برنامه نویسی

یک نقشه راه حرفه ای برای توسعه دهنده وب در سال 2021

آیا شما هم قصد تبدیل شدن به یک توسعه دهنده وب را دارید؟ در این مطلب قصد داریم نقشه راه کاملی برای تبدیل شدن به یک توسعه دهنده وب را به شما ارائه دهیم.

اگر شما هم یک توسعه دهنده وب هستید یا این که قصد دارید تبدیل به یک توسعه دهنده وب شوید احتمالا به دنبال یک نقشه راه کامل برای این کار هستید. ما در این مطلب قصد داریم یک نقشه راه جامع و کامل برای تبدیل شدن به یک توسعه دهنده وب و برنامه نویس را در اختیار شما قرار دهیم. فرقی نمی کند که شما قصد تبدیل شدن به یک توسعه دهنده بک اند، فرانت اند یا برنامه نویس DevOps را داشته باشید. در هر صورت می توانید از این نقشه راه استفاده کنید تا مسیر شغلی خود را بیابید و مهارت هایی که برای فعالیت در این فضا نیاز دارید را بیاموزید. پس با ما در ادامه این مطلب همراه باشید.

آشنایی با توسعه دهنده فرانت اند

پیش از آن که بخواهیم درباره این نقشه راه صحبت کنیم اجازه دهید تا منظور خود از هر یک از توسعه دهندگان فرانت اند، بک اند و برنامه نویس DevOps را بیان کنیم و متوجه شویم که مفهوم توسعه دهندگی در هر یک از این موضوعات چیست؟

یک توسعه دهنده فرانت اند هر آن چه که کاربران در ابتدا در مرورگر یا برنامه خود مشاهده می کنند را مدیریت می کنند. آنها مسئول ظاهر و همین طور طراحی بخش های مختلف سایت هستند. یک توسعه دهنده وب فرانت اند بیشتر بر روی سمت کلاینت روند توسعه دهندگی تمرکز دارد.

توسعه دهنده وب فرانت اند کدها و طراحی سایت و برنامه را تحلیل کرده و آن را اشکال زدایی و دیباگ می کند و در کنار آن توجه ویژه ای به تجربه کاربری اپلیکیشن دارد. از جمله زبان های رایج فرانت اند می توان به HTML، CSS و جاوا اسکریپت اشاره کرد.

با توجه به اطلاعات سایت PayScale متوسط حقوق اولیه برای توسعه دهنده وب فرانت اند 67 هزار دلار در سال است. توجه داشته باشید که این حقوق بین 42 تا 108 هزار دلار می باشد که مقدار دقیق آن به تجربه، موقعیت و نوع صنعتی که در آن فعالیت دارید بستگی دارد.

توسعه دهنده وب بک اند کیست؟

توسعه بک اند به بخش سرور از مراحل توسعه یک سایت یا اپلیکیشن گفته می شود که شما به عنوان یک توسعه دهنده وب بک اند مشخص می کنید که سرور دقیقا چه کاری را باید انجام دهد. توسعه دهندگی بک اند در واقع به سمت سرور از یک اپلیکیشن اشاره دارد اصلی ترین وظیفه آن نیز برقراری ارتباط بین هر آنچه که در پایگاه داده قرار دارد و مرورگر است.

به طور کلی این دسته از توسعه دهندگان وب روی سه بخش مهم از اپلیکیشن تمرکز دارند:

– سرور

– اپلیکیشن

– پایگاه داده

کدی که توسط توسعه دهنده وب بک اند نوشته می شود کدی است که اطلاعات پایگاه داده را به مرورگر منتقل می کند. برخی از زبان های محبوب برای توسعه بک اند شامل زبان هایی مانند روبی، پی اچ پی، جاوا، .NET و پایتون هستند.

براساس اطلاعات سایت PayScale متوسط حقوق اولیه برای توسعه دهنده وب بک اند تقریبا 70 هزار دلار در سال است. این حقوق بین 38 هزار تا 117 هزار دلار در سال است که مقدار آن به تجربه، موقعیت و صنعتی که در آن فعالیت دارید بستگی دارد.

مهندس DevOps کیست؟

مهندس DevOps شخصی است که چرخه عمر توسعه نرم افزار را درک می کند و درک کاملی از ابزارهای مختلف اتوماسیون برای توسعه خطوط دیجیتال دارد.

از جمله مهم ترین مهارت های یک مهندس DevOps می توان به موارد زیر اشاره کرد:

– آشنایی با پلتفرم های مبتنی بر کلود( مانند پلتفرم های AWS، Azure و GCP)

– مدیریت تنظیمات و پیکربندی ها و ابزارهای مستقر سازی کد مانند Puppet، Ansible، Chef، Terraform و …

– داشتن تجربه کافی در زمینه توسعه پایپ لاین های CI/ CD

از جمله نقش های مهم مهندس DevOps می توان به موارد زیر اشاره کرد:

– مدیر انتشار اپلیکیشن

– کارشناس اتوماسیون

– توسعه دهنده نرم افزار و تست کننده آن

– تضمین کیفیت

– مهندس امنیت

Go، پایتون، اسکالا، روبی و سی از بهترین زبان های برنامه نویسی برای تیم های DevOps به شمار می آیند. بر اساس اطلاعات سایت PayScale متوسط حقوق اولیه برای توسعه دهندگان و برنامه نویسان DevOps صد هزار دلار در سال است. این مقدار بین 80 هزار دلار تا 150 هزار دلار است و مقدار دقیق آن برحسب تجربه، موقعیت و صنعت متغیر است.

مهارت های مورد نیاز برای توسعه دهنده وب

از جمله مهمترین مهارت های مورد نیاز شما به عنوان یک توسعه دهنده وب می توان به مواردی مانند مهارت های کار کردن با گیت برای کنترل ورژن، API های SSH، HTTP و HTTPs، دستورات پایه ای لینوکس، ساختمان داده ها و الگوریتم ها اشاره کرد.

نکاتی درباره توسعه دهنده وب بک اند

در دنیای توسعه وب بیشتر توسعه دهندگان بک اند بیشترین نگرانی را درباره منطق پشت اپلیکیشن ها دارند. در واقع آنها باید نگران درست کار کردن بخش های منطقی برنامه باشند. توسعه دهندگان فرانت اند یک رابط کاربری را ایجاد می کنند ولی وظیفه توسعه دهنده وب بک اند این است که کدی بنویسد که باعث شود تا تمامی این کدها به درستی کار کنند.

به عنوان مثال یک توسعه دهنده فرانت اند ممکن است صفحه ای را در یک برنامه ایجاد کرده و سپس یک دکمه را در آن قرار دهد که برای دریافت اطلاعات مشتری مورد استفاده قرار می گیرد. یک توسعه دهنده وب بک اند وظیفه دارد تا کدی بنویسد که باعث فعال شدن آن دکمه شود و علاوه بر این بفهمد چه داده هایی را باید از پایگاه داده مربوط به مشتریان دریافت کرده و آنها را به صفحه اصلی منتقل کند و با استفاده از کدهایی که توسعه دهنده فرانت اند نوشته است این اطلاعات را نمایش دهد.

یک توسعه دهنده بک اند ممکن است به شدت در معماری یک سیستم نیز دخیل باشد و تصمیم بگیرد که چگونه منطق یک سیستم را سازماندهی کند تا بتوان آن را به درستی حفظ و اجرا کرد. این توسعه دهنده ممکن است در ایجاد فریم ورک ها یا معماری یک سیستم مشارکت داشته باشد تا برنامه ریزی برای منطق برنامه را ساده تر کند. توسعه دهندگان بک اند نسبت به توسعه دهندگان فرانت اند تمایل بیشتری به اجرای انواع الگوریتم ها و توانایی حل مسئله دارند.

نکاتی درباره مهندسان DevOps

DevOps که در واقع ترکیبی از توسعه دهندگی و عملیات است یک فرهنگ، جنبش یا عمل است که بر روی همکاری و ارتباط توسعه دهندگان نرم افزار و سایر افراد متخصص در حوزه IT تاکید دارد. این کار باعث می شود تا فرایند تحویل نرم افزار و تغییرات مورد نیاز برای زیر ساخت ها به طور کامل خودکارسازی شود. هدف از این عمل ایجاد فرهنگ و محیطی است که در آن ساخت، آزمایش و انتشار می تواند سریع تر و به صورت مکرر صورت گیرد.

توسعه دهنده وب فرانت اند

توسعه دهندگان فرانت اند از HTML، CSS و جاوا اسکریپت برای کدنویسی وب سایت و اپلیکیشن های تحت وب استفاده می کنند تا طراحی های مورد نیاز در سایت را انجام دهند. کدی که این توسعه دهندگان می نویسند در مرورگر کاربران اجرا می شود( برخلاف کدهای بک اند که در سمت سرور اجرا می شود). برای توضیح بیشتر در خصوص این توسعه دهندگان می توانید این چنین در نظر بگیرید:

توسعه دهنده بک اند در واقع مانند مهندسی است که سیستم ها و زیرساخت های کلی یک شهر را می سازد( مانند آب، برق، گاز و …) و این در حالی است که توسعه دهنده فرانت اند شخصی است که خیابان ها را طراحی می کند و مطمئن می شود که همه چیز به درستی کار می کند و تمامی بخش ها به درستی به یکدیگر متصل شده اند.

این توسعه دهندگان همچنین وظیفه دارند تا اطمینان حاصل کنند که هیچ مشکل و خطایی در سمت فرانت اند وجود ندارد و مطمئن می شوند که این طرح در پلتفرم ها و مرورگرها مختلف به صورت یکسانی اجرا می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا