کاربرد های فضای ذخیره سازی ابری و تعریف آن

آیا شما هم علاقه مند به آشنایی با فضای ذخیره سازی ابری هستید؟ در این مطلب قصد داریم کمی بیشتر درباره فضای ذخیره سازی ابری صحبت کنیم.

فضای ذخیره سازی ابری یکی از بهترین روش ها برای ذخیره سازی اطلاعات است که به شما اجازه می دهد تا داده ها و فایل های خود را در خارج از فضای سایت ذخیره کرده و سپس با استفاده از اینترنت و اتصال به شبکه های اینترنتی بتوانید به این داده ها و فایل ها دسترسی پیدا کنید. اطلاعاتی که در فضای ذخیره سازی ابری ذخیره می کنید در واقع توسط یک ارائه دهنده فضای ابری شخص ثالث مدیریت و نگهداری می شوند. ما در این مطلب قصد داریم کمی بیشتر درباره این فضای ذخیره سازی و ویژگی های مختلف آن صحبت کنیم و اطلاعات جامع و کاملی را در این خصوص در اختیار شما قرار دهیم. پس ما را در ادامه این مطلب همراهی کنید.

آشنایی با فضای ذخیره سازی ابری

یکی از روش های مختلفی که برای ذخیره سازی داده ها وجود دارد استفاده از فضای ذخیره سازی ابری است که از نظر اقتصادی می تواند یک راهکار بسیار کم هزینه باشد. همین عامل نیز باعث شده است تا بسیاری از شرکت های مختلف از این روش برای ذخیره سازی اطلاعات و داده های خود استفاده کنند. فضای ذخیره سازی ابری توسط یک ارائه دهنده شخص ثالث مدیریت می شود و وظیفه نگهداری از سرورها نیز برعهده همین ارائه دهنده می باشد. یکی از ویژگی های مهم این فضای ذخیره سازی، دسترسی بسیار سریع به داده ها می باشد. شما می توانید از طریق اینترنت به سادگی هرچه تمام به تمامی داده های خود دسترسی پیدا کرده و در هر زمانی از آنها استفاده کنید. در این روش هیچ محدودیتی در خصوص ظرفیت ذخیره سازی داده ها برای شما وجود ندارد و شما بدون هیچ محدودیتی می توانید داده های خود را ذخیره کنید.

ویژگی های ذخیره سازی ابری

زمانی که حجم داده ها و فایل هایی که باید ذخیره شوند در کسب و کارها و شرکت های مختلف افزایش پیدا می کند شرکت ها مجبور می شوند تا هزینه زیادی را روی زیرساخت های خود سرمایه گذاری کنند. با استفاده از فضای ذخیره سازی ابری شرکت ها می توانند این هزینه ها را به میزان زیادی کاهش دهند و حجم بالایی از اطلاعات را بدون نیاز به نگهداری و مراقبت از سرورهای گران قیمت ذخیره سازی کنند. در این روش شرکت ها متناسب با ظرفیتی که نیاز دارند هزینه پرداخت می کنند و دیگر نیازی نیست که هزینه اضافی را برای ذخیره کردن حجم کمی از اطلاعات بپردازند. علاوه بر این شرکت ها می توانند در هر لحظه ای که بخواهند حجم و ظرفیت سرورهای خود را افزایش دهند و با پرداخت هزینه بیشتر به فضای بزرگ تری برای ذخیره سازی اطلاعات و داده های خود دسترسی پیدا کنند.

مقاله‌های مرتبط:

فضای ذخیره سازی ابری چگونه کار می کند؟

دقیقا مشابه شبکه های ذخیره سازی داخلی، فضای ذخیره سازی ابری نیز از سرورها برای ذخیره سازی اطلاعات استفاده می کند. با این حال داده ها در سرورهایی خارج از محیط سایت ذخیره می شوند. در واقع اکثر سرورهایی که در این روش از آن استفاده می شود سرورهای مجازی هستند که روی یک یا چند سرور فیزیکی میزبانی می شوند. شما می توانید با اتصال به شبکه اینترنت به راحتی از اطلاعات ذخیره شده در این فضا در سایت یا اپلیکیشن تلفن همراه خود استفاده کنید. سروری که شما از این طریق به آن متصل می شوید بسته به عملکرد ارائه دهنده فضای ابری داده های شما را به مجموعه ای از سرورهای واقع در یک یا چند مرکز داده ارسال می کند. فضای ذخیره سازی ابری در حال حاضر به سه شکل خصوصی، عمومی و ترکیبی در دسترس است که شما می توانید متناسب با نیاز خود از هر یک از این سه روش استفاده کنید.

مزایای ذخیره سازی ابری داده ها

–          ارائه دهنده فضای ذخیره سازی ابری مسئولیت حفاظت و نگهداری از داده های ذخیره شده را برعهده دارد. این ویژگی باعث می شود تا کارکنان شرکت شما نیازی به تهیه، نصب و مدیریت سرورها نداشته باشند.

–          راه اندازی سرورهای مبتنی بر فضای ذخیره سازی ابری بسیار سریع و راحت است و شما می توانید بسیار سریع تر از سرورهای فیزیکی آنها را نصب و راه اندازی کنید. به همین علت است که در بسیاری از شرکت های بزرگ نیز امروزه از این فضاهای ذخیره سازی اطلاعات استفاده می شود.

–          ذخیره سازی ابری از نظر اقتصادی بسیار مقرون به صرفه است و شما می توانید با کمترین هزینه ممکن از آنها استفاده کرده و هزینه های خود را به میزان زیادی کاهش دهید. دقت داشته باشید که این مقرون به صرفه بودن هم از نظر پیاده سازی و نصب و هم از نظر هزینه نگهداری از اطلاعات و سرورها می باشد.

–          مقیاس پذیری ذخیره سازی ابری نسبت به روش های دیگر بسیار بیشتر است و شما می توانید متناسب با نیاز خود فضای ذخیره سازی را نیز افزایش دهید.

برخی از معایب ذخیره سازی ابری

–          معمولا نگرانی های زیادی درباره امنیت فضای ذخیره سازی ابری وجود دارد. ارائه دهندگان فضاهای ذخیره سازی ابری معمولا تلاش می کنند تا از جدیدترین روش ها و تکنولوژی ها برای افزایش امنیت خود استفاده کنند ولی با این حال گاهی اوقات نیز مشکلاتی در این خصوص به وجود می آید.

–          فراموش نکنید که ارائه دهندگان فضاهای ذخیره سازی ابری می توانند دسترسی شما به اطلاعات خود را محدود کنند و این یکی از بزرگترین مشکلات استفاده از این فضاها می باشد.

–          گاهی اوقات به علت مشکلات مربوط به ترافیک شبکه دسترسی شما به داده هایی که در فضاهای ذخیره سازی ابری دارید محدود شده یا این که با تاخیر انجام شود.

–          سازگاری با مقررات ارائه دهندگان فضای ذخیره سازی ابری نیز از دیگر مشکلاتی است که ممکن است برای شما به وجود بیاید.

کاربردهای فضای ذخیره سازی ابری

یکی از اصلی ترین کاربردهای فضاهای ذخیره سازی ابری ذخیره سازی داده های حجیم است که شما می توانید آنها را در بلاک هایی در محیط ابری ذخیره کنید. امکان ذخیره سازی انواع فایل های حجیم نیز در این فضاها وجود دارد که می توانید از این روش نیز استفاده کنید. شما می توانید داده های خود را به صورت شی در این فضا ذخیره کنید که یک شی می تواند شامل داده های موجود در یک فایل باشد. ذخیره سازی اطلاعات و داده های کسب و کارهای کوچک یا شرکت های بزرگ به شکل های مختلف نیز از دیگر کاربردهای فضای ذخیره سازی ابری است.

خروج از نسخه موبایل