برنامه نویسی

آیا فرآیندهای agile و devops شما به اندازه کافی عالی هستند؟

فرایندهای agile و devops از اهمیت زیادی در سازمان های مختلف برخوردار هستند، در این مطلب قصد داریم کمی بیشتر درباره فرایندهای agile و devops صحبت کنیم.

امروزه بسیاری از سازمان ها برای بهبود سازگاری، مطمئن بودن اپلیکیشن ها و جلب رضایت هرچه بیشتر مشتریان در زمان ساخت انواع اپلیکیشن ها به متدولوژی های agile و devops روی آورده اند. آنها فرهنگ، اصول و فرایندهای خودکارسازی devops را پذیرفته اند تا بتوانند سرعت استقرار اپلیکیشن های خود را افزایش دهند. علاوه بر این روی آوردن به متدولوژی های agile و devops مدت زمان تغییر کدها را کاهش داده و میانگین مدت زمان حل کردن مسائل مختلف در توسعه اپلیکیشن ها را نیز کمتر کرده است که این دو مسئله به عنوان شاخص های کلیدی این متدولوژی ها شناخته می شوند.

شاید این سوال در ذهن شما نیز به وجود آمده باشد که چطور تیم و سازمان شما برای پذیرش متدولوژی های agile و devops در مقابل سایر سازمان های همفکر قرار می گیرد؟ آیا شما بهترین عملکرد را برای پذیرش این متدولوژی ها دارید؟ آیا با شیوه درستی با این مسئله برخورد می کنید؟ آیا به اهدافی که در نظر گرفته اید دست پیدا خواهید کرد؟

دو گزارشی که اخیرا منتشر شده اند می توانند پاسخ مناسبی را برای این سوالات فراهم کنند. گزارش 5th State of Agile که توسط Digital.ai منتشر شد و گزارش 2021 State of DevOps که برای Puppet می باشد هر دو می توانند معیاری مناسب برای بررسی بلوغ متدولوژی agile و devops در سازمان ها باشند. هر دو گزارش agile و devops شامل بسیاری از جزئیات و تفاسیر تحلیلگران می باشند که در ادامه 5 مورد از اصلی ترین نکات این گزارش ها را به شما ارائه خواهیم داد.

Agile و devops برای انجام کارهای ترکیبی تکامل پیدا می کنند

عملیات های agile همچنان پیشرفت پیدا خواهند کرد و این در حالی است که پلتفرم های devops و قابلیت های مربوط به آنها، به تیم های تکنولوژی و تیم های IT کمک می کند تا به شکل بهتری فضای ابری را خودکار سازی و بهینه سازی کنند. از آنجایی که روند انجام بسیاری از کارها از سال 2020 به دورکاری تبدیل شد و امروزه بیشتر افراد علاقه مند به انجام کارهای ترکیبی می باشند فرصت ها و چالش های جدیدی برای سازمان ها به وجود آمده است تا به شکل بهتری از agile و devops استفاده کنند.

نکاتی درباره گزارش agile

در گزارش مربوط به agile آمده است که تنها 16 درصد از پاسخ دهندگان ادعا کرده اند که قبل از همه گیری ویروس کرونا به صورت دورکاری فعالیت داشته اند. با برداشته شدن محدودیت های مربوط به همه گیری ویروس کرونا 56 درصد از افراد علاقه مند هستند تا فعالیت های خود را به صورت ترکیبی انجام دهند، 25 درصد علاقه مند هستند تا به صورت دورکاری فعالیت داشته باشند و تنها 3 درصد از افراد علاقه مند هستند تا به صورت تمام وقت به محل کار خود بازگردند.

نوآوری و همکاری با روش های ترکیبی برای کار کردن بسیار ساده تر شده است و به همین علت است که امروزه بیشتر رهبران سازمان ها و تیم های مختلف علاقه مند هستند تا از ابزارهایی برای بهبود این روش های همکاری از راه دور کمک بگیرند. فعالیت به صورت ترکیبی نیازمند تغییراتی در نحوه سازماندهی کردن گروه ها و جریان های کاری بین ابزارهای agile و devops می باشد. علاوه بر این شیوه های ارتباطی نیز باید در این روش ها بهبود پیدا کنند.

دستیابی به دوران بلوغ agile و devops آسان نیست

در گزارشات devops آمده است که در سال 2010 تنها ده درصد از سازمان ها، شرایط کافی برای داشتن فعالیت های سنگین مبتنی بر devops بودند. در گزارشات سال 2021 این میزان به 18 درصد رسیده است. نکته مهم این است که این سازمان ها می توانند بر اساس تقاضا مستقر شوند و بسیاری از آنها برای ایجاد تغییرات به کمتر از یک ساعت فرصت نیاز دارند. در کمتر از یک ساعت، آنها می توانند رشد بسیار زیادی داشته باشند و نرخ شکست خود را به کمتر از 5 درصد کاهش دهند.

این درصد خطا احتمالا برای بسیاری از سازمان ها می تواند ایده آل باشد اما شاید برای شما جالب باشد که بدانید بیش از 78 درصد از سازمان ها پیشرفت های قابل توجهی در KPI را از خود نشان داده اند.

نکاتی در خصوص بلوغ این متدولوژی ها

در گزارشات agile و devops آمده است که 80 درصد از پاسخ دهندگان اصول اولیه agile را رعایت می کنند اما، بیش از یک سوم از شرکت کنندگان اعلام کرده اند که از روش های تخمین زدن، تعیین صاحبان محصولات اختصاصی، برنامه ریزی انتشار و برنامه ریزی برای نقشه راه استفاده نمی کنند. پاسخ دهندگان بیش از 20 پلتفرم مبتنی بر agile ، 10 پلتفرم مختلف agile برای مقیاس پذیری آن و بیش از 20 ابزار برنامه ریزی و ارائه را مشخص کرده اند که در حال حاضر از آنها استفاده می کنند.

این مسئله نشان می دهد که پاسخ مشخصی برای این سوال که چه معیارهایی را برای رسیدن به بلوغ agile و devops باید مورد هدف قرار داد، از کدام روش ها استفاده کرد یا چه ابزارهای استانداردسازی را مورد استفاده قرار داد، وجود ندارد. اهداف تجاری هر شرکت، فرهنگ و اهداف راهبردی آن به استراتژی های مختلف برای رسیدن به بلوغ agile و devops کمک می کنند.

بهبود KPI ها نیازمند پذیرفتن استانداردها است

یکی از 12 اصل Agile Manifesto این است که بهترین معماری ها، نیازمندی ها و طراحی ها از تیم هایی که توانایی خود ساماندهی دارند بیرون می آید. با وجود این که من با این جمله موافقم ولی معتقدم که شرکت ها، سازمان ها و تیم ها باید استانداردهای مربوط به تکنولوژی را بپذیرند، پلتفرم های رایج را انتخاب کرده و مراکز عالی را برای انجام عملیات های خود ایجاد کنند.

مقاله‌های مرتبط:

رهبران و معماران دنیای فناوری ممکن است داشتن آزادی کامل در انتخاب ابزارها را ترجیح دهند ولی تحقیقات نشان می دهد که تیم هایی که توسعه پیدا کرده اند به احتمال بالایی ابزارهای رایج و استانداردها را پذیرفته اند. در یکی از گزارشات agile و devops آمده است که در بیش از 87 درصد از سازمان هایی که بلوغ بالایی دارند و 65 درصد از سازمان هایی که از نظر بلوغ در سطح متوسطی قرار دارند از ابزارهای رایج استفاده شده و متدولوژی ها و زبان های رایج نیز مورد استفاده قرار می گیرند. به نظر می رسد که این سازمان ها دارای قوانین واضح و روشنی هستند و اهداف مشخصی نیز برای انجام فعالیت های خود دارند که این شامل 89 درصد از شرکت ها و سازمان ها بالغ و 72 درصد از شرکت های با بلوغ متوسط می شود.

علاوه بر این، این سازمان ها و تیم ها اطمینان حاصل می کنند که اعضای تیم ها درک درستی از مسئولیت های خود دارند که این مسئله نیز شامل 91 درصد از شرکت های بالغ و 78 درصد از شرکت هایی که بلوغ متوسطی دارند می شود.

چگونگی سازماندهی تیم ها در این دو متدولوژی

در گزارشات agile و devops برای چگونگی سازماندهی تیم ها براساس ویژگی ها، راهکارها و اهداف ارائه زیرساخت ها نیز پیشنهاداتی ارائه شده است. با مطالعه این گزارشات متوجه می شوید که کدام یک از روش ها و ابزارهای موجود می توانند نتیجه بهتری را ارائه دهند. رهبران فناوری باید تیم های agile و devops را تشویق کنند تا قبل از جستجوی ابزارها و نوآوری ها و به روز رسانی آنها، درباره استانداردهای موجود بحث کرده و حتما این استانداردها را در ابزارهای مختلف بررسی کنند.

همسو بودن با KPI ها به نفع کسب و کارها می باشد

همسو بودن با KPI ها یکی دیگر از مواردی است که در گزارشات agile و devops بیان شده است.

چه میزان سرعت برای شما کافی است؟ چه سطحی از فرایندهای خودکارسازی برای کاهش خطاها و به حداقل رساندن فرایندهای دستی می تواند کافی باشد؟ آیا KPI های عملیاتی هدفمند با اهداف کسب و کارها، مشتریان و کاربران نهایی همسو هستند؟

در گزارشات agile و devops آمده است سه معیار اصلی موفقیت agile به گفته بیش از 50 درصد از پاسخ دهندگان رضایت مشتریان، ارزش تجاری و اهدافی بوده است که به آن دست پیدا کرده اند. علاوه بر این تقریبا 50 درصد از پاسخ دهندگان مدیریت جریان ارزش ها را پیاده سازی کرده یا این که قصد پیاده سازی کردن آنها را دارند.

دو نکته مهم در خصوص agile و devops

اولین نکته این است که فرقی ندارد شما جز تیم های agile یا devops یا هر دو آنها باشید در هر صورت شما باید روی خروجی کسب و کار و رضایت مشتریان به عنوان دو عنصر بسیار حیاتی و مهم تمرکز کنید. نکته دوم این است که انتخاب و بهبود KPI های عملیاتی نیازمند سرمایه گذاری می باشد، بنابراین رهبران دنیای فناوری باید انتخاب کنند که روی چه معیارهایی تمرکز داشته باشند و چه اهدافی را به عنوان اهداف تجاری خود انتخاب کنند. به عنوان مثال تیم هایی که شکست زیادی در تغییرات دارند باید روی این KPI تمرکز کرده و متدهای آزمایش مداوم را مورد استفاده قرار دهند.

شکستن موانع فرهنگی در خصوص agile و devops نیازمند رهبران قوی است

در هر دو گزارش agile و devops نیاز به راهبران فعال و قوی و تغییر فرهنگ در استفاده از این متدولوژی ها تاکید شده است. در گزارش agile بیش از 40 درصد از پاسخ دهندگان برخوردهای فرهنگی، عدم مشارکت رهبران کسب و کارها و شرکت ها و حمایت ناکافی مدیریت را به عنوان چالش های مهم agile معرفی کرده اند. از طرف دیگر در گزارشات devops بیش از 44 درصد از رهبران بیان کرده اند که استفاده سازمان ها از devops می تواند به صورت کاملا فعال باعث تغییرات فرهنگی شده و شیوه های توسعه نرم افزار را بهبود دهد. علاوه بر این از نظر تجاری نیز می تواند مزایای زیادی به همراه داشته باشد.

سایر نظرات پاسخ دهندگان درباره این دو متدولوژی

بسیاری از پاسخ دهندگان به گزارشات رسیده از agile و devops اذعان دارند که تنها راه برای جلب مشارکت ذینفعان تجاری در فرآیندهای end-to-end سرمایه گذاری برای پیاده سازی پلتفرم ها و صرف زمان برای آموزش دادن آنها می باشد. اتخاذ روش هایی برای جلب توجه رهبران دنیای فناوری، زمانی که آنها تغییرات دگرگون کننده ای را در رقبای خود مشاهده می کنند، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

نکته مهمی که باید همواره به خاطر داشته باشید این است که devops تنها درباره خودکارسازی فرایندها و کار کردن در فضای مبتنی بر کلود نیست و متدولوژی agile نیز تنها به دنبال بهره وری، افزایش کیفیت و تحویل به موقع نیست. زمانی که agile و divops منابع تجاری و رضایت مشتریان را هدف قرار دهند بدون شک هم توسعه دهندگان، هم تیم سازنده محصول و تیم مدیریتی و هم مشتریان راضی خواهند بود و این مسئله می تواند نتیجه دلخواه همه افراد را به همراه داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا