پنج مارک سه بهبود پیدا کند. این گوشی‌‌ها همچنین دارای سیستم فوکوس خودکار چشمی سازگار با حیوانات و انسان‌ها هستند. Optical SteadyShot و فیلم‌برداری 4K با نرخ ۱۲۰ فریم‌برثانیه (برای ویدئوی حرکت‌آهسته) جزو دیگر مشخصه‌های مهم دوربین گوشی‌های جدید سونی هستند.

به‌نظر می‌رسد دوربین سلفی گوشی‌های جدید درمقایسه‌با سال گذشته تغییری تجربه نکرده است و از همان حسگر ۸ مگاپیکسلی استفاده می‌کند. تنها تفاوت در حوزه‌ی دوربین به حسگر سه‌بعدی مدت‌پرواز (3D ToF) برمی‌گردد که در انحصار اکسپریا وان مارک 3 قرار دارد.

اکسپریا وان مارک 3 / Xperia 1 III از نمای سه رخ پشت و جلو مشکی

اکسپریا وان مارک 3

با وجود شباهت بسیار زیاد در بین دوربین اکسپریا وان مارک 3 و اکسپریا 5 مارک 3، این دو گوشی ازلحاظ صفحه‌نمایش تفاوت‌های محسوسی با هم دارند. در گوشی اکسپریا وان مارک 3 از صفحه‌نمایش ۶٫۵ اینچ 4K OLED با نسبت تصویر سینمایی ۲۱:۹، پشتیبانی از محتوای HDR و نرخ نوسازی (رفرش ریت) ۱۲۰ هرتز استفاده شده است. نمایشگر گوشی اکسپریا 5 مارک 3 نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز دارد، ابعادش به ۶٫۱ اینچ می‌رسد، از نوع OLED است و محتوای بصری را با وضوح فول HD به نمایش می‌گذارد. در اکسپریا 5 مارک 3 نیز شاهد صفحه‌نمایشی ۲۱:۹ با پشتیبانی از محتوای HDR هستیم.

اکسپریا 5 مارک 3 (Xperia 5 III) سونی به صفحه‌نمایش ۱۲۰ هرتز ‌ Full HD OLED HDR مجهز است

در دو گوشی مورد اشاره‌ی سونی از پردازنده‌ی پرچم‌دار اسنپدراگون 888 کوالکام استفاده شده است و اکسپریا وان مارک 3 از ۱۲ گیگابایت حافظه‌ی رم به‌همراه ۲۵۶ یا ۵۱۲ گیگابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی بهره می‌گیرد. اکسپریا 5 مارک 3 در دو کانفیگ با هشت گیگابایت حافظه‌ی رم و ۱۲۸ گیگابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی یا هشت گیگابایت حافظه‌ی رم و ۲۵۶ گیگابایت حافظه‌ی ذخیر‌ه‌سازی در دسترس قرار می‌گیرد. در دو گوشی جدید سونی از اسلات هیبریدی سیم‌کارت دوگانه استفاده شده است و به همین دلیل می‌توانید در صورت نیاز حافظه‌ی ذخیره‌سازی را با کارت میکرو SD به‌سادگی ارتقاء دهید.

باتری اکسپریا وان مارک 3 و اکسپریا 5 مارک 3 ظرفیت ۴۵۰۰ میلی‌آمپرساعت دارد و از سیستم شارژ سریع سیمی ۳۰ وات پشتیبانی می‌کند. فناوری ۳۰ وات می‌تواند درصد شارژ باتری گوشی‌های جدید سونی را در ۳۰ دقیقه از صفر به ۵۰ برساند. سونی می‌گوید باتری این گوشی‌ها تا سه سال عمر می‌کند. اکسپریا وان مارک 3 از فناوری شارژ بی‌سیم نیز بهره می‌برد، اما خبری از این فناوری در اکسپریا 5 مارک 3 نیست.

گوشی‌های پرچم‌دار امروزی روی حوزه‌ی پخش محتوای چند رسانه‌ای و گیمینگ توجه ویژه‌ای دارند و سونی نیز کار مشابهی در گوشی‌های جدیدش انجام داده است.

اکسپریا 5 مارک 3 / Xperia 5 III مدل سبز از نمای پشت و جلو سه رخ

اکسپریا 5 مارک 3

در هر دو گوشی سونی از اسپیکر استریوی قدرتمند به‌همراه کاهش موشن‌بلور ۲۴۰ هرتز (در برخی بازی‌های تحت پشتیبانی) استفاده شده است. افزایش‌دهنده‌ی Low Gamma باعث می‌شود اشیاء در سایه واضح‌تر دیده شوند و سیستم اکولایزر صدا به شما امکان می‌دهد صدای شلیک اسلحه و راه رفتن گیمرهای دیگر در داخل محیط بازی را بهتر بشنوید.

گوشی‌های پرچم‌دار 2021 سونی قابلیت‌های گیمینگ جالبی دارند

سونی همچنین بهبودهایی روی میکروفون گوشی‌های جدیدش انجام داده است تا صدای شما در چت‌های صوتی به‌شکل واضح‌تر به گوش طرف مقابل برسد. میکروفون گوشی‌های جدید سونی سروصدای پس‌زمینه را از بین می‌برد.

گیمر می‌تواند با اکسپریا وان مارک 3 و اکسپریا 5 مارک 3 بازی‌های ویدئویی را با وضوح 1080p و نرح ۱۲۰ فریم‌برثانیه ضبط کند، همچنین این گوشی‌‌ها دارای قابلیت جالبی هستند که سونی آن را Rewind Time Recording می‌نامد. این قابلیت شباهت‌هایی به Highlight Recording انویدیا دارد و به‌صورت مداوم ۳۰ ثانیه‌ی آخر گیم‌پلی را ضبط می‌کند. بدین ترتیب اگر خواستید های‌لایت‌های بازی را به اشتراک بگذارید، صرفا روی گزینه‌ی ضبط ضربه بزنید تا نرم‌افزار گوشی به‌‌شکل خودکار ۳۰ ثانیه‌ی اخیر را ضبط و ذخیره کند.

اکسپریا 5 مارک 3 / Xperia 5 III در دست از نمای پشت

تفاوت مهم کلیدی دیگری که بین اکسپریا وان مارک 3 و اکسپریا 5 مارک 3 دیده می‌شود، شیشه‌ی محافظ صفحه‌نمایش است. گوشی اول از شیشه‌ی گوریلا گلس ویکتوس برای پنل جلویی و گوریلا گلس 6 برای پنل پشتی استفاده می‌کند، این در حالی است که اکسپریا 5 مارک 3 در پنل جلویی و پشتی خود به گوریلا گلس 6 مجهز است. دو گوشی جدید سونی با گواهی IP65 و IP68 می‌توانند در برابر نفوذ آب و گردوغبار از خود مقاومت نشان دهند.

گوشی اکسپریا وان مارک 3 در رنگ‌های مشکی یخی، خاکستری یخی و بنفش یخی عرضه می‌شود و رنگ‌بندی اعلام‌شده برای اکسپریا 5 مارک 3 شامل مشکی، سبز و صورتی است. سونی می‌گوید دو گوشی جدیدش در آغاز تابستان پیش رو عرضه می‌شوند و قیمت‌شان بعدا اعلام خواهد شد.

منبع
gsmarena

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا