برنامه نویسی

ویژگی های جدید در نسخه 10 سی شارپ چیست؟

ویژگی های جدیدی به نسخه 10 سی شارپ اضافه شده است، در این مطلب قصد داریم کمی بیشتر درباره نسخه ده سی شارپ و ویژگی های آن صحبت کنیم.

سی شارپ زبان برنامه نویسی است که استفاده از آن اجتناب ناپذیر است. این زبان محبوب ترین زبان برنامه نویسی شرکت مایکروسافت به شمار می آید و محبوبیت زیادی در دنیا دارد. شاید برای شما جالب باشد که بدانید اخیرا نیم میلیون کاربر به جامعه این زبان برنامه نویسی اضافه شده است و یکی از برترین زبان های برنامه نویسی برای توسعه دهندگان نرم افزارهای دسکتاپ و گیم در دنیا به شمار می آید. در حالی که نسخه ده زبان برنامه نویسی سی شارپ در راه است( احتمالا در ماه نوامبر و به همراه نسخه 6 دات نت منتشر می شود) اکنون زمان مناسبی است تا توسعه دهندگان مهارت های خود در این زبان برنامه نویسی را ارتقا دهند و با ویژگی های جدیدی که به این زبان اضافه خواهد شد بیشتر آشنا شوند. در این مطلب قصد داریم کمی بیشتر با ویژگی های جدید این زبان برنامه نویسی آشنا شویم.

مصاحبه با Jason Bock درباره ویژگی های جدید نسخه 10 سی شارپ

زمانی که صحبت از زبان سی شارپ می شود Jason Bock متخصص دات نت و متخصص معماری MVP در مایکروسافت به عنوان یک معدن طلا شناخته می شود. Jason Bock در ماه نوامبر جلسه ای را به صورت زنده برگزار خواهد کرد که موضوع این جلسه ویژگی های جدید نسخه 10 زبان برنامه نویسی سی شارپ است. او در این جلسه قصد دارد درباره بهترین ویژگی هایی که به این زبان برنامه نویسی اضافه می شود صحبت کند و نحوه استفاده بهتر از این زبان برنامه نویسی در آینده را به توسعه دهندگان ارائه دهد. در ادامه این مطلب قصد داریم مصاحبه ای را با Jason Bock منتشر کنیم که در آن درباره ویژگی های جدید این زبان برنامه نویسی صحبت شده است.

نقشه راه سی شارپ به چه شکل است؟

Bock: تا وقتی سی شارپ و دات نت به صورت متن باز نبودند تشخیص این که نقشه راه آنها به چه سمت است کمی دشوار بود. در حال حاضر تمامی اقدامات مربوط به طراحی این زبان برنامه نویسی در فضای متن باز انجام می شوند. به این ترتیب شما می توانید بسنجید که چه ویژگی های جدیدی در آینده به این زبان اضافه خواهند شد. علاوه بر این ویژگی های پیشنهادی نیز قابل بررسی هستند که شما می توانید این کار را انجام دهید.

به نظر من یکی از جنبه های مورد توجه این زبان تکامل سی شارپ در طی زمان و سنجش هر یک از ویژگی های جدید پیش از اضافه شدن به آن است که باعث می شود تا مفهوم آن ویژگی به طور کامل در ذهن توسعه دهندگان شکل بگیرد. حل مشکلات مختلف توسط تیم سازنده این زبان بسیار جذاب است و من واقعا علاقه دارم که ببینم آنها چگونه به مقابله با مشکلات مربوط به اضافه کردن یک ویژگی جدید می پردازند.

به طور کلی پیشرفت دات نت در سال های اخیر چه تاثیری روی این زبان برنامه نویسی گذاشته است؟

به نظر من ما در حال حاضر در نقطه ای قرار داریم که سرعت دات نت و سی شارپ به خوبی با یکدیگر هم تراز شده است. ما کار خود را با فریم ورک دات نت آغاز کردیم و در حال حاضر از .NET Core استفاده می کنیم. ساخت پکیج هایی که بتوان از آنها در هر دو این ران تایم ها استفاده کرد سخت تر شده است و به همین علت نیز استانداردهای دات نت تبدیل به یک مسئله جدی شده اند. حالا که ما یک دات نت در اختیار داریم من اعتقاد دارم با تکامل زبان و زمان اجرای آن ارتقا و بروزرسانی آن نمی تواند مسئله پیچیده ای باشد.

دوست داشتید این زبان کدام ویژگی را داشته باشد که هنوز مایکروسافت آن را عملی نکرده است؟

ویژگی های مربوط به Generic. این قابلیتی است که CLR برای مدت زمان طولانی برخوردار بود اما هرگز در سی شارپ نمایش داده نشد. شما می توانید ویژگی generic را در زبان های برنامه نویسی میانی دات نت تعریف کرده و از آنها در زبان برنامه نویسی سی شارپ استفاده کنید اما امکان تعریف مستقیم آنها در این زبان برنامه نویسی وجود ندارد. مواردی وجود دارد که من فکر می کنم اضافه شدن ویژگی های generic به این زبان مفید خواهد بود و امیدوارم در آینده این ویژگی اضافه شود.

بیشتر نسبت به کدام قابلیت نسخه 10 سی شارپ هیجان زده هستید؟

اضافه شدن اعضای استاتیک و abstract در اینترفیس ها که در یکی از پیش نمایش ها معرفی شده بود و از نظر فنی در کدها محاسبه نمی شود اما توسعه دهندگان قادر هستند تا با استفاده از آن بررسی های خود را انجام دهند. به نظر من این ویژگی سطح جدیدی از قابلیت ها را در این زبان برنامه نویسی به وجود می آورد.

ویژگی caller argument expression به اندازه استفاده global از دستورالعمل ها و بهینه سازی های لامبدا معروف و قابل مشاهده نیست ولی می تواند سناریو هایی مانند لاگ کردن را ساده تر کند تا بتوانید متوجه شوید که در بخش فراخوانی ها چه اتفاقی افتاده است. به نظر من ممکن است از این روش به نحوی استفاده شود که فراتر از ذخیره کردن یک عبارت به صورت یک رشته باشد.

در مقایسه با سایر زبان های برنامه نویسی این زبان را چگونه ارزیابی می کنید؟

رتبه بندی و مقایسه زبان های برنامه نویسی با یکدیگر کمی سخت است. همه آنها نقاط قوت و ضعف خاص خود را دارند. با این وجود به نظر من زبان برنامه نویسی سی شارپ به چند دلیل می تواند زبان خوبی باشد. اول این که این زبان بیش از 10 سال است که مورد استفاده قرار گرفته است بنابراین به طور قابل توجهی در کل دنیا استفاده می شود. برنامه های نوشته شده به این زبان به صورت مولتی پلتفرم هستند بنابراین توسعه دهندگان می توانند برنامه هایی که می نویسند را در سیستم عامل های مختلف اجرا کرده و در اختیار کاربران خود قرار دهند. دلیل آخر نیز این است که این زبان هنوز هم توسط شرکت مایکروسافت پشتیبانی می شود و احتمالا در آینده پیشرفت قابل توجهی نیز خواهد داشت.

به نظر شما بهترین نسخه از این زبان برنامه نویسی کدام نسخه است؟

پاسخ دادن به این سوال کمی سخت است. به نظر من هر نسخه از زبان برنامه نویسی سی شارپ دارای ویژگی ها و مزایای خاص خود است. با این وجود من می خواهم نسخه 2 این زبان را انتخاب کنم چرا که generic ها به آن اضافه شده اند. من نمی توانم تصور کنم که بدون داشتن این ویژگی چگونه می توان اقدام به کدنویسی در این زبان برنامه نویسی کرد. صادقانه بگویم زبان های برنامه نویسی خوبی در دنیا وجود دارند که این ویژگی را دارا نیستند اما این ویژگی در سی شارپ بسیار فراگیر است. کاملا آشکار است که generic ها یک جنبه اساسی از این زبان برنامه نویسی را شکل می دهند. به همین علت است که به نظر من نسخه دو این زبان می تواند به عنوان بهترین نسخه در میان نسخه های مختلف انتخاب شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا