پردازنده

تصاویر مدل نهایی پردازنده AMD Ryzen 7 5700G فاش شد

پردازنده ی شتاب‌یافته‌ی ذن 3 سزان Ryzen 7 5700G که هنوز به‌صورت رسمی معرفی نشده و مخصوص دسکتاپ است، به ‌دست رسانه‌ای رسیده و تصویری از آن فاش شده است.

ای ام دی هرگز مدل دسکتاپ پردازنده‌های سری رایزن 4000 موسوم به رنوار را در بازار عرضه نکرد (البته شاهد عرضه‌ی غیررسمی آن‌ها بودیم) و به‌ همین دلیل اکثر کسانی که به‌ دنبال بستن سیستم جدید یا ارتقاء کامپیوتر فعلی‌شان هستند، با ‌دقت روی بازار نظارت می‌کنند تا ببیند سرنوشت پردازنده‌های شتاب‌یافته‌ی سری رایزن 5000 موسوم به سزان به کجا ختم می‌شود.

آن‌طور که تامز هاردور می‌نویسد، شانس عرضه‌ی مستقل پردازنده‌های شتاب‌یافته‌ی سزان وجود دارد و اخیرا اعلام شده است که یک وب‌سایت به Ryzen 7 5700G دسترسی یافته و از آن عکس گرفته است.

AMD Ryzen 7 5700G پردازنده‌ای هشت هسته‌ای بر پایه‌ی معماری ذن 3 محسوب می‌شود که سرعت کلاک پایه و بوست به‌ ترتیب ۳٫۸ گیگاهرتز و ۴٫۶ گیگاهرتز دارد و به ۱۶ مگابایت حافظه‌ی کش L3 مجهز است. گفته می‌شود Ryzen 7 5700G واحد گرافیکی وگا 8 با ۵۱۲ پردازنده‌ی جریانی و سرعت کلاک ۲ گیگاهرتز دارد.

تامز هاردور می‌گوید تراشه‌ی Ryzen 7 5700G که به دست Chiphell رسیده، تراشه‌ای «در سطح تولید» است؛ بدین معنی که هنوز آماده‌ی فروش یا استفاده نشده.

تصویر فاش‌شده نشان می‌دهد Ryzen 7 5700G مثل دیگر پردازنده‌های خانواده‌ی رایزن به نظر می‌رسد و کد OPN آن 100-000000263 اعلام شده که نشان می‌دهد Ryzen 7 5700G در دسته‌ی APU-های سری Pro قرار نمی‌گیرد. اسکرین‌شات‌های CPU-Z ضمن ارائه‌ی مشخصات عمومی تراشه، تأیید می‌کنند با یکی از پردازنده‌های خانواده‌ی سزان مواجه هستیم.

تصویر فاش شده پردازنده AMD Ryzen 7 5700G از نمای جلو در دنیای واقعی

Chiphell چند بنچمارک روی پردازنده‌ی Ryzen 7 5700G اجرا کرده است. این پردازنده در بنچمارک CPU-Z به امتیاز تک تردی ۶۳۱٫۳ و امتیاز چند تردی ۶۷۸۲٫۴ دست پیدا کرد و امتیاز آن در Cinebench برابر ۶۰۴۰ بود. Chiphell همچنین سراغ بررسی بنچمارک AIDA Cache & Memory رفت.

متأسفانه به دلیل نبود امتیازهایی دقیق برای مقایسه (امتیازهایی که در شرایط مشابه ثبت شده باشند)، غیر ممکن است بتوانیم نتیجه‌گیری‌هایی درباره‌ی عملکرد تراشه‌ی Ryzen 7 5700G انجام بدهیم. با همه‌ی این‌ها شکی نداریم این تراشه به‌ دلیل بهره‌مندی از معماری ذن 3، قوی‌تر از تراشه‌های ذن 2 و ذن 1 ظاهر می‌شود.

در چند ماه اخیر شاهد انتشار گزارش‌هایی با محوریت Ryzen 5700G بودیم. این تراشه در وب‌سایت USB-IF ثبت شد و این اتفاق نشان داد Ryzen 5700G ساخته شده است و با مشخصه‌ی USB سازگاری دارد. مدتی بعد Ryzen 5700G در Cinebench رؤیت و مشخصات فنی‌اش فاش شد و سپس در eBay حضور پیدا کرد. چند بار شاهد افشای تصاویر نمونه‌ی مهندسی این پردازنده نیز بودیم؛ اما این نخستین بار است که مدل نهایی Ryzen 7 5700G در دنیای واقعی رؤیت می‌شود.

در حال حاضر به‌طور قطعی نمی‌دانیم AMD پردازنده‌های شتاب‌یافته‌ی سزان کلاس دسکتاپ را به‌صورت مستقل هم عرضه می‌کند یا آن‌ها را در انحصار شرکت‌های تولیدکننده‌ی کامپیوتر آماده نگه می‌دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا