امنیتموبایل

گوشی هوشمند Freedom Phone با وعده مبارزه با سانسور غول‌های فناوری

اریک فینمن، میلیونر ۲۲ ساله‌ی بیت کوینی، گوشی هوشمندی به نام «موبایل آزادی» برای کسانی که به شرکت‌های بزرگ فناوری اعتماد ندارند،  معرفی کرده است.

اریک فینمن، فردی که خود را «جوان‌ترین میلیونر بیت کوینی» می‌نامد، گوشی هوشمندی به نام Freedom Phone (موبایل آزادی) برای مبارزه با سانسور سیستماتیک غول‌های فناوری معرفی کرده است؛ اما منتقدان با زیر سؤال بردن امنیت این گوشی، آن را وسیله‌ای برای فریب محافظه‌کاران و هواداران ترامپ می‌دانند.

به گزارش دیکریپت، انتشار ویدیویی در مورد موبایل آزادی، جنجالی در توییتر به پا کرده است. جوان ۲۲ ساله‌ی آلمانی ضمن انتشار این ویدئو ادعا کرد که مردم با استفاده از موبایل آزادی می‌توانند بدون سانسور یا ردیابی از برنامه‌های خود استفاده کنند.

فینمن با تبلیغ گوشی هوشمند ۵۰۰ دلاری خود و معرفی آن به‌عنوان راهی برای دهان‌کجی به افرادی مانند جک دورسی و مارک زاکربرگ، می‌گوید:

من در سیلیکون ولی دوام آوردم و در زندگی‌ام دستاوردهای زیادی داشتم؛ اما اکنون Big Tech (اصطلاحی برای اشاره به شرکت‌های بزرگ فناوری دنیا مانند آمازون، اپل، آلفابت، فیسبوک و مایکروسافت) را به قصد مبارزه برای آزادی بیان، ترک می‌کنم.

در سال ۲۰۱۸ (۱۳۹۷)، بیزینس اینسایدر مقاله‌ای با عنوان «میلیونر ۱۹ ساله‌‌ی بیت کوین معتقد است اگر در ۱۰ سال آینده میلیونر نشوید، تقصیر خودتان است.» منتشر کرد؛ اما بر خلاف این ادعاهای جاه‌طلبانه‌، فینمن در زمینه‌ی کسب‌و‌کار دستاوردهای چشم‌گیر اندکی کسب کرده است.

طبق گفته‌ی منتقدان در توییتر، به نظر می‌رسد موبایل آزادی با وجود قیمت بالا، نسخه‌ای از برند چینی Umidigi باشد که با برچسبی دیگر روانه‌ی بازار شده است و بر خلاف ادعای آزادی بیان فینمن، سیستم‌ عامل این موبایل نسخه‌ای تأییدنشده‌ از اندروید است.

ماکس کنرلی، وکیل اهل پنسیلوانیا، برای نشان دادن یکسان بودن این دو محصول، تصاویری از آن‌ها در کنار هم منتشر کرده است.

 

معرفی موبایل آزادی


 

موبایل UMIDIGI


افراد بسیاری درباره‌ی ارائه‌ نشدن ویژگی‌های لازم برای «موبایل آزادی» از سمت تولید‌کننده‌ی آن تذکر داده‌اند و برخی معتقدند این گوشی برای «احمق‌‌ها» مناسب است.

برای تحقق بخشی از وعده‌ی ارائه‌ی فروشگاه آنلاین با اپلیکیشن‌‌های غیر قابل سانسور، این گوشی با برنامه‌های پیش‌فرضی مانند پارلر عرضه می‌شود. این برنامه برای مدت کوتاهی در فروشگاه آنلاین اپل ممنوع شده بود.

افراد صاحب‌ نظر در حوزه‌ی امنیت سایبری در واکنش به این خبر، استفاده از موبایل چینی را که قادر به تشخیص ویروس یا بدافزار نیست، کاری غیر عاقلانه می‌دانند و به گفته‌ی یکی از منتقدان، قرار دادن جاسوس‌افزار خارجی روی فروشگاه نرم‌افزاری مخصوص این گوشی، کار چندان سختی نیست.

هم‌زمان با این توییت‌ها، برخی این سرمایه‌گذاری فینمن را تلاشی آشکار برای تحت تأثیر قرار دادن احساسات عوام‌گرایانه‌ی مرتبط با ترامپ دانستند. پیش‌تر فرصت‌طلبان راست‌گرا از این روش برای فروش محصولات یا فریب مردم با هدف مشارکت در فعالیت‌های سیاسی استفاده کرده بودند.

بدون شک موبایل آزادی معرفی‌شده توسط فینمن را می‌توان ترفندی برای بازاریابی سیاسی هماهنگ دانست. در همین راستا سلبرتی‌های برجسته‌ی محافظه‌کاری مانند کندیس اونز، این گوشی را در شبکه‌های اجتماعی با کد تخفیف تبلیغ می‌کنند؛ اما همان‌طور که در عکس‌های زیر پیدا است، این افراد همچنان از آیفون استفاده می‌کنند و موبایل آزادی را برای استفاده‌ی شخصی مناسب نمی‌دانند.

کیدنس اونز ۱

کیدنس اونز ۲


در مورد آمار فروش موبایل آزادی اطلاعاتی در دست نیست.

دیدگاه شما کاربر جی کی زی وب درباره‌ی عرضه‌ی این گوشی هوشمند چیست؟

منبع
decrypt.co

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا