ارز دیجیتال

رمز ارز ریپل چیست؟ هر آنچه لازم است درباره شبکه‌ی ریپل و رمزارز XRP بدانیم

ریپل شبکه‌ی انتقالی پول است که برای پاسخگویی برای نیازهای صنعت مالی ایجاد شده است. XRP، رمزارزی است که روی شبکه‌ی ریپل کار می‌کند. در این مقاله به‌طور کامل به بررسی خدماتی که شرکت ریپل ارائه می‌کند، می‌پردازیم.

ریپل، رمزارز نیست بلکه شرکت سازنده‌ی رمزارز XRP است. پلتفرم ایجاد شده توسط ریپل، پروتکلی متن‌باز است که تراکنش‌های سریع و ارزان را امکان‌پذیر می‌کند. پلتفرم ریپل دارای رمزارز بومی به نام «XRP» است، اما همه می‌توانند از طریق RippleNet، رمزارز خود را بسازند.

برخلاف بیت کوین که هیچ‌گاه برای پرداخت آسان طراحی نشده بود، ریپل قصد دارد بر تمام تراکنش‌های جهانی حکومت کند. با وجود جاه‌طلبی که ریپل در سر دارد، این شرکت در حال حاضر با مشکلات قانونی که کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) برای آن ایجاد کرده است، دست‌وپنجه نرم می‌کند. با این حال این امر، مانع رشد ریپل نشده است.

عناوینی که در این مقاله خواهید خواند:



ریپل نیامده است تا جای بیت کوین را بگیرد

توسعه‌دهندگان ریپل نسبت به رقبایی چون بیت کوین یا اتریوم، رویکرد متفاوتی را در پیش گرفته‌اند. اگرچه بیت کوین و اتریوم می‌خواهند سیستم پولی کاملا جدیدی را ایجاد کنند که در آن خرید ارز دیجیتال  و کنترل آن دست دولت‌ها نباشد و امکان نقل و انتقال بدون دخالت بانک‌ها را ایجاد کند، ریپل کاملا برعکس عمل می‌کند: سازندگان ریپل با بانک‌ها کار می‌کنند تا از ریپل به عنوان شبکه‌ی پرداخت استفاده کنند. ریپل می‌خواهد به «بیت کوینی برای بانک‌ها» تبدیل شود. بیت کوین توسط کاربران نهایی برای انجام پرداخت‌ها استفاده می‌شود، اما ریپل تکنولوژی است که در پس‌زمینه اجرا می‌شود یعنی کاربران لزوما متوجه نمی‌شوند که در حال استفاده از ریپل به‌طور غیر مستقیم هستند. پروژه‌ی ریپل سازمان‌های بزرگ مانند ارائه‌دهندگان خدمات پرداخت، موسسات مالی و بانک‌ها را هدف قرار داده است.

بیت کوین می‌خواهد «آنچه را که می‌پردازیم» تغییر دهد، درحالی‌که ریپل می‌خواهد «نحوه‌ی پرداخت» را تغییر دهد.


ریپل چیست؟

ریپل سیستم انجام پرداخت و شبکه‌ی مبادله‌ی ارز جهانی است. ایده‌ی اصلی این است که ریپل به عنوان واسطی مورداعتماد بین دو شخص درگیر در تراکنش عمل کند، طی این امر شبکه به سرعت می‌تواند تراکنشی را تأیید کند. ریپل همچنین مبادله‌ی ارزهای فیات، رمزارزها و کالاهایی مانند طلا را آسان می‌کند.

ارز دیجیتال ریپل در ابتدا به عنوان جایگزینی برای شبکه‌ی انتقال پول جهانی SWIFT یا به عنوان واسطی برای پرداخت بین موسسات مالی بزرگ طراحی شده بود.

ریپل شرکتی نرم‌‎افزاری واقع در سانفرانسیسکوی آمریکا است که به بانک‌ها و شرکت‌های خدمات مالی، محصولاتی ارائه می‌کند، انجام پرداخت‌های بین‌المللی را برای آن‌ها امکان‌پذیر می‌کند و انجام تراکنش‌ها را به نسبت سیستم موجود، سریع‌تر و ارزان‌تر می‌کند.

شرکت ریپل، شبکه‌ی پرداخت و مبادله (RippleNet) را روی دفترکل توزیع‌شده (XRP Ledger) ایجاد کرده است. «دفترکل XRP» به عنوان جایگزینی برای اجماع اثبات کار که در ابتدا توسط بیت کوین معرفی شده بود، ایجاد شده است. دفتر کل XRP، بلاک چینی تجاری است که از پرداخت‌های فرامرزی توسط سازمان‌ها پشتیبانی می‌کند. ریپل مانند بیت کوین دارای فرایند استخراج نیست، در عوض تراکنش‌های ریپل توسط چندین گروه برای رسیدن به اجماع به دست می‌آید.

ریپل دو محصول اصلی را برای بانک‌ها ارائه می‌کند: xCurrent و xRapid، در ادامه بیشتر به بررسی این محصولات خواهیم پرداخت. محصول xRapid از توکن بومی شبکه‌ی ریپل به نام XRP برای انجام تراکنش‌ها استفاده می‌کند، اما بیشتر مردم اغلب از تمامی این موارد (شرکت، شبکه و توکن) با نام «ریپل» یاد می‌کنند. به‌یاد داشته باشید، XRP برای ریپل همانند اتر برای اتریوم و بیت کوین برای بلاک چین بیت کوین است.

ایده‌ی ریپل در سال ۲۰۰۴ یعنی قبل از بیت کوین وجود داشت. تفاوت اصلی بین XRP و بیت کوین در این است که XRP هیچگاه نمی‌خواست ارز دیجیتالی عمومی مانند بیت کوین باشد. XRP تنها ابزاری است که بانک‌ها و موسسات مالی از آن برای پرداخت تراکنش‌ها در xRapid استفاده می‌کنند. شرکت ریپل از توکن XRP تحت عنوان «توکن پرداخت» یاد می‌کند، هر زمان که تراکنشی در شبکه‌ی ریپل انجام می‌شود، مقداری XRP به عنوان کارمزد کسر می‌شود.

 


تاریخچه ارزدیجیتال ریپل

ایده‌ی ریپل ابتدا توسط Ryan Fugger در ۲۰۰۴ مطرح شد، او نمونه‌ی اولیه‌ی ریپل به عنوان سیستم پولی غیر متمرکز دیجیتالی (RipplePay) را توسعه داد. این سیستم که راه‌حلی امن برای انجام پرداخت‌ها در شبکه‌ی جهانی ارائه می‌کرد، در سال ۲۰۰۵ اجرایی شد.

در ۲۰۱۲، فوگر پروژه را به Jed McCaleb و Chris Larsen واگذار کرد که موسسان شرکت OpenCoin بودند. از آن زمان به بعد، ریپل به عنوان سیستمی برای پرداخت‌های بانکی و موسسات مالی توسعه داده شد. در ۲۰۱۳، اوپن کوین به Ripple Labs و مجددا در ۲۰۱۵ به Ripple تغییر نام داد.

خالقان ریپل

بنیان گذاران ریپل

بنیان‌گذاران ریپل، از راست: کریس لارسن و جد مک کالب.

  • کریس لارسن: او سرمایه‌گذار فرشته، مدیر اجرایی و فعال حریم خصوصی است که به عنوان ثروتمندترین شخص در دنیای ارزهای دیجیتال شناخته می‌شود. لارسن هم‌بنیان‌گذار در چندین استارتاپ در حوزه‌ی خدمات مالی آنلاین است.
  • جد مک‌کالب: او برنامه‌نویس و کارآفرین معروفی است که چندین استارتاپ شامل ریپل، استلار، eDonkey، Overnet و صرافی مشهور Mt.Gox را تأسیس کرده است. مک‌کالب سهام صرافی Mt.Gox را قبل از هک بزرگ و کدنویسی مجدد فروخته بود، در آن زمان این صرافی ۷۰ درصد از کل تراکنش‌های بیت کوین را در دست داشت. داستان واقعی ریپل از ۲۰۱۳ شروع شد، یعنی زمانی که مک کالب تعدادی از سرمایه‌گذاران جهانی را برای سرمایه‌گذاری در Ripple Labs دعوت به همکاری کرد. جد به دلیل اختلافاتی که با تیم ریپل داشت، در ۲۰۱۴ از ریپل جدا شد و استلار را تأسیس کرد.

طرز کار ریپل چگونه است؟

شبکه‌ی ریپل دارای سیستم اجماع اثبات کار مانند بیت کوین یا اثبات سهام مانند اتریوم ۲ نیست، در عوض تراکنش‌ها در ریپل از اجماع «تحمل خطای بیزانس » استفاده می‌کند که در آن تراکنش‌ها و موجودی حساب‌ها توسط تاییدکنندگان در سیستم مورد تأیید قرار می‌گیرد. اجماع، امنیت سیستم را بالا برده و از دوبار خرج کردن جلوگیری می‌کند.

زمانی که کاربری در ریپل تراکنشی را با چندین درگاه آغاز می‌کند و سعی می‌کند ۱۰۰ دلار را به سیستم بفرستد، تمامی تراکنش‌ها به جز اولی حذف می‌شود. گره‌های توزیع شده بر اساس اجماع تصمیم می‌گیرند که کدام تراکنش اول انجام شده است. تاییدها سریع هستند و حدود ۵ ثانیه طول می‌کشد. از آنجایی که نهادی مرکزی وجود ندارد که در ایجاد گره‌ها و تأیید تراکنش‌ها تصمیم بگیرد، پلتفرم ریپل، غیر متمرکز در نظر گرفته می‌شود.


XRP Ledger (XRPL)

ریپل در ۲۰۱۲ بر اساس کار فوگر و همچنین تاثیرپذیری از بیت کوین، اجماع دفترکل ریپل (RLC) و رمزارز بومی به نام XRP را ایجاد کرد. RLC بعدها به XRPL تغییر نام داد.

XRPL به عنوان اقتصادی غیر متمرکز کار می‌کند که نه‌تنها اطلاعات حسابداری کل شرکت‌کنندگان شبکه را ذخیره می‌کند، بلکه خدمات تبادل برای چندین جفت ارز را در اختیار می‌گذارد. ریپل، XRPL را به عنوان دفترکل توزیع شده و متن باز ارائه می‌کند که تراکنش‌های مالی آنی را امکان‌پذیر می‌کند. این تراکنش‌ها امن هستند و توسط شرکت‌کنندگان در شبکه از طریق مکانیزم اجماع، تأیید می‌شوند.

XRPL برخلاف بیت کوین، بر اساس مکانیزم گواه بر کار (PoW) کار نمی‌کند و بنابراین از فرایند استخراج برای تأیید تراکنش‌ها استفاده نمی‌کند. به جای آن، شبکه از طریق مکانیزم اجماع اختصاصی استفاده می‌کند که پیش‌تر «پروتکل الگوریتم اجماع ریپل (RPCA)» نامیده می‌شد.

مکانیزم اجماع در ریپل چگونه کار می‌کند؟

XRPL توسط شبکه‌ای از تاییدکنندگان مستقل مدیریت می‌شود که به‌طور پیوسته بایگانی از تراکنش‌ها را موردمقایسه قرار می‌دهد. همه قادر هستند که گره تاییدکننده ریپل را راه‌اندازی و اجرا کنند و همچنین تعیین کنند که به کدام گره‌ها به عنوان تاییدکننده اعتماد کنند. با این حال، ریپل پیشنهاد می‌کند که کلاینت‌ها از فهرستی قابل‌اعتماد از مشارکت‌کنندگان برای تأیید تراکنش‌هایشان استفاده کنند. این فهرست، « فهرست گره یکتا (UNL)» نام دارد.

گره‌های UNL، داده‌های تراکنش را بین یکدیگر مبادله می‌کنند، این امر تا زمانی ادامه پیدا می‌کند که همه‌ی آن‌ها بر حالت فعلی دفترکل اجماع کنند. به عبارت دیگر، تراکنش‌هایی که توسط اکثریت گره‌های UNL مورد توافق قرار گرفته‌اند به عنوان تراکنش معتبر در نظر گرفته می‌شود و اجماع زمانی محقق می‌شود که تمامی گره‌ها، مجموعه‌ای یکسانی از تراکنش‌ها را روی دفترکل اعمال کنند.

طبق گفته‌ی وب‌سایت ریپل، این شرکت خصوصی است و XRPL را به صورت لجر توزیع‌شده‌ی متن‌باز ایجاد کرده است. این بدین معنی است که همه می‌توانند در نوشتن کد، مشارکت کنند و حتی اگر شرکت ریپل دست از کار بکشد، XRPL می‌تواند به کار خود ادامه دهد.

کمیته‌ای از تأیید‌کنندگان، همانند استخراج‌کننده و اپراتور فول نود (تمام گره) برای XRP عمل می‌کنند و از دفترکل تراکنش، نگه‌داری می‌کنند. این تاییدکنندگان هر سه تا پنج ثانیه به اجماع می‌رسند و نسخه‌ی جدیدی از دفترکل تراکنش را که حاوی جدیدترین تراکنش‌ها است، ارائه می‌کنند.

اگرچه هر کسی می‌تواند با اجرای کد، تأیید‌کننده‌ی XRP شود، این به معنی اعتماد همگان در شبکه به او نیست. برای جلب این اعتماد، آن‌ها باید در فهرست گره یکتای ریپل (UNL) قرار گیرند که توسط ریپل سرپرستی می‌شود.

در حال حاضر 35 تاییدکننده‌ی XRP فعال وجود دارد که 6 تای آن‌ها توسط خود شرکت ریپل اجرا می‌شود.


ریپل نت (RippleNet)  چیست؟

شبکه ریپل / RippleNet

برخلاف XRPL که لجری در دسترس همگان است، ریپل نت مختص به شرکت ریپل است و روی XRPL به عنوان شبکه‌ی پرداخت و مبادله ساخته شده است.

شبکه‌ی ریپل یا ریپل نت (RippleNet)، شبکه‌ی پرداخت دیجیتالی برای بانک‌ها است و هدف آن مؤثر و به صرفه کردن تراکنش‌های مالی بین‌المللی است. ریپل نت برای اتصال سیستم‌های مالی و امن کردن انتقال دارایی‌هایی مانند پول فیات به صورت آنی، طراحی شده است. هدف سازندگان ریپل ساده است: کاهش شدید هزینه‌های تراکنش در هنگام انتقال سرمایه‌ها و اوراق بهادار به صورت جهانی. سازندگان ریپل، شبکه‌ی ریپل را برای انجام تراکنش‌ها، در عرض تنها چند ثانیه و بدون کارمزد، ایجاد کردند.

جهان ریپل به دو بخش مجزا تقسیم می‌شود: ۱. شبکه‌ی پرداخت «RippleNet» و ۲. ارز حقیقی در این شبکه‌ی پرداخت به نام «XRP».

مثالی برای درک بهتر ریپل نت (RippleNet)

همان‌طور که گفتیم، ریپل نت، شبکه‌ای از ارائه‌دهندگان خدمات پرداخت سازمانی مانند بانک‌ها و مشاغل خدمات پولی است که با استفاده از تکولوژی که ریپل توسعه داده است، تجربه‌ی انتقال پول جهانی بدون کارمزد را تجربه می‌کنند.

بیایید برای درک بهتر این منظور مثالی بزنیم: باب در نیویورک زندگی می‌کند و بسته‌ای شکلات دارد که به آن نیازی ندارد. او به‌شدت به مسابقه‌ی بیس بال علاقه دارد اما بلیط بازی را ندارد. از طرفی دیگر آلیس در لس آنجلس زندگی می‌کند و تمبری کمیاب دارد و حاضر است آن را در ازای بسته‌ای شکلات معاوضه کند. همچنین سارا در آلاسکا زندگی می‌کند و حاضر است در ازای تمبری کمیاب، بلیط بازی بیس بال خود را معاوضه کند.

در سیستم فعلی، این سه نفر هیچگاه یکدیگر را پیدا نمی‌کنند و کالاهای آن‌ها بلا استفاده خواهد ماند. اما در دنیای ریپل، آن‌ها می‌توانند بگویند: «هی! من شکلات دارم و بلیط بازی بیس بال می‌خواهم.» سیستم به دنبال کوتاه‌ترین و ارزان‌ترین ترکیب خواهد گشت.

همچنین پلتفرم امکان انجام پرداخت به شکل هر ارز شامل بیت کوین با کمترین کارمزد یعنی ۰٫۰۰۰۰۱ دلار را می‌دهد، یعنی چیزی نزدیک به صفر. تنها دلیل رایگان نبودن، جلوگیری از وقوع حملات DDos است.

محصولات شرکت ریپل

ریپل نت (RippleNet) در حال حاضر، سه محصول را ارائه می‌دهد که به عنوان راه‌حل پرداخت برای بانک‌ها و موسسات مالی طراحی شده است. در حال حاضر ریپل نت سه محصول  اصلی دارد: « ایکس رپید »، « ایکس کارنت » و « ایکس ویا ».

xRapid

به صورت خلاصه، xRapid راه‌حل نقدینگی است که از XRP به عنوان پل ارتباطی بین پول چندین پول فیات عمل می‌کند. هر دوی XRP و xRapid بر مبنای XRP Ledger کار می‌کنند که تأیید تراکنش سریع‌تر و کارمزد کمتر را نسبت به روش‌های مرسوم، ارائه می‌کند.

بیاید مثالی آسان‌تر بزنیم. باب از استرالیا می‌خواهد ۱۰۰ دلار را به آلیس در هند بفرستد. باب انتقال را از طریق مؤسسه‌ی مالی FIN انجام می‌دهد. شرکت FIN به منظور انجام تراکنش از xRapid برای ایجاد ارتباط بین صرافی‌های تبادل سرمایه در کشورهای مبدا و مقصد، استفاده می‌کند. بدین طریق شرکت می‌تواند ۱۰۰ دلار باب را به XRP تبدیل می‌کند و نقدینگی لازم را برای پرداخت نهایی تأمین می‌کند. در عرض چند ثانیه، XRP به روپیه هند تبدیل می‌شود و آلیس می‌تواند پول را از صرافی محلی در هند برداشت کند.

xCurrent

xCurrent راه حلی است که برای پرداخت آنی و ردیابی پرداخت‌های فرامرزی بین اعضای ریپل نت طراحی شده است. ایکس کارنت از رمزارز XRP به صورت پیش‌فرض استفاده نمی‌کند، درنتیجه توسعه‌ی این شبکه الزاما باعث افزایش قیمت XRP و رشد آن نمی‌شود. ایکس کارنت براساس Intedger Protocol ساخته شده است، این پروتکل توسط ریپل به عنوان پروتکلی برای ارتباط لجرها و شبکه‌های پرداخت مختلف طراحی شده است. اگرچه ایکس کارنت در اصل برای پول فیات طراحی شده است اما از ارزهای دیجیتال نیز پشتیبانی می‌کند.

xVia

xVia واسط کاربری مبتنی بر API است که به بانک‌ها و سایر ارائه‌دهندگان خدمات مالی این امکان را می‌دهد بدون آن‌که نیازی به چندین شبکه‌ی پرداخت باشد از طریق فریم‌ورکی مشترک به تعامل با یکدیگر بپردازند. xVia به بانک‌ها اجازه می‌دهد تا از طریق سایر همکاران بانک‌ها که به RippleNet متصل هستند، پرداخت‌ها را انجام دهد و همچین می‌توانند فاکتورها و سایر اطلاعات را به تراکنش‌ها الصاق کنند.


مزایای ریپل

  • پرداخت سریع: تأیید تراکنش‌ها در ریپل بسیار سریع است. در مقایسه با بانک‌ها که برای انتقال پول به روزها یا بیت کوین که به چندین دقیقه تا چند ساعت نیاز دارد، انتقال در ریپل معمولا بین چهار تا پنج ثانیه طول می‌کشد.
  • کارمزد بسیار پایین: هزینه‌ی تأیید تراکنش‌ها در شبکه‌ی ریپل تنها «۰٫۰۰۰۱» است.
  • شبکه مبادله‌ی متنوع: از شبکه‌ی ریپل تنها برای انتقال XRP استفاده نمی‌شود، بلکه می‌توان آن را برای انتقال سایر ارزهای فیات، رمزارزها یا کالاها استفاده کرد.
  • استفاده توسط موسسات مالی بزرگ: شرکت‌های بزرگ می‌توانند از ریپل به عنوان پلتفرم تراکنش استفاده کنند. Santander، Axis Bank و Yes Bank تنها تعدادی از موسساتی هستند که از ریپل استفاه می‌کنند. ریپل در حال حاضر نسبت به بیشتر رمزارزها دارای بازار کاربران سازمانی است.

معایب ریپل

  • تا حدودی متمرکز: یکی از دلایل محبوبیت رمزارزها، غیرمتمرکز بودن آن‌ها و گرفتن کنترل از بانک‌های بزرگ و دولت‌ها است. سیستم ریپل به دلیل داشتن فهرست تاییدکنندگان از قبل تعیین شده، ممکن است تا حدودی متمرکز باشد که این امر برخلاف فلسفه‌ی رمزارزها است.
  • موجودی از قبل استخراج شده‌ی زیاد XRP: اغلب موجودی ریپل که در گردش نبوده و در حسابی امانی توسط شرکت ریپل نگه داشته شده است. ممکن است حجم بالای XRP عرضه شده در آینده بر قیمت این رمزارز تأثیر بگذارد.
  • دادگاه SEC علیه XRP: در ۲۰۲۰، کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC)، پرونده‌ای ضد ریپل تنظیم کرده و گفته است از آنجایی که ریپل زمان عرضه‌ی XRP را تعیین می‌کند، به همین دلیل XRP باید به عنوان توکن بهادار ثبت شود. تا زمانی که این پرونده حل شود، استفاده‌ی سازمان‌ها از آن با سرعت کمتری رخ خواهد داد. در نتیجه‌ی این امر تعدادی از صرافی‌ها نیز عرضه‌ی XRP را متوقف کرده‌اند.

XRP چیست؟

XRP توکنی است که برای انتقال ارزش در شبکه‌ی ریپل (Ripple Network) از آن استفاده می‌شود و کوین بومی این شبکه است. هدف اصلی XRP واسطه بودن در هنگام تبادلات سایر رمزارزها و پول‌های فیات است. اگر بخواهید دلار را به یورو تبدیل کنید، می‌توانید با دلار XRP خرید و سپس با فروش آن یورو بخرید و طی این کار کمترین کارمزد را پرداخت کنید. کارمزد تراکنش ریپل ۰٫۰۰۰۰۱ دلار است.

نکته قابل توجه این است که پس از انجام تراکنش، آن ۰٫۰۰۰۰۱ دلار کارمزد که به صورت XRP است سوزانده می‌شود و با هر تراکنش، این مقدار XRP از موجودی آن حذف می‌شود. این کار برای جلوگیری از حمله‌ی اسپمرها طراحی شده است.

حداکثر تعداد XRPهای موجود چقدر است؟

در ۲۰۱۲، موسسان ریپل حداکثر موجودی ۱۰۰ میلیاردی XRP را ساختند که ۴۳ میلیارد از آن در گردش است. «Ripple Labs» شرکت پشت سر ریپل، بقیه این مقدار را برای تأمین مالی خود، نزد خود نگه داشته است و کنترل مطلق در دستان این شرکت است. در طولانی مدت، کوین‌های بیشتری بین کاربران توزیع خواهد شد. با این حال، ریپل تاکنون تاریخ دقیق برای این کار تعیین نکرده است.


 چگونه می‌توان ریپل (XRP) را استخراج کرد؟

استخراج، سیستم تأیید توزیع شده است که توسط اکثر رمزارزهای مبتنی بر تکنولوژی بلاک چین استفاده می‌شود. استخراج تراکنش را ساده می‌کند، مکانیزمی فراهم می‌آورد که طی آن ارزی جدید در سیستم رمزارز معرفی می‌شود و این ارز به صورت پاداش به تاییدکنندگان در قبال حمایتی که برای شبکه فراهم می‌آورند، اهدا می‌شود.

برای مثال، بیت کوین دارای حداکثر موجودی ۲۱ میلیون توکن است، هرچه تراکنش بیشتری تأیید شود، مقدار بیشتری از این توکن آزاد می‌شود. در مقابل، XRP از قبل استخراج شده است یعنی  XRP Ledger، صد میلیارد توکن را قبل از انتشار عمومی، ساخته است.ریپل می‌خواهد مقدار اندکی از کوین‌ها را برای خود نگه دارد تا از طریق افزایش ارزش این ارز برای خود درآمد کسب کند. هدف اصلی این شرکت توزیع گسترده‌ی XRP است.

در مقابل سایر رمزارزها مانند بیت کوین که توسط کاربران به صورت غیرمتمرکز طی فرایند محاسباتی پیچیده استخراج می‌شود، کسی قادر به استخراج XRP نیست زیرا تمامی توکن‌های XRP قبلا توسط ریپل ساخته شده است و قوانین پروتکل XRP نیست بر این اساس نوشته شده است.

ریپل ۶% از این مقدار را به عنوان مشوقی برای رشد این رمزارز در مالکیت خود دارد. ۴۸ درصد بقیه در ذخیره‌ای نگه‌داری و به صورت دوره‌ای از طریق فروش در بازار عرضه می‌شود. مشخص است که نگرانی‌های در مورد این مورد وجود دارد که تعداد زیادی XRP در آن واحد آزاد شود و با افزایش عرضه باعث کاهش قیمت آن شود. شرکت ریپل تلاش کرده است از طریق ایجاد اعتماد، آزادسازی قابل پیش بینی و … این عدم قطعیت را کاهش دهد.

استخراج در مقابل از پیش استخراج شده، موردی دیگر است که SEC فکر می‌کند XRP به جای ارز، بیشتر توکن بهادار است که تحت قوانین سخت‌تری مدیریت می‌شود.

 کاربرد XRP

از XRP می‌توان همانند سایر رمزارزها برای انجام تراکنش یا سرمایه‌گذاری استفاده کرد. همچنین می‌توان از شبکه‌ی ریپل برای انجام سایر انواع تراکنش مانند تبادل ارزها استفاده کرد.

برای مثال به دنبال مبادله دلار به یورو هستید. ابتدا می‌توانید در شبکه‌ی ریپل، دلار خود را به XRP تبدیل کنید، سپس بوسیله‌ی آن XRP، یورو بخرید. در این روش دیگر نیازی به تبادل ارز به‌طور مستقیم از طریق بانک یا صرافی نیست. این رویکرد در مقابل پرداخت کارمزدهای بالا به بانک‌ها و موسسات، بسیار سریع‌تر و ارزان‌تر است.


کیف پول ریپل (XRP)

قبل از انتخاب کیف پول ریپل (XRP) باید تعیین کنید که کدام‌ یک از انواع از ولت‌های سخت‌افزاری، نرم‌افزاری مورد نظرتان است. در تصویر زیر به هر کدام‌ از این نوع والت‌ها به همراه ویژگی‌های آن‌ اشاره شده است.

انواع کیف پول دیجیتال/والت

  • کیف پول سخت‌افزاری: تقریبا تمامی کیف پول‌های سخت‌‎افزاری از XRP پشتیبانی می‌کنند. کیف پول سخت‌‎افزاری یکی از امن‌ترین روش‌ها برای نگه‌داری ارزهای دیجیتال است زیرا دستیابی به کوین‌ها توسط سخت‌افزار، رمزنگاری شده و کلمات بازیابی به صورت آفلاین تولید می‌شود. این امر باعث امنیت بیشتر نسبت به ولتی است که به اینترنت متصل است. از جمله بهترین کیف‌پول‌های سخت‌افزاری برای نگه‌داری ریپل می‌توان به لجر (Ledger) و ترزور (Trezor) اشاره کرد.
  • کیف پول نرم‌افزاری و موبایل: از جمله بهترین ولت‌های نرم‌افزاری XRP می‌توان به «Trust Wallet»، «Atomic»، «Coinomi»، «Exodus» اشاره کرد.

چرا بعد از ساخت کیف پول، ۲۰ ریپل از حساب شما کسر می‌شود؟

ریپل رمزارزی است که دارای قانون منحصربفرد حداقل موجودی برای استفاده از دفترکل آن است. همانند بانک‌های سنتی که دارای نیازمندی حداقل موجودی است، ریپل از شما می‌خواهد که حساب شما همیشه بیشتر از ۲۰ XRP موجودی داشته باشد، بنابراین اگر ۲۰ XRP یا بیشتر به آدرس خود واریز کنید، این آدرس فعال و قابل استفاده خواهد شد.

دقت کنید که این نیازمندی فقط برای بار اول است و زمانی که اولین بار بیش از ۲۰ XRP به آدرس خود واریز می‌کنید، آن ۲۰ XRP از دسترس شما خارج شده و در حسابتان قفل می‌شود. ریپل تاکنون زمانی برای آزادسازی این ۲۰ XRP اعلام نکرده است. در صورتی که برای بار اول کمتر از ۲۰ XRP به حساب خود واریز کنید، تراکنش ناموفق خواهد شد.

در خدمات امانی همانند صرافی‌های رمزارز، آدرس شما با چندین نفر حساب دیگر مشترک است. برای جلوگیری از دست رفتن سرمایه‌تان، شما دارای تگ مقصد (Destination Tag) یا Memo هستید، با این حال این حساب متعلق به شما نیست. صرافی حداقل نیازمندی ۲۰ XRP را رفع می‌کند اما کنترل کامل کلیدهای خصوصی را در دست دارد.

در کیف پول‌های غیرامانی مانند کیف پول Atomic، آدرس شما مختص به خود شما است. هرچند که مجبورید حداقل مقدار XRP را پرداخت کنید، اما کنترل کامل حساب در اختیار خودتان است.


ارسال و دریافت ریپل و فرمت آدرس‌های آن

اگر حساب XRP داشته باشید، آدرس حسابتان با « …r » شروع می‌شود و نیازی به تگ مقصد که در قسمت قبل به آن اشاره شد، ندارید. اما زمانی که به صرافی رمزارز، کیف پول امانی یا پلتفرم پرداختی، پول ارسال می‌کنید، باید مقداری عددی تحت عنوان تگ مقصد (Destination Tag) وارد کنید. اما این روال تغییر خواهد کرد.

شکل جدید آدرس که به صورت « آدرس-X » است، جایگزین ترکیب « …r » و تگ مقصد خواهد شد. در شکل جدید آدرس که شامل مقصد حساب و تگ مقصد است، کاربران دیگر در هنگام ورود آدرس دچار خطا نخواهند شد.

شکل جدید آدرس به‌راحتی قابل تشخیص است که به صورت « آدرس-X » است، برای مثال به این آدرس توجه کنید: XV5sbjUmgPpvXv4ixFWZ5ptAYZ6PD2q1qM6owqNbug8W6KV .

تا زمانی که تمامی مشتریان ریپل، کیف پول‌ها و صرافی‌های رمزارز به شکل جدید آدرس نقل مکان کنند، اندکی طول خواهد کشید. تا آن زمان هر دو شکل قدیمی  (آدرس و تگ عددی) و جدید آدرس (شروع شده با X) به شما عرضه خواهد شد.

مرورگر بلاک چین ریپل

مرورگر بلاک چین به کاربران این امکان را می‌دهد تا در مورد بلاک‌های استخراج‌شده و تراکنش‌هایی که اخیرا روی بلاک چین انجام شده است، به جست‌وجو بپردازند. مهم‌ترین ویژگی مرورگر بلاک چین برای کاربران پیگیری تراکنش‌ها است. از این لینک می‌توان به مرورگر بلاک چین ریپل دسترسی پیدا کرد و با ورود آدرس والت خود وضعیت تراکنش‌های انجام‌شده را مشاهده کرد.

 


خرید یا مبادله‌ی ریپل (XRP)

تقریبا تمام صرافی‌های ارز دیجیتال ایرانی یا خارجی امکان خرید ریپل (XRP) را به‌صورت مستقیم یا از طریق خرید تتر فراهم کرده‌اند. همچنین در صورت داشتن سایر رمزارزها، می‌توان با مبادله در صرافی‌های یادشده یا صرافی‌های غیر متمرکز (DEX) ریپل را به دست آورد.

 


قیمت ریپل (XRP) چقدر است و آن را از کجا به دست بیاوریم

راه‌های متعددی برای مشاهده‌ی قیمت لحظه‌ای XRP وجود دارد که در ادامه به چند مورد از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • عبارت «ripple price» یا «XRP price» را در گوگل سرچ کنید.
  • از وب‌سایت کوین‌مارکت‌کپ یا کوین‌گکو قیمت ارز دیجیتال ریپل و سایر رمزارزها را به همراه چارت مشاهده کنید.

 

تاریخچه قیمتی

 

چارت قیمی ریپل

چارت قیمتی ریپل. منبع: CoinMarketCap.

براساس داده‌های کوین‌مارکت‌کپ، قیمت ریپل در ۲ ژانویه ۲۰۱۷، ۰٫۰۰۶ دلار بود. با شروع بول ران سال ۲۰۱۷، قیمت XRP به بالای ۱ دلار رسید. در ۴ ژانویه ۲۰۱۸، XRP رکورد قیمتی ۳٫۸۴ دلار را ثبت کرد. پس از ترکیدن حباب بازار رمزارزها در ۲۰۱۸، قیمت ریپل به زیر ۱ دلار سقوط کرد. پس از سه سال و در اوایل ۲۰۲۱، مجددا قیمت ریپل به بالای ۱ دلار رسید. در این بازه زمانی، رپیل به دلیل پرونده SEC، شاهد نوسان بوده و موجب سقوط قیمت XRP شده است.

چرا ریپل مورد انتقاد واقع شده است؟

اگرچه فهرست بلندبالایی از بانک‌های معتبر وجود دارد که تصمیم دارند با ریپل همکاری کنند، اما طبق گفته Financial Times، اغلب آن‌ها در مرحله‌ی آزمایشی قرار دارند. تعدادی از این بانک‌ها که به انتقال پول می‌پردازند، از پلتفرم ریپل و نه توکن XRP، استفاده می‌کند.

همچنین ریپل می‌تواند تراکنش‌های شما را بلوکه کند. بزرگ‌ترین مثال زمانی بود که جد مک کالب، یکی از بنیان‌گذاران ریپل لب سعی داشت بیش از یک میلیون دلار XRP بفروشد، اما تراکنش او برگشت خورد. شایعات می‌گویند که جد، قراردداد را نقض کرده بود اما در هر صورت، احتمال بلوکه کردن تراکنش برخلاف قوانین پایه‌ای رمزارزها است.


دادگاه ریپل

کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) علیه ریپل پرونده‌ای تشکیل داده است و طی آن دو تن از مدیران اجرایی ریپل را متهم کرده است که از طریق عرضه‌ی سرمایه‌ی دیجیتالی بهادار ثبت نشده، بیش از 1.3 میلیارد دلار کسب کرده‌اند.

طبق شکایت ریپل، کریستیان لارسن، هم‌بنیان‌گذار شرکت و مدیرعامل سابق ریپل و برادلی گارلینگهاوس، مدیرعامل فعلی شرکت، برای تأمین بودجه‌ی شرکت، اقدام به جمع‌‎آوری سرمایه کرده‌اند. در این شکایت عنوان شده است که ریپل از شروع 2013، سرمایه‌ی دیجتیالی به نام XRP را از طریق عرضه‌ی توکن‌های بهادار ثبت نشده در ایالات متحده و سراسر جهان به فروش رسانده است.

ریپل همچین متهم است که میلیاردها ریپل را در ازای امور غیرنقدی مانند بازارسازی، توزیع کرده است. طبق این شکایت، لارسن و گارلینگهاوس، علاوه بر ایجاد و ترویج فروش XRP برای تأمین مالی شرکت، بر فروش‌های غیرثبت شده XRP به ارزش 600 میلیون دلار، اثر گذاشته‌اند. این شکایت بیان می‌کند که متهمان پرونده بر خلاف قوانین فدرال در مورد اوراق بهادار، اقدام به ثبت پیشنهادها و فروش‌های XRP نکرده‌اند.


 آینده‌ی ریپل (XRP)

این مقاله حاوی توصیه یا پیشنهاد اقتصادی از سوی زومیت نیست. خطر از‌دست‌دادن سرمایه در هر سرمایه‌گذاری وجود دارد و سرمایه‌گذار باید پس از مطالعه و تحقیق، خود تصمیم نهایی را اتخاذ کند و مسئولیت تبعات آن را بر‌عهده بگیرد.

اگرچه بسیاری از افراد چشم‌انداز و فواید XRP را جذاب می‌بینند، پت وایت، مدیرعامل Bitwave در مورد پرونده‌ی SEC ضد ریپل نگران است، او می‌گوید: « آن‌ها [شرکت ریپل] خود را به عنوان لایه‌ی پرداخت بین شرکت‌‌های قانونی قرار داده‌اند، اما در همین حال با SEC به‌شدت مشکل دارند. هیچ‌یک از مشتریان نمی‌خواهند تا زمانی که این مشکلات قانونی حل و فصل شود، شروع به استفاده از XRP کنند».

با این حال XRP ریسکی است که مناسب محافظه‌کاران نیست. اگرچه از زمان شروع تشکیل پرونده ریپل، قیمت XRP تا حدودی زیادی بازگشته است، اما اظهارات SEC موجب سقوط XRP می‌‌شود. تا زمانی که مشکلات ریپل با کمیسون بورس و اوراق بهادار آمریکا حل نشود، بازار این رمزارز همچنان نوسانی خواهد بود. در صورتی که ریپل بتواند در پرونده‌ی SEC پیروز شود و به کنترل سیستم پرداخت ادامه دهد، آن زمان خرید XRP ارزشمند است.

مزایا XRP

  • ریپل شرکتی رسمی است که بانک‌های زیادی به آن اعتماد دارد، ریپل بلاک‌چین استارتاپی گم‌نام نیست.
  • بدون تورم: تمامی توکن‌ها قبلا استخراج شده‌اند.
  • اگر روزی تمامی بانک‌ها تصمیم بگیریند به جای استفاده از فرایند تبادل ارزی پرزحمت از XRP به عنوان ارز بانکی مشترک استفاده کنند، کسانی که از ابتدا در ریپل سرمایه‌گذاری کرده‌اند، از سرمایه‌گذاری خود سود خواهند برد.

معایب XRP

  • ریپل بسیار متمرکز است، این امر در تضاد با ایده‌ی اصلی رمزارزها یعنی پرهیز از نهادی مرکزی است.
  • از آن‌جایی که توکن‌ها قبلا استخراج شده‌اند و شرکت ریپل ۶۱ درصد از توکن‌ها را در اختیار دارند، توسعه‌دهندگان این شرکت می‌توانند تصمیم بگیرند که چه زمانی و چقدر از توکن‌های XRP که در اختیارشان است را آزاد کنند، بنابراین این قضیه مانند سرمایه‌گذاری در بانک است.
  • ریپل پروژه‌ی متن‌‎باز و بسیار هوشمند است، هر چند متن‌باز بودن می‌تواند باعث آشکار شدن مشکلات پروژه شود، اما این امر مانند چاقویی دو لبه است و ممکن است بعضی سعی در هک آن کنند.

سخن پایانی

هرچند که بیت کوین به عنوان اولین رمزارز و اتریوم به عنوان پلتفرمی برای قراردادهای هوشمند، شناخته شده است، می‌توانیم شبکه‌ی ریپل را به عنوان سیستم تبادل ارز در نظر بگیریم که بر ایجاد راه‌حل پرداخت جهانی برای بانک‌ها و موسسات مالی، تمرکز دارد.

ریپل نت (RippleNet) ممکن است روی زیرساخت فعلی بانک‌ها به عنوان مکمل و راهی برای ارتقای سیستم پرداخت سنتی به کار رود. xCurrent امکان پرداخت‌های لحظه‌ای مقرون‌به‌صرفه را برای موسسات مالی فراهم می‌کند. xRapid از XRP به عنوان پلی ارتباطی بین ارزها و فراهم کردن نقدینگی برای استخرهای پرتقاضا، عمل می‌کند. xVia، یکپارچه‌سازی و ارتباط بین تمامی مشارکت‌کنندگان RippleNet را تهسیل می‌بخشد.

منبع
investopediacointelegraphforbesinvesterestatomicwalletxrpaddresscmcmarketsacademy.binanceprotocol

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا