برنامه نویسی

تفاوت های موجود بین Domain و URL

وقتی در حال ساخت وب سایت برای شرکت خود هستید، اصطلاحات فنی زیادی وجود دارد که باید آن‌ها را بلد باشید مثل domain و URL. دانستن تفاوت بین دامین و URL هنگام برنامه ریزی تا راه‌اندازی وب‌سایت، ایجاد، نگهداری و حل مشکلات را برای شما آسان می‌سازد. در این مقاله توضیح می‌دهیم که دامین‌ها یا همان دامنه ها و URLها، اجزای اصلی آن‌ها، شباهت‌ها و تفاوت‌های اصلی آن‌ها چه هستند.

Domain چیست؟

دامین نام شناسایی اختصاص داده شده به یک وب سایت است. دامین یک جزئی از URL طولانی‌تر است. وقتی افراد به وب‌سایت شما دسترسی پیدا می‌کنند، معمولا کاراکترهای “www.” را تایپ می‌کنند و دامنه شما را در نوار آدرس مرورگر آنلاین قرار می‌دهند. اگر از طریق وب سایت خود ایمیل سرورتان را هاست می‌کنید (میزبانی می‌کنید)، قسمت دوم آدرس ایمیل شما، بعد از نماد “@” ممکن است حاوی دامین شما باشد.

دامین ها مربوط به DNS (Domain Name Server) هستند اما با آن متفاوت هستند. رکوردهای DNS نام دامنه شما را به آدرس IP وب شما متصل می‌کند، که یک کد عددی منحصر به فرد است که یک دستگاه خاص را در اینترنت یا سرور لوکال شناسایی می‌کند. نمونه ای از دامین:

www.jkzweb.com

اجزای یک دامین

یک دامین شامل چندین بخش است، از جمله:

Top-level domain

دامین سطح بالا (TDL) پسوند دامین، یا بخشی از نام دامین است که در انتها نمایان می‌شود. برخی از مناطق یا کشورها ممکن است TDL های خاص خود را داشته باشند. برخی از TDL ها عبارتند از:

·  com.

·  org.

·  edu.

·  net.

Subdomain

زیر دامنه یا همان ساب دامین قبل از نام دامین شما نمایان می‌شود. یک ساب دامین رایج ” www.” است. با این حال ساب دامین ممکن است قسمت جداگانه‌ای از وب سایت شما را نیز نشان دهد، مثلا کلمه “support” در “support.company.com.”. ایجاد یک ساب دامین در وب‌سایت‌تان به شما امکان می‌دهد تا کنترل‌های امنیتی مختلف یا سیستم های مدیریت محتوا (CMS) را تنظیم کنید. مثلا شما ممکن است تصمیم بگیرید یک ساب دامین برای فروشگاه آنلاین، مرکز خدمات مشتری مجازی یا بلاگ ایجاد کنید.

URL چیست؟

URL مخفف Uniform Resource Locator است. URL یک لینک ارجاع داده شده به یک صفحه وب خاص در یک وب سایت است. اغلب تایپ کردن دامین در نوار آدرس شما را به صفحه اصلی وب سایت می‌برد، اما با وارد کردن یک URL می‌توانید به یک صفحه خاص در آن وب سایت بروید. یک مثال از URL:

https://www.jkzweb.com/blog

اجزای یک URL

URL حاوی دامین و قسمت های دیگری است مثل:

Scheme ها

Scheme به مرروگر آنلاین شما می‌گوید که دستگاه شما برای باز کردن وب سایت از چه نوع برنامه‌ای استفاده می‌کند. URL scheme اولین جزء این رشته طولانی است. برخی از schemeها عبارتند از:

HTTPS: یک صفحه وب با ویژگی های امنیتی را نشان می‌دهد.

HTTP: یک صفحه وب را بدون ویژگی‌های امنیتی پیشرفته نشان می‌دهد.

FTP: انتقال امن فایل را نشان می‌دهد.

MailTo: یک برنامه ایمیل را راه‌اندازی می کند.

Subdirectory ها

Subdirectory بعد از دامین می‌آید. یک کاراکتر بک اسلش دامین را از subdirectory جدا می‌کند. subdirectory مشابه فولدر فایل در کامپیوتر شما عمل می‌کند. subdirectory ها ضمن حفظ دسترسی بین صفحات، به متمایز نگه داشتن قسمت‌های مختلف وب‌سایت شما کمک می کنند. نمونه ای از subdirectory عبارت است از:

https://jkzweb.com/about-us

چرا دانستن تفاوت بین دامین و URL مهم است؟

متخصصانی که تفاوت بین دامین و URL را می دانند معمولا زمان ساده‌تری را برای رسیدگی به مشکلات وب سایت خود سپری می‌کنند. وقتی می‌فهمید که چگونه قسمت‌های مختلف وب‌سایت شما با هم کار می‌کنند، راحت‌تر می‌توانید اجزای خودتان را اصلاح کنید یا مسأله را توضیح دهید تا از یک متخصص کمک بگیرید.

مثلا اگر دامین خود را تایپ کنید و وب سایت شما دارای مشکل بارگیری باشد، احتمالا رکوردهای DNS شما با مشکل رو به رو شده است. در این مواقع می‌توانید به اکانت ثبت کننده و provider وب سایت خود مراجعه کنید تا مطمئن شوید که همه اجزاء به درستی همگام‌سازی شده‌اند.

Domain در مقایسه با URL

اگرچه دامین ها و URL ها دارای برخی ویژگی‌های مشترک هستند، اما هر کدام اهداف متفاوتی را دنبال می‌کنند. در اینجا شباهت‌ها و تفاوت‌های اصلی بین دامین‌ها و URLها وجود دارد:

عملکرد در مرورگرهای وب

هم URLها و هم دامین‌ها از رکوردهای DNS برای کانکت آنچه مردم در نوار آدرس خود برای وب‌سایت تایپ می‌کنند استفاده می‌کنند. مهم نیست که از کدام یک استفاده می‌کنید، DNS متن را به آدرس IP مربوطه لینک می‌کند و شما را به وب‌سایت یا صفحه مورد نظر هدایت می‌کند. مثلا تایپ “jkzweb.com” در نوار آدرس شما را به همان وب‌سایت “https://jkzweb.com” هدایت می‌کند.

هم URLها و هم نام دامین‌ها همانند شماره تلفن‌ها عمل می‌کنند. شماره تلفن کدی است که به یک مرکز تلفن در جایی که می‌خواهید تماس شما به آنجا هدایت شود سیگنال می‌دهد. به همین ترتیب، وقتی شما نام دامین یا URL را در نوار آدرس وارد می‌کنید، شما به DNS سیگنال می‌دهید که کدام وب سایت یا صفحه را می‌خواهید بازدید کنید.

اختصاصی

اگر نام دامنه را در نوار آدرس وارد کنید، DNS شما را به صفحه اصلی وب‌سایت هدایت می‌کند. با این حال، URL ها می‌توانند شما را به صفحات مشخص‌تر وب‌سایت ببرند.

برای درک این قسمت URLها می‌توانید در مورد نحوه کار شماره تلفن‌ها فکر کنید. قسمت‌ها و اعداد موجود در شماره تلفن اغلب بسته به کشورها متفاوت است. با این حال، اکثر شماره تلفن‌ها دارای چندین گروه متمایز از اعداد هستند که به شما کمک می‌کنند تماس را به مکان صحیح هدایت کنید. اگر شما نیاز به تماس با یک مکان خاص‌تر داشته باشید، مانند یک خط داخلی در اداره، ارقام بیشتری را در تلفن خود وارد می‌کنید. به طور مشابه، وارد کردن کاراکترهای بیشتر در نوار آدرس وب می‌تواند به شما کمک کند تا به صفحه خاصی در وب سایت بروید.

کاربرپسند

اگر با مشتریان خود در مورد وب‌سایت‌تان صحبت می‌کنید، احتمالا به جای آدرس کامل URL خود، نام دامین تان را به آن‌ها می‌گویید. اگرچه ممکن است مشتری احتمالی شما بخواهد به یک صفحه خاص در وب سایت شما دسترسی پیدا کند، برقراری ارتباط با دامین به صورت لفظی آسان‌تر است زیرا آن‌ها می‌توانند رشته کوتاه‌تری از کاراکترها را حفظ کنند. اغلب اگر مشتریان نیاز به بازدید از یک صفحه وب خاص را داشته باشند، می‌توانند از طریق دامین شما به سایت دسترسی پیدا کنند و از ابزارهای ناوبری سایت شما برای یافتن اطلاعات مورد نیاز خود استفاده کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا