برنامه نویسی

چند روش عالی برای اعتبارسنجی API ها

آیا شما هم به دنبال روش هایی برای اعتبارسنجی API ها هستید؟ ما در این مطلب قصد داریم سه روش عالی برای اعتبارسنجی API ها را به شما معرفی کنیم.

در برنامه نویسی و توسعه اپلیکیشن های مختلف شرایط خاصی وجود دارد که قطعا بسیاری از توسعه دهندگان و برنامه نویس ها با آن مواجه شده اند و آن اعتبارسنجی API ها است. در چنین شرایطی شخصی که مالک نرم افزار است و آن را سفارش داده است ویژگی های متعدد و پیچیده ای را برای نرم افزار تعریف می کند که این ویژگی ها نیاز به ادغام با یک اپلیکیشن SaaS جدید دارند. در این شرایط مالک نرم افزار فرضیه های جدیدی را درباره قابلیت های پلتفرم platform در API نرم افزار ارائه می دهد و انتظار دارد که این فرضیه  ها به سرعت وارد جریان کاری و بخش فرانت اند اپلیکیشن شود. او انتظار دارد که تیم توسعه دهنده agile این موارد را در کوتاه ترین زمان ممکن و با بالاترین سرعت پیاده سازی کرده و اعتبارسنجی کند.

سوالی که در این جا به وجود می آید این است که پیاده سازی این ویژگی ها و اعتبارسنجی API ها چقدر برای تیم توسعه دهنده ساده است؟ ما در این مطلب قصد داریم کمی بیشتر درباره این موضوع صحبت کنیم و اطلاعاتی را در این خصوص در اختیار شما قرار دهیم. بنابراین ما را در ادامه این مطلب همراهی کنید.

نکته ابتدایی درباره اعتبارسنجی APi ها

در خصوص اعتبارسنجی API ها حتما به این نکته دقت داشته باشید که این اعتبارسنجی ها باید فراتر از بررسی endpoint ها روی تراکنش ها و دیدگاه های آنها باشد. در واقع در اعتبارسنجی API ها باید کیفیت داده ها نیز مورد بررسی قرار گیرند و عملکرد آنها در نظر گرفته شود. در نهایت نیز این موضوع باید بررسی شود که برای برآورده کردن نیازها چه تغییراتی باید روی API ها انجام شود تا API نهایی بتواند نیازهای اپلیکیشن را به طور کامل برطرف کند. علاوه بر این توسعه دهندگان باید مجوزهای مورد نیاز و سایر ملاحظات امنیتی را نیز در همین مرحله بررسی کنند.

آیا می توان این چالش را به صورت ایده آل و بدون نیاز به نوشتن کد زیاد با سرعت بالا انجام داد؟

از آنجایی که یکپارچه سازی با API ها یک عملکرد رایج در برنامه نویسی و توسعه اپلیکیشن ها است توسعه دهندگان برای انجام آن باید از ابزارهایی استفاده کنند که به آنها کمک می کند تا قابلیت ها و فرضیات را به سرعت بررسی کرده و اقدام به اعتبارسنجی API ها کنند. سازمان هایی که با تعداد زیادی از ابزارهای SaaS و شرکتی و یا سایر ابزارهای شخص ثالث ادغام شده اند و باید از ابزارهای ادغام سازی استفاده کنند که سرعت توسعه آنها را افزایش دهد و قابلیت های یکپارچه سازی قدرتمندی را برای آنها فراهم کند. علاوه بر این ابزارهای ادغام سازی برای این شرکت ها باید توابع عملیاتی را نیز پیرامون این ادغام سازی انجام دهد.

به طور کلی سه روش فوق العاده برای اعتبارسنجی API ها وجود دارد که شما می توانید متناسب با نیاز خود از هر یک از این سه روش استفاده کنید. در ادامه به معرفی این سه روش خواهیم پرداخت.

پلتفرم های IFTTT قادر به فعال سازی چه ادغام سازی هایی هستند؟

فرض کنید نیاز شما در یک پروژه برای اعتبارسنجی API ها این است که با یک پلتفرم SaaS رایج ادغام شوید. در چنین شرایطی یک رویکرد ساده این است که بررسی کنید پلتفرم های IFTTT (If This Then That) قادر به فعال سازی چه اقدامات و عملکردهایی هستند، چه داده هایی مورد نیاز است تا API را اعتبارسنجی کنیم. علاوه بر این باید مشخص کنید که چه نوع داده، با چه فرمتی و با چه نوع داده برگشتی در چنین پروژه ای مورد نیاز است.

Zapier برای انجام این کار ادغام با بیش از 3000 برنامه را پیشنهاد می کند که در آن کل عملکردها می تواند به سادگی بررسی شده و تست شوند. این ادغام سازی می تواند ساده باشد و در آن تنها نیاز به قرار دادن داده های جدید از یک اپلیکیشن به یک اپلیکیشن دیگر وجود دارد. با این حال در برخی از شرایط این ادغام سازی ممکن است پیچیده شود و شما در آن نیاز به انتقال فیلترها، مسیرها، فرمت ها و یا سایر توابع باشید. گام بعدی تنها زمانی نیاز است که یک trigger در یک اپلیکیشن نیاز داشته باشد تا داده های صحیح را پیدا کند تا بتواند خود را در اپلیکیشن دیگری به روزرسانی کند. تابع فرمت همچنین امکان پاک کردن داده ها و یا سایر دستکاری ها روی انواع داده ها را برای شما فراهم می کند.

نکاتی درباره پلتفرم های IFTTT برای اعتبارسنجی API ها

Zapier همچنین ابزارهایی را برای تست و نظارت روی روند ادغام سازی پیشنهاد می دهد. این توابع اختیاری در اعتبارسنجی API ها به خصوص زمانی که با ادغام سازی های پیشرفته و پیچیده مواجه هستید بسیار مفید هستند و می توانند عملکرد بسیار خوبی را از خود نشان دهند.

از دیگر ابزارهای اتوماسیون IFTTT می توان به ابزارهایی مانند Automate.io، IFTTT، Integrately، Tray.io و Workato اشاره کرد. این ابزارها به شما کمک می کنند تا یک API را تست کرده و آن را توسعه دهید. با این حال تیم توسعه دهنده حتما باید به این نکته مهم دقت داشته باشد که تنها زمانی از این ابزارها استفاده کند که توسعه دهندگان بتوانند ادغام سازی های مورد نیاز را با استفاده از این ابزارها ساخته و تست کنند.

استفاده از روش توسعه مبتنی بر تست و آزمایش برای اعتبارسنجی API ها

چه اتفاقی می افتد اگر ادغام مورد نظر در پروژه با استفاده از یک API شخص ثالث غیرتجاری یا یک پلتفرم صنعتی که به پلتفرم های IFTTT متصل نیست اتفاق بیفتد؟ چه اتفاقی می افتد اگر ادغام سازی ها، جریان های کاری، تغییر داده ها یا تنظیم داده ها به شکل پیچیده تری نیاز باشند و جذابیت استفاده از پلتفرم های IFTTT  را کاهش دهند؟

تیم های توسعه دهنده ممکن است در چنین شرایطی از روش توسعه مبتنی بر تست که به اختصار TDD نامیده می شود استفاده کنند تا به این ترتیب بتوانند اقدام به اعتبارسنجی API ها کنند. اعتبارسنجی API ها با این روش می تواند مزایای خاص خود را به همراه داشته باشد. این روش از تیم های توسعه دهنده می خواهد تا unit test ها و تست های سطح بالاتر که به صورت خودکار و مداوم اجرا می شوند را قبل از اجرای API ها طراحی کنند تا به این شکل بتوانند در طول توسعه اپلیکیشن و API ها به راحتی اقدام به اعتبارسنجی API ها در هر مرحله کنند.

نکاتی درباره روش توسعه مبتنی بر تست  

روش TDD برای اعتبارسنجی API ها یک رویکرد قوی برای توسعه انواع API ها و میکروسرویس ها می باشد چرا که انتظارات از یک API و مستندات مربوط به آن را پیش از طراحی مشخص می کند. خودکار کردن انجام تست ها در زمان طراحی API ها باعث می شود تا تاثیر تغییرات مختلف در کدها بررسی شود و در آینده مشکلی به وجود نیاید.

این روش برای اعتبارسنجی API ها حتی زمانی که شما از API های شخص ثالث استفاده می کنید نیز می تواند مفید باشد. توسعه دهندگان می توانند از ابزارهایی مانند Postman برای وارد کردن مشخصات API، درک درست از آن، ساخت مجموعه تست ها و در نهایت ادغام کردن تست ها با پایپ لاین پروژه استفاده کنند. علاوه بر این برای انجام این کار می توان از ابزارهای دیگر نیز استفاده کرد که از جمله آنها می توان به ابزارهایی مانند Katalon، RapidAPI، Parasoft و SmartBear ReadyAPI اشاره کرد.

مزایای فرعی روش توسعه مبتنی بر تست برای اعتبارسنجی API ها

این تست ها نه تنها برای اعتبارسنجی API ها به شما کمک می کنند بلکه توسعه دهندگان می توانند در آینده از آنها برای تست مداوم و خودکار اپلیکیشن ها و API ها نیز استفاده کنند. در مرحله تولید نرم افزار این تست ها می توانند هرگونه تغییر در API های شخص ثالث را بررسی کنند و در صورتی که این تغییرات مشکلی را برای API ها و اپلیکیشن ایجاد کرده باشد به شما اطلاع خواهند داد تا بتوانید API ها و کدها را بازبینی کرده و آنها را بازنویسی کنید.

از پلتفرم های ادغام سازی low-code برای ساخت کدهایی که قابلیت استفاده مجدد دارند استفاده کنید

چه اتفاقی می افتد اگر قصد داشته باشید اپلیکیشن و API های خود را با چندین پلتفرم مختلف ادغام کنید و برای این ادغام سازی نیاز به اپلیکیشن ها و سرویس هایی داشته باشید که قابلیت استفاده مجدد داشته باشند؟ ممکن است سازمان شما در حال شخصی سازی کردن اپلیکیشن های مخصوص کارکنان، ابزارهای بازاریابی و اپلیکیشن های مربوط به جریان های کاری باشد. این موارد نیازمند ادغام کردن اپلیکیشن ها و API ها با HubSpot، Workday، SAP یا سایر پلتفرم های مربوط به این حوزه است.

Ed Macosky رئیس بخش محصولات در شرکت Boomi در خصوص فرصت های موجود برای امتحان کردن به اشتراک گذاشتن داده ها و فعال سازی جریان های کاری و همکاری با تمامی افراد در شرکت های متوسط و بزرگ نکات بسیار مهمی را بیان می کند. او می گوید این شرکت ها به چیزی فراتر از اعتبارسنجی API ها نیاز دارند. این شرکت ها در واقع به یک روند ادغام سازی مقیاس پذیر نیاز دارند. او می گوید برای انجام این کار چالش هایی وجود دارد، به عنوان مثال توسعه دهندگان چگونه می توانند مسئله ارتباط end-to-end تمامی کارمندان با تمامی کارمندان را حل کنند؟ برای انجام این کار تمامی سورس ها و اطلاعات باید با یکدیگر در ارتباط باشند، تمامی کارکنان همه داده های موجود در سازمان را درک کرده باشند. علاوه بر این توسعه دهندگان باید این داده ها را با یکدیگر ادغام کرده و سرویس ها را طراحی کنند، جریان های کاری مخصوص کاربران را توسعه دهند و آن را در بخش فرانت اند اپلیکیشن قرار دهند تا کاربران بتوانند از آن استفاده کنند.

نکاتی درباره پلتفرم های ادغام سازی برای اعتبارسنجی API ها

پلتفرم های ادغام سازی مانند Boomi دارای اتصالاتی هستند که به پلتفرم های SaaS و شرکتی متصل می شود و این کار از طریق ابزارهای low-code صورت می گیرد. این مسئله باعث می شود تا سرعت توسعه اپلیکیشن ها و API ها افزایش پیدا کرده و تست کردن و اعتبارسنجی API ها نیز با سرعت بالاتری صورت گیرد. در این روش به جای این که اقدام به ادغام سازی point-to-point کنیم یک ادغام سازی می تواند برای چندین اپلیکیشن و سرویس سطح پایین تر کار کند و عملکرد مناسبی را در اعتبارسنجی API ها از خود نشان دهد.

سایر پلتفرم های ادغام سازی low-code

از دیگر پلتفرم هایی که برای این گونه ادغام سازی مورد استفاده قرار می گیرند می توان به مواردی مانند Jitterbit، MuleSoft، PMG و SnapLogic اشاره کرد. ادغام سازی اپلیکیشن یا پلتفرم های ادغام سازی به عنوان یک سرویس(iPaaS) دارای طیف گسترده ای هستند که هر یک از انواع آنها از نظر قابلیت هایی مانند سهولت و راحتی در استفاده، ویژگی های مربوط به مدیریت داده ها، توابع عملیاتی و گزینه های مربوط به self-service تفاوت های زیادی با یکدیگر دارند.

هر آنچه که باید برای استفاده از پلتفرم های ادغام سازی بدانید

استفاده از پلتفرم های ادغام سازی برای اعتبارسنجی API ها برای کسب و کارها و سازمان هایی که قصد دارند امکانات اپلیکیشن را متناسب با نیازهای گسترده خود تنظیم کنند نیاز به یک استراتژی و جریان کاری خاص دارد. به عنوان مثال یک اپلیکیشن برای مدیریت کارمندان می تواند تنها نمایش مراحل ملحق شدن یک شخص به یک عملیات در یک نقش مشخص شخصی سازی شود.

مسئله ای که برای توسعه دهندگان از اهمیت بالایی برخوردار است اعتبارسنجی API ها می باشد که این کار در مرحله ابتدایی از مراحل ادغام سازی صورت می گیرد. در گام بعدی توسعه دهندگان باید اقدام سازی های قدرتمند، مقیاس پذیر، قابل استفاده مجدد و قابل پشتیبانی بسازند. انجام این کار به ادغام سازی بهتر اپلیکیشن و API های مختلف در سازمان ها و کسب و کارهای متفاوت کمک می کند و نتیجه بهتری را در اعتبارسنجی API ها به شما ارائه می دهد. پلتفرم های ادغام سازی و iPaaS گزینه هایی که در این چند بخش به شما معرفی کردیم را ارائه می دهند که استفاده از آنها می تواند مزایای زیادی را به همراه داشته باشد.

صحبت پایانی

اعتبارسنجی API ها از اهمیت بسیار زیادی در کسب و کارها و سازمان های مختلف برخوردار است و توسعه دهندگان توجه ویژه ای به آن دارند. ما در این مطلب سعی کردیم سه روش فوق العاده برای اعتبارسنجی API ها را به شما معرفی کنیم که هر یک از این روش ها مزایا و معایب خاص خود را دارند. با بررسی بیشتر مزایا و معایب هر یک از این روش ها می توانید بهترین راهکار برای بررسی و تست کردن API های خود را پیدا کرده و از آن استفاده کنید تا بهترین نتیجه را از API های خود دریافت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا