برنامه نویسی

مفهوم توسعه دهندگی کم کد (low-code) چیست؟

توسعه دهندگی low-code یا کم کد یک روش برای کاهش هزینه و زمان مورد نیاز ساخت اپلیکیشن ها است، در این مطلب بیشتر درباره توسعه دهندگی کم کد صحبت خواهیم کرد.

یک پلتفرم توسعه دهندگی کم کد(low-code) می تواند به توسعه دهندگان کمک کند تا اپلیکیشن های خود را با هزینه ای کمتر و سریع تر بسازند. یک پلتفرم بدون کد یا no-code به افرادی که برنامه نویس نیستند امکان می دهد تا در توسعه اپلیکیشن ها مشارکت داشته باشند.

نوشتن اپلیکیشن ها از ابتدا یک فرایند زمانبر است که نیاز به مهارت های توسعه دهندگی جدی دارد که اغلب در پلتفرم مربوطه تخصص بالایی دارند. بسترها و ابزارهایی که امروزه برای توسعه دهندگی کم کد طراحی شده اند، غالبا قادر هستند تا روند توسعه اپلیکیشن ها را سریع تر کنند و نیاز به برخی از مهارت ها را کاهش دهند. علاوه بر این باید توجه داشته باشید که این نوع توسعه دهندگی نیز دارای منحنی های یادگیری مخصوص به خود می باشد.

ما در این مطلب قصد داریم کمی بیشتر درباره توسعه دهندگی کم کد صحبت کنیم و اطلاعات جامع و کاملی را درباره این پلتفرم در اختیار شما قرار دهیم. بنابراین ما را در ادامه این مطلب همراهی کنید.

آشنایی با توسعه دهندگی کم کد

به طور کلی یک پلتفرم توسعه کم کد دارای یک رابط کاربری است که می توانید با کشیدن و رها کردن، رابط کاربری مورد نیاز خود را بسازید و علاوه بر این انواع ماژول ها، فرم ها، فرایندها، جریان کاری، مدل های داده، ادغام یک یا چند زبان برنامه نویسی و … را نیز به شما ارائه می دهند که می توانید در محصولات نرم افزاری خود از آنها استفاده کنید.

این پلتفرم های توسعه ممکن است مشخصاتی را به شما ارائه دهد که از آن برای ایجاد برنامه ها و اپلیکیشن ها استفاده می کنند. نکته مهم دیگر این است که، اپلیکیشن ها ممکن است با قسمت های بک اند پلتفرم های توسعه دهندگی کم کد در ارتباط باشند.

پلتفرم های توسعه دهندگی کم کد

در حال حاضر جایگزین های مختلفی وجود دارد که می توانید از آنها به جای پلتفرم های توسعه دهندگی کم کد استفاده کنید که از جمله آنها می توان به سازنده ها، قالب ها و زبان های طراحی ساده اشاره کرد. به عنوان مثال سازندگان کد(generator ها) پایگاه داده شما را بررسی کرده و برای هر یک از جداول موجود در پایگاه داده شما فرم ها و شبکه های مخصوصی را ایجاد می کنند.

مقاله‌ی مرتبط:

این پلتفرم ها می توانند به سرعت شروع به کار کنند و به شما این امکان را می دهند تا به راحتی بتوانید فرم های ایجاد شده را اصلاح و ویرایش کنید. قالب های استفاده شده در پلتفرم های توسعه دهندگی کم کد بیشتر فانتزی هستند و انعطاف پذیری کمی دارند. این پلتفرم ها در برخی از محیط های طراحی به شما این امکان را می دهند تا فرم های ساده را با استفاده از ابزارهایی مانند فتوشاپ ایجاد کنید.

نکاتی که باید درباره توسعه دهندگی کم کد بدانید

اهدافی که برای توسعه دهندگی کم کد در نظر گرفته می شود دقیقا مانند اهداف توسعه دهندگی با برنامه نویسی کامل می باشد و شما می توانید از پلتفرم های توسعه دهندگی کم کد، برای ساخت اپلیکیشن های دسکتاپ، وب و موبایل استفاده کنید.

اپلیکیشن های دسکتاپ معمولا متناسب با گرافیک سیستم عامل های ویندوز، لینوکس و macOS می باشند. اپلیکیشن های تحت وب معمولا در تمامی مرورگرها اجرا شده و باید به صورت ریسپانسیو طراحی شوند تا در صفحات مختلف اندازه های آنها به هم نریزد. از جمله مرورگرهایی که از این پلتفرم ها پشتیبانی می کنند می توان به مواردی مانند فایرفاکس، سافاری، Edge، اپرا و کروم اشاره کرد. اپلیکیشن های مخصوص تلفن همراه و گوشی های هوشمند معمولا برای سیستم عامل های Ios و اندروید می باشند. علاوه بر این امروزه از ترکیب اپلیکیشن های تحت وب با استفاده از یک پوسته نیتیو و محلی نیز می توان برای گوشی های هوشمند استفاده کرد.

قابلیت های مهم این پلتفرم ها

برخی از پلتفرم های توسعه دهندگی کم کد قادر هستند تا کدهای نیتیو را نیز برای شما تولید کنند به طوری که ظاهر اپ ها، سرعت آنها و احساسی که به شما ارائه می دهند بسیار شبیه به اپلیکیشن هایی باشد که به طور کامل توسط توسعه دهندگان نوشته شده اند. با وجود این که اپلیکیشن های نوشته شده به وسیله پلتفرم های توسعه دهندگی کم کد ممکن است گاهی اوقات مشکلات عملکردی داشته باشند اما ممکن است برای برنامه های سبک و غیر مصرف کننده گزینه مناسبی برای استفاده باشند.

لایسنس هایی که برای محصولات نرم افزاری نوشته شده با استفاده از پلتفرم های توسعه دهندگی کم کد وجود دارند بسیار متفاوت می باشند. گاهی اوقات ممکن است طرح های قیمت گذاری، یک محصول را به گزینه ای نامناسب برای استفاده تبدیل  کنند.

توسعه دهندگی بدون کد چیست؟

توسعه دهندگی بدون کد، در واقع همان توسعه دهندگی کم کد است با این تفاوت که در آن از هیچ زبان برنامه نویسی برای تولید محصولات استفاده نمی شود. فروشندگان گاهی اوقات رابط های کاربری گرافیکی جامع و کاملی را ایجاد می کنند که جایگزین قطعه کدهای مربوط به ساخت رابط های کاربری می شود ولی امروزه تمایل کمی به استفاده از این ابزارها وجود دارد.

پلتفرم های بدون کد معمولا در ابتدای چرخه توسعه دهندگی گزینه کاربردی به نظر می رسند ولی با این حال اکثر آنها دارای محدودیت های زیادی می باشند که بعدها در روند توسعه دهندگی برای شما مشکل ساز خواهند شد. گاهی اوقات فروشندگان با اضافه کردن برخی از ماژول های مورد نیاز، آنها را توسعه داده و سعی می کنند این مشکلات را برطرف کنند. گاهی اوقات نیز فروشندگان SDK مخصوص را به توسعه دهندگان حرفه ای ارائه می دهند تا توسعه دهندگان بتوانند ماژول های جدید مورد نیاز خود را به سیستم اضافه کنند.

چه کسی از پلتفرم های توسعه دهندگی کم کد استفاده می کند؟

فروشندگان پلتفرم های کم کد درباره چندین شخص که از محصولات آنها استفاده می کند صحبت می کنند. معمولا افرادی که برای تیم های سازنده پلتفرم های توسعه دهندگی کم کد فعالیت دارند شامل کاربران قوی، توسعه دهندگان، تحلیلگران تجاری و … می شوند.

برای اطمینان از موفقیت این پلتفرم ها بهتر است تیمی که روی این پروژه ها کار می کنند را بیشتر بشناسید و با کسب و کارها و بستر توسعه آنها آشنا شوید. علاوه بر این شما باید اطلاعاتی درباره فناوری های این تیم ها به دست آورید که از جمله این فناوری ها می توان به اپلیکیشن ها و پایگاه داده های سازمانی اشاره کرد.

برای این که بتوانید چنین پلتفرم هایی را توسعه دهید، می توانید از یک توسعه دهنده نیز کمک بگیرید ولی با این حال در بیشتر مواقع شما نیازمند یک تیم کامل برای توسعه چنین پلتفرم هایی خواهید بود.

آیا توسعه دهندگان citizen واقعی هستند؟

به نظر می رسد اصطلاح citizen از دنیای تحلیلگران بازار بیرون آمده است و دارای گذشته نسبتا تلخی می باشد. من با چند توسعه دهنده citizen صحبت کردم و به همین علت می گویم که این توسعه دهندگان وجود دارند اما چیزی که من متوجه شدم این بود که این توسعه دهندگان به سرعت کد نویسی را در سطوح اولیه آموخته اند و سپس در استفاده از ابزارها و پلتفرم های توسعه دهندگی کم کد حرفه ای می شوند. سایر توسعه دهندگان citizen تنها چیزی که درباره توسعه دهندگی کم کد به آن نیاز دارند را می آموزند و از آنها استفاده می کنند تا بتوانند نیازهای شغل خود را برطرف کنند.

مزایای توسعه دهندگی کم کد چیست؟

توسعه دهندگی کم کد در بیشتر مواقع می تواند مدت زمان ساخت برنامه ها و اپلیکیشن ها را کاهش دهد و هزینه توسعه این اپلیکیشن ها را نیز به میزان زیادی کم کند. علاوه بر این باید دقت داشته باشید که این روش به کارمندان اجازه می دهد تا بدون این که دانش برنامه نویسی خود را تکمیل کنند در برنامه ها شرکت کرده و اقدام به توسعه نرم افزارهای مختلف کنند. کارکنانی که مهارت کمتری دارند، در واقع افرادی هستند که کسب و کار و هدف برنامه را به بهترین شکل ممکن درک می کنند. توجه داشته باشید که مهارت کمتر در این جا در زمینه کد نویسی می باشد.

چه زمانی باید از این پلتفرم ها استفاده کنیم؟

با فرض این که شما دارای یک پلتفرم توسعه دهندگی کم کد با لایسنس مناسب هستید شما می توانید برنامه ها و اپلیکیشن های خود را به سرعت تولید کنید و با توجه به قابلیت هایی که در نظر دارید و همین طور موارد مورد نیازتان در هر شرایطی می توانید از آن استفاده کرده و از مزایای آن بهره مند شوید.

تنها زمانی امکان استفاده از این پلتفرم ها برای شما وجود ندارد که برنامه های حرفه ای و مصرف کننده را نیاز داشته باشید که نیازمند زمان اجرای بالایی هستند و در نتیجه باید به صورت بهینه تری کدنویسی شوند.

به طور کلی پلتفرم های توسعه دهندگی کم کد می تواند برای سازمان ها و شرکت هایی که در حوزه تکنولوژی و برنامه نویسی عقب هستند بسیار مفید باشد و به آنها کمک کند تا بتوانند در کوتاه ترین زمان ممکن خود را به شرکت هایی که از گذشته روی توسعه کدها از پایه زمان گذاشته اند برسانند و بتوانند رقابت مناسبی را با این شرکت ها داشته باشند. به همین علت است که امروزه این پلتفرم های توسعه دهندگی از محبوبیت بالایی برخوردار می باشند و شاهد آن هستیم که در حال حاضر در بسیاری از سازمان ها و شرکت های مختلف نیز مورد استفاده قرار می گیرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا