برنامه نویسی

چندین مورد مهم که باید به عنوان یک توسعه دهنده تازه کار بدانید

اگر به تازگی برنامه نویسی را شروع کرده‌اید و قصد دارید در این مسیر حرفه ای شوید، لازم است که از همان ابتدای کار برخی نکات را بدانید.

در این مقاله با ما همراه باشید تا با برخی از نکات لازم که شما به عنوان یک برنامه نویس تازه کار باید بدانید آشنا شوید.

1. از سوال پرسیدن نترسید

سوال پرسیدن احتمالا یکی از مهم‌ترین مهارت‌های هر برنامه نویس است. همیشه باید سعی کنید هنگام کار بر روی یک مشکل یا ویژگی چیز جدیدی یاد بگیرید، حتی اگر مفهوم جدیدی باشد که ممکن است بعدا برای شما مفید واقع شود.

علاوه بر این مواقعی وجود دارد که با مشکلاتی رو به رو می‌شوید که قبلا توسط شخص دیگری حل شده است (مانند Stack Overflow) . در این مواقع، از درخواست کمک نترسید! بهتر است 10 دقیقه به سراغ گوگل بروید و سوالات خود را بپرسید به جای اینکه دو ساعت وقت خود را صرف دیباگینگ مشکلی کنید که قبلا شخص دیگری آن را حل کرده است.

اگر شرکت شما دارای انجمن های داخلی است که می‌توانید در آن سوال بپرسید، از آن‌ها استفاده کنید. حتی اگر مربوط به پروژه یا تیم مخصوص شما نباشد، پرسیدن مسائل گوناگون به احتمال زیاد در طولانی مدت به شما کمک می‌کند.

2. نگران ارشد شدن نباشید

این موضوع احتمالا یک مساله مهم در این لیست است. شما به سادگی می‌توانید درگیر ایده ارشد شدن در موقعیت کاری خود شوید و نگران این موضوع شوید که آیا به اندازه کافی بلد هستید تا بتوانید کار خاصی را انجام دهید. در واقع نباید چیزی با عنوان “دانش کافی برای ارشد شدن” وجود داشته باشد. اگر فکر می‌کنید آماده هستید، پس بروید و آن را امتحان کنید.

3. فعال باشید

به عنوان یک توسعه دهنده تازه کار، برای موفقیت در توسعه نرم افزار، هنگام حل مشکلات یا پیاده سازی یک ویژگی جدید ابتکار عمل داشته باشید. این بدان معناست که از چیزی که از شما خواسته شده فراتر رفته و اطمینان حاصل کنید که کارها برای اولین بار به درستی انجام می‌شوند (همچنین بررسی کدهای شما برای سایر توسعه دهندگان را نیز آسان می‌سازد).

این روند باعث می‌شود در مورد حوزه مشکلی که بر روی آن کار می‌کنید، اطلاعات بیشتری کسب کنید. پرسیدن سوال در این مواقع نیز می تواند مفید باشد، زیرا اغلب به بحث در مورد چرایی تصمیمات فردی یا اینکه چرا رویکردهای خاصی اتخاذ می‌شوند منجر می‌شود.

4. کدها را به خوبی بنویسید

این امر ممکن است بدیهی به نظر برسد، اما شما به سادگی می‌توانید درگیر اضافه کردن ویژگی ها شوید بدون اینکه نگران نحوه اجرای آن‌ها باشید. این امر به ویژه هنگام کار تیمی با تعداد توسعه دهندگان بالا (یا حتی کار به تنهایی) رخ می‌دهد.

با این حال، نوشتن کد خوب، خواندن و بررسی کارهای شما را برای سایر توسعه دهندگان آسان می‌سازد (که در طولانی مدت باعث صرفه جویی در زمان می‌شود). همچنین درک کدتان را بعدا برای خودتان آسان می‌‌سازد (صرفه جویی در وقت در کوتاه مدت).

5. کد بخوانید

این مورد کاملا واضح است، اما ضروری نیست. خواندن کد یک راه عالی برای یادگیری نحوه انجام کارها در پروژه ها و زبان‌های دیگر است. همچنین به شما این امکان را می‌دهد که ببینید توسعه دهندگان هنگام نوشتن نرم افزار با چه مشکلاتی رو به رو می‌شوند، که به شما در حل مشکلات بعدی در حرفه ‌یتان کمک می‌کند.

6. از دیگران بیاموزید و به دیگران یاد دهید

این نکته نیز باید واضح باشد، اما آنقدر مهم است که باید به آن اشاره کرد. از فرصت‌های یادگیری از دیگران استفاده کنید. مثلا اگر شخصی در انجمن های برنامه نویسی سوالی پرسیده است که شما پاسخ آن را می‌دانید، به آن سوال پاسخ دهید. حتی می توانید دانش خود را از طریق بلاگ نویسی یا در کنفرانس ها به اشتراک بگذارید. پاسخگویی به سوالات ارزشمند است زیرا احتمالا در حین انجام این کار چیزهای جدیدی یاد می‌گیرید.

همچنین حواستان به مقالات، ویدیوها، پادکست‌ها، کتاب هایی باشد که ممکن است به کار شما مرتبط باشد. این موارد اغلب می‌توانند توضیح دهند که چرا تصمیمات خاصی گرفته می شود و چگونه می توان آن را بهبود بخشید.

7. آنچه را که یاد می‌گیرید را تمرین کنید

این یک راه عالی برای تقویت دانش شما در مورد یک موضوع است و همچنین راهی آسان برای نشان دادن آنچه آموخته‌اید به دیگران می‌باشد. مثلا می‌توانید برخی از پروژه های تمرینی جاوا اسکریپت را شروع کنید.

اگر روی یک پروژه بزرگ کار می‌کنید ممکن است کمی دشوارتر باشد، اما هنوز فرصت‌هایی برای تمرین آنچه آموخته اید وجود دارد. به عنوان مثال، شاید بتوانید برخی از ویژگی ها را با استفاده از جدیدترین فناوری که شرکت شما به تازگی شروع به استفاده کرده است، پیاده سازی کنید. در غیر این صورت می‌توانید برخی از ویژگی‌های کوچک را با استفاده از این فناوری جدید پیاده سازی کرده و آن را با اعضای تیم خود به اشتراک بگذارید.

8. نگران تجربه نباشید

احتمالا این مورد بیشتر در رابطه با توسعه دهندگان تازه کاری که اخیرا از دانشگاه یا بوت کمپ فارغ التحصیل شده‌اند صدق می‌کند. توسعه دهندگان تازه کاری که به تازگی فارغ التحصیل شده‌اند به راحتی می‌توانند بیش از حد درگیر یادگیری چیزهای جدید و توسعه مهارت‌های خود شده و وقت زیادی را صرف ساختن رزومه خود و کسب تجربه “در مقاطع ارشد” کنند.

با این حال، این رویکرد همیشه در دراز مدت خوب جواب نمی دهد، زیرا منجر به این می‌شود که توسعه‌دهندگان تازه کار سعی کنند کارهایی را انجام دهند که هنوز برای آن آماده نیستند و سپس در صورت شکست ناامید می‌شوند.

در عوض توصیه می کنیم که تمرکز خود را بر روی یادگیری مطالب جدید بگذارید، صرف نظر از اینکه در کوتاه مدت به روزمه شما کمک می‌کند یا خیر. در هر صورت از فرصت‌ها برای تقویت مهارت‌های خود استفاده کنید.

جمع بندی

توسعه دهندگان تازه کار باید واقعا بر مبانی برنامه نویسی و ساخت پروژه ها تمرکز کنند و درعین حال مهارت حل مساله خود را نیز ارتقاء دهند. این امر به شما کمک می‌کند تا به مرور زمان توسعه دهنده بهتری شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا