آموزش برنامه نویسی اندروید – بررسی متغییرها و نوع داده ها

سلام عرض می کنم خدمت شما دوستان و عزیزان همراه سایت جی کی زی وب، با دوره آموزش برنامه نویسی اندروید در خدمت شما دوستان عزیز هستیم و قرار مبحث متغییرها و نوع داده در برنامه نویسی زبان جاوا را بررسی کنیم.

در این قسمت سعی داریم به مبحث مهم متغییرها در زبان جاوا بپردازیم و در قدم سری هم به چند نوع داده ای مهم از جمله String، Int و float بپردازیم. پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

 

مباحثی که در این مقاله بررسی می شوند:

1- متغییر چیست؟

2- دستور زبان یا Syntax زبان Java

3- نوع داده ای چیست؟

4- نوع داده ای String

5- نوع داده ای Int

6- نوع داده ای Float

7- بررسی تابع System.out.println در زبان Java

 

1- متغییر چیست؟

متغییرها برای ذخیره مقداری در حافظه با استفاده از نام مشخصی به کار گرفته می شوند. در کل یک بخش از حافظه را با یک مقدار و نام مشخص اشغال می کنند.

در زبان جاوا سه نوع متغییر وجود دارد. این نوع از متغییرها از نوع محلی (Local)، نمونه (Instance ) و استاتیک (Static) تشکیل شده اند که در جلوتر تمامی آنها رو بررسی خواهیم کرد.

 

2- دستور زبان یا Syntax در زبان Java

همان طور که زبان فارسی، انگلیسی و هر زبان انسانی دنیا از دستور زبان مربوط به خود برخوردار است، زبان های برنامه نویسی نیز دستور زبان خاصی دارند. برای نمونه در زبان فارسی یا انگلیسی برای اینکه به خواننده بفهمانیم که جمله تمام شده از نقطه ( . ) استفاده می کنیم. در زبان برنامه نویسی جاوا نیز یک خواننده داریم. این خواننده را مترجم (Compiler) می نامند. وظیفه مترجم همان طور که از نام آن پیداست این است که کدهای جاوا را به زبان ماشین (0 و 1) ترجمه کند.

در زبان جاوا در انتهای هر خط برای اینکه به مترجم بفهمانیم که خط به پایان رسیده است از سِمی کالن ( ; ) استفاده می کنیم.

 

3- نوع داده ای در زبان جاوا چیست؟

نوع داده ای در تعریف متغییرها در زبان Java بسیار مهم است و مشخص می کند که داده ای که قصد استفاده از آن را داریم از چه نوعی است. این تعریف کلی نوع داده ای است. که سه نوع داده ای مهم در زبان جاوا داریم. می توان به رشته (String)، اعداد (Int) و اعشار (Float) اشاره کرد.

 

-* فرمول تعریف متغییر در زبان Java

DataType VariableName = VariableValue ;

همان طور که گفتم در زبان جاوا در انتهای خط از سمی کالن ( ; ) استفاده می کنیم.

 

4- نوع داده ای String در زبان در زبان جاوا

از String در جاوا برای مقادیر رشته ای استفاده می شوند. مقادیر رشته ای چیست؟ مقادیر رشته ای همان حروف هستند. حروفی مثل Hello هستند. ما برای ذخیره سازی این حروف باید از نوع داده ای String استفاده کنیم. رشته ها همیشه باید بین دابل کوتیشن (” “) باشند.

طبق فرمول تعریف متغییر پیش میریم:

String MyName = "Mohammad Shabani" ;

ابتدا نوع داده ای String تعریف شد. سپس یک نام دلخواه برای نامگذاری متغییر استفاده شد. از علامت مساوی برای دادن مقدار استفاده شد. همان طور که گفته شد مقدار درون دابل کوتیشن قرار می گیرد و مقدار Mohammad Shabani را ما تعریف کردم ایم. برای دسترسی به مقدار این متغییر باید از نام آن یعنی MyName استفاده کنیم.

 

5- نوع داده ای Int در زبان جاوا

از Int در جاوا برای مقادیر عددی استفاده می کنیم. مقادیر عددی به اعدادی مثل 28 و 16 و هر عددی دلخواه می گویند. این نوع داده ای نیاز به دابل کوتیشن ندارد. 

int number = 2816 ;

ابتدا نوع داده ای int تعریف شد. سپس یک نام دلخواه برای نامگذاری متغییر استفاده شد. از علامت مساوی برای مقدار دادن استفاده شد. مقدار 2816 به متغییر number پاس داده شد. برای دسترسی به این مقدار باید نام متغییر که number می باشد استفاده کنیم.

 

6- نوع داده ای Float در زبان جاوا

از Float در جاوا برای مقادیر اعشاری استفاده می شود. مقادیری اعشاری مثل 10.25 یا 45.3 می باشد. این نوع داده ای نیاز به دابل کوتیشن ندارد. 

float my_number = 28.16 ;

ابتدا نوع داده ای float تعریف شد. سپس یک نام دلخواه برای نامگذاری متغییر استفاده شد. از علامت مساوی برای دادن مقدار استفاده شد. مقدار 28.16 در متغییر my_number ذخیره شد.

-* نکته علامت نقطه در بین اعداد اعشاری نقش ممیز رو دارد.

 

7- بررسی تابع System.out.println در زبان Java

مفهوم تابع رو در جلوتر بررسی می کنیم. فعلا این تابع رو دستوری در نظر بگیرید که برای چاپ مقادیر استفاده می شود. در زیر ما سه نوع داده ای که مثال زدیم رو به لطف این تابع چاپ می کنیم:

String MyName = "Mohammad Shabani" ;
System.out.println(MyName) ;
int number = 2816 ;
System.out.println(number) ;
float my_number = 28.16;
System.out.println(my_number) ;

خروجی مثال اول: Mohammad Shabani

خروجی مثال دوم: 2816

خروجی مثال سوم: 28.16

 

این قسمت از آموزش برنامه نویسی اندروید هم به پایان رسید. تمریناتی برای این قسمت در نظر گرفته شده است که لطفا بعد از حل کردن آنها در قسمت نظرات آنها را برای ما ارسال کنید.

 

تمرین اول:

متغییری از نوع رشته به نام MyLastName درست کنید و نام خانوادگی خود را به عنوان مقدار به آن دهید.

تمرین دوم:

متغییری از نوع عددی به نام MyOddNumber درست کنید و یک عدد فرد به دلخواه خود به عنوان مقدار به آن دهید.

تمرین سوم:

متغییری از نوع رشته به نام number درست کنید و مقدار اعشاری 12.21 به عنوان مقدار به آن دهید.

خروج از نسخه موبایل