بررسینجوم و فضا

آیا رشته مهندسی هوافضا آینده شغلی و بازار کار دارد ؟

آیا شما هم قصد افزایش اطلاعات خود درباره بازار کار رشته مهندسی هوافضا را دارید؟ در این مطلب درباره آینده شغلی رشته مهندسی هوافضا صحبت خواهیم کرد.

رشته مهندسی هوافضا یکی از رشته های محبوب دانشگاهی است که امروزه دانشجویان زیادی در این رشته مشغول به تحصیل هستند. این رشته دارای جذابیت های خاص خود است و با توجه به موضوعاتی که مورد بررسی قرار می دهد افراد زیادی علاقه مند به تحصیل در این رشته می باشند. با این حال آینده شغلی و بازار کار در رشته مهندسی هوافضا باعث شده است تا امروزه بسیاری از افراد نگرانی هایی در این خصوص داشته باشند. به همین علت ما در این مطلب قصد داریم کمی بیشتر درباره بازار کار این رشته صحبت کنیم و اطلاعات جامع و کاملی را در این خصوص در اختیار شما قرار دهیم. پس به شما پیشنهاد می کنیم حتما ادامه این مطلب را مطالعه کنید.

بازار کار رشته مهندسی هوافضا

رشته مهندسی هوافضا یکی از رشته هایی است که از نظر موقعیت شغلی دارای جایگاه نسبتا خوبی نسبت به بسیاری از رشته ها است. این مسئله به خصوص در کشورهایی که در زمینه هوافضا فعالیت دارند بیشتر صادق است. طبق پیشبینی های یکی از سایت های بسیار معروف در زمینه موقعیت های شغلی در کشور آمریکا احتمالا تا 10 سال آینده در ایالات متحده آمریکا به 7800 متخصص در حوزه هوافضا نیاز است. دسته ای از این افراد به علت فرصت های شغلی جدیدی که به وجود می آیند و پیشرفت تکنولوژی های مختلف در این علم مورد نیاز هستند و دسته ای دیگر نیز به علت بازنشستگی بیش از 3000 مهندس هوافضا مورد نیاز می باشند. این آمار می تواند در کشور ایران نیز صادق باشد و پیشبینی می شود که در طی ده سال آینده نیاز شدیدی به متخصصان این علم به وجود می آید.

آیا مهندسی هوافضا امروزه تقاضای کار دارد؟

با وجود این که بسیاری از افراد پیش بینی می کنند در آینده تقاضای رشته مهندسی هوافضا در موقعیت های شغلی مختلف تضعیف شود ولی باید بدانید که حداقل تقاضایی که کشورها به آن نیاز دارند موقعیت های شغلی است که به علت بازنشستگی افراد متخصص در موقعیت های شغلی مختلف به وجود می آیند.

مقاله‌های مرتبط:

علاوه بر این بسیاری از کاربردهای رشته هوافضا مانند طراحی مجدد هواپیماهای تجاری برای کاهش آلودگی صوتی و افزایش بهره وری سوخت و …. باعث می شود تا نیاز به نیروهای متخصص جدید در زمینه مهندسی هوافضا افزایش پیدا کند. ادغام پیمانکارانی که در صنایع دفاعی فعالیت دارند و همینطور کاهش سرعت در بخش های تولیدی نیز می تواند باعث افزایش نیاز به مهندسان هوافضا شود. عامل مهم دیگری که می تواند باعث افزایش تقاضای این رشته شود ظهور شرکت های غیرنظامی خصوصی است که در زمینه سفرهای فضایی انسان و رباتیک فعالیت دارند. با وجود این که با حداقل مدرک کارشناسی نیز می تواند در این موقعیت های شغلی مشغول به کار شد ولی شما با داشتن مدارکی که درجه بالاتری دارند می توانید موقعیت های شغلی بهتری را به عنوان یک مهندس هوافضا بیابید و در آن ها مشغول به کار شوید.

موقعیت های شغلی مناسب برای یک مهندس هوافضا

از جمله موقعیت های شغلی که به صورت مستقیم با رشته مهندسی هوافضا در ارتباط هستند می توان به موارد زیر اشاره کرد که شما هم می توانید در هر یک از این موقعیت های شغلی مشغول به کار شوید:

–          مهندسی هوافضا

–          تکنسین CAD

–          مهندس طراح

–          مدرس آموزش عالی

–          مهندس تعمیر و نگهداری از تجهیزات

–          مهندس سیستم های تولیدی

–          مهندس مواد

–          مهندس مکانیک تجهیزات

از دیگر موقعیت های شغلی که شما می توانید به عنوان یک مهندس هوافضا در آن ها مشغول به کار شوید ولی ارتباط کمتری با رشته شما دارند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

–          طراح محصولات مخصوص برای صنایع هوافضا

–          مدیر بررسی کیفیت محصولات

–          مدیر فروش محصولات صنایع هوافضا

–          مدیر تولید محصولات هوافضا

–          مهندس فنی فروش

اهمیت تجربه کاری در استخدام مهندس هوافضا

امروزه بسیاری از کارفرمایانی که قصد تجربه فردی متخصص در رشته مهندسی هوافضا را دارند اهمیت زیادی به تجربه کاری به دست آمده از طریق کار پاره وقت، کارآموزی و … هستند. تجربه های کارآموزی می تواند برای رزومه شما بسیار مفید باشد و به شما کمک کند تا در آینده بتوانید به شکل راحت تری در موقعیت های شغلی مختلف مشغول به کار شوید. تا جایی که می توانید سعی کنید شرکت های بزرگ صنعتی را برای کارآموزی یا کار پاره وقت انتخاب کنید تا در آینده بتوانید از نام آن شرکت برای پیدا کردن موقعیت های شغلی بهتر نیز استفاده کنید. دقت داشته باشید که تجربه کاری به هر شکلی از جمله کار آزمایشگاهی، کار فنی، کار دفتری و … می تواند برای رزومه شما مفید باشد. بنابراین به شما پیشنهاد می کنیم در اسرع وقت به دنبال این موقعیت های شغلی پاره وقت یا کارآموزی باشید.

انواع کارفرمایان برای یک مهندس هوافضا

امروزه صنایع دفاعی به میزان زیادی نیازمند استخدام متخصصانی در زمینه مهندسی هوافضا هستند. معمولا بسیاری از شرکت های دولتی که در زمینه صنایع دفاعی فعالیت دارند امروزه مهندسان هوافضا متخصص را استخدام می کنند. با این حال شما می توانید در شرکت های کوچک خصوصی که در این زمینه فعالیت دارند نیز استخدام شوید. این شرکت ها معمولا فرصت های شغلی زیادی را برای مهندسان هوافضا ایجاد می کنند. شما علاوه بر این که می توانید در صنعت ساخت هواپیما فعالیت داشته باشید بلکه می توانید با کارفرمایانی که در زمینه تنظیم کردن سازمان هوایی، نیروهای مسلح، آژانس های تحقیقاتی دولتی، برنامه های فضایی و … فعالیت دارند همکاری داشته باشید.

مهارت های مورد نیاز برای یک مهندس هوافضا

اگر شما هم قصد استخدام به عنوان یک شخص متخصص در زمینه مهندسی هوافضا را دارید باید مهارت های خاصی داشته باشید که در این بخش قصد داریم برخی از مهم ترین این مهارت ها را به شما معرفی کنیم:

–          داشتن خلاقیت و توانایی حل مسئله برای ایجاد راه حل های نوآورانه

–          مدیریت فرآیند طراحی و ارزیابی نتایج حاصل از این فرآیند

–          مسلط بودن به کامپیوتر و نرم افزارهای کامپیوتری که در این زمینه وجود دارند و استفاده از آن ها در رشته مهندسی هوافضا ضروری است

–          برقرار کردن ارتباط موثر با سایر همکاران

–          داشتن مهارت مدیریت پروژه های مرتبط با مهندسی هوافضا

–          پاسخگویی به نیازهای متغیر مشتریان

–          ایجاد راهکارها و راه حل های منطقی و اقتصادی که بتوان از آن ها برای پروژه ها و مسائل مختلف مربوط به مهندسی هوافضا استفاده کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا