برنامه نویسی

چندین مورد از ترندهای اصلی مشاهده پذیری در سال 2022

اهمیت مشاهده پذیری یا همان observability، امروزه به خوبی اثبات شده است چرا که سازمان ها برای کمک به شناسایی، تشخیص و جداسازی مشکلات در محیط های کاری به معیارها، گزارش ها و ردیابی ها متکی هستند.

با این حال مانند بسیاری از موارد دیگر در دنیای IT مشاهده پذیری نیز به سرعت در حال تکامل پیدا کردن است که این تکامل هم از نظر تعریف افراد و هم از نظر چگونگی بهبود مشاهده پذیری در عمل و در دنیای واقعی وجود دارد. اگر به صورت هسته ای به این مشکل بنگریم احتمالا با یک نوع مشکل تجزیه و تحلیل داده مواجه خواهیم شد. تعریف رسمی آن بر خروجی های بیرونی سیستم های فناوری اطلاعات متمرکز است. اجازه دهید تا از تعریف گسترده تر آن استفاده کنیم که می گوید: مشاهده پذیری در واقع قابلیت اجازه دادن به انسان برای پرسیدن سوالات و پاسخ دادن به سوالات درباره سیستم است. این تعریف نشان می دهد که observability باید به عنوان بخشی از طراحی سیستم در نظر گرفته شود چرا که بر نیاز مهندسان و مدیران سیستم تاکید می کند تا ذهنیت تحلیلی را در این زمینه به چالش بکشد.

در سال جدید ترندهایی در این زمینه وجود خواهند داشت که ما در این مطلب قصد داریم کمی بیشتر درباره آنها صحبت کنیم و اطلاعات جامع و کاملی را در این زمینه در اختیار شما قرار دهیم. پس به شما پیشنهاد می کنیم حتما در ادامه این مطلب ما را همراهی کنید.

پذیرش گسترده ردیابی توزیع شده

بسیاری از رهبران تیم های فناوری اطلاعات و کسب و کارها هنوز متوجه نشده اند که ردیابی توزیع شده چه پتانسیل عظیمی دارد و این مسئله نشان دهنده یک فرصت از دست رفته در تلاش برای بهینه سازی قابلیت مشاهده پذیری می باشد. با این حال در سال آینده احتمالا شاهد افزایش قابل توجهی در پذیرش این موضوع خواهیم بود. به همان شکل که سازمان های بیشتری حجم کار خود را به سمت معماری های نیتیو مبتنی بر کلود و میکروسرویس ها می برند ردیابی توزیع شده نیز می تواند به عنوان وسیله ای برای تعیین محل دقیق وقوع خرابی ها و عواملی که باعث کاهش عملکرد می شوند مفید واقع شود. بررسی های اخیر  DevOps Pulse به ما نشان می دهد هر سال 38 درصد به میزان استفاده از این ردیابی های توزیع شده اضافه می شود و طی نظرسنجی های دیگر 64 درصد از پاسخ دهندگانی که هنوز از این نوع ردیابی استفاده نمی کنند گفته اند که قصد دارند طی دو سال آینده استفاده از آن را بیاموزند.

نکاتی درباره ردیابی توزیع شده و مشاهده پذیری

ردیابی توزیع شده می تواند دنیای کاملا جدیدی از مشاهده پذیری را در فرایندهای متعددی از جمله نظارت بر فناوری اطلاعات، تجربه توسعه دهنده، تجارت و FinOps بگشاید. ردیابی توزیع شده به میزان زیادی به کاربردهای تجهیزاتی با مکانیزم پس انتشار وابسته است. شما به راحتی می توانید از این مکانیزم پس انتشار در بسیاری از زمینه های دیگر مانند ردیابی تخصیص منابع یا برنامه ریزی ظرفیت نیز استفاده کنید و محدودیتی در استفاده از آن برای شما وجود ندارد.

رعایت حریم خصوصی و امنیت داده یکی دیگر از زمینه های بسیار مهم استفاده از ردیابی توزیع شده است. با توجه به قوانینی مانند CCPA و GDPR که امروزه در حال ظهور هستند حریم خصوصی داده ها یک اولویت بسیار مهم به شمار می آید و این واقعیت که ذخیره سازی سطح پایین مشکلاتی را به وجود خواهد آورد واقعیتی است که باید آن را بپذیریم. با پس انتشار ID کاربران از سطوح پایین به لایه های ذخیره سازی ردیابی توزیع شده می تواند به سازمان ها کمک کند تا سیاست های حفظ حریم خصوصی داده های خود را به شکل بهتری پیاده سازی کنند.

حرکتی فراتر از سه رکن اصلی در مشاهده پذیری

زمانی که درباره مشاهده پذیری بحث می شود معمولا آغاز صحبت ها با موضوعی است که اغلب سه رکن اساسی مشاهده پذیری نامیده می شود و پایان صحبت ها نیز همین موضوع می باشد. این رکن های اساسی در واقع همان معیارها، گزارش ها و ردیابی ها هستند. معیارها می توانند به شناسایی مشکلات کمک کنند و به مهندسین DevOps اجازه می دهند تا به صورت دقیق بررسی کنند که چه مشکلی رخ داده است. در نهایت ردیابی ها به مهندسان کمک می کنند تا با مشخص کردن محل وقوع مشکلات مسائل را مشخص کرده و از یکدیگر جدا کنند.

محدود نشدن در سه رکن اساسی

دقت داشته باشید که این سه رکن اساسی هنوز هم از اهمیت زیادی برخوردار هستند اما این نکته بسیار حائز اهمیت است که شما در همین سه رکن اساسی محصور نشوید و خود را محدود به آنها نکنید. در واقع شما باید داده های مناسب را متناسب با نیازهای خود انتخاب کنید. انتظار می رود که در سال آینده سازمان ها استقبال بیشتری از انواع سیگنال های مشاهده پذیری و رویدادهای مرتبط با این موضوع داشته باشند.

یک نکته مهم درباره این سه رکن اساسی در مشاهده پذیری

یکی از نکات مهم دیگری که باید به آن دقت داشته باشید این است که این سه ستون یا هر سیگنال دیگری در واقع نوعی داده خام به شمار می آیند. همانطور که پیش از این نیز درباره آن صحبت کردیم به طور کلی می توان observability را یک مشکل در تجزیه و تحلیل داده ها به شمار آورد. بنابراین شما باید به دنبال استخراج بهتر بینشی عمیق تر از آن باشید. به عبارت دیگر می توان شکاف های موجود در شرکت های امروزی را در مشکلات و چالش های observability خلاصه کرد که باید سعی کنید توجه ویژه ای به این مسئله در سال 2022 داشته باشید.

شتاب بیشتر پشت eBPF

Extended Berkeley Packet Filter که به اختصار eBPF نامیده می شود یک تکنولوژی است که به برنامه ها اجازه می دهد تا بتوانند در کرنل سیستم عامل ها اجرا شوند بدون این که نیاز داشته باشند تا کد منبع این کرنل ها را تغییر دهند یا این که ماژول های بیشتری را به آن اضافه کنند. در حال حاضر عملیات مشاهده پذیری تا حد زیادی بر اساس ابزارهای دقیق دسترسی انجام می شود و به افزودن کدهای بیشتر در نقاط مربوط به تولید داده های telemetry نیاز دارد که اغلب به عنوان یک مانع و چالش بسیار بزرگ در نظر گرفته می شود و حتی می تواند بسیاری از سازمان ها را برای پیاده سازی قابلیت observability با مشکل مواجه کند. البته باید دقت داشته باشید که امروزه ابزارهای خودکار نیز وجود دارند که بیشتر تمایل دارند برای زبان ها و فریم ورک های زبان های برنامه نویسی خاص طراحی شوند. با این حال باید دقت داشته باشید که eBPF به سازمان ها اجازه می دهد تا ابزارهایی که نیازی به کد ندارند را مورد استفاده قرار دهند و قابلیت مشاهده پذیری را در سیستم خود ساده تر کنند.

کاربردهای اصلی eBPF و مشاهده پذیری

از آنجایی که eBPF را می توان در انواع مختلفی از ترافیک ها مورد استفاده قرار داد می توان از آن برای سازماندهی بهتر قابلیت مشاهده پذیری نیز استفاده کرد. به عنوان مثال مهندسان DevOps ممکن است از eBPF برای جمع آوری درخواست های ردیابی کامل بدنه، کوئری های مربوط به پایگاه داده، درخواست های HTTP یا جریان های gRPC استفاده کنند. آنها همچنین می توانند از eBPF ها برای جمع آوری معیارهای مربوط به استفاده از منابع از جمله استفاده از CPU یا بایت های ارسالی استفاده کنند. این عامل به سازمان ها و شرکت های مختلف اجازه می دهد تا آمارهای مربوطه را محاسبه کرده و داده های خود را برای درک میزان مصرف منابع توابع مختلف ایندکس کنند. علاوه بر این eBPF می تواند ترافیک رمزگذاری شده را نیز به میزان زیادی مدیریت کند.

نکته ای هم درباره کاربردهای eBPF

شرکت Netflix اخیرا مطلبی را درباره نحوه استفاده از eBPF برای دریافت بینش شبکه منتشر کرده است که نشان دهنده کاربردهای فراوان آن در زمینه مشاهده پذیری می باشد. طبق مطلبی که این شرکت منتشر کرده است استفاده از eBPF می تواند به میزان بسیار زیادی کارآمد باشد و کمتر از یک درصد از CPU و مموری را برای هر نمونه اختصاص دهد که این میزان برای بهینه سازی می تواند فوق العاده باشد.

یکسان سازی ابزارهای siloed و مشاهده پذیری

به همان شکل که مشاهده پذیری در حال تکامل پیدا کردن و بالغ شده است سازمان ها به طور گسترده ای به پلتفرم های جامع در این زمینه روی می آورند و استفاده از راهکارهای یکپارچه را به ابزارهای سنتی که در گذشته استفاده می کردند ترجیح خواهند داد. در مقایسه با ابزارهایی که به صورت مستقل کار می کنند این پلتفرم های یکپارچه می توانند توسعه دهندگان، مهندسان DevOps و SREها را برای رسیدگی به کوئری ها و نحوه استفاده بهینه از منابعی که در اختیار دارند کمک کنند.

ما شاهد روی آوردن سازمان ها به این روندهای یکسان سازی در سال گذشته بودیم. بسیاری از سازمان ها و شرکت ها مانند Grafana Labs، Datadog، AppDynamics و Logz.io از حوزه های تخصصی مربوط به در زمینه تجزیه و تحلیل گزارش، نظارت بر زیرساخت ها و … خارج شده و به دنبال یک پیشنهاد جامع تر در این زمینه بودند. این روند احتمالا در سال 2022 نیز پرقدرت ادامه خواهد داد و به همین علت است که ما آن را جز یکی از ترندهای مشاهده پذیری در سال 2022 قرار داده ایم.

پذیرش مداوم ابزارهای متن باز و استانداردها

جامعه توسعه دهندگان متن باز مفهوم Kubernetes و اساسا مفهوم ” نیتیو مبتنی بر کلود” را ایجاد کردند. همین جامعه اکنون ابزارها و استانداردهای متن باز را برای نظارت بر این محیط ها ارائه می دهد. استانداردهای متن باز جدید مانند OpenMetrics و OpenTelemetry بالغ خواهند شد و در طول این فرایند به استانداردهای صنعتی تبدیل می شوند. در واقع OpenMetrics ممکن است در سال آینده به عنوان یک استاندارد توسط IETF شناخته شود. ظهور ابزارهای متن باز نه تنها می تواند گزینه های بیشتری را برای فعال کردن قابلیت مشاهده پذیری در اختیار شرکت ها و سازمان ها قرار دهد بلکه از فروش آن توسط یک عده بسیار محدود در دنیای تکنولوژی و فناوری نیز جلوگیری خواهد کرد.

نکاتی درباره پذیرش ابزارهای متن باز و مشاهده پذیری

در حال حاضر چشم انداز دنیای ابزارها و استانداردهای متن باز یک دنیای کاملا پویا است که در آن تعدادی از پروژه های مهم وجود دارند که در سال گذشته ظهور کرده اند. گاهی اوقات ممکن است برای مهندسان DevOps و مدیران سیستم ها سخت باشد که این راه حل ها را به صورت ثابت نگه دارند ولی در نهایت آنها شروع به همگرایی به سمت این ابزارها و استانداردها کرده اند. در سال 2022 هر روز به سمت دنیای ابزارهای متن باز و استفاده از آنها در مشاهده پذیری نزدیکتر خواهیم شد و به ایده آل ترین حالت observability یعنی observability یکپارچه خواهیم رسید.

Dotan Horovits راهنمای اصلی حوزه تکنولوژی در شرکت Logz.io که بیش از بیست سال سابقه فعالیت در صنعت تکنولوژی و فناوری پیشرفته به عنوان یک توسعه دهنده نرم افزار، معمار نرم افزار و مدیر محصول را دارا است از جمله طرفداران اصلی این ابزارها به شمار می آید. او که در زمینه رایانش ابری، راهکارهای کلان داده، متدهای مختلف DevOps و …. دانش بسیار زیادی را دارد ادعا دارد که استانداردها و ابزارهای متن باز می توانند از اهمیت بسیار زیادی در صنایع مختلف برخوردار باشند و در صنعت نرم افزار و محصولات نرم افزاری نیز کمک بسیار زیادی را به مهندسان DevOps و مدیران سیستم ها کنند. با این حال این ابزارها نیز مشکلات مخصوص به خود را دارند که باید در جهت برطرف کردن این مشکلات تلاش کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا