برنامه نویسی

چگونه یک توسعه دهنده پر بازده و حرفه ای باقی بمانیم

برای اینکه بتوانید همیشه توسعه دهنده سازنده و مفیدی باقی بمانید باید به نکات مهمی دقت داشته باشید، در این مطلب درباره مفید و پر بازده ماندن یک توسعه دهنده صحبت می کنیم.

از آنجایی که بسیاری از توسعه دهندگان به صورت ساعتی دستمزد و حقوق دریافت نمی کنند سازنده و مفید ماندن به عنوان یک توسعه دهنده از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. آن‌ها باید مفید باشند تا بتوانند پروژه های خوبی بگیرند و درآمد خوبی نیز داشته باشند. در این پست برخی از مواردی را که به شما کمک می کند توسعه دهنده پر بازده ای باقی بمانید را معرفی می کنیم.

نه گفتن را به عنوان یک توسعه دهنده بیاموزید

شما باید نه گفتن را به عنوان یک توسعه دهنده بیاموزید. بله گفتن به برخی از افراد در برخی از موارد به خصوص زمانی که شخص درخواست کننده را از نظر اجتماعی می شناسید کار نادرستی است. اگر مراقب این مسئله نباشید این کار می تواند به میزان زیادی روی بهره وری شما تاثیرگذار باشد. گاهی اوقات انجام کارهای کمتر بسیار کارآمدتر از زمانی است که حجم زیادی از کارها را با عجله انجام دهید. زمانی که کارها را با عجله انجام دهید نسبت به مهلت اتمام پروژه ها عقب می افتید و این مسئله می تواند به میزان زیادی باعث خسته شدن شما شود. بنابراین شما باید یاد بگیرید که چگونه نه بگویید. این کار به شما کمک می کند تا پیشاپیش درباره برنامه ها و اولویت های خود تصمیم گیری کنید و به شکل بهتری آنها را سازماندهی کنید.

خودتان را فراموش نکنید

افراد زیادی وجود دارند که از فداکاری برای خانواده یا شغل خود نمی ترسند اما این به آن معنا نیست که شما حتما باید یکی از این افراد باشید. داشتن روابط خوب با خانواده و دوستان بسیار مهم است. آنها به شما کمک می کنند تا بتوانید در محل کار تصمیمات بسیار بهتری را بگیرید و حتی می توانند از شما در برابر فرسودگی شغلی در مواقع استرس زا محافظت کنند، همین طور در رابطه با پایبند بودن به شغل تان، اما زمانی که احساس می کنید به یک فرصت برای استراحت نیاز دارید، چه در زمان ناهار باشد چه در پایان روز، صرفا 15 دقیقه برای خود می تواند در دراز مدت تاثیر فوق العاده ای روی بهره وری شما داشته باشد و باعث بهبود کارایی شما شود.

مقاله‌ی مرتبط:

وظایف خود را یکپارچه کنید

اگر چندین پروژه دارید که باید آنها را در یک زمان خاص تحویل دهید سعی کنید تعداد وظایف مورد نظر در هر پروژه را کاهش دهید تا در یک بازه زمانی که قابل دستیابی است بتوانید بدون نیاز به وقفه های مداوم روی هر یک از این پروژه ها کار کنید. به عنوان مثال اگر شما به عنوان یک توسعه دهنده روی چهار پروژه مختلف در حال کار هستید که هر کدام از این پروژه ها نیازمند 5 ساعت کار در طول هفته هستند و یک شغل تمام وقت به شمار می آیند ممکن است نیاز داشته باشید تا آنها را به دو الی سه ساعت کار کاهش دهید تا بتوانید همه کارها را به موقع انجام دهید.

 

به عنوان یک توسعه دهنده وظایف خود را اولویت بندی کنید

زمانی که وظایف مختلفی در برنامه خود دارید آنها را براساس اهمیت و فوریت اولویت بندی کنید و سعی کنید مهم ترین آنها را در اولویت خود قرار دهید. در مورد این که چقدر می توانید زمان برای هر کار صرف کنید واقع بین باشید و سعی نکنید که به صورت رویایی به این موضوع فکر کنید. اگر موضوعی اولویت بالایی ندارد اما باید آن را پیش از انجام یک کار مهم انجام دهید سعی کنید به دنبال راهی سریع برای پایان دادن به آن کار باشید. این کار به شما کمک می کند تا در آینده وظایفی که دارید از کنترل شما خارج نشوند و بتوانید به موقع همه آنها را به عنوان یک توسعه دهنده مولد و موفق تحویل دهید.

از ابزارهای مختلف استفاده کنید

امروزه ابزارهای زیادی برای یک توسعه دهنده به صورت آنلاین وجود دارند که از توسعه دهندگان پشتیبانی و حمایت می کنند. از جمله این موارد می توان به Google Docs/Drive( برای همکاری)، Slack( برای ارتباط گرفتن با همکاران)، Buffer( برای زمان بندی پست های شبکه های اجتماعی)، Trello( برای مدیریت وظایف) و گیت هاب( برای نگهدای و اصلاحات کدها) اشاره کرد. این ابزارها به تیم ها اجازه می دهند تا بدون داشتن جلسات ثابت و حضوری یا تماس های تلفنی طولانی و خسته کننده در طول روز با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. استفاده از این نوع ابزارها به همراه کاهش برخی از حواس پرتی هایی که ممکن است در طول روز برای شما به وجود بیاید( که از جمله آنها می توان به زنگ خوردن گوشی همراه، ارسال ایمیل، پیامک و … اشاره کرد) می تواند به میزان زیادی بهره وری شما در انجام کارها و پروژه های مختلف به عنوان یک توسعه دهنده را افزایش دهد. نکته مهمی که وجود دارد این است که هیچ یک از این ابزارها تمامی نیازهای شما را به طور کامل برطرف نمی کنند. به عنوان مثال slack به شما اجازه نمی دهد که بتوانید پست های زمان بندی شده را در شبکه های اجتماعی مانند توییتر و … ارسال کنید و به همین علت نیز شما به ابزارهای دیگری نیاز پیدا خواهید کرد.

به عنوان یک توسعه دهنده از اشتباهات خود درس بگیرید

بهترین راه برای پیشرفت به عنوان یک توسعه دهنده این است که از اشتباهات خود درس بگیرید. اگر متوجه شدید که روی چیزی کار می کنید که برای مدت زمان زیادی طول می کشد تا آن را تمام کنید تنها نگویید که فردا آن را انجام خواهید داد. در عوض شما می توانید زمانی را صرف کنید و فکر کنید که کجای کار را اشتباه کرده اید که این کار این قدر طول می کشد؟ شاید زمان کافی را برای تست کردن برنامه خود صرف نکرده اید یا شاید در وهله اول نمی دانستید که چه چیزی برای برنامه شما نیاز است. بنابراین رویکرد تیری در تاریکی را پیش گرفته اید. در هر صورت شما باید سعی کنید که آن اشتباه را دوباره تکرار نکنید و در صورت امکان سعی کنید اسنادی را ارائه دهید که دقیقا چه کاری را باید انجام دهید و چه مدت طول می کشد تا دیگران بتوانند کار شما را از جایی که باقی مانده است ادامه دهند. علاوه بر این سعی کنید این جلسات را به همراه یک ناظر برگزار کنید تا بتوانید نتیجه بهتری دریافت کنید.

یک توازن خوب بین کار و زندگی پیدا کنید

اگر دائما در طول شب و در آخر هفته ها کار می کنید این مسئله می تواند به میزان زیادی روی روابط شخصی شما و سلامت شما تاثیرگذار باشد. اگر وقت آزاد برای انجام کارهایی که از آنها لذت می برید ندارید بدون شک خیلی سریع خسته خواهید شد. بسیاری از توسعه دهندگان از این خستگی رنج می برند و بسیاری از آنها نیز هرگز موفق نمی شوند که به عنوان یک توسعه دهنده موفق کار خود را ادامه دهند. شما باید به طور مداوم به هشدارهایی که در این زمینه به شما داده می شود گوش دهید و سعی کنید به این هشدارها عمل کنید. برای این که به عنوان یک توسعه دهنده مولد کار خود را ادامه دهید سعی کنید حتما در طول روز به اندازه کافی بخوابید( 7 ساعت در روز)، غذای سالم بخورید، به طور منظم ورزش کنید، در طول یک روز کاری حتما به اندازه کافی استراحت کنید و سعی کنید با دیگران در ارتباط باشید و مطمئن باشید که این مسئله برای آنها نیز بسیار مفید خواهد بود.

به عنوان یک توسعه دهنده پر بازده برای فعالیت های سرگرم کننده وقت بگذارید

در طی برنامه نویسی که شما برای مدت زمان 24 ساعت به طور مداوم روی یک پروژه کار می کنید نوشیدن نوشیدنی های انرژی زا و خوردن میان وعده ها می تواند به میزان زیادی به ادامه کار ما کمک کند اما گاهی اوقات بهترین کاری که برای بازیابی انرژی خود می توانید انجام دهید یک استراحت کوتاه است. سعی کنید در طول روز 15 تا 30 دقیقه برای خود زمان بگذارید و روحیه خود را در طول این بازه زمانی تقویت کنید. این کار می تواند در سایر زمینه های زندگی نیز به شما کمک کند و تاثیر فوق العاده ای را روی زندگی شما داشته باشد.

صحبت پایانی

بدون شک در صد در صد مواقع مواردی که بیان کردیم منجر به فرسودگی نمی شوند ولی خستگی های ناگهانی می توانند به عنوان شروع مسیر فرسودگی باشند. بنابراین شما باید به عنوان یک توسعه دهنده مفید و کارا در اسرع وقت سعی کنید به دنبال راهکارهایی برای رفع این خستگی ها باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا