برنامه نویسی

آموزش مقاله ای برنامه نویسی اندروید – قسمت دوم (نصب ابزار لازم)

در این قسمت به بررسی فرآیند نصب نرم افزار AIDE بروی سیستم عامل اندروید و بررسی اولیه ساختار یک اپلیکیشن اندروید خواهیم پرداخت.

برای یادگیری هر زبان برنامه نویسی نیازمند یک IDE یا محیط توسعه هستیم. در ابتدا AIDE IDE رو روی سیستم عامل اندروید خود نصب می کنیم و سپس ساختار و پیکربندی یک اپلیکیشن اندروید رو بررسی می کنیم. نرم افزار AIDE یک اپلیکیشن اندرویدی هست که اجازه برنامه نویسی اندروید رو درون سیستم عامل اندروید با می دهد. تعجب کردید؟ در گذشته بسیاری از توسعه دهندگان مجبور بودند از Android Studio برای توسعه برنامه ها استفاده کنند. اما نرم افزار فقط روی سیستم عامل ویندوز نصب می شود. اما با گذشت زمان در سال 2005 این نرم افزار منتشر شد.

 

AIDE به قدری قدرتمند است که از آن علاوه بر توسعه برنامه های اندروید در برنامه نویسی Web هم استفاده می کنند. همچنین پشتیبانی کاملی از زبان JavaScript در توسعه وب دارد.

این نرم افزار تمامی امکاناتی اعم از طراحی UI و UX برنامه های اندروید، برنامه نویسی Back-End برنامه های اندروید را پوشش می دهد. در حقیقت می توان گفت که AIDE از تمامی امکانات Android Studio برخودار است. Intellisense قدرتمندی برای زبان جاوا فراهم کرده است تا از نوشتن کامل کدها خسته نشوید.

سایت سازنده این نرم افزار فعال است و روز به روز موارد جدیدی که به Android Studio اضافه می شود را درون Aide اضافه می کنند. با مطالعه اسناد این سایت در بخش DOCS می توانید اطلاعات زیادی در رابطه با چگونگی کارکرد این نرم افزار و نحوه استفاده از آن بدست آورید.

برای دانلود AIDE IDE روی سیستم عامل اندروید خود تنها کافی است که آن را از گوگل پلی نصب کنید. اگر دوست دارید از نسخه کامل و پرمیوم برنامه استفاده کنید می توانید از این لینک نرم افزار را دانلود نمایید.

این قسمت از آموزش برنامه نویسی اندروید هم به پایان رسید. برای درک بهتر این قسمت برای شما دوستان عزیز یک فایل ویدئو آماده کرده ام و تمامی موارد گفته شده در این جلسه رو پوشش داده ام. برای مشاهده این قسمت به بخش فایل های ضمینه در پایان مقاله مراجعه کنید.

 

بررسی ساختار یک اپلیکیشن Android 

هر برنامه اندروید از ساختار و پیکربندی تشکیل شده است. اگر با هر زبان دیگری بخواهید در زمینه برنامه نویسی اندروید فعالیت کنید، این ساختار و پیکربندی را مشاهده خواهید کرد.

فایل Main.xml

مقاله‌های مرتبط:

این فایل یک فایل xml است. در برنامه نویسی اندروید از فایل های XML برای طراحی صفحات برنامه استفاده می کنیم. اگر روی بخش DESIGN کلیک کنید وارد صفحه ای می شوید که ظاهر برنامه قابل مشاهده است. نرم افزار AIDE همچون دیگر IDE ها طراحی ظاهر برنامه رو ساده کرده است و شما کدنویسی xml رو انجام نمیدید. بلکه کافی است از atrtibute های تگ های xml باخبر باشید.

 

 

فایل MainActivity.java

از نام فایل پیداست که این فایل یک فایل java است. حالا MainActivity.java برای کنترل رویداد ها و قابلیت دسترسی به عناصر UI برنامه اندروید رو فراهم می کند. برخلاف فایل xml که ظاهر برنامه می باشد در این بخش تمام صفر تا صد کدنویسی به عهده برنامه نویس است. ما قصد داریم در این دوره صفر تا صد برنامه نویسی اندروید رو بررسی کنیم و نگران نباشید هیچ چیز جا نمی ماند!

 

 

این قسمت از آموزش برنامه نویسی اندروید هم به پایان رسید.

شاد و موید و پیروز باشید و خدانگهدار.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا