آماده سازی افزونه های ویژوال استودیو برای نسخه 64 بیت

افزونه های ویژوال استودیو باید از نسخه 64 بیتی پشتیبانی کنند. در این مطلب قصد داریم کمی بیشتر درباره نسخه 2022 ویژوال استودیو صحبت کنیم.

ویژوال استودیو برای تقریبا بیست سال است که به عنوان قلب تپنده پلتفرم توسعه دهنده مایکروسافت فعالیت دارد. پیش از آن که بخواهیم درباره افزونه های ویژوال استودیو صحبت کنیم باید بدانید که این ابزار کار خود را به عنوان یک بسته نرم افزاری با ظاهری زیبا و قابلیت های مختلف آغاز کرد و با گذر زمان تبدیل به یک محیط توسعه دهندگی واحد شد که از اکثر فعالیت های مربوط به توسعه نرم افزار پشتیبانی می کرد. نسخه بعدی این ابزار یعنی Visual Studio 2022 احتمالا بزرگترین نسخه ای خواهد بود که پیش نمایش آن در حال حاضر در دسترس است.

در حال حاضر سه نسخه از IDE  وجود دارد: نسخه رایگان که برای پروژه های شخصی، آموزشی و متن باز است. یک نسخه حرفه ای برای تیم های کوچک و یک نسخه سازمانی برای تیم های توسعه دهنده بزرگ تر و پروژه های بزرگ که از تمامی پلتفرم ها پشتیبانی می کند. دو نسخه آخر به صورت اشتراکی قابل خرید می باشند و شما می توانید با پرداخت 45 دلار در هر ماه به ازای نسخه حرفه ای و 250 دلار در هر ماه برای نسخه سازمانی اقدام به خرید آنها کنید.

نسخه های مختلف ویژوال استودیو

نسخه پیش نمایش هر یک از این سه نوع نسخه ویژوال استودیو در دسترس شما قرار دارد که شما می توانید هر یک از آنها را استفاده کرده و مناسب ترین نسخه را بیابید. توجه کنید برای این که یک نسخه از این نرم افزار را امتحان کنید نیازی نیست که از کل فضای یک کامپیوتر استفاده کنید. در سال های اخیر تغییر بسیار مهمی در این ابزار صورت گرفته که این تغییر اضافه شدن یک سیستم نصب جدید می باشد که به شما اجازه می دهد تا چندین نسخه مختلف از Visual Studio را در کنار یکدیگر نصب کرده و اجرا کنید.  به همین ترتیب شما می توانید از یک نسخه اصلی برای کار روی پروژه های خود استفاده کنید در حالی که نسخه های آزمایشی دیگر را نیز مورد استفاده قرار می دهید. این کار می تواند مزایای بسیار زیادی را برای شما به همراه داشته باشد. من مجموعه ای از ابزارهای ساخت Visual Studio 2017 برای Visual Studio Code اجرا می کنم و همینطور نسخه فعلی Visual Studio 2019 نیز روی سیستم من نصب است و این در حالی است که پیش نمایشی از Visual Studio 2019 و 2022 نیز روی سیستم من در حال اجرا است. دقت داشته باشید که هر چهار برنامه با استفاده از یک اپلیکیشن مخصوص نصب مدیریت می شوند که این مسئله به من اجازه می دهد تا حجم کاری مختلف را برای نسخه های متفاوت در نظر بگیرم.

در نهایت یک نسخه 64-bit از ویژوال استودیو منتشر می شود

یکی از بزرگترین تغییرات در نسخه 2022 ویژوال استودیو انتقال به پلتفرم 64-bit می باشد. البته این تغییری نیست که به صورت بصری بتوانید آن را مشاهده کنید ولی می تواند روی هر چیزی در این پلتفرم تاثیرگذار باشد که از جمله آنها می توان به چگونگی کار کردن با داده های بزرگ و نحوه کار کردن افزونه ها با معماری جدید اشاره کرد. همانطور که سخت افزارهای توسعه دهندگی در حال پیشرفت هستند و کارآمدتر می شوند استفاده از تمام منابع در دسترس سیستم نیز از اهمیت بسیار بیشتری برخوردار می شود. این کار می تواند باعث کاهش زمان کامپایل کردن کدها، پشتیبانی از مجموعه داده های بزرگ برای فعالیت های حوزه یادگیری ماشین و … شود. نسخه 64-bit ویژوال استودیو باید بهره وری توسعه دهندگان را افزایش دهد تا توسعه دهندگان برای انجام عملیات های مختلف زیاد منتظر نمانند.

پیش نمایش های نسخه 64-bit

تا کنون دو پیش نمایش از نسخه 64-bit ویژوال استودیو منتشر شده است. در پیش نمایش اول ویژگی های زیادی به این ابزار توسعه اضافه نشده بود و در حد انتظارات نبود و حتی بسیاری از ویژگی های مربوط به نسخه 2019 این ابزار نیز از دست رفته بود. راه اندازی اولیه این ابزار به سرعت به شرکت مایکروسافت و شرکای آن اجازه داده تا روند مهاجرت افزونه ها به معماری جدید را آغاز کنند که این کار از طریق افزونه هایی که در marketplace ویژوال استودیو وجود بودند انجام شد. Visual Studio 2022 شامل ابزارهای توسعه افزونه ای می باشد که از SDK های جدید در Visual Studio 2019 پشتیبانی می کنند. اگر قصد دارید افزونه ای را به این منظور به روزرسانی کنید مهم است که ابتدا نسخه پیش نمایش را دانلود کرده و افزونه های خود خیلی سریع به روزرسانی کنید.

به روزرسانی افزونه های VSIX برای Visual Studio 2022

شرکت مایکروسافت روش به روزرسانی افزونه های موجود را منتشر کرده است. برای انجام این کار ابتدا باید نسخه جدید  Visual Studio SDK را از NuGet دانلود کنید. با این کار دو بسته نرم افزاری به شما ارائه می شود: یک meta-package به همراه اسمبلی های مورد نیاز برای ساخت یک افزونه به روزرسانی شده ویژوال استودیو و مجموعه ای از ابزارهای build که برای ساخت فایل های VSIX مناسب برای افزونه های شما لازم و ضروری هستند.

مقاله‌ی مرتبط:

عملیات مدرن سازی پروژه اصلی با تغییر و به روزرسانی بسته های نرم افزاری آغاز می شود. در حال حاضر شما باید از دستور PackageReference Include به جای دستور Reference Include استفاده کنید که با این کار بسیاری از منابع قدیمی با meta-package جایگزین می شوند. در گذشته شما برای بارگذاری خودکار اسمبلی ها در مسیر جستجو به ابزارهای build ویژوال استودیو وابسته بودید اما در حال حاضر شما می توانید به صورت مستقیم از PackageReference برای انجام این کار استفاده کنید. از آنجایی که این کار وابستگی های پروژه شما را به جای فایل های محلی به NuGet منتقل می کند باید عملیات های بیشتری را انجام دهید تا اطمینان حاصل کنید که عملیات ساخت بدون هیچ خطایی تکمیل می شود.

از پروژه های اشتراکی برای سازگاری با نسخه های قدیمی استفاده کنید

تغییراتی که در نسخه 2022 ویژوال استودیو رخ داده است به این معناست که افزونه هایی که برای IDE جدید ساخته می شوند برای نسخه های قدیمی تر قابل استفاده نیستند. بنابراین اگر قصد دارید که سازگاری اپلیکیشن های خود را با Visual Studio 2019 و یا نسخه های قدیمی تر حفظ کنید نیاز است تا افزونه VSIX مخصوص پروژه خود را به عنوان یک پروژه اشتراکی بسازید. به این ترتیب شما می توانید بسیاری از کدهای قدیمی تر خود را نگه دارید و اطمینان حاصل کنید که هر یک از اهداف به یکی از نسخه مناسب ویژوال استودیو ارجاع داده می شوند. زمانی که شما کدهای خود را می سازید دو فایل VSIX جدا دریافت می کنید که اولی نسخه 64-bit برای نسخه 2022 ویژوال استودیو است و دومی نسخه 32-bit می باشد که برای نسخه های قبلی این ابزار مورد استفاده قرار می گیرد.

نکاتی درباره پروژه مشترک در ویژوال استودیو

زمانی که یک پروژه مشترک را براساس VSIX موجود ایجاد کردید یک پروژه هدف نسخه 2022 ویژوال استودیو را به آن اضافه کنید که شامل ارجاع به SDK جدید باشد. شما برای انجام این کار نیازی به نسخه 2022 ویژوال استودیو ندارید و می توانید از Visual Studio 2019 نیز استفاده کنید. در نهایت تنها کاری که باید انجام دهید این است که یک هدف کامپایل مناسب را به نسخه 64-bit اضافه کرده و آن را تنظیم کنید. زمانی که کد شما کامپایل می شود از یک نسخه پیش نمایش Visual Studio 2022 استفاده کنید تا بتوانید کد خود را تست کنید.

مراقبت تغییرات ناگهانی در API ها باشید

یک نکته بسیار مهم که برای استفاده از نسخه 2022 ویژوال استودیو باید به آن توجه داشته باشید این است که هر ماژولی که کد شما از آن استفاده می کند باید برای نسخه 64-bit کامپایل شود. اگر آنها کدهای خود شما هستند تنها کاری که باید انجام دهید این است که هدف مناسب را مشخص کنید. در غیر این صورت با سازندگان ماژول ها و API ها در ارتباط باشید تا بتوانید نسخه های به روز شده را دریافت کنید. یکی از رایج ترین مشکلات موجود در این حوزه کدهایی هستند که از اعداد 32 بیتی برای نگه داشتن اشاره گر ها استفاده می کنند. در این صورت تنها کاری که باید انجام دهید این است که نوع داده های خود را به IntPtr تغییر دهید که اندازه مناسب را مشخص می کند و از خطاهای به وجود آمده در زمان تبدیل نیز به میزان زیادی جلوگیری خواهد کرد.

نکاتی پیرامون API ها در ویژوال استودیو 2022

در این نسخه از ویژوال استودیو برخی از API ها نیز حذف شده اند. اگرچه برای اکثر API ها نسخه به روزرسانی شده جایگزین وجود دارد ولی با این حال این مسئله می تواند همچنان مشکل ساز شود. به عنوان مثال اگر افزونه شما از IToolTipProvider استفاده می کند باید به جای آن از API جدید IToolTipService استفاده کنید. در سطوح بالاتر شرکت مایکروسافت طراح XAML ویژوال استودیو را با یک مدل قابل گسترش جدید برای کنترل ها بر اساس مواردی که در .NET 5 و .NET Core استفاده شده است جایگزین کرده است. این امر نیازمند بازنگری قابل توجهی می باشد اما در نهایت منجر به یک افزونه دیزاین و طراحی می شود که آماده برای استفاده در .NET 5، .NET 6 و تکنولوژی های کراس پلتفرم جدید مانند MAUI می باشد.

صحبت پایانی

اگر از دستورالعمل های مایکروسافت برای استفاده از نسخه جدید ویژوال استودیو پیروی کنید تهیه کردن نسخه 2022 ویژوال استودیو نباید کار سختی برای شما باشد. با توجه به عملیات های نصب پی در پی این روند حتی برای شما ساده تر می شود.

خروج از نسخه موبایل