پردازنده گرافیکیلپ تاپ

انویدیا و مدیاتک می خواهند گرافیک RTX را به لپ تاپ های ARM بیاورند

انویدیا با همکاری مدیاتک می‌خواهد کارت‌های گرافیک RTX را به لپ‌تاپ‌های ARM اضافه کند. انویدیا و مدیاتک بدین منظور مشغول ساخت لپ ‌تاپ مرجع با پشتیبانی از SDK کرومیوم و لینوکس هستند.

لپ تاپی که از پردازنده‌ی مرکزی ARM بهره بگیرد و هم‌زمان به کارت گرافیک سری RTX مجهز شود، چه عملکردی بر جای خواهد گذاشت؟ این سؤالی است که انویدیا و مدیاتک از طریق همکاری با‌ یکدیگر در پی دستیابی به پاسخ آن هستند.

آن‌طور که انگجت می‌نویسد، انویدیا و مدیاتک در حال تولید یک پلتفرم مرجع لپ تاپ هستند که از کیت توسعه‌ی نرم‌افزار کرومیوم، لینوکس و انویدیا پشتیبانی می‌کند. در حال حاضر مشخص نیست همکاری این دو شرکت به چه نتیجه‌ای منتهی می‌شود؛ اما برخی کاربران از همین حالا هیجان‌زده شده‌اند و آینده‌ای را پیش‌بینی می‌کنند که کروم‌بوکی سبک‌وزن و کم‌مصرف از کارت گرافیک پرقدرت RTX با توانایی رهگیری پرتو استفاده کند. حتی اگر انویدیا از مدل ضعیف‌شده‌ی کارت‌ گرافیک RTX در لپ‌تاپ‌های آرم استفاده کند، باز هم ایده‌ی اصلی هیجان‌انگیز به ‌نظر می‌رسد.

به ‌نظر می‌رسد انویدیا حساب ویژه‌ای روی آرم باز کرده است. تیم سبز شب گذشته در GTC 2021 نخستین پردازنده‌ی مرکزی سرور خود را با نام گریس معرفی کرد که متکی‌ بر معماری آرم است و مستقیما به رقابت با اینتل و معماری x86 این شرکت می‌رود. AMD نیز رقیب مهمی برای انویدیا به‌حساب می‌آید. اگر شایعه‌ها حقیقت داشته باشند و AMD تصمیم به تولید پردازنده‌ی اختصاصی آرم بگیرد، می‌تواند به‌سادگی در تراشه‌های آرم از واحد گرافیکی اختصاصی رادئون استفاده کند. در صورت عملی شدن این اتفاق، انویدیا برای رقابت به محصولاتی فراتر از تگرا نیاز خواهد داشت.

به گفته‌ی ریک سای، مدیرعامل مدیاتک، شرکت تحت مدیریتش بزرگ‌ترین تأمین‌کننده‌ی تراشه‌های آرم در دنیا محسوب می‌شود و این تراشه‌ها در محصولات زیادی حضور پیدا می‌کنند؛ از کروم‌بوک گرفته تا گوشی‌ و تلویزیون‌ هوشمند. او می‌گوید: «مشتاق هستیم از فناوری‌ خود استفاده و با انویدیا همکاری کنیم تا قدرت پردازنده‌های گرافیکی را برای بازی، تولید محتوا و… به پلتفرم کامپیوترهای آرم بیاوریم. شتاب‌دهی به پردازنده‌ی گرافیکی، پیشرفت بزرگی برای کل اکوسیستم آرم محسوب خواهد شد.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا