پزشکی و سلامت

به گفته دانشمندان این ویروس‌ها به احتمال زیاد عامل همه گیری بعدی هستند

دانشمندان ابزار آنلاین جدیدی طراحی کرده‌اند که ویروس‌ها را براساس قابلیت پرش از حیوانات به انسان و ایجاد دنیاگیری رتبه‌بندی می‌کند.

ویروس کرونا ویروس SARS-CoV-2 جدیدترین عامل بیماری زایی است که از حیوانات به مردم سرازیر می شود ، اما صدها هزار ویروس دیگر که در کمین حیوانات هستند ، می توانند تهدید مشابهی باشند. اکنون ، یک ابزار آنلاین جدید ویروس ها را با توجه به پتانسیل پرش از حیوانات به افراد و ایجاد بیماری های همه گیر رتبه بندی می کند.

ابزاری که SpillOver نامیده می شود ، در اصل “لیست تماشایی” از ویروس های حیوانی تازه کشف شده را ایجاد می کند که بیشترین تهدید را برای سلامتی انسان ایجاد می کنند. محققان امیدوارند که ابزار دسترسی آزاد آنها بتواند توسط سایر دانشمندان ، سیاست گذاران و مقامات بهداشت عمومی مورد استفاده قرار گیرد تا ویروس ها را برای مطالعه بیشتر ، نظارت و فعالیت های کاهش خطر از جمله ایجاد واکسن یا داروهای درمانی قبل از شیوع بیماری اولویت بندی کنند.

“SARS-CoV-2 فقط یک نمونه از هزاران ویروس است که در آنجا امکان انتقال از حیوانات به انسان وجود دارد” ، Zoo Grange ، که به عنوان یک محقق فوق دکترا با موسسه One Health در موسسه One Health در توسعه SpillOver رهبری کرد ، دانشگاه کالیفرنیا ، دیویس (UC دیویس) ، در بیانیه ای گفت. “ما باید نه تنها تهدیدهای ویروسی را با بیشترین خطر سرریز قبل از وقوع بیماری همه گیر ویرانگر دیگر شناسایی ، بلکه اولویت بندی کنیم.”

محققان در مقاله ای درباره ابزار SpillOver که روز دوشنبه (5 آوریل) منتشر شد ، نوشتند که حدود 250 ویروس “انسان و دام” شناخته شده اند ، به این معنی که آنها قبلاً از حیوانات به افراد دیگر ریخته شده اند و تخمین زده می شود 500000 ویروس به علاوه ویروس های بالقوه داشته باشند. در مجله مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم. اما هر ویروس به همان اندازه باعث جهش از حیوانات به افراد نمی شود. بنابراین محققان نمره ای “مانند اعتبار” برای ویروس ها به عنوان راهی برای ارزیابی و مقایسه خطرات آنها ایجاد کردند.

برای رسیدن به امتیاز ، این ابزار 32 فاکتور خطر مرتبط با ویروس و میزبان آن را در نظر می گیرد ، مانند اینکه چند ویروس به ویروس آلوده است و چند بار انسان با حیوانات وحشی در مناطقی که ویروس شناسایی شده است ارتباط برقرار می کند.

سپس ، محققان از این ابزار برای رتبه بندی 887 ویروس حیات وحش بر اساس خطر سرریز آنها استفاده کردند. (بسیاری از ویروس های موجود در این رتبه بندی به تازگی کشف شده اند ، اما برخی از آنها قبلاً به عنوان انسان و دام شناخته شده اند.)

12 ویروس برتر این لیست ، عوامل بیماریزای مشترک انسان و دام شناخته می شوند که ویروس لاسا رتبه اول ، SARS-CoV-2 دوم و ویروس ابولا در رتبه سوم قرار دارند. (میزبان اصلی حیوان ویروس لاسا موش ها و میزبان اصلی ویروس ابولا خفاش است. میزبان اصلی حیوانات SARS-CoV-2 ناشناخته است ، اما مشخص شده است که ویروس باعث آلوده شدن راسوها ، شیرها و ببرها می شود). )

نویسندگان گفتند که انتظار داشتند این نتیجه – رتبه بندی شناخته شده zoonoses در بالا – باشد و از آن برای تأیید ابزار استفاده کنند.

اما با توجه به تهدید وسیع فعلی آن برای سلامتی انسان ، چرا SARS-CoV-2 در رتبه اول قرار نگرفت؟ محققان گفتند که ابزار آنها پتانسیل رویدادهای سرریز در آینده را رتبه بندی می کند. نویسندگان گفتند ، برخی از اطلاعات مهم در مورد SARS-CoV-2 ناشناخته مانده است ، از جمله تعداد گونه های میزبانی که آلوده می کند و با کسب اطلاعات بیشتر محققان می تواند در جایگاه اول قرار گیرد.

در میان ویروس هایی که هنوز مشترک انسان و دام نیستند ، بر اساس اطلاعات SpillOver ، ویروس برتر ویروس کرونا ویروس 229E (سویه خفاش) است که از همان خانواده ویروسی SARS-CoV-2 است و خفاش ها را در آفریقا آلوده می کند. ویروس معتبر دیگر ویروس کرونا است که PREDICT CoV-35 است و همچنین از خانواده ویروس کرونا است و خفاش های آفریقا و آسیای جنوب شرقی را آلوده می کند.

نویسندگان خاطرنشان کردند که SpillOver یک بستر تأمین منابع عمومی است که به سایر محققان اجازه می دهد تا داده های مربوط به ویروس‌هایی را که قبلا در لیست قرار گرفته اند یا ویروس‌ها را به لیست اضافه کنند ، اضافه کنند و با افزودن داده های جدید ، ممکن است رتبه بندی تغییر کند.

جونا مازت ، استاد دانشگاه ، یکی از نویسندگان این مطالعه گفت: “این ابزار برای شروع یک مکالمه جهانی است که به ما امکان می دهد بسیار فراتر از آنچه در گذشته در مورد رتبه بندی ویروس‌ها فکر می کردیم و به همکاری علمی در زمان واقعی امکان شناسایی زودهنگام تهدیدهای جدید را می دهیم”. در بیانیه دانشکده دامپزشکی UC Davis ، “SpillOver می تواند به پیشرفت درک ما از تهدیدات سلامتی ویروسی کمک کرده و ما را قادر سازد تا قبل از آتش گرفتن بیماری های همه گیر ، در کاهش خطر سرریز اقدام کنیم.”

منبع
livescience

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا