برنامه نویسی

بهترین ide ها و ویرایشگرهای متنی در دنیا

آیا شما هم به دنبال آشنایی با بهترین ide ها و ویرایشگرهای متنی هستید؟ ما در این مطلب قصد داریم برخی از محبوب ترین ide ها و ویرایشگرهای متنی را معرفی کنیم.

برای برنامه نویسان یافتن بهترین ide ها و ویرایشگرهای متنی می تواند اهمیت بسیار زیادی داشته باشد. شما به عنوان یک برنامه نویس وقت زیادی را صرف کار کردن در محیط ویرایشگرهای متنی می کنید و به همین علت این نرم افزارها باید سازگاری کاملی با نیازهای شما داشته باشند. برای افرادی که به تازگی برنامه نویسی را آغاز کرده اند معمولا پیدا کردن بهترین ide ها و ویرایشگرهای متنی می تواند سختی ها و مشکلات خاص خود را به همراه داشته باشد. به همین علت نیز ما در ادامه این مطلب قصد داریم به معرفی جذاب ترین و بهترین ide ها و ویرایشگرهای متنی بپردازیم. پس ما را در ادامه این مطلب همراهی کنید.

ویرایشگر متنی و ide چیست؟

قبل از آن که بخواهیم به معرفی بهترین ide ها و ویرایشگرهای متنی بپردازیم اجازه دهید تا به این سوال که یک ویرایشگر متنی چیست؟ پاسخ دهیم. پاسخ این سوال بسیار ساده است: یک ویرایشگر متنی برنامه و نرم افزاری است که برای ویرایش فایل های متنی طراحی و ساخته شده است. در واقع یک ویرایشگر متنی نرم افزاری است که به شما اجازه می دهد تا انواع فایل های متنی مربوط به زبان های برنامه نویسی مختلف را ویرایش کنید. معمولا این نرم افزارها از زبان های برنامه نویسی مختلف مانند پایتون، جاوا، روبی، جاوا اسکریپت، php، css، html و … پشتیبانی می کنند.

اگر در حال حاضر از یکی از انواع ide ها و ویرایشگرهای متنی استفاده می کنید احتمالا این سوال برای شما به وجود آمده است که زمانی که ویرایشگری که در حال حاضر از آن استفاده می کنید نیازهای شما را برطرف می کند چه نیازی دارد که نسبت به سایر ویرایشگرهای متنی نیز اطلاعاتی داشته باشید؟

پاسخ این سوال بسیار ساده است: بدون شک هیچ چیز برای یک برنامه نویس رضایت بخش تر از پیدا کردن یک ide و ویرایشگر متنی کامل نیست و این کار صورت نمی گیرد مگر این که بتوانید از تمامی ویرایشگرهای موجود در دنیا استفاده کنید. نکته ای که باید به خاطر داشته باشید این است که بهترین ویرایشگر متنی عملا وجود ندارد چرا که هریک از این محصولات نرم افزاری با یکدیگر تفاوت های زیادی دارند و بهترین ویرایشگر متنی نرم افزاری است که بتواند بهترین عملکرد را متناسب با نیاز شما به شما ارائه دهد. بنابراین شما باید چند نرم افزار مختلف را امتحان کنید تا بتوانید گزینه ایده آل خود را بیابید.

در حال حاضر ده ها نرم افزار ویرایشگر متن در دنیا وجود دارد که در این مطلب تنها برخی از محبوب ترین آنها را به شما معرفی خواهیم کرد. این ide ها و ویرایشگرهای متنی محبوبیت بالایی در میان جامعه توسعه دهندگان دارند و علاوه بر این به صورت رایگان در دسترس هستند.

تفاوت ide و ویرایشگر متنی

توجه داشته باشید که ide ها با ویرایشگرهای متنی یکسان نیستند( اگرچه معمولا به صورت یکپارچه با یکدیگر ادغام می شوند). اگرچه تقریبا تمامی ide ها توانایی ویرایش فایل های متنی ساده را دارا می باشند ولی بسیاری از امکانات دیگر را نیز در اختیار شما قرار می دهند. ide ها دارای پنل ها و ابزارهای مختلف هستند و فضای بسیار بیشتری را نیز در سیستم شما اشغال می کنند. ویرایشگرهای متنی روزمره دارای طراحی بسیار ساده تر و در عین حال منعطف تری هستند.

Visual Studio Code از بهترین ide ها و ویرایشگرهای متنی در دنیا

Visual Studio Code یک ویرایشگر متن باز است که توسط شرکت مایکروسافت برای ویندوز، لینوکس و MacOS طراحی و ساخته شده است. این نرم افزار از بهترین ide ها و ویرایشگرهای متنی در دنیا به شمار می آید و ویژگی های مختلفی مانند قابلیت دیباگ کردن، هایلایت کردن سینتکس، قابلیت تکمیل کد هوشمند، بازیابی کدها، پشتیبانی از تعداد زیادی از کتابخانه ها و افزون های مختلف و پلاگین ها را در اختیار شما قرار داده و علاوه بر این از گیت نیز پشتیبانی می کند.

Visual Studio Code در واقع یک ide نیست ولی با تنظیمات درست می تواند تمامی نیازهای شما که از یک ide انتظار دارید را برطرف کند.

Sublime Text از دیگر ide ها و ویرایشگرهای متنی محبوب

Sublime Text یک ویرایشگر کد کراس پلتفرم است که با استفاده از رابط کاربری زبان برنامه نویسی پایتون نوشته شده است. Sublime Text یک ویرایشگر متن زیبا و در عین حال پر از ویژگی های مختلف است. شاید بتوان مهم ترین ویژگی آن را تجربه کاربری بسیار خوب این محصول دانست. بدون شک ux این محصول نسبت به سایر محصولات موجود بهتر است. تجربه کاربری این نرم افزار به شما کمک می کند تا بتوانید بدون حواس پرتی کدنویسی کنید و با استفاده از میانبرها به راحتی جستجو کرده و کدهای خود را به سادگی ویرایش کنید. از دیگر ویژگی های کلیدی و مهم این نرم افزار میانبر های بسیار جذاب آن است.

امکان استفاده از این نرم افزار به صورت رایگان نیز وجود دارد مگر اینکه خودتان قصد داشته باشید نسخه پولی آن را خریداری کنید.

آشنایی با ویرایشگر متنی Vim

کار کردن با ویرایشگر Vim کمی سخت است. اجازه دهید تا کاملا واضح صحبت کنیم، اگرچه سایر ide ها و ویرایشگرهای متنی که معرفی کردیم می توانند گزینه بسیار خوبی برای تازه کارها باشند اما این ویرایشگر قطعا این طور نیست. وب سایت رسمی این ابزار آن را به این شکل تعریف می کند: این ابزار یک ide برای کدنویسان حرفه ای است که توسط کدنویس ها و برای کدنویس ها طراحی شده است.این نرم افزار به شما اجازه می دهد تا هم از خط فرمان(CLI) استفاده کنید و هم امکان استفاده از رابط کاربری جذاب آن را برای شما فراهم می کند.

Vim فرمان های مختلفی را در اختیار شما قرار می دهد که ویرایش کدها را به میزان زیادی راحت تر می کند.برای کار با این ابزار شما باید تمامی ویرایشگر هایی که قبلا با آنها کار کرده اید را فراموش کنید و در یک منحنی یادگیری جدید قرار بگیرید تا بتوانید به خوبی با این ide ارتباط برقرار کنید.زمانی که روند یادگیری کار با این ide را به اتمام رسانید متوجه می شوید که چرا که این محصول نسبت به سایر ویرایشگرهای متنی می تواند گزینه بهتری برای برنامه نویسان حرفه ای باشد. این ابزار می تواند کارایی و عملکرد شما را به میزان زیادی تحت تاثیر قرار دهد.

ویرایشگر متنی Atom

اتم یک ویرایشگر رایگان و متن باز متن و کدهای برنامه نویسی است که در حال حاضر برای MacOS، لینوکس و ویندوز در دسترس می باشد. این ابزار همچنین از پلاگین های نوشته شده به زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت پشتیبانی می کند و امکان استفاده از گیت را نیز برای شما فراهم کرده است. این ابزار توسط گیت هاب توسعه داده شده است و در حال حاضر نیز متعلق به مایکروسافت می باشد. اتم در واقع یک اپلیکیشن دسکتاپ است که با استفاده از تکنولوژی های تحت وب طراحی و ساخته شده است.

اتم در ابتدا حول یک هسته کوچک طراحی شده و در ادامه پکیج های داخلی مربوط به زبان های برنامه نویسی به آن اضافه شد. در ادامه نیز کتابخانه هایی که توسط جامعه توسعه دهندگان این ابزار نوشته شده بودند به این ویرایشگر متنی اضافه شد و آن را تبدیل به یکی از بهترین ide ها و ویرایشگرهای متنی در دنیا کرد.

ویرایشگر Notepad++

Notepad++ بدون شک یکی از محبوب ترین ide ها و ویرایشگرهای متنی در دنیا است. دلیل محبوبیت بسیار زیاد این ویرایشگر متن رایگان بودن آن و همینطور متن باز بودن آن می باشد. عامل بسیار مهم دیگری که روی محبوبیت این ابزار تاثیرگذار است سادگی فوق العاده آن می باشد.

یکی از عوامل مهمی که روی پرطرفدار بودن این ویرایشگر تاثیر گذاشته است این است که این نرم افزار به بیش از 80 زبان مختلف ترجمه شده است.

در خصوص این نرم افزار بدانید که در حال حاضر تنها امکان اجرای آن روی سیستم عامل ویندوز وجود دارد ولی با این حال هنوز هم جز محبوب ترین ide ها و ویرایشگرهای متنی شناخته می شود.

آشنایی با ویرایشگر متن Brackets

Brackets یکی دیگر از ide ها و ویرایشگرهای متنی است که به صورت متن باز برای توسعه دهندگان وب طراحی شده است. این ابزار در حال حاضر به صورت رایگان در دسترس است که می توانید از آن استفاده کنید. این ابزار توسط Adobe Systems ساخته شده است و دارای رابط کاربری زیبا و ساده ای می باشد و علاوه بر این امکانات و ویژگی های مختلفی را نیز در اختیار شما قرار می دهد. پیش نمایش لایو از کدها، ویرایش سریع و … از جمله مهم ترین ویژگی های این ابزار به شمار می آیند.

یکی از مهم ترین ویژگی های این ویرایشگر کد این است که به شما اجازه می دهد تا به صورت لحظه ای کدهای خود را با سایر توسعه دهندگان به اشتراک بگذارید. این ابزار ویژگی های منحصر به فرد دیگری را نیز در اختیار شما قرار می دهد. Extract یکی از ابزارهای این ویرایشگر متن است که به شما این امکان را می دهد تا بتوانید به صورت مستقیم اطلاعاتی مانند رنگ، فونت، گرادیان و … را از فایل psd به فایل css منتقل کنید. این نرم افزار جز ide ها و ویرایشگرهای متنی است که برای توسعه دهندگان فرانت اند که مجبور هستند تا فایل های psd زیادی را به فایل های css تبدیل کنند می تواند بسیار مفید باشد.

Bluefish از بهترین ide ها و ویرایشگرهای متنی

در ادامه معرفی بهترین ide ها و ویرایشگرهای متنی اجازه دهید تا با ویرایشگر Bluefish آشنا شویم. این ابزار بیشتر از این که یک ide باشد یک ویرایشگر متنی واقعی است که باعث می شود برای افرادی که به تازگی کار خود را در زمینه برنامه نویسی آغاز کرده اند کمی پیچیده به نظر برسد. این نرم افزار به صورت رایگان در دسترس است و تقریبا از تمامی زبان های برنامه نویسی پشتیبانی می کند چرا که طراحی آن به صورت متن باز می باشد و علاوه بر این ویژگی های فوق العاده ای را نیز در اختیار توسعه دهندگان قرار می دهد. این ابزار از زبان های مختلف شامل html، xhtml، css، xml، php، c، c++، جاوا اسکریپت، جاوا، go، ada، d، sql، perl، coldfusion، jsp، پایتون، روبی و shell پشتیبانی می کند. اگر به دنبال بهترین ide ها و ویرایشگرهای متنی هستید این نرم افزار می تواند گزینه بسیار خوبی برای شما باشد.

Ide ها و ویرایشگرهای متنی آنلاین

Replit یکی از ide ها و ویرایشگرهای متنی آنلاین است که کار کردن با آن بسیار ساده می باشد. این ابزار امکان ویرایش، کامپایل، تفسیر کردن کدها و همینطور اجرای آنها را برای شما فراهم می کند. علاوه بر این از بیش از 50 زبان برنامه نویسی مختلف نیز پشتیبانی می کند.

Codeshare یک ویرایشگر کد آنلاین است که به شما اجازه می دهد تا کدهای خود را در لحظه با سایر توسعه دهندگان به اشتراک بگذارید.به همین علت نیز به عنوان یکی از محبوب ترین ide ها و ویرایشگرهای متنی آن را معرفی کردیم. علاوه بر این باید دقت داشته باشید که این ابزار دارای یک سیستم عیب یابی بسیار قدرتمند نیز می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا