برنامه نویسی

از ESM برای Node.js در نسخه 4.5 تایپ اسکریپت پشتیبانی می شود

نسخه 4.5 تایپ اسکریپت دارای ویژگی های زیادی است، ما در این مطلب قصد داریم کمی بیشتر درباره نسخه 4.5 تایپ اسکریپت و ویژگی های آن صحبت کنیم.

نسخه 4.5 تایپ اسکریپت مایکروسافت وارد مرحله انتشار نسخه اولیه شده است و تنظیمات ماژول جدیدی که برای پشتیبانی از node.js  در حال اضافه شدن به آن بود به نسخه جدید موکول شده است.

نسخه جدید تایپ اسکریپت

تایپ اسکریپت 4.5 به شکلی برنامه ریزی شده بود که زبان strongly typed مایکروسافت را مبتنی بر جاوا اسکریپت به روزرسانی کند که در نهایت شامل پشتیبانی از ماژول های ECMAScript در node.js 12 نخواهد بود.

این قابلیت برای نسخه 4.5 تایپ اسکریپت زمانی که نسخه بتا آن در تاریخ 1 اکتبر منتشر شد برنامه ریزی شده بود اما منتشر شدن نهایی آن به نسخه بعدی موکول شد. البته باید بدانید که این قابلیت تحت یک ویژگی پرچم دار به طور آزمایشی در برخی از نسخه ها در دسترس خواهد بود که توسعه دهندگان می توانند از آن در نسخه 4.5 تایپ اسکریپت استفاده کنند. نگرانی درباره آمادگی اکوسیستم و همینطور راهنمایی کلی درباره استفاده از این ویژگی باعث به تعویق انداختن این ویژگی شد.

node.js و پشتیبانی از آن در نسخه 4.5 تایپ اسکریپت

node.js که می تواند با تایپ اسکریپت کار کند برای پشتیبانی از ماژول های ECMAScript آماده می شود که این ماژول ها برای پکیج بندی کدهای جاوا اسکریپت و استفاده مجدد از آنها کاربرد دارند. این کار کمی سخت است چرا که node.js بر مبنای سیستم ماژول متفاوتی یعنی CommonJS طراحی و ساخته شده است اما باید بدانید که ESM تا حد زیادی در Node.js12 پیاده سازی شده است.

نسخه 4.5 تایپ اسکریپت در تاریخ 2 نوامبر وارد مرحله انتشار نسخه اولیه شد و قرار است از تاریخ 16 نوامبر به طور کامل در دسترس توسعه دهندگان قرار گیرد.

ویژگی های کلی این نسخه از تایپ اسکریپت

از جمله ویژگی های جدیدی به نسخه 4.5 از تایپ اسکریپت اضافه شده است می توان به موارد زیر اشاره کرد:

–          یک رگرسیون عملکردی به حالت build این نسخه اضافه شده است تا فراخوانی های بیش از realpath برای فایل های JSON را کاهش دهد.

–          این نسخه یک راه آسان را برای override کردن یک کتابخانه داخلی ارائه می دهد که به شکل بهتری نسبت به node_modules از تنظیمات lib پشتیبانی می کند.

–          برای بهبود سرعت یک پیاده سازی مبتنی بر سیستم از تابع realpathSync ی Node.js در کل سیستم عامل آن توسعه پیدا کرده است. قبلا این ویژگی روی لینوکس دارای محدودیت هایی بود اما در حال حاضر با سیستم عامل هایی که معمولا به حروف کوچک و بزرگ حساس هستند سازگار شده است که از جمله آنها می توان به سیستم عامل های ویندوز و مک اشاره کرد.

–          قابلیت تکمیل قطعه کدها در ویژگی های JSX پیشنهاد شده است.

سایر ویژگی های مهم نسخه 4.5 تایپ اسکریپت

–          یکی دیگر از ویژگی های مهم نسخه 4.5 تایپ اسکریپت پشتیبانی از یک طرح ECMAScript است که بررسی می کند آیا یک شی دارای یک فیلد خصوصی می باشد یا خیر؟ یکی دیگر از طرح های ECMAScript مربوط به import کردن assertion ها می باشد که در این نسخه پشتیبانی خواهد شد. این سینتکسی است که توسط ران تایم اجرا می شود و اطمینان حاصل می کند که یک import دارای فرمت مناسبی باشد.

مقاله‌ی مرتبط:

–          پشتیبانی ویرایشگر بهتر برای انواع داده حل نشده نیز ارائه شده است.

–          یک نوع ابزار که به آن  Awaited type گفته می شود در نسخه 4.5 تایپ اسکریپت معرفی شده است که برای مدل کردن عملیات ها مانند توابع async یا متد .then() عمل می کند. Awaited می تواند برای مدل کردن API هایی که در حال حاضر وجود دارند بسیار مفید و کاربردی باشد.

–          رشته های template در این نسخه از تایپ اسکریپت در واقع به عنوان یک الگوی متمایز کننده شناخته می شوند.

–          یک سری از تنظیمات ماژول با نام es2022 در این نسخه از تایپ اسکریپت پشتیبانی خواهند شد. این تنظیمات قابلیت await سطح بالا را به شما ارائه می دهند. این به آن معناست که توسعه دهندگان می توانند از await خارج از توابع async استفاده کرده و از مزایای آن بهره مند شوند.

–          یک قابلیت حذف tail-recursion در انواع داده های شرطی در این نسخه اضافه شده است که می توانید از آن استفاده کنید.

–          بخشی از نسخه 4.5 تایپ اسکریپت به شما اجازه می دهد تا یک اصلاح کننده نوع داده بر روی named import های منحصر به فرد تعریف کنید.

صحبت پایانی

تایپ اسکریپت در واقع برمبنای جاوا اسکریپت طراحی شده است و همچنین به شما اجازه می دهد تا از انواع داده های استاتیک نیز استفاده کنید. نسخه قبلی تایپ اسکریپت در ماه آگوست در دسترس قرار گرفته بود و نسخه جدید نیز به زودی منتشر خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا