برنامه نویسی

اصول بصری جدید که Power Platform به آن تبدیل خواهد شد

Power Platform یکی از ابزارهای توسعه Low-code مایکروسافت است، در این مطلب قصد داریم کمی بیشتر درباره ابزار Power Platform صحبت کنیم.

ابزارهای توسعه Low-code مانند Power Platform مایکروسافت فراتر از روشی برای ساخت اپلیکیشن های مختلف توسط کاربران در مواقع مورد نیاز می باشند. در واقع این ابزارها روشی برای ساخت هرچه سریع تر کدها هستند که این سرعت مورد نیاز تمامی توسعه دهندگان است. برای بررسی سرعت این پلتفرم کافی است که نگاهی به اپلیکیشن my local general practitioner partnership داشته باشید که برای قرارهای واکسیناسیون کرونا ویروس طراحی و ساخته شده است.

با ترکیب کردن نرم افزار Bookings مایکروسافت با یک برنامه شخص ثالث ارسال پیامک این اپلیکیشن قرار واکسیناسیون از یک جریان خودکار بسیار قدرتمند برای لینک کردن API ها استفاده می کند. این برنامه می تواند به سرعت محدودیت های سنی موجود در لیست افراد پایگاه داده و بروزرسانی سریع آن به سرعت اشخاص بعدی که در صف واکسیناسیون هستند را پیدا کند. با وجود این که این برنامه ممکن است از اجزای API های لینک سازی low-code ساخته شده باشد ولی باید بدانید که این اپلیکیشن یک برنامه کاملا حرفه ای می باشد و شامل ابزارهای زیادی است که به کارمندان محیط های پزشکی کمک کرده و به طور مستقیم قرارهای واکسیناسیون را مدیریت می کند.

استفاده سازمان ها از ابزارهای مشابه Power Platform

با گذر زمان سازمان های بیشتری از ابزارهایی مانند Power Platform استفاده می کنند تا بتوانند مدل هایی فراتر از مدل های سنتی را ایجاد کرده و توسعه دهند. استفاده از این ابزارها روی چرخه عمر نرم افزارها نیز تاثیر زیادی دارد. در خصوص این ابزارها باید بدانید که با استفاده از آنها مهندسین نرم افزار دیگر نیازی به ابزارهای ساده و بی فایده نخواهند داشت. در عوض می توانند از ابزارهایی مشابه Power Platform استفاده کنند که یک پلتفرم مشترک به شمار می آید که تمامی افراد می توانند برای ارائه راه حل های مورد نیاز روی آن کار کنند.

Power Platform هم برای توسعه دهندگان و هم برای کاربران

مایکروسافت مدت هاست که از روندی که در خصوص این ابزار شروع شده است آگاه می باشد و در تلاش است تا افزونه های مناسبی را برای Power Platform ایجاد کرده و آن را وارد ابزارهای شناخته شده برای توسعه نرم افزار کند. زمانی که شما می توانید ابزارهایی در ویژوال استودیو بسازید که با استفاده از آنها به تمامی ابزارهای مورد نیاز خود دسترسی پیدا کنید نیازی نیست که دیگر جریان کاری ویژوال استودیو را از بین ببرید تا ابزارهای مبتنی بر وب گرافیکی را به آن اضافه کنید. به جای آن شما می توانید عناصر گرافیکی که در زبان برنامه نویسی و ویژگی های مدیریتی CLI به صورت ضمنی قرار داده شده اند کلیک کرده و آنها را ویرایش کنید. البته باید بدانید که این یک روش کلی برای همه افراد نیست و هر کسی متناسب با نیازهایی که دارد می تواند از ابزار دلخواه خود استفاده کند.

نحوه ساخت این پلتفرم

تیم سازنده Power Platform در سال 2021 روی ویژگی های مربوط به توسعه دهندگان و ویژگی های devops تمرکز کرده اند. آنها به دنبال چیزی فراتر از UI های تکراری مبتنی بر وب برای Power Apps و Power Automate می باشند. این تیم به دنبال زبان Power Fx و ادغام کردن آن با پایپ لاین های CI/CD می باشد و به دنبال این هستند تا بتوانند مدیریت چرخه عمر نرم افزارها را از  طریق GitHub و Azure Devops انجام دهند. به طور همزمان تیم سازنده این محصول نشان داد که Power Platform چگونه از مزایای زبان GPT-3 استفاده می کند تا درست همانطور که محققان مایکروسافت روی پروژه تولید کد PROSE کار می کردند بتواند کدهای Power FX را از طریق جملات زبان انگلیسی ایجاد کنند.

نکاتی که باید درباره این پلتفرم مایکروسافت بدانید

بیشتر توسعه هایی که روی این پلتفرم صورت گرفته است روی تیم های بین سازمانی تمرکز دارد و مایکروسافت به آنها تیم های همجوشی یا تیم های fusion می گوید. در حالی که تکنولوژی های مبتنی بر یادگیری ماشین مانند GPT-3 پروسه آغازین کدنویسی را راحت تر می کنند می توان کدهای نوشته شده با استفاده از این ابزارها را به سرعت با استفاده از ابزارهای آشنا ویرایش کرده و آنها را مدیریت کرد. کاربران از ابزارهایی مانند GPT-3 و PROSE برای ساخت یک شمای اولیه از اپلیکیشن استفاده می کنند و سپس نتیجه را برای تیم توسعه دهنده ارسال می کنند تا تیم توسعه دهنده هم کدها و هم لایه های اپلیکیشن را مجددا تعریف کنند و در نهایت نیز اپلیکیشن منتشر می شود.

PROSE یکی از مهم ترین اجزای استراتژی توسعه دهندگان در مایکروسافت به شمار می آید و در حال حاضر نیز در بسیاری از ابزارهای مهم مورد استفاده قرار گرفته است که از جمله آنها می توان به Excel و Azure Data Studio اشاره کرد. در حال حاضر می توان آن را یکی از بهترین گزینه ها برای طراحی عناصر برنامه دانست که دارای ورودی ها و خروجی های مناسبی می باشد. به عنوان مثال شما می توانید از آن برای ساخت کوئری ها و فیلترهای مورد نیاز در پروژه های مختلف استفاده کنید.

اضافه کردن Power Apps به جریان کاری توسعه

همانطور که Power Platform گسترش پیدا می کند و تاثیر بیشتری روی توسعه اپلیکیشن ها به روش سنتی می گذارد در واقع در حال تبدیل شدن به اصول بصری جدید می باشد و احتمالا می توان Power Platform را جایگزینی مناسب برای بسیاری از ابزارهای ساخت و طراحی رابط های کاربردی دانست. البته برای این که Power Platform تبدیل به اصول بصری جدید شود نیازمند پشتیبانی های بیشتر از محیط های توسعه سنتی، سرورهایی برای Power Fx و ابزارهایی برای مدیریت پلتفرم در خارج از محیط مبتنی بر وب آن می باشد. شرکت مایکروسافت با ارائه یک مدل مبتنی بر API/connector برای ادغام کردن اپلیکیشن ها و یک مدل رابط کاربری مانند Excel به توسعه دهندگان این امکان را می دهد تا بتوانند از یک رابط کاربری ساده و عملیاتی برای طیف گسترده ای از اپلیکیشن های تجاری استفاده کرده و بسیاری از سیستم ها را به یکدیگر متصل کنند تا بتوانند به سادگی از آنها کوئری گرفته و آنها را به روزرسانی کنند.

گام اول برای رسیدن به اهداف Power Platform

اولین قدم برای رسیدن به اهداف نام برده شده در بخش قبل ارائه CLI مخصوص Power Platform می باشد. این ابزار در حال حاضر در دسترس است که شما می توانید آن را دانلود کرده و از طریق ترمینال ویندوز به آن دسترسی داشته باشید. علاوه بر این شما می توانید به عنوان بخشی از ابزارهای Power Platform در ویژوال استودیو نیز به این ابزار دسترسی پیدا کنید. شما می توانید از این ابزار برای مدیریت بهتر محیط Power Platfor استفاده کرده و علاوه بر این می توانید از مزایای آن برای کار کردن مستقیم با عناصری که در پلتفرم وجود دارند بهره مند شوید.

اگر در داخل ویژوال استودیو کد با Power Apps کار می کنید می توانید از طریق ترمینال داخلی این ابزار از طریق ویرایشگر خود به CLI دسترسی پیدا کنید. برای این کار کافی است که در ترمینال داخلی pac را تایپ کنید تا لیستی از تمامی دستورات داخلی این ابزار برای شما نمایش داده شود.

نکاتی مهم برای کار کردن با CLI

CLI دارای ابزارهایی برای کار کردن با Dataverse و همینطور اپلیکیشن های Power Apps canvas می باشد. علاوه بر این امکان استفاده از فایل های msapp را نیز برای شما فراهم می کند و به شما این امکان را می دهد تا بتوانید از کامپوننت های Power Apps و پورتال های آن استفاده کنید. دستورات مختلفی وجود دارد که استفاده از آنها می تواند مزایای بسیار زیادی را برای شما به همراه داشته باشد و به شما این امکان را می دهد تا به سرعت کدهای Power Apps را استخراج کرده و آن را وارد محیط توسعه خود کنید. این دستورات شامل unpack و pack فایل های msapp نیز می شوند که می توانید آنها را در پوشه های دلخواه خود ذخیره کنید.

کد Power Fx برای اپلیکیشن شما در داخل یک فایل YAML و در آدرس /src ذخیره می شود. ساختار این کدها بسیار ساده است که توسط بیشتر ابزارهای scaffolding تحت وب نیز تولید می شود. بنابراین برای شما بسیار ساده خواهد بود که این کدها را وارد جریان کاری پروژه های خود کنید.

کدنویسی برای low code با استفاده از Power Fx

مایکروسافت به تازگی زبان جدیدی را برای Power Apps معرفی کرده است که نام آن Power Fx می باشد. این زبان بر پایه فرمول های Excel و کوئری های SQL طراحی و ساخته شده است و از YAML برای ساختاربندی کدها برای یک اپلیکیشن استفاده می کند. این زبان به شما کمک می کند تا بتوانید تمامی فرمول های Power Apps را در داخل یک فایل در اختیار داشته باشید. در این زبان شما به هر یک از خطوط کد می توانید به عنوان یک تابع جداگانه نگاه کنید که به سایر کنترل ها و اتصالات ارجاع داده می شود و علاوه بر این توسط سایر کنترل ها و اتصالات نیز به عنوان مرجع معرفی می شود. هر خط از این کدها در واقع یک اکشن یا مجموعه ای از چند اکشن هستند که به طور مستقل و همزمان اجرا می شوند.

نکاتی درباره Power Fx در Power Platform

شما می توانید بسیاری از مواردی که در اکسل وجود دارد را در Power Fx نیز مورد استفاده قرار دهید. شما می توانید به سادگی سطرهای مختلف را جا به جا کنید و از یک سینتکس مانند SQL برای کار کردن با داده ساختارها، مدیریت جدول ها و ستون های مختلف و … استفاده کنید. کدهای موجود در Power Fx با استفاده از نوشتن فرمول های جدید و شخصی سازی کنترل های موجود ایجاد می شوند. نتیجه ای که حاصل می شود روش ساده ای است که نشان می دهد چه چیزی توسط کاربران طراحی شده است و علاوه بر این امکان کار کردن با آن در خارج از محیط اپلیکیشن تحت وب Power Apps Studio نیز وجود دارد.

ویژگی های مهم این زبان

استفاده از این زبان در Power Platform می تواند مزایای بسیار زیادی را به همراه داشته باشد. یکی از ویژگی های مهم این زبان دارای یک ساختار استاندارد برای اپلیکیشن های unpacked می باشد که به شما اجازه می دهد تا کدها را وارد کنترل کننده سورس دلخواه خود مانند گیت هاب کنید. به عنوان مثال با استفاده از آن شما می توانید تغییرات را از پوشه های کاری محلی کپی کرده و وارد محیطی کنید که توسط یک کنترل کننده مانند گیت مدیریت می شود. این زبان ابزارهای مدیریتی بسیار زیادی را برای مدیریت کدها در اختیار شما قرار می دهد. این ابزار به شما اجازه می دهد تا مطمئن شوید که فایل msapp در شاخه اصلی پروژه یا ریپازیتوری که انتخاب کرده اید پکیج بندی شده است. زمانی که کدها دوباره پکیج بندی می شوند این زبان به شما اجازه می دهد تا آنها را وارد Power Apps Studio کرده و از آنها استفاده کنید. شاید برای شما جالب باشد که بدانید این زبان Power Platform به شما اجازه می دهد تا از اکشن های گیت هاب برای مدیریت پردازش ها استفاده کنید.

نکته بسیار مهم درباره Power platform

نکته مهمی که باید در خصوص Power Platform به آن توجه کافی داشته باشید این است که این محیط تنها یک محیط توسعه دهندگی برای سرگرمی نیست. Power Platform قادر است تا برای اپلیکیشن های بسیار پیچیده نیز مورد استفاده قرار گیرد و چیزی فراتر از ابزارهای دستکاری داده و ارائه گزارش های ساده باشد. در حقیقت اگر در هنگام شیوع ویروس کرونا به برنامه ها و اپلیکیشن های پزشکی که از Power Platform استفاده می کردند دقت کنید متوجه می شوید که ابزاری است که بسیاری از زندگی ها به آن وابسته می باشد.

Power Platform دارای امکانات زیادی می باشد که بدون شک مایکروسافت سرمایه گذاری های کلانی روی آن انجام داده است و در آینده بسیار بیشتر درباره آن خواهید شنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا