برنامه نویسی

واکنش توسعه دهندگان به ابزار Copilot گیت هاب

ابزار Copilot یک ابزار قدرتمند برای کمک به توسعه دهندگان است، در این مطلب قصد داریم برخی از نظرات توسعه دهندگان درباره ابزار Copilot را به شما ارائه دهیم.

گیت هاب که یکی از زیر مجموعه های شرکت مایکروسافت به شمار می آید نسخه بتا ابزار Copilot که یک سرویس مبتنی بر هوش مصنوعی است که از تاریخ 29 ژوئن 2021 در دسترس توسعه دهندگان قرار داده است. این ابزار با عنوان AI pair programmer در ide محبوب مایکروسافت یعنی ویژوال استودیو به عنوان یک افزونه در اختیار کاربران بتا قرار گرفته است. همانطور که توسعه دهندگان کدهای خود را می نویسند ابزار Copilot پیشنهاداتی را به آنها ارائه می دهد که این پیشنهادات در زبان های مختلف برنامه نویسی مانند جاوا اسکریپت، پایتون، go، روبی، تایپ اسکریپت و … به شما ارائه می شوند. در ادامه به بررسی برخی از نظرات درباره ابزار Copilot خواهیم پرداخت.

آشنایی با ابزار Copilot

ابزار Copilot با همکاری شرکت بزرگ OpenAI که یک آزمایشگاه هوش مصنوعی ساخته شده توسط ایلان ماسک طراحی شده است. مایکروسافت سال گذشته یک میلیارد دلار روی این شرکت سرمایه گذاری کرده است. OpenAI مدل پیشبینی زبان خود یعنی GPT-3 با کدهای کامپیوتری سازگار کرده است تا این پروژه را با مدلی که نام آن Codex می باشد پیاده سازی کند. آموزش شبکه های عصبی برای نوشتن کد کار جدیدی در دنیای هوش مصنوعی نیست. استارت آپ هایی مانند TabNine و Kite نیز پیش از این روی پروژه های مشابهی کار کرده بودند. اما ورود شرکت های بزرگی مانند مایکروسافت و OpenAI نشان می دهد که ابزارهای قدرتمندی در حال ساخت در این زمینه هستند.

فیلیپ جان باسیل مشاور نرم افزار با بسیاری از ابزارها و نرم افزارهای مشابه کار کرده است ولی به گفته او ابزار Copilot قطعا در سطح بالاتری نسبت به ابزارهای مشابه قرار دارد.

اعلام این که کاربران بتا در ویژوال استودیو می توانند از این ابزار استفاده کنند سر و صدای زیادی را به پا کرده است. تنها در مدت زمان دو روز 1200 نظر درباره این ابزار در سایت Hacker News به ثبت رسیده است و صداها کاربر اولیه از این ابزار استفاده کرده و در شبکه های اجتماعی مختلف نظر خود را اعلام کرده اند.

چه مواردی باعث عملکرد هرچه بهتر این ابزار شده است؟

کسیدی ویلیامز مدیر تجربه توسعه دهندگان در شرکت PaaS Netlify می گوید ابزار Copilot در حال تبدیل شدن به یک ابزار فوق العاده مفید  در مواردی مانند ابزارها و خدمات کوچک که در اغلب مواقع من مجبور به بازنویسی آنها هستم می باشد. این حقیقت که من می توانم از آن در برخی از الگوهای مربوط به نوشتن با حروف بزرگ یا برای نوشتن برخی از توابع برای مقایسه الگوهای مختلف استفاده کنم برای من بسیار جذاب است چرا که گاهی اوقات مجبور می شوم این موارد را بارها و بارها به صورت کاملا تکراری بازنویسی کنم.

Basile در خصوص تجربه ای که از کار کردن با ابزار Copilot به دست آورده است می گوید این بسیار عالی است که به جای قابلیت تکمیل کد خودکار ایده هایی برای توابع full-fledged، آیتم های تصادفی کدها و … را به من ارائه می دهد.

تجربیات کاربران درباره مزایای مهم این ابزار

الکسی گلوپ مشاور توسعه نرم افزار در خصوص این نرم افزار می گوید: ” من فکر می کنم به عنوان یک ابزار تکمیل خودکار کدها بسیار عالی و هوشمندانه کار می کند. این ابزار می تواند مفهوم کدهای شما را متوجه شده و در بیشتر مواقع ادامه کدهایی که در حال تایپ کردن آنها هستید را پیشبینی کند. ابزار Copilot همچنین در سناریوهای دیگری به جز کدنویسی و برنامه نویسی مانند نوشتن پست برای بلاگ ها، خلاصه صحبت ها، نظرات و … نیز مفید واقع شود. گاهی اوقات پیدا کردن کلمه مناسب ممکن است برای افراد سخت باشد و این ابزار در چنین شرایطی به راحتی می تواند پیشنهادات خوبی را به شما ارائه دهد.”

کولبی فایوک که یکی از توسعه دهندگان شرکت Applitools است می گوید زمانی که به او دسترسی استفاده از این ابزار ارائه شد تمام شب بیدار بود و با آن کار می کرد. وی در خصوص این ابزار می گوید:” اولین چیزی که در خصوص ابزار Copilot به ذهن می رسید این بود که این ابزار برای تولید توابع متداول مانند مرتب سازی براساس تاریخ که ممکن است در پروژه های مختلف نیاز باشد کاربرد خواهد داشت. شاید این مسئله با کمی جستجو در گوگل و Stack Overflow قابل حل باشد ولی حالا با استفاده از این ابزار می توان مستقیما کد آن را وارد ویژوال استودیو کرد و آن را مورد استفاده قرار داد.”

Vinit Shahdeo که مهندس نرم افزار در پلتفرم Postman می باشد در خصوص این نرم افزار می گوید:” قطعا پیشنهاداتی که این ابزار به توسعه دهندگان ارائه می دهد می تواند کارایی آنها را به میزان زیادی بهبود دهد.”

چه مواردی را می توان به عنوان ضعف در ابزار Copilot دانست؟

اگرچه به نظر می رسد ابزار Copilot بهره وری بسیار زیادی برای توسعه دهندگان داشته باشد ولی هنوز مسیر طولانی را در پیش دارد تا بتواند جایگاه واقعی خود را در میان توسعه دهندگان پیدا کند. ویلیامز از شرکت Netlify در این خصوص می گوید:” برای پروژه های پیچیده تر فکر نکنم این ابزار بتواند کدهای مورد نیاز من را برای من بنویسید. برخی تفاوت های ظریف در کدهای توسعه دهندگان مختلف وجود دارد که گاهی اوقات با کدهای معمول تفاوت هایی دارد. با این حال اگر این ابزار برای جلوگیری از اتلاف وقت برای نوشتن کدهای طولانی و خسته کننده طراحی شده باشد بدون شک می تواند یکی از بهترین گزینه ها برای استفاده باشد.

نظرات Basile درباره نقاط ضعف این ابزار

Basile در خصوص نقاط ضعف این ابزار می گوید:” زمانی که شما با ابزار Copilot کار می کنید 10 گزینه مختلف را به شما ارائه می دهد که می توانند برای شما مناسب باشند. برخی از این گزینه ها وحشتناک هستند در حالی که برخی دیگر فوق العاده می باشند. بنابراین برای یافتن بهترین گزینه باید تمامی گزینه هایی که به شما ارائه می شود حتی گزینه های وحشتناک را نیز بررسی کنید.

موارد دیگری که باید درباره نقاط ضعف این ابزار به آنها دقت داشت

اگرچه Fayock از شرکت Applitools از این ابزار رضایت نسبی داشت ولی زمانی که از آن در ری اکت استفاده می کرد احساس رضایتی چندانی را نمیشد در او مشاهده کرد. او در این خصوص می گوید:” من برخی از مثال ها را با استفاده از ابزار Copilot اجرا کردم که یکی از آنها ایجاد پروفایل برای کاربران بود. بخشی از این مسئله ساخت یک کامپوننت ری اکت بود که این ابزار در این بخش کاملا رضایت بخش بود ولی برای انجام این کار به چیزی فراتر از ری اکت نیاز بود. به عنوان مثال من به استایل ها برای انجام این کار نیاز داشتم که توسط این ابزار پشتیبانی نمیشد. علاوه بر این برای کار کردن با این ابزار به نظر این مسئله مشکل ساز بود که بخواهیم چیزی را تولید کنیم که در نهایت نیاز به IMPORT کردن یک کتابخانه در آن داریم.

آیا ابزار Copilot برای ارائه به شرکت ها آماده است؟

ابزار Copilot در حال حاضر برای موقعیت های شغلی توسعه دهندگان در شرکت ها آماده نیست. علاوه بر این باید دقت داشته باشید که Shahdeo توسعه دهنده پلتفرم Postman نسبت به اعتماد بیش از حد تازه واردان به این ابزار نگرانی هایی دارد چرا که این ابزار می تواند قدرت یادگیری آنها را به میزان زیادی کاهش دهد.

Villalobos که یک وبلاگ نویس در زمینه تکنولوژی و برنامه نویسی است می گوید:” من بعید می دانم که یک کامپیوتر بتواند به اندازه یک توسعه دهنده در پیدا کردن مشکلات برنامه نویسی کمک کننده باشد.”

اگرچه این ابزار موفق شده است که نیازهای اولیه را برطرف کند ولی حتی گیت هاب نیز درباره تعداد کاربرانی که در ابتدا از این ابزار استفاده می کنند محتاط بوده است. همین مسئله نیز می تواند نشان دهنده این باشد که این ابزار هنوز کامل نشده است و مسیر طولانی را برای تبدیل شدن به یک ابزار جامع و کامل پیش رو دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا