ارز دیجیتالمالی و اقتصادی

انرژی پاک برای بیت کوین چگونه توسط ایلان ماسک پیگیری خواهد شد؟

آیا مدیر عامل تسلا راهی برای اطمینان از استفاده‌ی انرژی پاک برای استخراج بیت کوین و پذیرش آن به‌عنوان راهی برای خرید محصولاتش دارد؟

به گزارش دیکریپت، بعد از توقف امکان خرید تسلا با بیت کوین به دلیل نگرانی‌ در مورد تأثیرات زیست‌محیطی در اردیبهشت ۱۴۰۰، ایلان ماسک (مدیر عامل تسلا) روز دوشنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ اعلام کرد که خرید تسلا از طریق تراکنش‌ بیت کوین را به شرط استفاده‌ی منطقی ماینرها از انرژی پاک از سر خواهد گرفت.

حداقلی که ماسک برای شرط استفاده‌ی منطقی از انرژی پاک پیشنهاد داده، پنجاه درصد است؛ اما طرفداران بیت کوین معتقدند که همین حالا هم بیشتر انرژی مصرفی برای استخراج بیت کوین از انرژی‌های تجدیدپذیر تولید می‌شود.

مسئله‌ای که با توجه به این اختلاف نظر مطرح می‌شود، چگونگی امکان تأیید معقول این خواسته‌ است و اینکه شبکه‌ی بیت کوین واقعاً چه مقدار از انرژی تجدید‌پذیر استفاده می‌کند؟

دیکریپت به نقل از جیسون دین، ​​تحلیلگر بیت کوین در کوانتوم اکونومیست، نوشت:

به دلیل ماهیت متفاوت شبکه و رشد نمایی بیت کوین، به‌طور سنتی دستیابی به اطلاعات دقیق در مورد درصد انرژی تجدیدپذیری که برای استخراج بیت کوین استفاده می‌شود بسیار دشوار است.

شفافیت عملکرد

برای رفع برخی نگرانی‌های مداوم در مورد انرژی مصرفی بیت کوین، شورایی برای ارتقای شفافیت عملکرد آن صنعت ایجاد شد. دین می‌گوید:

با رشد و رسمیت یافتن صنعت بیت کوین، مسئولیت‌ اجتماعی در شفافیت عملکرد ماینرها نقش پررنگ‌تری پیدا می‌کند و انتظار می‌رود این روند ادامه یابد و تسریع شود.

اعضای این شورا را تنها ماینرها تشکیل می‌دهند؛ اما وب‌سایت آن امکان دسترسی به برخی از شفافیت‌ها را برای دیگر افراد نیز فراهم می‌کند. در بخش سؤالات متداول وب‌سایت آمده است: «شورای استخراج بیت کوین باور دارد که مصرف انرژی بیت کوین یک ویژگی است، نه یک اشکال و امنیت فوق‌العاده‌ی شبکه را فراهم می‌کند.»

ماینرهایی که عضو این شورا هستند، اجباری به فاش کردن منابع انرژی مصرفی خود ندارند؛ اما در صورت تمایل و با هدف ارتقای شفافیت، «فرم افشای داوطلبانه» برای آن‌ها فراهم شده است.

بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، با صادر کردن دستورالعملی با عنوان «خطرات مالی مربوط به آب‌و‌هوا» چگونگی عملکرد دولت برای شناسایی بهتر خطرات مالی در نتیجه‌ی تغییرات آب‌و‌هوا را بیان می‌کند.

بخشی از این دستورالعمل، مربوط به شورای نظارت بر پایداری مالی، شامل کمیسیون بورس و اوراق بهادار است. در این دستورالعمل علاوه بر لزوم شفافیت عملکرد مالی شرکت‌ها، الزامی برای شفافیت تأثیر عملکردشان بر آب‌و‌هوا نیز وجود دارد. البته این دستورالعمل فقط برای شرکت‌های آمریکایی قابل اجرا است و ایالات متحده تنها هفت درصد از کل صنعت استخراج بیت کوین را تشکیل می‌دهد.

چین، ابرقدرت این صنعت که به نداشتنم شفافیت مالی معروف است، تقریبا کنترل دوسوم (۶۵ درصد) از کل استخراج بیت کوین جهان را در دست دارد. البته ممنوعیت استخراج بیت کوین به دلیل نگرانی‌های زیست‌محیطی در استان‌های این کشور، با سرعت بالایی در حال افزایش است و ابرقدرت بودن چین در آینده ممکن است تغییر کند.

در حال حاضر نهادی شفاف، متمرکز یا بین‌المللی برای کنترل تأثیرات زیست‌محیطی استخراج بیت کوین وجود ندارد و در نتیجه، هیچ منبع واحدی برای جمع‌آوری اطلاعات مربوط به مقدار مصرف انرژی تجدیدپذیر در هر بار استخراج بیت کوین در دسترس نیست.

تحقیقات محرمانه

در حال حاضر تنها راه، اعتماد کردن به مطالعات خصوصی انجام‌شده توسط مراکز مطالعاتی مانند گزارش شهریورماه ۱۳۹۹ (سپتامبر ۲۰۲۰) مرکز راهکارهای اقتصادی جایگزین کمبریج است. در این مطالعه انرژی تجدیدپذیر مصرفی برای استخراج ارز دیجیتال، ۳۹ درصد تخمین زده شده است.

مانند بیشتر موارد در صنعت رمزارز، بر سر درستی این ارقام نیز اختلاف نظر وجود دارد. برای مثال، مدیر دارایی ارزی کوین‌شیر (CoinShare)، انرژی تجدیدپذیر مصرفی برای استخراج ارز دیجیتال را ۷۷ درصد گزارش کرده است.

بعد از ریزش و تعطیلی یک معدن زغال‌سنگ در چین در اواخر سال ۱۳۹۹، نرخ هش بیت کوین به رقمی کاهش یافت که تا قبل از آبان ۱۳۹۹ (نوامبر ۲۰۲۰) مشاهده نشده بود. این اتفاق نشان داد که شبکه‌ی بیت کوین هنوز به سوخت‌های فسیلی متکی است.

با این حال اگر واقعا ۵۰ درصد از انرژی مورد نیاز برای استخراج بیت کوین، از منابع تجدیدپذیر تولید شود، آیا می‌توان مهر تأیید ۱۰۰ درصدی بر آن زد؟

منبع
decrypt.co

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا