برنامه نویسی

ویژگی هایی که ویندوز 11 برای توسعه دهندگان به همراه خواهد داشت؟

ویندوز 11 نسخه جدید سیستم عامل ویندوز است که امکانات زیادی را به توسعه دهندگان ارائه میدهد، در این مطلب کمی بیشتر درباره ویندوز 11 صحبت خواهیم کرد.

مایکروسافت در اعلامیه ای که به تازگی منتشر کرده بیان کرده است که ویندوز 11 چیزی فراتر از یک سیستم عامل خواهد بود. این سیستم عامل در واقع یک مسیر تازه برای توسعه اپلیکیشن های ویندوز برای سالیان آینده خواهد بود. دلیل این موضوع این است که ویندوز 11 فروشگاه جدید ویندوز را ارائه می دهد و سیاست های جدیدی را نیز برای توزیع برنامه ها و اپلیکیشن ها خواهد داشت. از جنبه دیگر راه اندازی این نسخه از ویندوز کنترل های جدید WinUI 3 و مجموعه جدیدی از عناصر UI را برای ساخت رابط کاربری اپلیکیشن های ویندوزی ارائه می دهد که می تواند توسعه این اپلیکیشن ها را بسیار ساده تر و جذاب تر کند.

از طرف دیگر این نسخه از ویندوز مطابق با همان مدل ویندوز 10 یعنی مدل ویندوز به عنوان یک سرویس طراحی و ساخته می شود. طراحان این سیستم عامل از همان شاخه DEV که قبلا برای ساخت بخش های مختلف ویندوز یازده استفاده کرده بودند بهره می برند. آزمایش های مختلفی که روی این سیستم عامل انجام شده است نشان می دهد که با اکثر برنامه ها و اپلیکیشن های ویندوز سازگار است و بنابراین نگرانی خاصی درباره این سیستم عامل جدید وجود ندارد.

اطلاعات مقدماتی درباره ویندوز 11

اطلاعاتی که درباره این نسخه از ویندوز به دست رسیده است نشان می دهد که برخی از ویژگی های ویندوز ده منسوخ خواهند شد. به عنوان مثال قابلیت Live Tiles که در ویندوز 10 وجود داشت در ویندوز یازده دیگر پشتیبانی نخواهد شد. این مسئله روش کار کردن اپلیکیشن ها از طریق Start menu را تغییر می دهد ولی تغییری روی عملکرد اپلیکیشن ها ایجاد نمی کند. مایکروسافت در حال حاضر مشغول کار کردن روی یک پلتفرم Widget برای اپلیکیشن های خود است که از یک قابلیت نگاه اجمالی به اخبار و آب و هوا پشتیبانی می کند و مجموعه ای از افزونه ها را به شما ارائه می دهد که اجازه دسترسی شخص ثالث به نوتیفیکیشن ها را فراهم می کند. با این حال هنوز از این API رونمایی رسمی نشده است و به طور کاملا رسمی مایکروسافت آن را معرفی نکرده است.

ساخت اپلیکیشن برای ویندوز یازده 

لازم به ذکر است که توسعه دهندگان اپلیکیشن های ویندوز بدانند هیچ گونه نگرانی در خصوص انتشار ویندوز 11 وجود ندارد و نیاز نیست که توسعه اپلیکیشن های خود را متوقف کنید. ممکن است بخواهید برای به روزرسانی برنامه ها و اپلیکیشن های قدیمی تر از فناوری هایی مانند Project Reunion استفاده کنید چرا که در حال حاضر بخش بسیار مهمی از پلتفرم توسعه ویندوز را تشکیل داده است. سایت جدید  Windows Dev Center در حال حاضر ابزارها و اسنادی را برای شما فراهم کرده است که می تواند در این زمینه به شما کمک کند.

نام جدید Project Reunion در نسخه جدید ویندوز

نام جدید Project Reunion در ویندوز 11، the Windows App SDK خواهد بود که ممکن است تغییر کوچکی به نظر برسد ولی مایکروسافت برنامه های بزرگی را برای آن در نظر گرفته است. مایکروسافت در این خصوص بیان کرده است که این پلتفرم نسل جدید SDK های ویندوز خواهد بود و آن را به عنوان یک نقطه عطف در تولیدات و محصولات این شرکت معرفی می کند.

نکته بسیار مهمی که باید به آن دقت داشته باشید این است که  Windows App SDK تنها برای ویندوز 11 نیست. ویندوز 10 تا چندین سال پشتیبانی شده و از بین نمی رود، بنابراین کاربران زیادی از این نسخه از ویندوز استفاده خواهند کرد. همین عامل نیز باعث می شود تا توسعه دهندگان مجبور باشند تا اپلیکیشن های خود را مطابق با این نسخه از ویندوز نیز طراحی کنند و از آن جایی که  Windows App SDK سازگاری کاملی با سایر اپلیکیشن ها دارد بنابراین انتظار می رود که توسعه دهندگان در انتقال از Win32 یا WinRT با مشکل خاصی مواجه نشوند. در حال حاضر اپلیکیشن های ساخته شده با ویندوز یازده با نسخه 1089 از ویندوز ده کاملا سازگار هستند.

انتشار نسخه 0.8

نسخه 0.8 در سال 2021 منتشر شد و پشتیبانی کاملی را نسبت به نسخه جدید ویژوال استودیو ارائه داد و همینطور کامپوننت های WinUI 3 را نیز به روزرسانی کرد. این نسخه همچنین از اپلیکیشن های packaged MSIX نیز پشتیبانی می کند و حتی پشتیبانی کاملی را نسبت به برنامه ها و اپلیکیشن های پکیج بندی نشده نیز ارائه می دهد( این برنامه ها با استفاده از فروشگاه جدید ویندوز توزیع خواهند شد). انتشار نسخه 1.0 برای سه ماهه آخر سال 2021 زمان بندی شده است و پشتیبانی کاملی نسبت به چرخه حیات اپلیکیشن ها کدها ارائه می دهد. علاوه بر این در این نسخه شما به قابلیت پوش نوتیفیکیشن نیز دسترسی خواهید داشت.

البته این به آن معنا نیست که ساخت کدهایی که هم در ویندوز 10 و هم در ویندوز 11 کار کنند مشکل ساز خواهد بود. به طور کلی تغییرات اساسی در معماری عناصری مانند Action Center وجود خواهد داشت که به شما اجازه می دهد تا بتوانید کدهایی کاملا سازگار را طراحی کنید که بتوانند با هر دو نسخه از سیستم عامل ویندوز کار کنند. علاوه بر این تغییرات دیگری نیز در سیستم عامل ویندوز 11 وجود دارد که از جمله آنها می توان به Widget های تعویضی Live Tile اشاره کرد. مایکروسافت هنوز درباره چگونگی فعالیت توسعه دهندگان در این نسخه از سیستم عامل ویندوز صحبت زیادی نکرده است.

استفاده از UI جدید در اپلیکیشن های ویندوز 11

بهبودهای زیادی روی WinUI 3 صورت گرفته است و باعث شده تا تمرکز بیشتری روی محیط کاربری ویندوز 11 وجود داشته باشد. یکی از ویژگی های بارز آن را می توان اضافه زدن گوشه های گرد به عناصر دانست. علاوه بر این فونت ها و آیکون های جدیدی نیز به UI ویندوز 11 اضافه شده است. علاوه بر این متریال دیزاین ویندوز نیز به روزرسانی شده و عناصر مختلفی به آن اضافه شده است.

ویژگی جدید دیگری که به ui اضافه شده است Mica می باشد که در زمان شفاف بودن Acrylic به صورت مات در می آید. این مسئله نیز باعث می شود تا نقش Acrylic عوض شود و دیگر تنها برای عناصر ui موقت کاربرد نداشته باشد و بتوان در شرایط دیگر نیز از آن استفاده کرد. Mica برای عناصر دائمی استفاده شده در Ui اپلیکیشن ها می باشد که از جمله آنها می توان به منوها که رنگ پس زمینه خود را از دسکتاپ می گیرند و به صورت خودکار برای صفحات روشن و تیره تنظیم می شود اشاره کرد.  متریال دیگری که به UI اضافه شده است Smoke می باشد که زمانی مورد استفاده قرار می گیرد که شما قصد داشته باشید اهمیت یک المنت را با باز شدن یک دیالوگ روی صفحه کاهش دهید. این المنت به شما کمک می کند تا بتوانید با کم رنگ کردن سایر عناصر اهمیت آنها را کمتر کنید.

نکاتی مهم درباره UI در ویندوز 11

دقت داشته باشید زمانی که کنترل های WinUI را به روزرسانی می کند تا بتواند از مزایای این متریال های جدید بهره مند شود این موارد به صورت کاملا خودکار روی کدهای شما نیز به روزرسانی می شوند. ظاهر جدید در حال حاضر نیز در بسیاری از ابزارهای داخلی ویندوز 11 جاسازی و پیاده سازی شده است، بنابراین استفاده می توانید با استفاده از آنها در کدهای خود نتیجه را مشاهده کنید.

اگر در حال ساخت اپلیکیشن های مبتنی بر HTML هستید باید بدانید که ویندوز 11 در حال حاضر پشتیبانی کاملی نسبت به WebView 2 به شما ارائه می دهد، بنابراین شما می توانید همواره به ویژگی های Chromium دسترسی داشته باشید. مایکروسافت از این ویژگی برای پشتیبانی از به روزرسانی های عمده آینده استفاده می کند چرا که بروزرسانی با استفاده از آن به منابع سیستمی بسیار کمتری نیاز دارد.

فروشگاه جدید ویندوز 11

بزرگترین تغییری که در ویندوز 11 رخ داده است نحوه توزیع اپلیکیشن ها با استفاده از فروشگاه جدید ویندوز می باشد. کاربران می توانند از یک طراحی جدید و به روز استفاده کرده و از راه های جدیدی برای پیدا کردن برنامه ها و اپلیکیشن های دلخواه خود استفاده کنند. تغییراتی که رخ داده اند بسیار بزرگ تر هستند و به جرات می تواند گفت روی هر شخصی که قصد ساخت یک اپلیکیشن ویندوز را دارد تاثیرگذار هستند.

اولین و شاید بتوان گفت مهم ترین نکته این است که هیچ محدودیتی در پکیج بندی اپلیکیشن ها وجود ندارد. با وجود این که ویندوز 10 به کدهای پکیج بندی شده appx- و MSIX محدود بود ولی در نسخه جدید فروشگاه ویندوز پشتیبانی کاملی نسبت به کدهای Win32 پکیج بندی شده و پکیج بندی نشده و در عین حال کدهای .NET( که هم از استانداردهای XAML و هم از استانداردهای Xamarin بهره می برند) و همینطور نصب کننده برنامه های جاوا ارائه می دهد. علاوه بر این پشتیبانی کاملی نسبت به اپلیکیشن های تحت وب که با استفاده از ری اکت نیتیو طراحی و ساخته شده اند نیز ارائه می شود. شما می توانید در این نسخه از فروشگاه ویندوز اپلیکیشن های تحت وب که با استفاده از الکترون ساخته شده اند را نیز قرار دهید و محدودیتی در قرار دادن Progressive Web Apps نیز برای شما وجود نخواهد داشت.

 

مزایای فروشگاه جدید ویندوز 11

در این فروشگاه می توان به طیف گسترده ای از اپلیکیشن های ویندوزی دسترسی داشت چرا که در حال حاضر اپلیکیشن های مختلفی وجود دارند که  در ویندوز 11 نیز قابل اجرا خواهند بود. این اپلیکیشن ها در حال حاضر با استفاده از یک کانال جدید توزیع می شوند و مهمتر از آن این است که منبع جدیدی برای کسب درآمد خواهند داشت. مایکروسافت نه تنها اجازه می دهد تا طیف گسترده ای از اپلیکیشن ها را درون فروشگاه جدید ویندوز 11 قرار دهید بلکه به شما اجازه می دهد تا موتور پرداخت خود را نیز روی آنها پیاده سازی کنید. بنابراین شما برای فروش ابزارهای سازمانی نیازی به پرداخت 15 درصد از درآمد خود به مایکروسافت نخواهید بود و می توانید خدمات خود را به مشتریان ارائه داده و تمام سود را برای خود داشته باشید.

پشتیبانی از برنامه ها و اپلیکیشن های اندروید

یکی دیگر از ویژگی های مهم ویندوز 11 پشتیبانی از اپلیکیشن های اندرویدی می باشد که با استفاده از API های App Store آمازون طراحی و ساخته شده اند. نحوه کارکرد این ویژگی در ویندوز باید در آینده مشخص شود چراکه نسخه اولیه این ویندوز از این ویژگی پشتیبانی نمی کند.

ویندوز یازده ترکیبی از موارد جدید و قدیمی

طبق اعلام مایکروسافت ویندوز 11 ترکیبی از ویژگی های جدید و قدیمی خواهد بود. این شرکت همواره به سازگاری با نسخه های قدیمی پایبند بوده است و همین عامل نیز باعث شده تا توسعه کدهای جدید به سادگی در محصولات این شرکت صورت گیرد.

صحبت پایانی

بدون شک ویندوز یازده می تواند ویژگی ها و مزایای بسیار زیادی را برای توسعه دهندگان به همراه داشته باشد که ما در این مطلب برخی از مهم ترین آنها را به شما معرفی کردیم. امیدواریم مطالعه این مطلب برای شما مفید بوده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا