مواردی که باید درباره بازار کار رشته علوم کامپیوتر بدانید

بازار کار رشته علوم کامپیوتر نسبت به بسیاری از رشته های دیگر بهتر است، ما در این مطلب قصد داریم کمی بیشتر درباره بازار کار رشته علوم کامپیوتر صحبت کنیم.

علوم کامپیوتر شاخه ای از علم است که با نظریه محاسبه و طراحی کامپیوترها سر و کار دارد. البته باید دقت داشته باشید که رشته علوم کامپیوتر بسیار گسترده تر و جذاب تر از این موارد است و قطعا فعالیت در آن می تواند بسیار هیجان انگیز باشد. از بازی های ویدئویی گرفته تا شرکت های بزرگ فعال در حوزه تکنولوژی مانند فیسبوک و گوگل هیچکدام بدون علوم کامپیوتر چنین توسعه ای پیدا نمی کردند و این قدر پیشرفت نمی کردند. متخصصان این رشته دائما به دنبال یادگیری و حل مسائل مختلف هستند. بازار کار رشته علوم کامپیوتر بسیار خوب است به شرطی که شما تخصص کافی در این زمینه داشته باشید. ما در این مطلب قصد داریم کمی بیشتر درباره بازار کار این رشته صحبت کنیم و اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم.

مجموعه ای متنوع از فرصت ها در رشته علوم کامپیوتر

رشته علوم کامپیوتر دارای طیف گسترده ای از موقعیت های شغلی جذاب و هیجان انگیز است (از جمله آن ها می توان به توسعه دهندگان نرم افزار، متخصصان پایگاه داده، توسعه دهندگان وب و … اشاره کرد). علاوه بر فرصت های شغلی سنتی تری که در این زمینه وجود دارند امروزه دنیای هوش مصنوعی یکی دیگر از فرصت های شغلی بسیار جذاب در این رشته به شمار می آید. هوش مصنوعی یک دنیای بسیار جذاب است که به کامپیوترها اجازه می دهد تا توانایی یادگیری و استدلال کردن را بیاموزند و آن ها را پیاده سازی کنند. امنیت سایبری و امنیت اطلاعات یکی دیگر از شاخه های جذابی است که امروزه متخصصان علوم کامپیوتر می توانند در آن فعالیت داشته باشند. امروزه تهدیدهای سایبری روز به روز در حال افزایش هستند و به همین علت نیز نیاز به متخصصانی که در زمینه امنیت سایبری فعالیت داشته باشند بسیار بیشتر از گذشته احساس می شود. متخصصان رشته علوم کامپیوتر می توانند در محیط های مختلف از جمله محیط های آکادمیک، محیط های حوزه تحقیقات، محیط های صنعتی، دولتی و حتی سازمان های خصوصی مشغول به کار شده و درآمد بالایی داشته باشند.

مقاله‌ی مرتبط:

آیا موقعیت های شغلی این رشته تقاضای کافی دارند؟

براساس آماری که توسط وزارت کار ایالات متحده آمریکا منتشر شده است انتظار می رود که در بازه زمانی بین سال های 2016 تا 2026 میزان تقاضای موجود برای متخصصان رشته علوم کامپیوتر 13 درصد رشد پیدا کند که این میزان سریع تر از نرخ رشد در میان تمامی مشاغل و رشته ها است. انتظار می رود که تا سال 2026، 557100 موقعیت شغلی جدید در این زمینه اضافه شود که نشان دهنده تقاضای بسیار زیاد در کل دنیا برای رشته علوم کامپیوتر می باشد. طبق تحقیقاتی که در سایت لینکدین انجام شده است در سال 2021 تقریبا 1.1 میلیون تقاضا برای موقعیت های شغلی مربوط به علوم کامپیوتر وجود دارد که این میزان در سال 2030 به 4.4 میلیون خواهد رسید و با توجه به کمبود افرادی که تجربه و تخصص کافی در این زمینه داشته باشند می توان اطمینان داشت که متخصصان علوم کامپیوتر در سراسر دنیا مورد توجه قرار خواهند گرفت.

شکاف بین مهارت های دیجیتالی و موقعیت های شغلی در سراسر دنیا

طبق تحقیقات صورت گرفته در سایت لینکدین شکاف زیادی بین افرادی که متخصص در مهارت های دیجیتالی باشند و موقعیت های شغلی مختلف در سراسر دنیا وجود دارد که این مسئله می تواند نشان دهنده بازار کار فوق العاده رشته علوم کامپیوتر باشد. طبق نظر متخصصان این سایت شکافی که مهارت های دیجیتالی و موقعیت های شغلی در دنیا وجود دارد تنها محدود به منابع انسانی سازمان ها نمی شود و می تواند روی تمامی حوزه های کسب و کارها تاثیرگذار باشد. طبق این تحقیقات مهارت های دیجیتالی نرم در حال حاضر بیشترین تقاضا را دارند و این در حالی است که مهارت های دیجیتالی سخت مانند امنیت سایبری و رایانش ابری بیشتر از همه مورد نیاز هستند. این اطلاعات می تواند برای افرادی که در رشته علوم کامپیوتر تحصیل کرده اند و دانش کافی در این زمینه را دارند بسیار مفید باشد و به آن ها کمک کند تا موقعیت های شغلی بهتری را برای خود بیابند.

عوامل موثر بر پیدا کردن شغل در رشته علوم کامپیوتر

بازار کار رشته علوم کامپیوتر نسبت به بسیاری از مشاغل دیگر بهتر است ولی این به شرطی است که شما تخصص کافی در این زمینه را داشته باشید. عوامل مختلفی وجود دارند که می توانند به میزان زیادی روی پیدا کردن یک شغل مناسب در این رشته تاثیرگذار باشند. تجربه کاری و داشتن یک رزومه قوی یکی از مهم ترین این عوامل است که حتما باید به آن دقت داشته باشید. هرچه رزومه شما قوی تر باشد و تجربه کاری بیشتری نیز داشته باشید می توانید راحت تر موقعیت های شغلی با درآمد و حقوق بالا را کسب کنید و در آن ها مشغول به کار شوید. داشتن مطالعه درباره جدیدترین تکنولوژی ها و مطالب علمی نیز می تواند به شما کمک کند تا نتیجه بهتری را دریافت کنید و در مدت زمان کوتاهی بتوانید در بهترین موقعیت های شغلی مشغول به کار شوید.

افزایش تقاضا در موقعیت های شغلی مربوط به علوم کامپیوتر

–          موقعیت های شغلی بلاکچین نسبت به سال گذشته 370 درصد رشد داشته و بیشتر شده اند.

–          موقعیت های شغلی مربوط به شاخه های مختلف هوش مصنوعی نسبت به سال گذشته 149 درصد بیشتر شده اند.

–          موقعیت های شغلی مربوط به یادگیری ماشین با افزایش 99 درصدی مواجه شده اند.

–          موقعیت های شغلی مربوط به داده های حجیم نیز با افزایش 41 درصدی رو به رو شده است.

علاوه بر این برخی از موقعیت های شغلی سنتی برای افرادی که در رشته علوم کامپیوتر متخصص هستند نیز هنوز تقاضای خود را دارند که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

–          مدیر فناوری اطلاعات

–          برنامه نویس

–          توسعه دهنده وب

–          تحلیلگر سیستم

–          استاد دانشگاه در زمینه علوم کامپیوتر یا فناوری اطلاعات

–          مهندس نرم افزار

–          تحلیلگر اپلیکیشن

تاثیر رایانش ابری روی موقعیت های شغلی مربوط به علوم کامپیوتر

طبق تحقیقات صورت گرفته محبوبیت زیادی که رایانش ابری در سال های اخیر به دست آورده است باعث شده است تا نیاز به موقعیت های شغلی فعال در زمینه علوم کامپیوتر در سازمان های مختلف به میزان زیادی افزایش پیدا کند. این مسئله نیز باعث برون سپاری بسیاری از پروژه های مختلف سازمان ها و شرکت ها شده است که فرصتی فوق العاده را برای متخصصان رشته علوم کامپیوتر فراهم کرده است.

خروج از نسخه موبایل