پزشکی و سلامت

چندین نکته که باید در مورد روانشناسی کودک خود بدانید

آیا شما هم علاقه مند به داشتن اطلاعاتی در زمینه روانشناسی کودک هستید؟ ما در این مطلب نکاتی مهم درباره روانشناسی کودک را به شما ارائه می دهیم.

روانشناسی کودک یکی از زیرشاخه های روانشناسی است که به رشد ذهنی، عاطفی و رفتاری کودک می پردازد. این زیر شاخه از روانشناسی می تواند به شما کمک کند تا رفتار کودکان را به شکل بهتری درک کنید و به آنها کمک کنید تا به شکل بهتری رشد کنند. اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که علاقه مند به روانشناسی کودک هستید به شما پیشنهاد می کنیم حتما ادامه این مطلب را با دقت مطالعه کنید. ما در این مطلب قصد داریم نکاتی بسیار مهم در خصوص کودکان و نحوه رفتار با آنها در اختیار شما قرار دهیم که بدون شک مطالعه آن می تواند برای شما مفید و کاربردی باشد.

برای روانشناسی کودک خود ابتدا رفتار کودک را مشاهده کنید

اگر می خواهید فرزندان خود را به شکل بهتری درک کنید باید آنها را بیشتر بشناسید. این کار به سادگی با بودن کنار آنها و مشاهده کرده آنها قابل انجام است. زمانی که کودک شما در حال بازی است شما می توانید نکات مختلف روانشناسی کودک را در او مشاهده کنید. به عنوان مثال خواسته های او در زمان بازی را بررسی کنید، واکنشی که کودکتان به موقعیت های خاص از خود نشان می دهد را بررسی کنید، تعامل او با دیگران را مشاهده کنید و سعی کنید نتیجه گیری درستی از این موضوع داشته باشید. تمام این اقدامات به شما کمک می کنند تا بتوانید به شکل بهتری شخصیت کودکتان را بررسی کنید. به خاطر داشته باشید که کودک شما یک کودک منحصر به فرد است و با خواهر و برادرانش متفاوت می باشد. از جمله مهمترین مواردی که می توانید در کودکان بررسی کنید می توان به موارد زیر اشاره کرد:

–          زمانی که مجبور می شود کاری که دوست ندارد انجام دهد را انجام دهد چه واکنشی از خود نشان می دهد؟

–          چقدر کودک شما اجتماعی است و سعی می کند با دیگران ارتباط برقرار کند؟

–          چقدر طول می کشد تا کودک شما با محیط اطراف خود آشنا شود؟

زمانی با کیفیت بالا را به کودکان خود اختصاص دهید

والدین امروزه بیشتر در حال کار کردن در خانه یا محل کار خود هستند. وظایف بسیار زیادی که والدین دارند به آنها اجازه نمی دهد تا زمان زیادی را با کودکان خود باشند و همین عامل نیز باعث می شود تا نتوانند برخی از موارد را کنترل کرده و ارتباط بهتری را با فرزندان خود برقرار کنند. اگر شما هم به صورت سطحی با کودکان خود ارتباط بگیرید و باید بدانید که زمان تغییر فرا رسیده است. این مسئله در روانشناسی کودک از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. اگر می خواهید آنها را به شکل بهتری درک کنید باید با آنها ارتباط برقرار کرده و زمان زیادی را با آنها بگذرانید. مکالمه با فرزندان به شما اجازه می دهد تا درباره اتفاقات خانه، مدرسه و … مطلع شوید و بیشتر با علایق و هیجانات آنها آشنا شوید. دقت داشته باشید گذراندن زمان به صورت باکیفیت با کودکان به معنای صحبت کردن یا انجام کار خاصی نیست. گاهی اوقات می توانید تنها در کنار آنها بنشینید و آنها را مشاهده کنید.

مقاله‌ی مرتبط:

کودکان از توجه متمرکز شما سود می برند

تمرکز کامل بر روی کودکان و گوش دادن به آنها حتی اگر برای مدت زمان کوتاهی باشد باز هم می تواند برای آنها مفید باشد و در روانشناسی کودک از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. ممکن است شما در زمان انجام کارهای دیگر مانند پختن شام، رانندگی، رفتن به مدرسه و … روی آنها توجه و تمرکز داشته باشید ولی در روانشناسی کودک اختصاص دادن یک زمان ویژه به کودکان بسیار حائز اهمیت است. اختصاص دادن حتی 10 دقیقه زمان در طول روز به کودکان می تواند به میزان زیادی روی انرژی کودکان و محیط منزل تاثیرگذار باشد. در صورت امکان سعی کنید فعالیت هایی را انجام دهید که به شما امکان می دهد صرفا با کودکان خود وقت بگذرانید. به این ترتیب می توانید احساس امنیت را به کودکان خود انتخاب منتقل کنید.

در روانشناسی کودک باید مراقب محیط فرزندان خود باشید

تحقیقاتی که در زمینه روانشناسی کودک انجام شده است نشان می دهد که رفتار و نگرش کودک به طور قابل توجهی توسط محیطی که در آن بزرگ می شود شکل می گیرد. محیط خانه می تواند به میزان زیادی بر رشد مغز کودک تاثیر بگذارد و به نوبه خود روی رشد زبان و مهارت های شناختی کودک نیز تاثیرگذار است. رفتار فرزند شما در واقع تحت تاثیر افرادی است که در اطراف او قرار دارند. بنابراین شما باید توجه ویژه ای به محیط خانه و مدرسه کودک داشته باشید و سعی کنید محیط مناسبی را برای رشد او فراهم کنید.

داشتن دانش اولیه درباره مراحل رشد مغز کودک

مغز کودک در طول روابط رشد می کند. برخی از محققان روانشناسی کودک که در زمینه رشد فعالیت دارند از والدین با عنوان معماران اعصاب یاد می کنند. زمانی که کودک با والدین خود تعامل دارد سلول های مغز او به شکل بهتری رشد پیدا می کنند. مغز در واقع با تجربیات کودک شکل می گیرد و این مسئله نیز به نوبه خود روی واکنش او به موقعیت های مختلف تاثیر می گذارد.

فعل و انفعالات مثبت می تواند به میزان زیادی بر رشد مغز تاثیر بگذارد و باعث شود تا کودک به شکل درستی رشد کند. برعکس داشتن تجارب نامناسب مانند محیط هایی که دائما در آنها دعوا و بحث پیش می آید می تواند تاثیر منفی زیادی روی رشد فرزند شما داشته باشد. به همین علت است که داشتن استراتژی درست در برخورد با کودکان از اهمیت زیادی در روانشناسی کودک برخوردار است و طراحی چنین استراتژی هایی نیز نیازمند داشتن دانش اولیه درباره مراحل رشد مغز کودکان است.

به کودک خود گوش کنید

در زمان گفتگو با فرزندان و کودکان خود مهم است که به خوبی به آنها گوش دهید. شما ممکن است مکالمه ای را آغاز کنید تا تا فرزندانتان را به حرف زدن تشویق کنید ولی این نکته مهم است که بدانید در ادامه نیز باید به او نشان دهید که به خوبی به حرف های او گوش می دهید. کودکان ممکن است نتوانند منظور خود را به درستی برسانند به همین علت نیز توجه به کلماتی که آنها استفاده می کنند و نشانه های غیرکلامی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. برای خوش گوش دادن در روانشناسی کودک توصیه می شود که روی لحن و روشی که آنها کلمات و جمله ها را بیان می کنند تمرکز کنید، سعی کنید احساسات آنها در زمان بیان یک حرف را بسنجید و مراقب زبان بدن و تماس چشمی نیز باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا