برنامه نویسی

کاربردهای زبان برنامه نویسی سی پلاس پلاس چیست؟

ما در این مطلب قصد داریم بیشتر درباره زبان برنامه نویسی سی پلاس پلاس و کاربردهای مختلف آن صحبت کنیم و اطلاعاتی را درباره نرم افزارهایی که با استفاده از این زبان برنامه نویسی پرکاربرد طراحی شده اند به شما ارائه دهیم. زبان برنامه نویسی سی پلاس پلاس یکی از پرکاربردترین زبان های برنامه نویسی در دنیا است که قابلیت های متنوعی را به شما ارائه می دهد. علاوه بر این بسیاری از ابزارهایی که امروزه به صورت روزمره از آنها استفاده می کنیم نیز به همین زبان نوشته شده اند و به همین علت نیز آشنایی با کاربردهای مختلف آن می تواند برای شما مفید و کاربردی باشد. اگر شما هم جزء آن دسته از افرادی هستید که علاقه مند به داشتن اطلاعات بیشتر درباره کاربردهای مختلف زبان سی پلاس پلاس هستید به شما پیشنهاد می کنیم ادامه این مطلب را با دقت مطالعه کنید.

کاربرد زبان برنامه نویسی سی پلاس پلاس در دنیای گیم و بازی

زبان برنامه نویسی سی پلاس پلاس بسیار نزدیک به سخت افزار نوشته شده است و می تواند به راحتی منابع را تغییر داده و دستکاری کند. علاوه بر این باید دقت داشته باشید که این زبان امکان برنامه نویسی procedural یا رویه ای را در توابع فشرده CPU فراهم کرده و سرعت کار شما را نیز افزایش می دهد. علاوه بر این سی پلاس پلاس می تواند پیچیدگی های سه بعدی بازی ها را از بین برده و یک شبکه چند لایه را نیز برای شما فراهم کند. همه این مزایا، این زبان را به یک انتخاب اصلی برای توسعه سیستم های مخصوص گیم و محیط های توسعه گیم تبدیل کرده است.

طراحی اپلیکیشن های مبتنی بر GUI

سی پلاس پلاس یکی از زبان های برنامه نویسی بسیار پرکاربرد است که به طور گسترده ای در طراحی اپلیکیشن های دسکتاپ و اپلیکیشن های مبتنی بر GUI مورد استفاده قرار می گیرد. دلیل این موضوع نیز ویژگی های منحصر به فردی است که این زبان به توسعه دهندگان ارائه می دهد. شاید برای شما جالب باشد که بدانید بیشتر اپلیکیشن هایی که به مجموعه سیستم های adobe تعلق دارند مانند Illustrator، فتوشاپ و … با استفاده از این زبان برنامه نویسی نوشته شده اند.

نرم افزار پخش مدیا Winamp که توسط مایکروسافت طراحی شده است و امروزه دارای محبوبیت بالایی است و برای چندین دهه است که امکان پخش فایل های صوتی و تصویری را برای کاربران ویندوز فراهم می کند نیز با استفاده از زبان برنامه نویسی سی پلاس پلاس توسعه پیدا کرده است.

نرم افزارهای پایگاه داده

سی پلاس پلاس امروزه برای توسعه و ساخت نرم افزارهای مدیریت پایگاه داده نیز مورد استفاده قرار گرفته و کاربرد دارد. دو پایگاه داده اصلی و بسیار محبوب در دنیا یعنی MySQL و Postgres با استفاده از این زبان برنامه نویسی نوشته شده اند. MySQL یکی از محبوب ترین نرم افزارهای پایگاه داده در دنیا می باشد که در بسیاری از پروژه ها و اپلیکیشن های دنیای واقعی استفاده می شود. این نرم افزار با استفاده از زبان قدرتمند سی پلاس پلاس نوشته شده است. دقت داشته باشید که این پایگاه داده بزرگترین پایگاه داده متن باز در دنیا نیز شناخته می شود و در بسیاری از سازمان های مختلف نیز قابل استفاده است و کاربرد دارد.

طراحی سیستم عامل ها با استفاده از زبان برنامه نویسی سی پلاس پلاس

یکی دیگر از کاربردهای بسیار مهم و کلیدی زبان برنامه نویسی سی پلاس پلاس استفاده از آن برای طراحی و ساخت سیستم عامل ها می باشد. این واقعیت که سی پلاس پلاس یک زبان برنامه نویسی بسیار قوی و سریع است آن را به یک کاندیدای ایده آل برای نوشتن انواع سیستم عامل ها تبدیل کرده است. علاوه بر این باید دقت داشته باشید که زبان برنامه نویسی سی پلاس پلاس دارای مجموعه ای گسترده از توابع در سطح سیستم است که می تواند به میزان زیادی در نوشتن برنامه های سطح پایین و انواع سیستم عامل ها مفید و کاربردی باشد.

شاید برای شما جالب باشد که بدانید بخش هایی از Apple OS X با استفاده از این زبان نوشته شده است. علاوه بر این بخش هایی از iPod نیز با استفاده از این زبان برنامه نویسی طراحی و نوشته شده است.

بسیاری از اپلیکیشن های شرکت مایکروسافت نیز با استفاده از سی پلاس پلاس طراحی و ساخته شده اند. برنامه هایی مانند ویندوز 95، 98، ME، XP و … با استفاده از سی پلاس پلاس طراحی شده اند. علاوه بر این باید دقت داشته باشید که در طراحی IDE ویژوال استودیو، Internet Explorer و Microsoft Office نیز از این زبان به میزان زیادی استفاده شده است.

طراحی و ساخت انواع مرورگرها با استفاده از زبان سی پلاس پلاس

مرورگرهای مختلف بیشتر برای اهداف رندرینگ از زبان برنامه نویسی سی پلاس پلاس استفاده می کنند. موتورهای رندرینگ باید در زمان اجرا تا جای ممکن سریع باشند چرا که اکثر مردم علاقه ای به منتظر ماندن برای بارگذاری یک صفحه از وب سایت ندارند. با توجه به عملکرد بسیار سریعی که زبان سی پلاس پلاس ارائه می دهد اکثر مرورگرها برای نوشتن نرم افزار rendering از این زبان استفاده می کنند.

Mozilla internet browser Firefox یک پروژه متن باز است که به صورت کامل با استفاده از سی پلاس پلاس طراحی شده است.

دقیقا مانند مرورگر فایرفاکس، Thunderbird نیز با استفاده از همین زبان نوشته شده است که این پروژه نیز یک پروژه متن باز دیگر می باشد.

اپلیکیشن های گوگل مانند سیستم فایل گوگل و مرورگر کروم نیز در حال حاضر از این زبان برنامه نویسی در پروژه های خود استفاده می کنند.

محاسبات پیشرفته و گرافیک

زبان برنامه نویسی سی پلاس پلاس در توسعه اپلیکیشن هایی که نیازمند عملکرد بسیار خوب در پردازش تصویر، شبیه سازی های فیزیکی real-time و اپلیکیشن های مبتنی بر سنسور موبایل هستند می تواند بسیار مفید و کاربردی باشد و می تواند سرعت و عملکرد بی نظیری را به شما ارائه دهد.

نرم افزار سه بعدی Maya که توسط Alias system طراحی شده است در حال حاضر از زبان برنامه نویسی سی پلاس پلاس استفاده می کند و از مزایای آن برای انیمیشن ها، واقعیت مجازی و گرافیک سه بعدی بهره مند می شود.

استفاده از زبان برنامه نویسی سی پلاس پلاس برای اپلیکیشن های بانکداری

از آن جایی که زبان سی پلاس پلاس می تواند به انجام همزمان وظایف کمک کند یک انتخاب پیش فرض برای برنامه های بانکداری که نیازمند قابلیت هایی همچون multi-threading، concurrency و عملکرد بالا هستند به شمار می آید.

Infosys Finacle یک برنامه بانکداری اصیل و بسیار محبوب است که در آن از زبان سی پلاس پلاس برای طراحی بخش های مختلف استفاده شده است.

سیستم های توزیع شده و مبتنی بر کلود

سیستم های ذخیره سازی ابری که امروزه به طور گسترده ای در موارد مختلف استفاده شده و کاربر دارند بسیار نزدیک به سخت افزار کار می کنند. همین عامل نیز باعث می شود تا سی پلاس پلاس یک انتخاب بسیار جذاب برای پیاده سازی چنین سیستم هایی باشد چرا که بسیار نزدیک به سخت افزار است و می تواند برنامه نویسی سخت افزار را برای برنامه نویسان و توسعه دهندگان ساده تر کند. نکته بسیار مهم دیگر درباره این زبان برنامه نویسی این است که multithreading را نیز به توسعه دهندگان ارائه می دهد که می تواند تحمل این سیستم ها در برابر حجم زیاد کاربران را افزایش داده و باعث طراحی برنامه های concurrent شود.

Bloomberg یک اپلیکیشن RDBMS توزیع شده است که برای ارائه دقیق اطلاعات مالی و اخبار به صورت real-time به سرمایه گذاران مورد استفاده قرار می گیرد.

با وجود این که RDBMS اپلیکیشن Bloomberg به زبان برنامه نویسی سی نوشته شده است ولی شاید برای شما جالب باشد که بدانید محیط توسعه و مجموعه ای از کتابخانه های آن کاملا به زبان برنامه نویسی سی پلاس پلاس نوشته شده اند.

استفاده از زبان برنامه نویسی سی پلاس پلاس برای ساخت کامپایلرها

کامپایلرهای مختلف زبان های برنامه نویسی سطح بالا با استفاده از دو زبان برنامه نویسی سی و سی پلاس پلاس نوشته شده اند. دلیل این موضوع این است که هر دو زبان سی و سی پلاس پلاس زبان های سطح پایینی هستند که بسیار نزدیک به سخت افزار کار می کنند و می توانند منابع سخت افزاری لایه های پایینی را به خوبی برنامه ریزی کرده و آنها را دستکاری کنند.

استفاده از زبان برنامه نویسی ++C در طراحی سیستم های تعیبه شده

بسیاری از سیستم های تعبیه شده مانند ساعت های هوشمند، سیستم های مربوط به تجهیزات پزشکی و … از زبان برنامه نویسی سی پلاس پلاس برای برنامه نویسی استفاده می کنند. مجددا دلیل این موضوع این است که زبان ++C به میزان زیادی به سخت افزار نزدیک است و در مقایسه با سایر زبان های برنامه نویسی سطح بالا می تواند تعداد زیادی از فراخوانی های توابع سطح پایین را به شما ارائه دهد.

نرم افزارهای شرکتی و سازمانی

کاربرد بسیار مهم دیگری که سی پلاس پلاس دارد این است که شما می توانید از آن برای طراحی و ساخت نرم افزارهای سازمانی نیز استفاده کنید. این زبان در توسعه بسیاری از نرم افزارهای سازمانی و همچنین اپلیکیشن های کاربردی پیشرفته مانند شبیه سازی پرواز و پردازش رادار نیز مورد استفاده قرار گرفته است.

طراحی کتابخانه ها با زبان برنامه نویسی سی پلاس پلاس

زمانی که به محاسبات ریاضی سطح بالا نیاز داریم، عملکرد و سرعت از اهمیت بسیار زیادی برای انجام این کار برخوردار خواهد بود. به همین علت است که اکثر کتابخانه ها از زبان برنامه نویسی ++C به عنوان زبان برنامه نویسی خود استفاده می کنند. اکثر کتابخانه های مربوط به زبان های برنامه نویسی سطح بالا از این زبان به عنوان زبان بک اند خود استفاده می کنند.

سی پلاس پلاس بسیار سریع تر از سایر زبان های برنامه نویسی است و همچنین از قابلیت multithreading نیز پشتیبانی می کند. به همین علت نیز در برنامه ها و اپلیکیشن هایی که سرعت بالا در کنار قابلیت concurrency و همزمانی مورد نیاز است معمولا سی پلاس پلاس یکی از بهترین گزینه ها برای شما خواهد بود. فراموش نکنید که این زبان برنامه نویسی در حال حاضر محبوب ترین زبان برای توسعه به شمار می آید.

جدا از سرعت و کارایی فوق العاده ای که این زبان به شما ارائه می دهد باید بدانید  که سی پلاس پلاس بسیار نزدیک به سخت افزار می باشد و توسعه دهندگان به راحتی می توانند منابع سخت افزاری و سطح پایین را با استفاده از توابعی که در آن وجود دارند دستکاری کنند. به همین علت نیز این زبان در برنامه هایی که نیازمند دستکاری های سطح پایین و برنامه نویسی سخت افزاری دارند بسیار مناسب می باشد و می تواند امکانات و قابلیت های متنوعی را نیز در اختیار شما قرار دهد که بدون شک استفاده از آنها برای شما مفید و کاربردی خواهد بود.

جمع بندی

در این مطلب سعی کردیم اطلاعات کاملی را درباره کاربردهای مختلف زبان ++C در اختیار شما قرار دهیم که این کاربردها در دنیای واقعی نیز وجود دارند و این زبان برنامه نویسی در بسیاری از پروژه های محبوب در دنیا نیز مورد استفاده قرار گرفته است. اگرچه زبان برنامه نویسی سی پلاس پلاس یک زبان نسبتا سخت برای یادگیری به شمار می آید ولی با یادگیری آن می توانید در موقعیت های شغلی بسیار جذابی مشغول به کار شده و درآمد بالایی داشته باشید. امروزه بسیاری از سازمان ها، کسب و کارها و شرکت های مختلف نیازمند افراد متخصص در حوزه زبان سی پلاس پلاس می باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا