برنامه نویسی

آیا Copilot گیت هاب یک ابزار است یا عذابی برای برنامه نویسان؟

احتمالا شما هم به عنوان یک برنامه نویس نگرانی هایی درباره آینده Copilot گیت هاب دارید، در این مطلب درباره آینده Copilot گیت هاب صحبت می کنیم.

از زمانی که ابزار Copilot گیت هاب منتشر شده است باعث شگفتی و ترس بسیاری از توسعه دهندگان و در سراسر دنیا شده است. بسیاری از توسعه دهندگان می ترسند که Copilot با کنار گذاشتن توسعه دهندگان بتواند مشاغل برنامه نویسی را منسوخ کرده و از بین ببرد. البته بسیاری از توسعه دهندگان در کل دنیا نیز وجود دارند که هنوز درباره تسخیر بازار برنامه نویسی توسط این ابزار ترسی ندارند و پیش بینی می کنند که چنین اتفاقی نمی افتد. برای درک بهتر شرایط و انجام یک پیش بینی عاقلانه اجازه دهید تا نگاهی به آنچه که در گذشته و در شرایط مشابه به وجود آمده است بیندازیم و سپس آینده ابزار Copilot گیت هاب را پیش بینی کنیم.

چگونه انتخاب طبیعی وارد عمل می شود؟

در سال 1858 مردی به نام Charles Darwin مفهومی با نام انتخاب طبیعی را مطرح کرد. این مفهوم در واقع بیانگر مکانیزم طبیعی تکامل بود که از طریق آن افراد از طریق فتوتیپ خود که در واقع مجموعه ای از ویژگی های قابل مشاهده است بیشتر از سایر افراد زنده می ماندند و به طور موثر تولید مثل می کردند.

انتخاب طبیعی و در نتیجه بقای یک گونه تابعی از محیط و میزان تناسب و سازگاری فرد است. مفهوم بقای شایسته که توسط فردی به نام Herbert Spencer مطرح شد به این معنی است که هرچه سازگاری بیشتری بین ارگانیسم و نسبت به محیط خود وجود داشته باشد شانس بیشتری برای زنده ماندن و بقای آن شخص نیز وجود خواهد داشت و در نتیجه نسل او از طریق تولید مثل ادامه پیدا خواهد کرد.

مانند هر موجود زنده دیگری انسان نیز از این قاعده مستثنی نیست. تنها تفاوتی که در این جا وجود دارد این است که ما یاد گرفته ایم که محیط را مطابق نیازها و خواسته های خود تغییر دهیم. با این حال این به آن معنا نیست که ما مجبور نیستیم برای دنیایی که ساخته ایم مناسب و سازگار باشیم.

مشاغل چگونه به وجود می آیند و از بین می روند؟

نکته دیگری که باید پیش از صحبت درباره Copilot گیت هاب بدانید این است که مشاغل چگونه به وجود می آیند و از بین می روند؟ در طول تاریخ انسان ها مشاغل جدید بیشماری را ایجاد کرده اند که این مسئله به ویژه پس از پیشرفت تکنولوژی چند برابر شده است. به عنوان مثال ظهور کامپیوترها منجر به تولید مشاغلی در حوزه توسعه نرم افزار و گزینه های شغلی کاملا جدید نسبت به گذشته شد.

به همین ترتیب انقلاب صنعتی با کاهش هزینه تولید اقلام بسیاری از مشاغل دستی که توسط انسان ها انجام می شدند را منسوخ کرده و آنها را به ماشین آلات صنعتی واگذار کرد. دلیل این موضوع این بود که کارآفرینان و صاحبان مشاغل نمی خواستند با کمک گرفتن از انسان ها هم هزینه بیشتری را بپردازند و هم سرعت تولید خود را کاهش دهند.

به طور کلی هر زمان که تقاضا برای یک مهارت خاص وجود داشته باشد مشاغل جدید تولید می شوند. در عوض زمانی که دیگر نیازی به این مهارت ها وجود نداشته باشد نیز این مشاغل از بین می روند و این دقیقا مشابه روال از بین رفتن موجوداتی است که در یک محیط ناسازگار هستند.

آیا Copilot گیت هاب تغییر محیطی بعدی خواهد بود؟

برای پیش بینی بهتر این که آیا Copilot گیت هاب می تواند جایگزین مشاغل برنامه نویسی شود یا خیر باید مهارت های آن را تجزیه و تحلیل کنیم. آیا ابزار Copilot گیت هاب می تواند وظایفی که برنامه نویسان برای آن استخدام می شوند را به طور کامل انجام دهد؟ همانطور که ممکن است بیشتر شما بدانید Copilot گیت هاب به مخازن بیشماری برای یادگیری بهتر دسترسی دارد. به همین علت نیز می تواند بدون کوچکترین مشکلی از تمام فریم ورک ها و کتابخانه های برنامه نویسی مانند یک انسان استفاده کند. تنها تفاوتی که در این جا وجود دارد این است که این ابزار نیازی ندارد که مستندات را مطالعه کند یا این که برای استفاده از یک فریم ورک جدید آن را از پایه بیاموزد چرا که پیش از این انسان ها این کار را برای او انجام داده اند.

نوشتن کل سیستم توسط Copilot گیت هاب

با وجود نکاتی که در بخش قبلی بیان کردیم باید بدانید که ابزار Copilot گیت هاب نمی تواند کل یک سیستم را از ابتدا بنویسد. در حال حاضر این ابزار برای طراحی یک نرم افزار پیچیده، توضیح گام به گام  وظایفی که باید انجام دهد را نیاز دارد که یک انسان باید این کار را برای او انجام دهد. با این حال زمانی که با پایگاه های کد به خوبی سازگار شد می تواند گسترش پیدا کند و بدون هیچ گونه کمک انسانی و تنها با استفاده از آنالیز زمینه ای که در آن فعالیت دارد می تواند شروع به کد نویسی کند.

استفاده معکوس از Copilot گیت هاب

شاید برای شما جالب باشد که بدانید Copilot گیت هاب حتی به صورت معکوس نیز می تواند کار کند. این یعنی با توجه به یک تابع می تواند مستندات دقیقی درباره رفتار تابع، پارامترهایی که در آن استفاده شده است و نوع بازگشتی تابع را به شما ارائه دهد. متاسفانه یا خوشبختانه در حال حاضر Copilot گیت هاب یک ابزار کامل نیست و مانند انسان اشتباهاتی دارد. گاهی اوقات ممکن است سردرگم شود که این مسئله به خصوص در پایگاه کدهای پروژه های بزرگ بسیار بیشتر خود را نشان می دهد. حتی مشاهده شده است که تکمیل کدهای اشتباه زیادی را نیز به برنامه نویسان می دهد. اتفاق بدتری که ممکن است به وجود بیاید این است که پیشنهادهایی که منطقی به نظر می رسند ممکن است باگ های پنهانی را در کدهای شما به وجود بیاورند چرا که Copilot گیت هاب به طور کامل ممکن است ایده شما را درک نکند. به همین علت است که هر کد پیشنهادی حتما باید توسط یک برنامه نویس انسان بررسی شود و نظارت کاملی روی ابزار Copilot گیت هاب وجود داشته باشد.

تغییر موقعیت های شغلی برنامه نویسان

درست همانطور که کارگران در گذشته که به صورت دستی روند تولید را انجام می دادند امروزه به کارگران صنعتی تبدیل شده اند که موقعیت شغلی آنها از تولید به نظارت، بارگیری و نگهداری از ماشین ها تغییر پیدا کرده است برنامه نویسان نیز می توانند به سرنوشت مشابهی برسند. در واقع وظایف آنها بیشتر شامل توصیف عملکرد ابزار Copilot گیت هاب، بررسی خطاها در پیشنهادات و بهبود بخشیدن به کدها خواهد بود.

آیا Copilot گیت هاب قادر به جایگزینی انسان است؟

با توجه به نکاتی که در خصوص ابزار Copilot گیت هاب بیان کردیم می توان گفت که به طور کلی در حال حاضر این ابزار قادر به جایگزینی انسان نیست چرا که توسعه نرم افزار تنها محدود به کد نویسی نمی شود، بلکه یک زمینه بسیار گسترده است که شامل ایده پردازی درباره نرم افزار، مهندسی آن، انتخاب طراحی های مناسب و مجموعه ای از تکنولوژی های مورد نیاز برای پروژه که می توانند عملکرد بهتری را در این پروژه ارائه دهند و در انتها اجرای پروژه می باشد.علاوه بر این تست و استقرار نرم افزار نیز از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. نکته مهم دیگر این است که باید بازخورد کاربران نرم افزار به صورت مداوم بررسی شده و به روزرسانی هایی در نرم افزار ایجاد شود که در بسیاری از این زمینه ها Copilot گیت هاب هیچ دانشی ندارد و نمی تواند عملکرد چندان قابل قبولی را از خود نشان دهد.

چرا Copilot گیت هاب در حال حاضر یک تهدید واقعی نیست؟

دلیل این که Copilot گیت هاب در حال حاضر یک تهدید واقعی برای توسعه دهندگان نیست این است که این ابزار به منظور این که یک هوش مصنوعی همه کاره باشد طراحی نشده است بلکه تنها یک دستیار برنامه نویسی است که فقط دانشی در زمینه کد نویسی دارد. این ابزار با تجزیه و تحلیل مخازن موجود کد نویسی را یاد می گیرد بنابراین بعید است که مفاهیم و طرح های کاملا جدیدی را به دنیای برنامه نویسی ارائه دهد و تنها این طرح ها را از مهندسانی که برای اولین بار آنها را ایجاد کرده اند می آموزد.

درباره آینده ابزار Copilot گیت هاب چه می توان گفت؟

با وجود این که گفتیم نیازی به نگرانی در خصوص تغییر مشاغل برنامه نویسی توسط Copilot گیت هاب داشته باشید ولی باید دقت داشته باشید که خطر تغییر مشاغل برنامه نویسی همواره وجود دارد. همانطور که در بخش های قبلی نیز بیان کردیم انتخاب طبیعی در جامعه بشری به ویژه در زمینه اقتصاد کاربردهای زیادی دارد.

از آنجایی که بازارها هرگز ساکن نیستند مهارت های مورد تقاضا همواره در حال تغییر می باشند. مهم است که شما سعی کنید با تکنولوژی ها و ترندهای روز آشنا باشید تا در رویدادهایی که در آینده رخ می دهند غافلگیر نشوید. این به آن معناست که شما هرگز نباید از یادگیری و کسب مهارت های جدید دست بکشید تا بتوانید دید وسیع تری را نسبت به این بازار به دست بیاورید و ذهن خود را برای سازگاری با تغییرات محیطی آماده کنید.

داشتن یک موقعیت شغلی امن

تنها راه به دست آوردن یک موقعیت شغلی امن ارائه خدماتی است که رقبای شما نمی توانند به مشتریان خود ارائه دهند و نمی توانند با آنها سازگار باشند. شما باید زمان خود را در زمینه های سختی که نیاز به تلاش بیشتری دارند سرمایه گذاری کنید چرا که احتمال کمتری وجود دارد که هوش مصنوعی بتواند آنها را مانند مشاغل کد نویسی سطح پایین تسخیر کند. به این ترتیب موقعیت شما با ظهور ابزار Copilot گیت هاب یا هر سیستم مشابه دیگری تهدید نخواهد شد چرا که شما در واقع کسی هستید که این فناوری ها را توسعه می دهید.

موقعیت های مشابه در تاریخ برنامه نویسی

در طول تاریخ برنامه نویسی ما قبلا موقعیت های مشابه زیادی داشته ایم. یکی از اولین انقلاب های بزرگ اختراع کامپایلرهایی بود کاربرد توسعه دهندگان اسمبلی را بسیار کمتر کردند و می توانستند با هزینه ای بسیار کمتر همان کار را انجام داده و به نتایج مشابهی دست پیدا کنند. در مرحله بعدی انجام پروژه های ماشین لرنینگ یا یادگیری ماشین از پایه کاملا منسوخ شد چرا که ابزارهایی مانند TensorFlow رایج شدند که این کار را برای ما انجام می دادند. در ادامه نیز وظایف کد نویسی بسیار کمتر شد که این کار با ظهور ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی و فریم ورک no-brainer انجام  شد. بنابراین نیازی نیست که نگرانی زیادی در خصوص ظهور چنین ابزارهایی داشته باشید چرا که در طول تاریخ بارها این اتفاق افتاده است و توسعه دهندگان موفق شده اند که حوزه فعالیت خود را تغییر داده و حتی درآمد خود را نیز نسبت به گذشته افزایش دهند. این مسئله در آینده نیز وجود دارد و شما می توانید در موقعیت های شغلی بهتر و جذاب تر مشغول به کار شوید.

صحبت پایانی

به طور کلی می توان گفت حداقل در دهه آینده موقعیت های شغلی برنامه نویسی توسط هوش مصنوعی به خطر نمی افتند. به همین علت نیز شما نباید نگران باشید که ابزار Copilot گیت هاب موقعیت شغلی شما را بدزدد و باعث شود تا شما بیکار شوید. با این وجود زمان آن رسیده است که به دنبال نشانه هایی از تغییرات محیطی در محیط برنامه نویسی باشید. برای جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی در آینده سعی کنید حوزه مهارت های خود را گسترش دهید تا قربانی رویدادهای بعدی ناشی از انتخاب طبیعی در بازار برنامه نویسی نشوید. توسعه مهارت هایی که در حال حاضر دارید و یادگیری مهارت های جدید می تواند برای یک برنامه نویس به عنوان اصل اولیه و بسیار مهم شناخته شود که تمام توسعه دهندگان و برنامه نویسان باید توجه ویژه ای به آن داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا