برنامه نویسی

چند توصیه حرفه ای برای این که یک مهندس نرم افزار موفق باشید

آیا شما هم قصد تبدیل شدن به یک مهندس نرم افزار را دارید؟ ما در این مطلب قصد داریم 7 توصیه مهم برای تبدیل شدن به یک مهندس نرم افزار موفق را ارائه دهیم.

امروزه برای بسیاری از افراد مهندس نرم افزار بودن یکی از بهترین مشاغل دنیا به شمار می آید و بسیاری از افراد عاشق کدنویسی و کسب درآمد از آن هستند. البته همیشه اوضاع برای این دسته از افراد خوب نیست و یک مهندس نرم افزار باید دائما درباره وضعیتی که دارد فکر کند و به خود یادآوری کند که دارای چه مهارت ها و توانایی هایی است. در این مطلب 7 توصیه بسیار مهم را به شما ارائه خواهیم داد که تمامی مهندسان نرم افزار باید این 7 توصیه مهم را دانسته و حتما آن را در طول زندگی خود رعایت کنند. به این ترتیب شما می توانید یک مهندس نرم افزار موفق شوید و درآمد بالایی را از این شغل داشته باشید.

توصیه اول: به عنوان یک مهندس نرم افزار خود را ارزان نفروشید

این یکی از مهم ترین درس هایی است که تمامی مهندسان نرم افزار باید آن را بیاموزند. این درس حاصل سال ها تجربه در زمینه توسعه دهندگی و مهندسی نرم افزار بوده است. اگر شما هم این روزها در زمینه فناوری و به طور خاص در زمینه توسعه دهندگی فعالیت دارید باید بدانید که یک منبع کمیاب هستید. با وجود این که ممکن است برخی از افراد از این که یک شخص با عنوان منبع تلقی شود ناراحت شوند ولی دلیل استفاده از این عبارت این است که واقعا یک توسعه دهنده نرم افزار می تواند به عنوان یک منبع فوق العاده کمیاب و بسیار ارزشمند شناخته شود.

دقت داشته باشید که شما به شرکت ها نیازی ندارید بلکه این شرکت ها هستند که به شما به عنوان یک مهندس نرم افزار نیاز دارند. اجازه دهید کمی بیشتر درباره این موضوع صحبت کنیم. در حال حاضر در ایالات متحده آمریکا به بیش از 500 هزار توسعه دهنده نرم افزار نیاز است. این عدد، عددی بسیار بزرگ است که بسیاری از توسعه دهندگان توجهی به آن ندارند. شاید برای شما جالب باشد که بدانید این عدد در سال های آینده به علت افزایش تقاضا و تغییرات جمعیتی به میزان زیادی بیشتر خواهد شد و نکته جالب تر این است که این امر در تمامی کشورها وجود دارد.

بنابراین شما باید بدانید که تمامی ساعت هایی که برای یادگیری فناوری های جدید صرف می کنید و تمام شب هایی که برای بهبود مهارت های کدنویسی خود بیدار می مانید نتیجه خواهد داد.

مهندسی نرم افزار شغلی است که احتمالا بیشترین تقاضا را دارد

آگاهی نسبت به این موضوع و مهمتر از آن توانایی استفاده از ان نه تنها فرصت های شغلی بهتر و با درآمد بالاتری را به شما ارائه می دهد بلکه در نهایت منجر به اعتماد به نفس بسیار بالاتر شما خواهد شد و این موضوع نه تنها در زندگی کاری بلکه در زندگی شغلی نیز به نفع شما خواهد شد.

توصیه دوم: روی خودتان و شغلتان سرمایه گذاری کنید

صنعت تکنولوژی و فناوری یکی از صنایعی است که بیشترین و سریع ترین تغییرات را دارد. امروزه پیگیری تکنولوژی هایی که هر روز در زمینه توسعه نرم افزار و به خصوص توسعه وب تولید می شوند بسیار سخت و دشوار است که نشان دهنده سرعت بالای تغییرات این صنعت است. به همین علت شما به عنوان یک مهندس نرم افزار باید روی خودتان سرمایه گذاری کنید و مهارت هایی از قبیل زبان های برنامه نویسی، فریم ورک ها، تکنیک های برنامه نویسی و سایر مهارت های خود را بهبود دهید.

یکی از مزایای مهندس نرم افزار بودن این است که شما می توانید از خانه یا محل کار خود به راحتی اقدام به یادگیری مهارت های مختلف کنید. شما می توانید برای این کار از منابع مختلف مانند کتاب های الکترونیکی، پست های مختلف وبلاگ ها، دوره های آنلاین و … برای این کار استفاده کنید.

با این حال یادگیری مهارت های جدید می تواند هم هزینه مالی و هم هزینه زمانی برای شما داشته باشد. البته آنچه که بیشتر برای ما اهمیت دارد مسئله زمان است. زمان گرانبها و بسیار کمیاب می باشد. بسیاری از مهندسان نرم افزار مشاغل تمام وقت دارند و روند یادگیری آنها معمولا در آخر هفته یا در تعطیلات رخ می دهد. بنابراین آنها همیشه ممکن است درگیری هایی با خانواده خود درباره زمان آزادشان داشته باشند.

بنابراین لازم است که روی مهارت ها و شغل خود سرمایه گذاری کنید.

به عنوان یک مهندس نرم افزار باید هوشمندانه سرمایه گذاری کنید

زمانی که صحبت از سرمایه گذاری کردن به صورت هوشمندانه برای یک مهندس نرم افزار می شود باید بدانید که منظور این است نباید به صورت کورکورانه روی فناوری ها و فریم ورک های مختلف سرمایه گذاری کنید. به عبارت دیگر شما نباید امروز روی React.js، فردا روی Vue.js و هفته آینده روی انگولار تمرکز کنید و آنها را تمرین کنید.

اگر هنوز به اصول اولیه تسلط ندارید مفاهیم پیشرفته جاوا اسکریپت را یاد نگیرید.

مقاله‌ی مرتبط:

بین دوره ها، آموزش ها و کتاب های مختلف جا به جا نشوید.

در واقع شما باید وضعیت خود را بررسی کنید و متوجه شوید که الان در چه جایگاهی قرار دارید. آیا علاقه مند هستید روی فرانت اند کار کنید یا روی بک اند؟ آیا شما جز آن دسته از افرادی هستید که عاشق اعداد هستید یا کارهای بصری را بیشتر ترجیح می دهید؟

در حال حاضر روی چه پروژه هایی کار می کنید و چه چیزاهایی به شما در انجام آنها کمک می کند؟

چه فناوری ها، فریم ورک ها و زبان های برنامه نویسی در منطقه ای که در آن کار می کنید بیشتر مورد تقاضا هستند؟

آیا قصد دارید یه موضوع جدید را با هدف خاصی از جمله درآمد بالاتر، موقعیت شغلی بهتر و … بیاموزید؟

چه فناوری هایی در حال حاضر از محبوبیت بیشتری برخوردار هستند؟

سعی کنید کیفیت هر یک از دوره ها و آموزش های مختلف را بررسی کنید. اگر قصد دارید وقت گرانبهای خود را صرف چیزی کنید مطمئن شوید که ارزشش را دارد و حتما به قوانین خود پایبند باشید و به سرعت خسته نشوید.

توصیه سوم: کارفرمایان و محل کار سمی را ترک کنید

طبیعتا زمانی که شما 20 الی 30 ساله هستید باید به یک شرکت خوب بپیوندید تا نحوه کار کردن روی پروژه های مختلف نرم افزاری را بیاموزید. این نکته با این که نکته بسیار خوبی است اما زمانی که متوجه می شوید رئیس و شرکتی که در آن کار می کنید آن چیزی نیست که انتظار داشتید باید به سرعت از آن شرکت خارج شوید. باقی ماندن در این موقعیت های شغلی سمی می تواند آسیب زیادی را به آینده شما وارد کند.

داشتن رئیسی که از شما حمایت نمی کند علاوه بر این که اعتماد به نفس شما را کاهش می دهد از نظر شغلی نیز برای شما اصلا مناسب نیست. داشتن رئیسی که عمدی یا غیر عمدی به موقعیت شغلی شما آسیب می رساند حتی می تواند بدتر باشد. قطعا شرایطی پیش می آید که کارفرمایان شما رهبران خوبی نباشند. در چنین شرایطی باید به سرعت موقعیت شغلی خود را ترک کنید.

بنابراین اگر شما هم به این نتیجه رسیدید که رئیس شما از پیشرفتتان جلوگیری می کند به شما پیشنهاد می کنیم بلافاصله موقعیت کاری خود را ترک کنید و سعی کنید در شرکتی مشغول به کار شوید که ارزش بیشتری برای شما و پیشرفتتان قائل باشند.

رئیس های شرکت ها تغییر نمی کنند

برخی از افرادی که به عنوان مهندس نرم افزار فعالیت دارند نسبت به تغییر شغل خود تنبل هستند و برخی دیگر نیز از این کار می ترسند. همین عامل نیز باعث می شود تا توسعه دهندگان به این موضوع فکر کنند که رئیس آنها آنقدر نیز بد نیست یا این که ممکن است در آینده تغییر کنند اما پس از چند هفته متوجه می شوند که هیچ تغییری در آنها به وجود نمی آید. در چنین شرایطی فراموش نکنید که شما هنوز هم یک مهندس نرم افزار با تقاضای بسیار زیاد در شرکت های مختلف هستید. بنابراین اجازه ندهید که یک فرد ناتوان یا یک محیط کار سمی جلوی پیشرفت شما را بگیرد.

توصیه چهارم: به عنوان مهندس نرم افزار پروژه های جانبی بگیرید یا کارهای جانبی انجام دهید

بسیاری از توسعه دهندگان نرم افزار حتی اگر شغل دائمی داشته باشند باز هم علاقه مند به انجام پروژه های جانبی می باشند. با وجود این که پول نقش بسیار مهمی را در انجام این کارها و پروژه ها ایفا می کند ولی همه چیز پول نیست. این پروژه ها در واقع به یک مهندس نرم افزار کمک می کنند تا ذهن خود را به چالش بکشد و در نتیجه همیشه آماده مواجه شدن با چالش های جدید باشد.

زمانی که روی محصولات یا سرویس های مشتریان و کاربران کار می کنید استفاده از فناوری هایی که شرکت شما هم روی آنها کار می کند چندان غیر معمول نیست. با وجود این که ممکن است شما عاشق کدنویسی باشید ولی گاهی اوقات نیز ممکن است از این کار خسته شوید و از تکنولوژی های جدید استفاده نکنید. شاید برای شما جالب باشد که بدانید برخی شرکت ها هنوز هم از نسخه های 6، 7 یا 8 زبان برنامه نویسی جاوا استفاده می کنند. بنابراین مجبور نیستید که در این شرایط به خود سخت بگیرید.

یک نکته بسیار مهم درباره پروژه های جانبی

یک پروژه جانبی حتی اگر زمان بر باشد و انرژی زیادی از شما به عنوان یک مهندس نرم افزار تمام وقت بگیرد می تواند به میزان زیادی در این حرفه به شما کمک کند. دلیل این موضوع این است که شما با این کار می توانید نسبت به تکنولوژی های مختلف به روز بمانید یا این که با کار کردن روی پروژه های متن باز آنها را به رزومه خود اضافه کنید که این کار در توسعه نرم افزار بسیار مفید و کاربردی خواهد بود.

توصیه پنجم: روی پروفایل لینکدین خود کار کنید

نگهداری درست از پروفایل هایی که در شبکه های اجتماعی مختلف به عنوان یک مهندس نرم افزار دارید مسئله ای است که متاسفانه امروزه بسیاری از توسعه دهندگان جوان دقت چندانی به آن ندارند و همین عامل نیز باعث شکست آنها می شود. بسیاری از افراد گمان می کنند که تا آخر عمر برای یک شرکت خاص کار خواهند کرد و قرار نیست محل کار خود را تغییر دهند. به همین علت نیز توجه چندانی به پروفایل های خود در شبکه های اجتماعی و به خصوص شبکه اجتماعی لینکدین ندارند.

شما به عنوان یک مهندس نرم افزار بدون شک احساسات مختلفی در بازه های زمانی متفاوت نسبت به یک موقعیت شغلی خواهید داشت. امروزه مهندسان موفق از چندین شرکت مختلف پیشنهاد کاری دارند و اگر شما چنین پیشنهاداتی نداشته باشید ممکن است به آنها حسادت کنید.

امروزه بسیاری از توسعه دهندگان و مهندسان با تجربه در زمینه نرم افزار با همان حقوق قبلی خود کارشان را ادامه می دهند چرا که هیچ کس نسبت به استعدادها و توانایی های آنها اطلاعات چندانی ندارد.

داشتن یک پروفایل لینکدین به شما این امکان را می دهد تا خود را به استخدام کنندگان و صاحبان شرکت ها معرفی کنید. این کار به شما این امکان را می دهد تا توانایی های خود را به آنها ارائه دهید و به شکل موثرتری با آنها ارتباط برقرار کنید.

یک پروفایل ضعیف بسیار بدتر از این است که هیچ پروفایلی به عنوان یک مهندس نرم افزار نداشته باشید

شما باید مقداری از زمان و گاهی اوقات درآمد خود را صرف ارتقا و به روزرسانی پروفایل خود در شبکه اجتماعی لینکدین کنید. از جمله نکاتی که باید در این خصوص به عنوان یک مهندس نرم افزار به آنها دقت داشته باشید می توان به موارد زیر اشاره کرد:

–          یک عکس پروفایل داشته باشید که شما را به خوبی نشان دهد. دقت داشته باشید که برای معرفی خود به عنوان یک مهندس نرم افزار نیازی به پوشیدن کت و شلوار ندارید.

–          یک شعار کوتاه داشته باشید که بیان کند شما چه مهارت ها و توانایی هایی برای ارائه به عنوان یک مهندس نرم افزار دارید. به عنوان مثال ” توسعه دهنده ارشد جاوا اسکریپت با بیش از 10 سال تجربه حرفه ای” می تواند عبارت مناسبی باشد. یک عبارت خلاصه شده از دو یا سه جمله بنویسید که نشان دهد شما چه کسی هستید و چه توانایی ها و مهارت هایی دارید.

–          هر یک از تجربیات شغلی خود را در یک یا دو جمله کوتاه تعریف کنید و آنها را برای کلمات کلیدی مانند React، جاوا و HTML که امروزه بسیاری از شرکت ها به دنبال آنها هستند بهینه سازی کنید.

–          ارائه مهارت ها به شکل مناسب بهترین روشی است که شما می توانید خود را از دیگر افرادی که در این زمینه فعالیت دارند متمایز کنید. سعی کنید تمامی مهارت های فنی و غیر فنی خود را به طور کامل معرفی کنید و سعی کنید از دوستان و آشنایان خود بخواهید تا آنها را تایید کنند. علاوه بر این شما می توانید به گروه های مختلف لینکدین بپیوندید و تاییدیه های مورد نیاز را از آنها دریافت کنید.

–          ارتباط گرفتن با سایر افراد در لینکدین نیز می تواند به مقدار زیادی برای یک مهندس نرم افزار مفید و کاربردی باشد.

توصیه ششم: در سوال پرسیدن تردید نکنید

یکی از مهم ترین نکاتی که یک مهندس نرم افزار باید بداند این است که هرچه تجربه او بیشتر شود می توانید به موقعیت های شغلی بهتری دست پیدا کند. شما با داشتن تجربه بیشتر می توانید به عنوان توسعه دهنده یا سرپرست ارشد انتخاب شوید و درآمد بالایی با زحمت کمتر داشته باشید. زمانی که افراد به موقعیت های بهتر دست پیدا می کنند گمان می کنند که سوال پرسیدن برای آنها خوب نیست. این یک تفکر اشتباه است که می تواند مسیر شما به عنوان یک مهندس نرم افزار موفق را تغییر دهد.

اگر چیزی را نمی دانید سوال بپرسید

چه یک توسعه دهنده تازه کار باشید چه چندین سال تجربه داشته باشید اگر چیزی را نمی دانید حتما باید آن را بپرسید. هیچ کس نمی تواند همه چیز را بداند. صنعت نرم افزار به طور قابل توجهی در حال پیشرفت است و سرعت پیشرفت آن نیز بسیار بالا می باشد. علاوه بر این دقت داشته باشید که سوال پرسیدن به شما کمک می کند تا بتوانید ارتباط بهتری را با همکاران خود ایجاد کنید. اگر توسعه دهندگان جوان متوجه شوند که نظرات آنها شنیده می شود به سرعت اعتماد به نفسشان بیشتر می شود و عملکرد بسیار بهتری را از خود نشان خواهند داد.

نکات مهم دیگر درباره سوال پرسیدن به عنوان یک مهندس نرم افزار

با سوال پرسیدن می توانید راه حل های جدیدی را برای حل مشکلات مختلف به عنوان یک مهندس نرم افزار پیدا کنید. گاهی اوقات می توانید راهکارهایی را پیدا کنید که قبلا حتی به آنها فکر هم نکرده اید. زمانی که از یک نگاه دیگر به موضوعات نگاه می کنید می توانید نتایج فوق العاده ای را دریافت کنید. به همین علت است که به شما پیشنهاد می کنیم چه یک مهندس نرم افزار تازه کار هستید و چه یک فرد با تجربه در این زمینه هستید به هیچ وجه از سوال پرسیدن نترسید.

توصیه هفتم: مهارت های اجتماعی خود را بهبود دهید

شما به عنوان یک مهندس نرم افزار باید با موارد مختلف فنی از جمله نوشتن کد تمیز و کدی که نگهداری از آن راحت تر است، نحوه مستقر کردن کدها در سرویس های مبتنی بر کلود و نحوه برطرف کردن باگ ها در شرایط ضروری آشنایی کاملی داشته باشید و در این زمینه ها مهارت داشته باشید ولی نباید فراموش کنید که در دنیای امروز این مسئله به تنهایی نمی تواند کافی باشد.

اگر شما هم قصد تبدیل شدن به یک مهندس نرم افزار ارشد را دارید باید روی سایر مهارت های خود نیز به همان اندازه کار کنید. در بیشتر مواقع شما در یک تیم در حال کار هستید. یکی از بزرگ ترین تهدیدها برای هر پروژه ای نداشتن ارتباط کافی در تیم توسعه دهنده آن است. شما باید به طور دائم با سایر توسعه دهندگان در ارتباط باشید، باید ارتباط خوبی با مدیر محصولات داشته باشید و همین طور باید با کاربران نیز ارتباط برقرار کنید. علاوه بر این شما باید ایده های جدید را ارائه دهید تا بتوانید به بهترین شکل ممکن با تیم خود در ارتباط باشید. تمامی این موارد نیازمند بهبود مهارت های اجتماعی در یک مهندس نرم افزار هستند. بنابراین به شما پیشنهاد می کنیم حتما این مهارت ها را در خود ارتقا دهید.

نکاتی درباره بهبود مهارت های ارتباطی برای یک مهندس نرم افزار

بهبود مهارت های ارتباطی برای یک مهندس نرم افزار نباید کار سختی باشد. اغلب مسائل کاملا جزئی هستند که از اهمیت زیادی برخوردار می باشند. سعی کنید با احترام به صحبت های دیگران گوش کنید، زمانی که دیگران در حال صحبت هستند صحبت آنها را قطع نکنید و خود را کنترل کنید.

بسیاری از شرکت ها آموزش هایی را به کارمندان خود ارائه می دهند که با مهارت های اجتماعی سروکار دارند. با وجود این که بسیاری از توسعه دهندگان گمان می کنند این کار اتلاف وقت است اما شما به عنوان یک مهندس نرم افزار موفق باید بدانید که آنها اشتباه می کنند.

نکاتی که یک مهندس نرم افزار موفق باید به آنها دقت کند

یک مهندس نرم افزار باهوش نقاط قوت و ضعف خود را می شناسد. شما به عنوان یک مهندس نرم افزار موفق باید سعی کنید ذهنی باز داشته باشید و همه چیز را امتحان کنید. حتی اگر دیگران سعی می کنند شما را از چیزی منصرف کنند سعی کنید موارد مختلف را آزمایش کنید.

صحبت پایانی

این ها تنها برخی از مواردی هستند که شما به عنوان یک مهندس نرم افزار باید به آنها دقت داشته باشید. با افزایش تجربه شما در این صنعت شما می توانید نکات مهم دیگری را نیز به این نکات اضافه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا