برنامه نویسی

هوش مصنوعی در شبکه های کامپیوتری چه کاربردی دارد

هوش مصنوعی یکی از موضوعات تقریبا قدیمی در زمینه کامپیوتر و علوم کامپیوتر به شمار می آید که امروزه دارای کاربردهای زیادی در صنایع مختلف است و می تواند مزایای بسیار زیادی را داشته باشد. شاید بهترین تعریفی که از آن وجود داشته باشد این است که ماشینی که بتواند وظیفه ای را در حد یک متخصص انسانی انجام دهد. هوش مصنوعی یا AI در زمینه های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد که یکی از مهم ترین آنها شبکه های کامپیوتری است. امروزه AI نقش بسیار مهمی را در کنترل و مهار پیچیدگی های شبکه های کامپیوتری ایفا می کند و ما در این مطلب قصد داریم کمی بیشتر به این موضوع بپردازیم و اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم.

هوش مصنوعی و شبکه های کامپیوتری

امروزه پیشرفت تکنولوژی ها و دستگاه های مختلفی که در شبکه های کامپیوتری مورد استفاده قرار می گیرند، افزایش حجم داده ها و همینطور تعداد نیروهای انسانی که در سازمان های مختلف فعالیت دارند و همین طور زیرساخت هایی که در این زمینه وجود دارند باعث شده است تا کنترل شبکه های کامپیوتری بسیار سخت تر و پیچیده تر از گذشته باشد. همین عامل نیز باعث شده است تا سازمان ها و کسب و کارهای مختلف به دنبال راهکارهایی باشند که بتوانند هزینه های مدیریت شبکه های کامپیوتری را کاهش داده و با کمترین هزینه ممکن این شبکه ها را کنترل کنند. یکی از بهترین و جذاب ترین ایده هایی که در این زمینه وجود دارد کمک گرفتن از هوش مصنوعی برای مدیریت شبکه های کامپیوتری است که در سال گذشته جذابیت های بسیار زیادی داشته است. با استفاده از AI شما می توانید نتایج فوق العاده ای را در مدیریت و مهار پیچیدگی های شبکه های کامپیوتری به دست بیاورید.

کاربردهای مهم AI در شبکه های کامپیوتری

هوش مصنوعی در سال های اخیر موفق شده است که تاثیر فوق العاده ای روی شبکه های کامپیوتری بگذارد و اثرگذاری آن امروزه نزد تمامی متخصصانی که در این حوزه وجود دارند ثابت شده است. یکی از مهم ترین کاربردهای هوش مصنوعی در شبکه های کامپیوتری پیش بینی کردن تجربه کاربری است. علاوه بر این می توان از تکنیک های یادگیری ماشین برای تنظیم پهنای باند شبکه به صورت کاملا خودکار نیز استفاده کرد که می تواند مزایای بسیار زیادی را در این صنعت به همراه داشته باشد. شبکه های عصبی که برای این کار طراحی می شوند قادر هستند تا با بالاترین سرعت ممکن مشکلات موجود در روترها را بیابند و آن را اطلاع رسانی کنند. علاوه بر این شاید برای شما جالب باشد که بدانید می توان از ai برای مستقر کردن شبکه های مجازی کمک گرفت. به طور کلی ai قادر است تا ناهنجاری های موجود در یک شبکه کامپیوتری را به سرعت شناسایی کرده و آن را اطلاع رسانی کند. در برخی از موارد حتی می توان از مدل های هوش مصنوعی برای برطرف کردن این ناهنجاری ها و مشکلات موجود در شبکه های کامپیوتری نیز استفاده کرد.

نمونه های عملی از استفاده از هوش مصنوعی در شبکه های کامپیوتری

یکی از مهم ترین دلایلی که باعث می شود تا از هوش مصنوعی در شبکه های کامپیوتری استفاده شود این است که آنها می توانند مشکلات را پیش از مشتری و حتی کارفرما تشخیص و گزارش دهند و همینطور اقدامات لازم برای برطرف کردن این مشکلات را نیز انجام دهند. با استفاده از تکنیک های دیتا ماینینگ یا داده کاوی می توان به سرعت موجودیت های داخل شبکه را تشخیص داد و اقدام به حذف خطرات مختلف از داخل شبکه کرد. علاوه بر این نباید فراموش کنید که امروزه از ai برای نصب، استقرار و عیب یابی شبکه های کامپیوتری بسیاری از دانشگاه های معتبر دنیا نیز استفاده می شود.

AI چگونه شبکه های کامپیوتری را متحول می کند؟

هوش مصنوعی نقش بسیار مهمی در مهار پیچیدگی شبکه های کامپیوتری دارد. Ai قادر است تا با بررسی داده های تاریخی که در شبکه های کامپیوتری ذخیره می شوند به سرعت مشکلات جدید را کشف کرده و اقدام  به برطرف کردن آنها کند. این قابلیت را می توان برای شبکه های کامپیوتری بسیار گسترده توسعه داد تا بتوانند وظایف استراتژیک تر و با ارزش تری را در شبکه های کامپیوتری انجام دهند. امروزه بسیاری از اطلاعاتی که در داخل شبکه های کامپیوتری ذخیره می شوند به صورت فشرده ذخیره سازی می شوند. به همین علت می توان از تکنیک های داده کاوی استفاده کرد تا داده های فشرده را با بالاترین سرعت ممکن مورد بررسی قرار داد.

راه حل های AI برای حل مشکلات شبکه

امروزه یک دستیار شبکه های کامپیوتری مجازی با نام Marvis طراحی شده است که می تواند در کنترل شبکه های کامپیوتری کمک کننده باشد. Marvis به پردازش زبان طبیعی (NLP)، یک رابط مکالمه، قابلیت اقدام  به موقع و عملیات Self-Driving Network مجهز است. این دستیار مجازی می تواند تجربه کاربری فوق العاده ای را ارائه دهد. نکته دیگری که باید درباره راهکارهای هوش مصنوعی برای حل مشکلات شبکه های کامپیوتری بدانید این است که الگوریتم های یادگیری ماشین یک تجربه AIOps بسیار کارآمد و بهینه را ارائه می دهند که پیاده سازی onboarding را راحت تر می کند. بررسی سلامت شبکه های کامپیوتری، بررسی انتظارات سرویس دهی از شبکه های کامپیوتری و بسیاری قابلیت های دیگر از جمله مهمترین راهکارهایی هستند که امروزه هوش مصنوعی و تکنیک های آن از جمله یادگیری ماشین و داده کاوی برای حل مشکلات شبکه های کامپیوتری ارائه می دهند.

هوش مصنوعی و امنیت شبکه های کامپیوتری

با وجود تعداد زیادی از شبکه های کامپیوتری که امروزه وجود دارند ولی همواره وجود یک نوع شبکه کامپیوتری که آگاه به تهدیدهای شبکه باشد مورد نیاز بوده است و امروزه نیاز به وجود آن بیش از هر زمان دیگری احساس می شود. توانایی تشخیص سریع دستگاه هایی که عضو شبکه های کامپیوتری بوده و در معرض خطر هستند و واکنش مناسب به این خطرات، مکان یابی فیزیکی دستگاه هایی که در معرض خطر هستند، بهینه سازی تجربه کاربری از نظر امنیت و …. همگی نیازهای بسیار مهمی می باشند. هوش مصنوعی موفق شده است تا این نیاز را به میزان زیادی برطرف کند. امروزه شبکه های کامپیوتری که از هوش مصنوعی استفاده می کنند بسیار امن هستند و می توانند امنیت اطلاعات کاربران را نیز تضمین کنند. دلیل این موضوع نیز سرعت بالای تشخیص تهدیدها توسط AI است که می تواند تجربه کاربری بسیار خوبی را ارائه دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا