برنامه نویسی

آموزش تبدیل شدن به یک توسعه دهنده فرانت اند

پیش از آن که بخواهیم درباره تبدیل شدن به یک توسعه دهنده فرانت اند صحبت کنیم اجازه دهید تا توضیحاتی را درباره بخش فرانت اند سایت در اختیار شما قرار دهیم.

پیش از آن که بخواهیم درباره تبدیل شدن به یک توسعه دهنده فرانت اند صحبت کنیم اجازه دهید تا توضیحاتی را درباره بخش فرانت اند سایت در اختیار شما قرار دهیم. احتمالا شما هم تجربه کرده اید که هر بار که یک سایت را بررسی می کنید اولین چیزی که باعث می شود تا تصمیم بگیرید قصد ادامه دادن کار خود در آن سایت را دارید یا خیر ظاهر و احساسی است که در ظاهر آن سایت وجود دارد. بدون شک هیچ کس ترجیح نمی دهد که در سایتی که ظاهر و رابط کاربری ضعیفی دارد فعالیت داشته باشد.

کسی که یک ظاهر و رابط کاربری زیبا و جذاب را برای سایت شما ایجاد می کند توسعه دهنده فرانت اند نامیده می شود. توسعه دهنده فرانت اند بودن یکی از پردرآمدترین مشاغل موجود در زمینه برنامه نویسی است که امروزه غول های فناوری بزرگ در دنیا مانند Oracle، IBM و … اقدام به استخدام متخصصانی در این زمینه می کنند.

توسعه دهنده فرانت اند کیست؟

احتمالا اولین سوالی که برای شما به وجود می آید این است که توسعه دهنده فرانت اند کیست و دقیقا چه کاری انجام می دهد؟ توسعه دهندگان فرانت اند در واقع مسئولیت طراحی رابط کاربری یک سایت را برعهده دارند. به طور کلی برنامه نویس فرانت اند روی جنبه های طراحی و چیدمان سایت فعالیت می کند و در عین حال برنامه نویس بک اند نیز مسئولیت فرایندهای مرتبط با سرور مانند مدیریت پایگاه داده ها، یکپارچه سازی API و … را بر عهده دارد. یک توسعه دهنده فرانت اند با پیاده سازی عناصر بصری که باعث بهبود عملکرد وب سایت نیز می شوند تجربه کاربری بهتری را به کاربران ارائه می دهد. این برنامه نویس نقش ها و وظایفی را بر عهده دارد که در ادامه بیشتر در خصوص این موضوع صحبت خواهیم کرد.

نقش ها و وظایف یک توسعه دهنده فرانت اند

–          طراحی اجزاء و ساختار وب سایت

–          بهبود تجربه کاربری با استفاده از ایده های مختلف

–          اطمینان حاصل می کند که طراحی وب ریسپانسیو، ایمن و مقیاس پذیر باشد.

–          با آخرین ترندهای مربوط به طراحی وب سایت به روز است.

نکاتی که باید درباره برنامه نویسی فرانت اند بدانید

در بخش های قبلی درباره وظایف و نقش های یک توسعه دهنده فرانت اند صحبت کردیم و اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دادیم. حال اجازه دهید تا جلوتر برویم و با مسیری که شما برای تبدیل شدن به یک توسعه دهنده فرانت اند باید آن را طی کنید بیشتر آشنا شویم. پیش از هر چیز باید به این نکته مهم دقت داشته باشید که برای تبدیل شدن به یک برنامه نویس فرانت اند هیچ مدرک تحصیلی خاصی وجود ندارد. چه فارغ التحصیل در رشته های مرتبط باشید و چه در این رشته ها تحصیل نکرده باشید می توانید برنامه نویسی فرانت اند را به راحتی بیاموزید و در آن حرفه ای شوید. تنها کاری که شما باید انجام دهید این است که مهارت های فنی و غیر فنی مورد نیاز را با قرار گرفتن در محیط های عملی بیاموزید.

تحصیل در رشته های مرتبط

با وجود این که در بخش قبلی بیان کردیم تحصیل در رشته های مرتبط با کامپیوتر مانند علوم کامپیوتر و مهندسی کامپیوتر برای تبدیل شدن به یک توسعه دهنده فرانت اند نیاز نیست ولی با این حال می تواند به شما در این زمینه کمک کند. دلیل این موضوع این است که شما با تحصیل در این رشته ها دانشی را در زمینه برنامه نویسی و اصول برنامه نویسی به دست می آورید و می توانید استانداردهای طراحی وب را به شکل بهتری درک کنید. علاوه بر این یادگیری برنامه نویسی فرانت اند نیز برای شما ساده تر خواهد شد. نکته مهم دیگر این است که برخی از شرکت های بزرگ معمولا تحصیل در رشته های مرتبط را نیز در زمان استخدام به عنوان یک فاکتور در نظر می گیرند ( نه همه شرکت ها) و همین عامل باعث می شود تا دسترسی به موقعیت های شغلی خوب برای شما ساده تر شود. در ادامه به بررسی مهارت هایی که شما برای تبدیل شدن به یک توسعه دهنده فرانت اند نیاز دارید می پردازیم.

یادگیری HTML، CSS و جاوا اسکریپت

بدون شک بدون آشنایی با سه تکنولوژی برتر در این زمینه یعنی HTML، CSS و جاوا اسکریپت نمی توانید به یک توسعه دهنده فرانت اند تبدیل شوید. این سه تکنولوژی بازیگرهای اصلی در دنیای فرانت اند هستند. در واقع این سه فناوری پایه و اساس صفحات وب را ایجاد می کنند. HTML یک زبان نشانه گذاری است که با استفاده از آن می توانید ساختار کلی صفحات وب را ایجاد کنید. CSS یک زبان استایل دهی است که با استفاده از آن می توانید به ساختار صفحات وب خود استایل بدهید و آنها را زیباتر کنید. جاوا اسکریپت نیز یک زبان برنامه نویسی محبوب برای وب است که برای پیاده سازی عملکردهای تعاملی مانند انیمیشن ها، ویژگی های صوتی و تصویری، نقشه ها و بسیاری از موارد دیگر مورد استفاده قرار می گیرد.

مقاله‌ی مرتبط:

برای ایجاد یک وب سایت شما باید سینتکس این سه تکنولوژی، ویژگی ها و نحوه پیاده سازی یک وب سایت با استفاده از آنها را بیاموزید. پلتفرم های آنلاین مختلفی در سراسر وب موجود هستند که به شما این امکان را می دهند تا بتوانید هر یک از این فناوری ها را بیاموزید و مهارت های خود را در این زمینه ارتقاء دهید.

فریم ورک های فرانت اند را بیاموزید

زمانی که کار کردن با HTML، CSS و جاوا اسکریپت را به طور کامل آموختید شما نیاز پیدا خواهید کرد که کار کردن با چندین فریم ورک فرانت اند را نیز بیاموزید تا بتوانید به شکل راحت تری کدنویسی کنید. به طور کلی فریم ورک های فرانت اند در واقع کتابخانه هایی شامل کدهای از پیش نوشته شده هستند که ویژگی های زیادی را به شما ارائه می دهند. کامپوننت های مختلف وب در این فریم ورک ها طراحی شده و قابل استفاده مجدد می باشند. به همین علت است که استفاده از آنها می تواند سرعت کدنویسی شما را افزایش دهد. از جمله محبوب ترین فریم ورک های فرانت اند می توان به Bootstrap اشاره کرد.علاوه بر این شما می توانید از فریم ورک های معروف دیگر مانند Vue، React و انگولار نیز استفاده کنید. توجه داشته باشید که نیازی نیست شما تک تک این فریم ورک ها را بیاموزید بلکه تنها کار کردن با یکی از آنها را یاد بگیرید و در ادامه براساس الزامات پروژه های خود کار کردن با سایر آنها را نیز خواهید آموخت.

آشنایی با سایر ابزارها و تکنولوژی های مرتبط برای تبدیل شدن به توسعه دهنده فرانت اند

در گام بعدی برای تبدیل شدن به یک توسعه دهنده فرانت اند شما باید کمی عمیق تر شوید و درباره ابزارها و فناوری های دیگری که در این زمینه وجود دارند نیز اطلاعاتی را به دست بیاورید. به عنوان مثال شما باید دانش خوبی درباره یک سیستم کنترل ورژن داشته باشید که به شما اجازه می دهد تا تغییرات کد منبع را به راحتی ردیابی و کنترل کنید. از جمله محبوب ترین سیستم هایی که در این زمینه وجود دارند می توان به مواردی مانند GitHub، Mercurial، Beanstalk و … اشاره کرد. علاوه بر این شما باید با اصول طراحی Responsive نیز آشنا شوید و بتوانید صفحات وب سایت خود را سازگار با صفحه نمایشگرهای مختلف مانند موبایل، تبلت و کامپیوتر طراحی کنید. طراحی Responsive یکی از مهم ترین اصول در توسعه فرانت اند است که حتما باید مهارت های خود را در این زمینه ارتقا دهید.

آشنایی با سایر ابزارهای مهم

علاوه بر موارد بالا شما باید با Command Line و عملکردهای رابط کاربری گرافیکی نیز اطلاعاتی را به دست بیاورید. ابزارهای مختلفی برای توسعه دهندگان در مرورگرها وجود دارد که آشنایی با آنها نیز می تواند برای شما مفید و کاربردی باشد. این ابزارها به شما کمک می کنند تا بتوانید کیفیت رابط کاربری سایت خود را بهبود دهید. از دیگر ابزارها و فناوری هایی که امروزه برای تبدیل شدن به یک توسعه دهنده فرانت اند باید با آنها آشنا شوید می توان به مواردی مانند ابزارهای تست و دیباگ، پیش پردازش CSS، معیارهای عملکرد وب و … نیز اطلاعاتی را به دست بیاورید.

بهبود مهارت ها در این زمینه ها می تواند شما را به یک متخصص در این زمینه تبدیل کند.

ساخت پروژه های مختلف برای تبدیل شدن به توسعه دهنده فرانت اند

آموزش تئوری بدون توجه به نکات عملی کاملا بیهوده خواهد بود. شما برای تبدیل شدن به یک متخصص فرانت اند باید دانش خود را در دنیای عملی به کار ببرید. شما می توانید کار خود را با ساختن پروژه های کوچک آغاز کنید و سپس وارد پروژه های بزرگتر مانند پلتفرم های چت، پخش کننده های موسیقی و … شوید. این تجربه عملی برای شما لازم و ضروری است چرا که شما را کاملا در معرض مهارت های مورد نیاز برای یک متخصص فرانت اند قرار می دهد. علاوه بر این شما در زمان انجام پروژه ها با مفاهیم و مهارت های جدید نیز آشنا شوید و اطلاعاتتان نیز افزایش پیدا می کند.

نکاتی مهم برای ساخت پروژه

یکی از نکات بسیار مهمی که می تواند در تبدیل شدن شما به یک توسعه دهنده فرانت اند حرفه ای تاثیرگذار باشد شرکت در پروژه های متن باز است. این پروژه ها علاوه بر این که می توانند سطح مهارت های شما را ارتقاء دهند، اعتبار و شهرت شما را نیز بیشتر می کنند و در نهایت به شما کمک می کنند تا بتوانید به فرصت های شغلی بهتری دست پیدا کنید.

یک نمونه کار قدرتمند را به عنوان توسعه دهنده فرانت اند بسازید

اگر مشتاقانه منتظر این هستید تا فعالیت خود را به عنوان یک توسعه دهنده فرانت اند آغاز کنید باید حتما به دنبال طراحی یک نمونه کار باشید. چه قصد داشته باشید در یک کار سازمانی مشغول به کار شوید چه قصد داشته باشید به صورت فریلنسری کار کنید باید نمونه کارهای خود را به مشتریان نشان دهید تا آنها به شما جذب شوند. شما در شروع کار می توانید یک نمونه کار ساده ایجاد کنید و با گذر زمان و آشنایی با تکنولوژی ها و فناوری های بیشتر اقدام به تکمیل کردن پروژه خود کنید و جزئیات بیشتری را به آن اضافه کنید. یک نمونه کار کامل و جذاب بدون شک می تواند به شما کمک کند تا مهارت های خود را به روش بهتری به مشتریان و کارفرمایان نشان دهید و باعث برتری شما نسبت به سایر رقبا خواهد شد.

با جامعه توسعه دهندگان فرانت اند در ارتباط باشید

در گام آخر شما باید با افرادی که در زمینه توسعه فرانت اند فعالیت دارند ارتباط بگیرید چرا که این افراد می توانند به شما کمک کنند تا سطح مهارت های خود را به میزان زیادی افزایش دهید. به عنوان مثال این افراد منابع یادگیری مختلف را در اختیار شما قرار می دهند، شما را با آخرین ترندهای موجود در این زمینه آشنا می کنند، به سوالات و چالش های شما پاسخ می دهند و مهم تر از همه فرصت های شغلی خوبی را در اختیار شما قرار می دهند. برای این کار شما می توانید به انجمن های معروف مانند Stack Overflow، گیت هاب و … بپیوندید. بدون شک پیوستن به چنین انجمن هایی یکی از مهم ترین راه های پیشرفت شما خواهد بود.

مهارت های نرم برای تبدیل شدن به یک توسعه دهنده فرانت اند

علاوه بر تمام مهارت هایی که در بخش های قبلی برای تبدیل شدن به یک توسعه دهنده فرانت اند بیان کردیم شما باید مهارت های نرم خود را نیز بهبود دهید. پیش از هر چیز شما باید مهارت های ارتباطی خوبی داشته باشید و روحیه همکاری شما نیز باید خوب باشد چرا که یک توسعه دهنده فرانت اند نقش واسط را در تیم های طراحی سایت ایفا می کند. علاوه بر این شما باید سعی کنید ذوق و سلیقه بهتری در زمان طراحی وب به خرج بدهید و علاوه بر این با روانشناسی رنگ ها نیز آشنا شوید.

صحبت پایانی

مواردی که بیان کردیم مهارت هایی هستند که شما برای تبدیل شدن به یک توسعه دهنده فرانت اند به آنها نیاز پیدا خواهید کرد. شما می توانید رویکردهای مختلف را برای موفق شدن در این زمینه امتحان کنید و از روش های مختلفی برای یادگیری هر یک از این مهارت ها استفاده کنید. آنچه که مهم است این است که شما سعی کنید دانش خود را در زمینه توسعه و برنامه نویسی فرانت اند ارتقاء دهید و علاوه بر این سعی کنید دانشی که به دست می آورید را در پروژه های عملی پیاده سازی کنید.

لینک کوتاه : https://jkzweb.com/131296

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا