برنامه نویسی

چندین نکته طلایی برای موفقیت در یادگیری برنامه نویسی

برای موفقیت در یادگیری برنامه نویسی شما باید به نکات مهمی دقت داشته باشید، در این مطلب 10 نکته برای موفقیت در یادگیری برنامه نویسی به شما ارائه می دهیم.

اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که قصد یادگیری برنامه نویسی و کدنویسی را دارید احتمالا سوالات زیادی در خصوص این موضوع برای شما به وجود آمده است. در شروع یادگیری کدنویسی معمولا چالش های جدی برای افراد تازه کار به وجود می آید. از جمله این سوالات می توان به مواردی مانند موارد زیر اشاره کرد:

–          چه مواردی را باید بیاموزیم؟

–          چگونه باید بفهمیم که به چه شکل باید باگ های کدهای خود را تشخیص داده و برطرف کنیم؟

–          چگونه در این مسیر با انگیزه باقی بمانیم در حالی که این کار تقریبا غیر ممکن به نظر می رسد؟

اگر شما هم نگرانی هایی درباره شانس خود برای موفقیت در کدنویسی و برنامه نویسی دارید به شما پیشنهاد میکنیم حتما ادامه این مطلب را با دقت مطالعه کنید. ما در این مطلب قصد داریم 10 نکته بسیار مهم برای یادگیری برنامه نویسی را در اختیار شما قرار دهیم که بدون شک مطالعه آن برای شما به عنوان یک برنامه نویس تازه کار بسیار مفید و کاربردی خواهد بود.

یک هدف مشخص در ذهن خود داشته باشید

یکی از رایج ترین سوالاتی که در ذهن افرادی که به تازگی قصد یادگیری برنامه نویسی را دارند به وجود می آید این است که کدام زبان برنامه نویسی را باید بیاموزیم؟

این سوال کاملا قابل درک است اما در نهایت باید بدانید که یک سوال اشتباه برای شروع کار شما خواهد بود. اولین سوالی که در واقع شما باید از خودتان برای شروع کدنویسی بپرسید این است که هدف من از یادگیری کدنویسی و برنامه نویسی چیست؟

این مسئله دقیقا مانند رفتن به تعطیلات است. هیچ کس بدون داشتن یک مقصد مشخص به تعطیلات نمی رود و هیچ کس تنها به علت یادگیری برنامه نویسی نمی تواند آن را واقعا بیاموزد. همیشه دلیلی برای انجام این کار وجود دارد.

نکاتی برای تعیین هدف برای یادگیری برنامه نویسی

در واقع شما باید مشخص کنید که قصد دارید برنامه نویسی را بیاموزید تا بتوانید چه کاری را انجام دهید؟

شما باید کمی وقت بگذارید و به این فکر کنید که هدف نهایی شما چیست؟ زمانی که به این هدف رسیدید می توانید کمی در مسیر خود به عقب برگردید تا متوجه شوید که برای رسیدن به این هدف به چه چیزهایی نیاز دارید.

اگر هنوز مطمئن نیستید که هدف شما از یادگیری برنامه نویسی چیست ما در ادامه برخی از رایج ترین موارد را برای شما آورده ایم:

–          قصد یادگیری کدنویسی دارید تا در یک شرکت مشغول به کار شده و درآمد ثابتی داشته باشید.

–          قصد دارید کسب و کار خودتان را راه اندازی کنید و وب سایت هایی را برای کسب و کارهای کوچک ایجاد کنید.

–          قصد دارید با ساخت اپلیکیشن های موبایل پول در بیاورید.

–          قصد دارید در یک استارت آپ فعال در حوزه تکنولوژی کار کنید.

برای یادگیری برنامه نویسی برنامه ریزی کرده و به آن پایبند باشید

یکی از نکات شگفت انگیز درباره آموزش برنامه نویسی این است که امروزه مقالات و آموزش های بسیار زیادی برای یادگیری آن وجود دارد که شما با استفاده از آنها تقریبا می توانید هر زبان برنامه نویسی و هر تکنولوژی را بیاموزید. مشکلی که در خصوص این موضوع ممکن است برای شما به وجود بیاید این است که به علت تعداد زیاد این منابع پیدا کردن بهترین آنها ممکن است برای شما کمی سخت باشد. توصیه ای که در خصوص این موضوع برای شما داریم این است که سعی کنید با حداقل اطلاعات یکی از آنها را انتخاب کرده و شروع کنید و خیلی خودتان را درگیر انتخاب یکی از این منابع نکنید.

پایبند بودن به برنامه های آموزشی 

در مسیر یادگیری برنامه نویسی حتی اگر آموزشی که انتخاب کرده اید در دنیا بهترین نباشد باز هم تا حد قابل قبولی مناسب خواهد بود. این نکته بسیار مهم است که سعی کنید دوره ای که انتخاب کرده اید را به پایان برسانید.

اجازه دهید با یکدیگر صادق باشیم. انتخاب گزینه های مختلف برای یادگیری و استفاده از منابع متعدد برای یادگیری برنامه نویسی می تواند تمرکز شما را به طور کامل از بین برده و باعث به تعویق افتادن کارهای شما شود. تنها سعی کنید یک گزینه را انتخاب کرده و به آن پایبند باشید( مگر این که واقعا آموزش نامطلوبی باشد و نتوانید ارتباط خوبی با آن برقرار کنید) تا بتوانید نتیجه دلخواه خود را دریافت کنید.

یادگیری برنامه نویسی یک مسابقه ماراتن است نه دو سرعت

احتمالا شما هم پست ها و ویدئوهای زیادی را مشاهده کرده اید که ادعا دارند می توانند برنامه نویسی را به شما آموزش داده و تنها در مدت زمان کوتاهی شغل مناسب را برای شما بیابند. با وجود این که این مسئله امکان پذیر است ولی اما و اگرهای زیادی برای آن وجود دارد.

اگر در حال حاضر مجبور نیستید که به طور تمام وقت کار کنید، اگر پول کافی برای شرکت در دوره ها و کمپ ها را دارید و اگر می توانید ارتباط خوبی با یادگیری سرعتی برقرار کنید احتمالا می توانید این کار را انجام داده و به عنوان یک توسعه دهنده وب کار خود را آغاز کنید.

مشکلی که در این جا وجود دارد این است که بسیاری از این پست ها مردم را نسبت به یادگیری برنامه نویسی خوشبین می کنند و همین عامل نیز باعث می شود تا افراد فراموش کنند که یادگیری کدنویسی چقدر می تواند سخت و چالش برانگیز باشد. یادتان باشد برای حرفه ای شدن نیز نیاز به زمان و تجربه دارید.

آیا می توان برنامه نویسی را در مدت زمان کوتاه یاد گرفت؟

احتمالا شما هم افرادی که در بوت کمپ های مختلف شرکت کرده اند را دیده اید که تنها در چند ماه موفق شده اند برنامه نویسی را بیاموزند و یک شغل دائم را نیز برای خود پیدا کنند. با این وجود افراد دیگری نیز وجود دارند که شرایط شرکت در این کمپ ها را نداشته اند و خودشان مشغول به یادگیری آن شده اند و همین عامل نیز باعث شده تا 1 الی 2 سال طول بکشد تا آن را بیاموزند. در واقع این تصویر واقعی تری است که از دنیای برنامه نویسی و یادگیری آن وجود دارد چرا که عملا شما برای تبدیل شدن به یک متخصص در این حوزه نیاز به زمان زیادی خواهید داشت.

برنامه نویسی را آهسته و پیوسته بیاموزید

حال که متوجه شدید فرایند یادگیری برنامه نویسی مشکل و چالش برانگیز است احتمالا متوجه شده اید که نمی توانید این کار را به سرعت انجام دهید مخصوصا اگر به صورت تمام وقت در جایی دیگر مشغول به کار هستید. برخی از افراد می خواهند خیلی سریع به این روند مسلط شوند و برای این کار پس از اتمام کار خود 5 ساعت در روز وقت می گذارند. البته نباید فراموش کنید که این مسئله نیز کاملا امکان پذیر است ولی تنها برخی از افراد قادر به انجام چنین کاری هستند. در واقع این خطر همواره برای شما وجود دارد که بیش از حد خود را خسته کنید و در نهایت یادگیری کدنویسی را رها کنید.

بهترین راه برای شروع یادگیری برنامه نویسی چیست؟

شما باید میزان پیشرفت خود را به صورت پایدار در نظر بگیرید. سعی کنید آهسته شروع کنید، 1 ساعت یا 30 دقیقه در روز می تواند در ابتدا مناسب باشد. البته نباید فراموش کنید که هرچه زمان بیشتری را صرف یادگیری کنید پیشرفت شما نیز سریع تر رخ خواهد داد. با این حال اگر کار خود را به آهستگی شروع کنید می توانید به تدریج زمانی که روی یادگیری برنامه نویسی صرف می کنید را افزایش دهید. زمانی که شما موفق شدید این عادت را در خود ایجاد کنید ادامه مسیر یادگیری برای شما بسیار ساده تر خواهد شد و بدون تسلیم شدن و رها کردن روند یادگیری می توانید به موفقیت های زیادی دست پیدا کنید.

در یادگیری برنامه نویسی پیشرفت خود را با دیگران مقایسه نکنید

پیروی کردن از این توصیه در بیشتر مواقع می تواند برای شما سخت و دشوار باشد اما زمانی که شما برای رسیدن به یک هدف تلاش می کنید سعی کنید خود را با دیگران مقایسه نکنید.

از طرف دیگر دیدن افرادی که می توانند کارهایی را مشابه کار شما انجام دهند می تواند برای شما مفید و کاربردی باشد ولی نباید فراموش کنید که در عصر شبکه های اجتماعی مقایسه هایی که برای یادگیری برنامه نویسی صورت می گیرد می توانند بسیار دلسرد کننده باشند.

مقاله‌ی مرتبط:

کلید موفقیت در برنامه نویسی این است که سعی کنید به دیگران توجهی نداشته باشید و نگران پیشرفت آنها نباشید. شما تنها باید نسبت به میزان پیشرفت خود نگرانی داشته باشید.

افراد دیگر ممکن است سریعتر یا کندتر از شما یاد بگیرند. فراموش نکنید که هر کس شرایط زندگی مخصوص به خود را دارد و سرعت یادگیری افراد مختلف نیز متفاوت می باشد.

هرچه کمتر خود را با دیگران مقایسه کنید و به این موضوع فکر کنید بیشتر می توانید روی مسیر موفقیت خود تمرکز داشته باشید و سریع تر به اهداف خود دست پیدا کنید.

با افرادی مشابه خود دوست شوید و با آنها ارتباط بگیرید

با وجود این که در بخش قبل بیان کردیم در یادگیری برنامه نویسی سعی کنید تا جای ممکن خود را با دیگران مقایسه نکنید ولی این به آن معنا نیست که شما به طور کامل باید خود را از دید بقیه افراد پنهان کنید. در واقع اگر شما خودتان به تنهایی شروع به یادگیری کدنویسی با استفاده از منابع آنلاین کنید به سرعت احساس تنهایی خواهید بود. یافتن دوستانی که علایق و حوزه های کاری مشابه شما دارند و ارتباط برقرار کردن با آنها می تواند کوهی از انگیزه برای شما باشد. دلیل این موضوع در گام اول این است که شما با احساس کردن این که افراد دیگری هستند که دغدغه هایی مشابه شما دارند و با چالش هایی مانند چالش های شما درگیر هستند می تواند برای شما دلگرم کننده باشد. دوستان می توانند در مشکلات به کمک یکدیگر بیایند. داشتن بیش از یک دیدگاه می تواند به یافتن جواب ها و راه حل های بهتر کمک کند.

اگر در یک آموزشگاه در حال آموزش دیدن هستید سعی کنید از دانشجویان دیگر کمک بگیرید و با آنها ارتباط برقرار کنید. اگر به صورت آنلاین در حال یادگیری کدنویسی هستید سعی کنید در گروه های آنلاینی که در این زمینه وجود دارند عضو شده و به جوامع توسعه دهندگان و برنامه نویسان بپیوندید. ایجاد دوستی و ارتباط به شما کمک می کند تا اهداف خود را به شکل بهتری دنبال کنید و در طول این مسیر انگیزه خود را حفظ کنید.

برای یادگیری برنامه نویسی عادت کنید کدنویسی را در برنامه روزانه خود قرار دهید

پیدا کردن زمان برای کدنویسی می تواند در شروع یادگیری برنامه نویسی بسیار سخت باشد. احتمالا شما هم مانند تمامی افراد زندگی شلوغی دارید.

با این حال اگر بتوانید عادت کدنویسی را هر روز یا چند بار در هفته برای خود ایجاد کنید مطمئن باشید که در مسیر درستی قرار خواهید گرفت.

ایجاد عادات( چه خوب، چه بد) مانند ایجاد یک مسیر در بیابان است. اولین بار که از آن عبور می کنید بسیار دشوار خواهد بود چرا که هیچ مسیر روشنی در ابتدا وجود ندارد اما هرچه تعداد دفعات بیشتری در آن مسیر قدم بزنید به مرور زمان برای شما شفاف تر می شود. بالاخره پس از گذشت مدت زمانی مشخص این مسیر بسیار صاف خواهد شد و عبور کردن از آن نیز برای شما ساده تر خواهد بود.

ایجاد یک عادت دقیقا به همین شکل است. چند بار اول که شروع به کدنویسی کنید احتمالا برای شما سخت خواهد بود اما اگر به آن ادامه دهید احتمالا مغز شما کاملا آماده کدنویسی خواهد شد. دقت داشته باشید که مغز ما کارهای روزمره را دوست دارد و به همین علت به مرور زمان شروع این عادت برای شما ساده تر می شود.

راهکارهایی برای حفظ عادت در مسیر یادگیری برنامه نویسی

یکی از بهترین راه هایی که برای حفظ عادت وجود دارد این است که سعی کنید یک محرک را برای خود در یادگیری برنامه نویسی تنظیم کنید که درست قبل از عادت جدید شما اتفاق بیفتد. به عنوان مثال شما می توانید نشستن پشت سیستم و شروع تمرین کدنویسی را دقیقا پس از این که یک فنجان قهوه یا چای در اول صبح نوشیدید آغاز کنید یا این که می توانید پس از آن که شام خود را خوردید آماده کدنویسی شوید و برنامه نویسی را تمرین کنید. فراموش نکنید که اصلی ترین نکته ای که برای ایجاد یک عادت وجود دارد ادامه دادن آن است. هرچه شما بیشتر تحمل کنید مطمئن باشید که ادامه دادن آن عادت در ادامه برای شما ساده تر خواهد شد.

در یادگیری برنامه نویسی نحوه تحقیق درباره موضوعات مختلف و مهارت حل مسئله را بیاموزید

دانستن این که چگونه به تنهایی مشکلات خود را حل کنید یکی از مهمترین مهارت هایی است که می توانید به عنوان یک برنامه نویس داشته باشید.

ممکن است در ابتدای مسیر یادگیری برنامه نویسی گمان کنید که توسعه دهندگان باید پاسخ همه چیز را فورا بدانند ولی اصلا این طور نیست.

بسیاری از توسعه دهندگان موارد مختلف را در گوگل جستجو می کنند. بنابراین این نکته بسیار مهم است که یاد بگیرید چگونه می توانید در این مهارت حرفه ای شوید.

تمرین کردن برای این کار می تواند برای شما بسیار مفید باشد. زمانی که روی یک مسئله گیر می کنید پیش از این که از دیگران کمک بخواهید سعی کنید مدت زمانی را صرف جستجوی خطایی که دریافت کرده اید یا مشکلی که دارید کنید.

نکته دیگر در این زمینه این است که هر متن یا نرم افزاری که درباره مشکل خود پیدا می کنید را حتما با دقت مطالعه کنید.

تقویت مهارت جستجو و حل مسئله

یکی از مواردی که می تواند در این زمینه به شما کمک کند این است که حتی زمانی که راه حل خود را پیدا کردید زمان بیشتری صرف کنید و درباره موضوع کلی تحقیق کنید. با انجام این کار می توانید در آینده راحت تر رفع اشکال کرده و مهارت های خود را در این زمینه ارتقاء دهید.

برای ساده تر شدن موضوع باید بدانید که بار اولی که به دنبال حل کردن مشکل خود هستید احتمالا 3 ساعت یا حتی بیشتر درگیر خواهید بود. حال اگر نکاتی که در طول این مسیر طی کردید را به خاطر داشته باشید در دفعه بعدی می توانید این مدت زمان را نصف کرده و در دفعات بعدی نیز به همین ترتیب این زمان را کاهش دهید.

یادگیری نحوه حل متداول ترین مشکلاتی که با آنها درگیر هستید می تواند شما را به یک توسعه دهنده و برنامه نویس برتر تبدیل کند و در روند یادگیری برنامه نویسی از اهمیت زیادی برخوردار است.

فقط آموزش ها را تماشا نکنید، سعی کنید چیزی بسازید

یکی از مهمترین مشکلاتی که در طول یادگیری برنامه نویسی ممکن است برای شما پیش بیاید این است که تنها آموزش ها را تماشا کنید. با این کار شما دانش خوبی به دست می آورید ولی مهارت های شما تقویت نمی شوند.

فرض کنید شما قصد دارید دویدن را بیاموزید، آیا تنها این که شخصی برای شما از دویدن صحبت کند می تواند شما را به یک دونده حرفه ای تبدیل کند؟ قطعا پاسخ شما به این سوال منفی است. در یادگیری برنامه نویسی نیز دقیقا به همین شکل است و شما باید سعی کنید مهارت های کدنویسی خود را تقویت کنید تا بتوانید از آنها در پروژه های واقعی استفاده کنید. برای انجام این کار نیز بهترین راه حل این است که سعی کنید پروژه های ساده ای را برای خود تعریف کرده و روی آنها کار کنید.

برای یادگیری برنامه نویسی آمادگی شکست را داشته باشید

در یادگیری برنامه نویسی شما تنها با تجربه کردن شکست های مختلف است که می توانید مهارت های خود را ارتقاء دهید. بسیاری از افرادی که به تازگی وارد این حوزه می شوند معمولا با تجربه اولین شکست خود بهم می ریزند و به هیچ وجه تحمل شکست را ندارند. این افراد معمولا سعی می کنند تا به سرعت و با اولین راه حلی که ارائه می دهند بتوانند مشکلات را برطرف کنند. فراموش نکنید که ترس از شکست می تواند یک مانع بسیار بزرگ برای پیشرفت شما باشد و از رشد کردن شما به عنوان یک برنامه نویس حرفه ای جلوگیری خواهد کرد. حتی اگر موضوعی که روی آن کار می کنید سخت و دشوار است باید تلاش کنید تا آن را ادامه دهید و از شکست خوردن نترسید. پس از مدتی اعتماد به نفس لازم را به دست خواهید آورد و دیگر از شکست خوردن نمی ترسید.

همیشه در حال یادگیری باشید

در مسیر یادگیری برنامه نویسی حتما باید به این نکته دقت داشته باشید که هیچ وقت یادگیری را متوقف نکنید. دنیای برنامه نویسی و توسعه نرم افزار و سایت یک دنیای گسترده است که روز به روز در حال پیشرفت است و چیزهای جدیدی به آن اضافه می شود. صدها مهارت وجود دارد که شما با یادگیری آنها می توانید به یک برنامه نویس بهتر تبدیل شوید و پروژه های بهتری را بسازید. زمانی که مهارت های جدید را به دست می آورید قطعا در زمان کدنویسی احساس راحتی بیشتری خواهید داشت. فراموش نکنید صنعتی که ما در آن قرار داریم، یعنی صنعت برنامه نویسی و توسعه نرم افزار، دائما در حال تغییر است. بنابراین اگر شما قصد دارید تا در این صنعت موفق شوید و بتوانید در موقعیت های شغلی مناسب مشغول به کار شوید باید دائما خود را با اطلاعات جدید در این حوزه به روز نگه دارید که برای انجام این کار نیازمند این خواهید بود تا همیشه در حال یادگیری باشید. برای این کار نیز می توانید از سایت ها و منابع آنلاین مختلفی که امروزه در این حوزه وجود دارند استفاده کنید.

لینک کوتاه : https://jkzweb.com/494478

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا