برنامه نویسی

آشنایی با چند مورد از بهترین فریم ورک های جاوا اسکریپت

آشنایی با فریم ورک های جاوا اسکریپت می تواند به شما در کدنویسی بهتر کمک کند، در این مطلب به معرفی 6 مورد از بهترین فریم ورک های جاوا اسکریپت می پردازیم.

محبوبیت زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت به علت عملکرد غنی آن روز به روز در حال افزایش است. فریم ورک های جاوا اسکریپت را امروزه می توان در طراحی فرانت اند و بک اند پروژه های تحت وب مورد استفاده قرار داد که این مسئله به شما کمک می کند تا بتوانید رابط های کاربری ساده و کاربر پسندی را طراحی کنید.

فریم ورک های جاوا اسکریپت می توانند کار توسعه دهندگان را به میزان زیادی ساده تر کرده و با ارائه کدهای آماده بهینه برای حل مسائل معمولی در برنامه نویسی و کدنویسی در میزان تلاش و زمان توسعه دهندگان صرفه جویی کنند.

در این مطلب قصد داریم به معرفی برخی از معروف ترین و کاربردی ترین فریم ورک های جاوا اسکریپت بپردازیم که توسعه دهندگان می توانند با یادگیری آنها به میزان زیادی کار خود را برای طراحی پروژه های تحت وب راحت تر کنند.

Ember.js از بهترین فریم ورک های جاوا اسکریپت

Ember.js یکی از بهترین فریم ورک های جاوا اسکریپت است که برای توسعه برنامه های تحت وب مقیاس پذیر تک صفحه ای مورد استفاده قرار می گیرد. این فریم ورک دارای یک رندر Glimmer است که می تواند به راحتی هرچه تمام عناصر DOM را رندر کند.

خط فرمان این فریم ورک امکان تست کردن کدها در داخل مرورگر، بارگذاری مجدد خودکار کامپوننت ها، قابلیت rebuild سریع و … را برای شما فراهم می کند. در حال حاضر بسیاری از شرکت ها و سازمان های معروف وجود دارند که از این فریم ورک استفاده می کنند که از جمله آنها می توان به شرکت های نتفلیکس، لینکدین، مایکروسافت و اپل اشاره کرد.

مزایا و معایب Ember.js

از جمله مزایای این مورد از فریم ورک های جاوا اسکریپت می توان به موارد زیر اشاره کرد:

– دارای یک لایه داده قوی می باشد که به خوبی با جاوا کار می کند.

– این فریم ورک جاوا اسکریپت از URL پشتیبانی کرده و امکان دریافت داکیومنت کاربر پسند و انواع API را برای شما فراهم می کند.

– یک گزینه ایده آل برای توسعه دهندگان بلند مدت است چرا که یکی از با ثبات ترین فریم ورک های جاوا اسکریپت به شمار می آید.

– زمان راه اندازی بسیار سریعی دارد که می تواند به رندر سمت سرور کمک کرده و به موتورهای جستجو، curl و سایر اسکرپرها( خزنده های سایت) اجازه دسترسی به سایت شما را فراهم کند.

– این فریم ورک یک مدل شی گرا ارائه می دهد که امکان نمایش داده های اساسی را برای شما فراهم کرده و مشاهده زوج مرتب کلید-مقدار را برای شما ساده تر می کند.

از جمله معایب این فریم ورک نیز می توان به موارد زیر اشاره کرد:

– قابلیت استفاده مجدد از کامپوننت ها در سطح کنترل را به شما ارائه نمی دهد.

– پیاده سازی مدل object model به علت سایز و اندازه بزرگی که دارد و همینطور اشکال زدایی آن در این فریم ورک کمی سخت و پیچیده است.

– برای پروژه های کوچک گزینه چندان مناسبی نیست.

– ممکن است دارای محتوای قدیمی زیادی باشد. در زمان کار کردن با این فریم ورک ممکن است با بسیاری از محتواهای قدیمی مواجه شوید که دیگر کار نمی کنند.

AngularJS از محبوب ترین فریم ورک های جاوا اسکریپت

انگولار در واقع یک فریم ورک MVC است. این فریم ورک دو روش مختلف برای عملیات  data binding بین مدل ها و view ها دارد. این عملیات data binding به هر دو طرف اجازه می دهد تا هر زمان که داده ها تغییر می کنند به صورت خودکار به روزرسانی شوند.  این ویژگی شما را قادر می سازد تا کامپوننت های قابل ارائه و قابل استفاده مجددی بسازید که تعامل بین بک اند و فرانت اند را به شکل بهتری برقرار می کند.

این مورد از فریم ورک های جاوا اسکریپت دارای یک NativeScript می باشد که می توان از آن برای اپلیکیشن های نیتیو استفاده کرد. این ویژگی به شما اجازه می دهد تا از شرط ها، حلقه ها و متغیرهای محلی به صورت مستقیم در داخل قالب ها استفاده کنید. این ویژگی به شما کمک می کند تا پردازش و نمایش تغییرات کاربران را با استفاده از data binding انجام دهید.

مقاله‌های مرتبط:

علاوه بر این موارد باید دقت داشته باشید که انگولار قابلیت رندر کردن پویا را با استفاده از قابلیت های پردازش و رندر مبتنی بر JSON آسان تر می کند. هر توسعه دهنده ای که در تکنولوژی های مقدماتی مانند HTML و جاوا اسکریپت تجربه داشته باشد می تواند به راحتی کار کردن با این فریم ورک را بیاموزد. در اصل این فریم ورک به شکلی طراحی شده است که ماژولار، قابل آزمایش و تست و قابل نگهداری باشد. بنابراین می تواند یک ابزار بسیار جذاب برای توسعه دهندگان بوده و به عنوان یکی از بهترین فریک ورک های جاوا اسکریپت نیز شناخته شود.

امروزه سازمان های بزرگی مانند PayPal، Freelancer، LinkedIn، Lego، Hopscotch و … از این فریم ورک استفاده کرده و از مزایای آن بهره مند می شوند.

آشنایی با مزایای AngularJS

دلایل بسیار زیادی وجود دارد که باعث می شود تا این فریم ورک یکی از بهترین فریم ورک های جاوا اسکریپت باشد. از جمله این مزایا می توان به موارد زیر اشاره کرد:

– این فریم ورک دارای یک سیستم MVC فوق العاده است. بیشتر فریم ورک ها نیاز دارند که توسعه دهندگان اپلیکیشن های آنها را به کامپوننت های مجزای MVC جدا کنند. پس از آن برنامه نویسان پروژه باید کدی را برای اسمبل کردن مجدد آنها ایجاد کنند. با این حال AngularJS به صورت خودکار آنها را به رشته تبدیل می کند. این مسئله می تواند به میزان زیادی روی صرفه جویی در زمان شما تاثیرگذار بوده و سرعت ورود اپلیکیشن شما به بازار را افزایش دهد.

– این فریم ورک بسیار شهودی است. از آنجایی که این فریم ورک از HTML به عنوان یک زبان اعلانی استفاده می کند بسیار کاربر پسند می باشد. علاوه بر این زمانی که قصد دارید آن را بازسازی و ویرایش کنید نیز کمتر احتمال شکست کدهای شما وجود دارد.

– اضافه شدن وابستگی های مختلف به این فریم ورک به توسعه دهندگان اجازه می دهد تا به شکل بهتری برنامه ها را توسعه داده و تست کنند و همچنین در درک بهتر برنامه ها نیز کمک می کند. به عنوان مثال با استفاده از ویژگی DI شما مجبور نخواهید بود به دنبال وابستگی باشید یا این که خودتان آنها را ایجاد کنید. این فریم ورک به صورت کاملا خودکار آنها را خواهد ساخت.

آشنایی با معایب فریم ورک AngularJS

– یادگیری آن دشوار است. یکی از دلایل اصلی که اکثر توسعه دهندگان جدید برای یادگیری این فریم ورک با مشکل مواجه می شوند این است که یادگیری آن نسبت به سایر فریم ورک ها دشوارتر است ولی این مسئله باعث نمی شود تا AngularJS در لیست بهترین فریم ورک های جاوا اسکریپت قرار نگیرد.

– برای اجرای کدهای این فریم ورک سیستم شما باید از جاوا اسکریپت پشتیبانی کند و در غیر این صورت امکان استفاده و اجرای کدهای این فریم ورک را نخواهید داشت. پس اگر پشتیبانی جاوا اسکریپت در دستگاه شما غیرفعال باشد برای کار کردن با این فریم ورک با مشکل مواجه خواهید شد. زمانی که اپلیکیشن شما تعداد زیادی کاربر دارد این مسئله ممکن است به میزان زیادی مشکل ساز شود.

– برای افرادی که به تازگی وارد دنیای MVC شده اند به هیچ وجه توصیه نمی شود. توسعه دهندگانی که قبلا با AngularJS کار نکرده اند ممکن است معمولا با قالب های MVC به مشکل بر خورند. این مسئله نشان می دهد که تکمیل پروژه به زمان زیادی نیاز دارد و در نتیجه شما برای تحویل پروژه در مدت زمان مشخص شده معمولا به مشکل بر می خورید.

React از کاربردی ترین فریم ورک های جاوا اسکریپت

React یک کتابخانه جاوا اسکریپت متن باز است که برای ساخت رابط کاربری می توان از آن استفاده کرد. این کتابخانه به شما اجازه می دهد تا اجزای رابط کاربری را برای نرم افزارهای موبایل و کامپیوترهای شخصی، شخصی سازی کنید. اگر در حال ساخت یک برنامه SPA هستید یا این که قصد دارید برنامه های چند پلت فرمی را طراحی کنید این مورد از فریم ورک های جاوا اسکریپت می تواند یکی از بهترین گزینه ها برای شما باشد.

هدف اصلی این فریم ورک این است که رابط کاربری را به مجموعه ای از کامپوننت ها تقسیم کند تا فرایند توسعه را برای شما ساده تر کند. یکی از مهمترین مزایای این فریم ورک این است که شما می توانید از آن برای توسعه کدهای بومی استفاده کنید. از دیگر مزایای آن نیز می توان به پشتیبانی توسط یک جامعه بزرگ از توسعه دهندگان، حداکثر پشتیبانی SEO، اکوسیستم غنی و … اشاره کرد.

مزایای فریم ورک React

– قابلیت رندر سریع: استفاده از روش های ترکیبی برای کاهش تعداد عملیات DOM به بهینه سازی و تسریع فرایند به روزرسانی کمک می کند.

– ساخت برنامه های پویا به شکل ساده تر: قابلیت Data binding در React شرایطی را برای توسعه دهندگان ایجاد می کند تا بتوانند به شکل راحت تری برنامه های پویا را طراحی کنند.

– JSX به توسعه دهندگان کمک می کند تا کدهای مربوط به بلوک ها و کامپوننت ها را خواناتر کنند. این قابلیت در واقع به شما نشان می دهد که چگونه کامپوننت ها به یکدیگر متصل شده یا با یکدیگر ترکیب شده اند.

– روال به روزرسانی در این فریم ورک به میزان زیادی بهبود پیدا کرده است.

معایب مهم این فریم ورک

در بخش قبلی درباره مزایایی که باعث می شوند تا فریم ورک React یکی از بهترین فریم ورک های جاوا اسکریپت باشد صحبت کردیم. حال در این بخش قصد داریم کمی بیشتر درباره معایب این فریم ورک نیز صحبت کنیم.

– محیط این فریم ورک به سرعت در حال تغییر است. سرعت بالای تغییرات در این محیط باعث می شود تا برخی از توسعه دهندگان به سختی بتوانند با آن همراه شوند.

– مستندات کمی که برای این فریم ورک و ابزارهای آن وجود دارد باعث می شود تا دنبال کردن ابزارهای جدید بسیار سخت باشد. برخی از افرادی که در جامعه توسعه دهندگان این فریم ورک هستند ادعا دارند که سرعت ایجاد فناوری ها و ابزارهای جدید و تغییرات این فریم ورک به قدی بالا است که فرصت کافی برای ساخت مستندات را به وجود نمی آورد. برای حل این مشکل توسعه دهندگان امروزه مستندات شخصی خود را برای ابزارهای خاصی که در این فریم ورک وجود دارند می سازند و به اشتراک می گذارند.

–  JSX: برای کار با HTML و جاوا اسکریپت این فریم ورک JSX را معرفی کرده است. این ویژگی به شما اجازه می دهد تا بتوانید HTML و جاوا اسکریپت را با یکدیگر ترکیب کنید ولی از آنجایی که دستورات و ویژگی های آن بسیار جدید هستند ممکن است برای افرادی که به تازگی وارد این حوزه شده اند کار کردن با آن سخت باشد. علاوه بر این به علت کمبود مستندات یادگیری این دستورات و ویژگی های جدید سخت تر نیز می شود.

 

آشنایی با فریم ورک Vue.js

Vue.js یکی از سبک ترین فریم ورک های جاوا اسکریپت است که بسیاری از مفاهیمی که در فریم ورک های ReactJS و AngularJS استفاده شده را در خود قرار داده است. این فریم ورک دارای یک قالب مشابه Angular می باشد و ابزارهای مبتنی بر کامپوننت آن نیز مانند ابزارهای ReactJS است. Vue یک راه حل ساده و سریع برای ساخت برنامه ها، رابط کاربری و توسعه وب اپلیکیشن های تعاملی می باشد.

نکاتی درباره فریم ورک Vue.js

یکی از مهمترین مزایای این فریم ورک که باعث قرار گرفتن آن در لیست بهترین فریم ورک های جاوا اسکریپت شده است این است که وابستگی های مربوط به کامپوننت آن به طور خودکار در طول رندر شدن ردیابی می شوند. به این ترتیب سیستم می داند که در زمان تغییر وضعیت کدام یک از کامپوننت ها باید مجددا رندر شوند. این مسئله می تواند به میزان زیادی باعث بهینه سازی روند رندر شدن برنامه شود و به توسعه دهنده اجازه می دهد تا تمرکز خود را روی ساخت برنامه قرار دهد.

مهمترین مزایای Vue.js

مزایای زیادی وجود دارد که باعث می شود تا این فریم ورک در لیست بهترین فریم ورک های جاوا اسکریپت قرار گیرد که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

– ادغام آن با پروژه های تحت وب موجود بسیار ساده و راحت است. حتی اگر شما با JSX، ES2015 یا Build System آشنایی کافی نداشته باشید هم می توانید کار کردن با این فریم ورک را در کوتاه ترین زمان ممکن آغاز کنید. همین عامل نیز باعث می شود تا تغییر فریم ورک برای توسعه دهندگان بسیار ساده و راحت باشد.

– مستندات کامل Vue.JS به قدری گسترده است که هر کسی با درک اولیه از زبان جاوا اسکریپت و HTML می تواند از این فریم ورک برای ساخت صفحات وب استفاده کند.

– معماری MVVM: فریم ورک Vue.JS دارای یک معماری MVVM(Model-View-View-Model) است که ارتباط دو طرفه را برای توسعه دهندگان راحت تر می کند. کار با بلوک های HTML با استفاده از این معماری بسیار ساده تر است.

برخی از معایب فریم ورک Vus.JS

با وجود این که این فریم ورک در لیست بهترین فریم ورک های جاوا اسکریپت قرار دارد ولی با این حال برخی از مشکلات را نیز برای شما به همراه خواهد داشت:

– منابع آن محدود هستند. در حالی که این فریم ورک دارای اکوسیستم تقریبا بزرگی است و همه ابزارهای لازم برای ساخت صفحات وب را به شما ارائه می دهد ولی هنوز به بزرگی فریم ورک هایی مانند انگولار و React نیست.

– پروژه های بزرگ در این فریم ورک معمولا به خوبی پشتیبانی نمی شوند. Vue.js یک فریم ورک تقریبا جدید است. مقیاس جامعه و توسعه دهندگان آن هنوز با جامعه فریم ورک انگولار قابل مقایسه نیست. علاوه بر این باید دقت داشته باشید که این فریم ورک از شرکت های بزرگ کمک های مالی دریافت نمی کند.

– انعطاف پذیری: Vue.js گزینه ها و انعطاف پذیری بالایی را به شما ارائه می دهد. به همین علت اگر قصد داشته باشید روی یک پروژه بزرگ با تعداد زیادی توسعه دهنده کار کنید ممکن است این انعطاف پذیری مشکلات بسیار زیادی را برای شما به وجود بیاورد ولی هنوز هم می توان آن را یکی از مهمترین فریم ورک های جاوا اسکریپت دانست.

Svelte یکی از محبوب ترین فریم ورک های جاوا اسکریپت

Svelte یک فریم ورک متن باز جاوا اسکریپت است که به زبان تایپ اسکریپت نوشته شده است. این فریم ورک که از بهترین فریم ورک های جاوا اسکریپت می باشد در زمان build پروژه شما را به جاوا اسکریپت تبدیل می کند، دقت داشته باشید که این کار در زمان اجرا انجام نمی شود. همین عامل نیز باعث می شود تا اپلیکیشن هایی که با استفاده از Svelte نوشته شده اند در مقایسه با سایر فریم ورک های جاوا اسکریپت سریع تر باشند. امروزه شرکت هایی مانند Codustry و Kontist از این مورد از فریم ورک های جاوا اسکریپت برای پروژه های خود استفاده می کنند.

مزایای فریم ورک Svelte

مزایایی که باعث شده اند تا این فریم ورک در لیست بهترین فریم ورک های جاوا اسکریپت قرار بگیرد شامل موارد زیر هستند:

– از boilerplate کمتری استفاده می کند که باعث می شود تا عملکردی مشابه سایر فریم ورک ها را به شما ارائه دهد.

– کدهای شما را به Vanilla JS تبدیل می کند. شما می توانید کدهای خود را به Vanilla JS که بدون هیچ فریم ورکی است تبدیل کنید که باعث می شود تا کدهای شما به سرعت بارگذاری شوند.

– بدون استفاده از CSS-in-JS از یک قابلیت استایل محدوده استفاده می کند.

– واکنش پذیری را به جاوا اسکریپت اضافه کرده است. با استفاده از این فریم ورک شما دیگر نیازی به اضافه کردن کتابخانه ها و پکیج های پیشرفته برای واکنش پذیری بهتر در جاوا اسکریپت نخواهید داشت.

برخی از معایب این فریم ورک

– معمولا جامعه توسعه دهندگان زیاد از این فریم ورک پشتیبانی نمی کنند.

– نمی توانید با استفاده از آن اپلیکیشن های چند پلت فرمی را طراحی کنید و برای این کار یا باید به طور کامل از React Native استفاده کنید یا این که از مزایای hardcoded NativeScript بهره مند شوید.

– هیچ حمایت کاملی توسط غول های فناوری از این فریم ورک نشده است. گوگل از Vue.js و Angular و فیسبوک نیز از React پشتیبانی می کند.

Backbone.js از دیگر فریم ورک های جاوا اسکریپت

Backbone.js یکی از فریم ورک های جاوا اسکریپت است که بسیار سبک می باشد و براساس معماری MVP یا Model View Presenter طراحی شده است. این فریم ورک دارای یک اینترفیس RESTful JSON می باشد و به شما اجازه می دهد تا اپلیکیشن های سمت سرور را طراحی کنید و به همین علت نیز از محبوب ترین فریم ورک های جاوا اسکریپت به شمار می آید.

مزایا و معایب این مورد از فریم ورک های جاوا اسکریپت

مزایای این مورد از بهترین فریم ورک های جاوا اسکریپت:

– شما می توانید به راحتی از توابع جاوا اسکریپت استفاده کنید تا اپلیکیشن های تحت وب تک صفحه ای و فرانت اند را به سادگی طراحی کنید.

– با استفاده از این فریم ورک امکان طراحی اپلیکیشن هایی که دارای ساختار مناسبی هستند برای شما فراهم می شود. شما می توانید برنامه های تلفن همراه و برنامه های سمت سرور را طراحی کنید که دارای ساختار مناسبی می باشند.

– این فریم ورک عناصر اساسی برای طراحی اپلیکیشن های تک صفحه ای مانند انواع مدل ها، view ها، رویدادها و … را نیز به شما ارائه می دهند.

معایب:

–  پس از این که خطا را برطرف کردید باید مجددا کل طرح اولیه را بازسازی کنید.

– برای کار کردن با این فریم ورک شما نیازمند پلاگین های اضافه هستید. از آنجایی که این فریم ورک بسیار سبک است برای دستیابی به عملکردهای مختلف شما باید پلاگین های متفاوتی را نصب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا