برنامه نویسی

برنامه نویسی چیست و انواع زبان های برنامه نویسی ؟

در این مقاله قصد داریم یک بررسی روی انواع زبان های برنامه نویسی و اینکه اصلا برنامه نویسی چیست، داشته باشیم.

برنامه نویسی رایانه :

اکثر افرادی که میخواهند برنامه نویسی را آغاز کنند دید آن چنانی در مورد برنامه نویسی ندارند که برنامه نویسی چیست ؟ اصلا برای چه برنامه مینویسیم؟ خب در این مقاله میخواهییم در مورد برنامه نویسی توضیح دهیم و به زبان ساده و نه خیلی کتابی و حوصله سر بر که با یک بار خواندن این مقاله بدانید برنامه نویسی چیست.

اگر بخواهیم به صورت خیلی ساده بگوییم  برنامه نویسی چیست : برنامه نویسی یعنی حرف زدن با کامپیوتر , حالا این حرف زدن بیشتر در قالب دستور دادن به کامپیوتر است مثلا به کامپیوتر دستور میدهیم که برود و برنامه ای را از اینترنت دانلود کند و برای ما اجرا کند.

همانطور که اگر ما بخواهییم با یک فردی که اهل یک کشور دیگر است حرف بزنیم یا باید زبان انگلیسی بدانیم یا با زبان مخصوص آن کشور با او صحبت کنیم . کامپیوتر هم به همین صورت است اگر ما بخواهیم با کامپیوتر خود حرف بزنیم باید زبان مخصوص حرف زدن با کامپیوتر را بدانیم  که این زبان ها را (زبان برنامه نویسی) صدا میزنیم .

خب مثل این که تا اینجا متوجه شدیم برنامه نویسی چیست !

حال برویم و در مورد زبان برنامه نویسی بدانیم

همانطور که گفتیم برای حرف زدن با هر کسی ما از زبان استفاده میکنیم حال برای حرف زدن با کامپیوتر نیز از زبان استفاده میکنیم که زبان برنامه نویسی صدا زده میشوند.

اگر بخواهییم کلی بگوییم ما 3 نوع زبان برنامه نویسی داریم . که عبارتند از (زبان برنامه نویسی سطح پایین , زبان برنامه نویسی سطح میانی و زبان برنامه نویسی سطح بالا ) حالا این هایی که گفتیم یعنی چی؟

در واقع هر زبان برنامه نویسی برای حل یک مشکل و مخصوص یک کار خاصی ساخته شده است. برای همین ما برای اینکه بیاییم این زبان های برنامه نویسی را از هم تفکیک کنیم آن ها را به 3 دسته تقسیم کرده ایم.

زبان برنامه نویسی سطح پایین 

زبان های برنامه نویسی سطح پایین همانطور که از نامش معلوم است برای کار های سطح پایین ساخته شده اند . منظور از سطح پایین این نیست که بی ارزش هستند . در واقع منظور از سطح پایین در اینجا این است که این زبان ها به سخت افزار کامپیوتر ما نزدیک تر هستند اگر بخواهییم  یک مثال بزنیم : برای ساخت سیستم عامل ها از زبان های برنامه نویسی سطح پایین استفاده میکنند چرا ؟ چون سیستم عامل مهم ترین نرم افزار در کامپیوتر ها هستند بازم چرا؟ چون سیستم عامل رابطی بین سخت افزار و کاربر هستند و کاربر با استفاده از رابط گرفیگی که سیستم عامل در اختیارش گذاشته با سخت افزار ارتباط بر قرار میکند. برخی از این سیستم عامل ها هم عبارتند از (ویندوز – مک او اس – لینوکس – اندروید – آی او اس و …) و همینطور برخی از زبان های برنامه نویسی سطح پایین عبارتند از (C – Assembly ) و … کار با این نوع زبان ها کمی سخت است ولی غیر ممکن نیست . حالا چرا سخت است ؟ زیرا این زبان ها همانطور که گفتیم به سخت افزار نزدیک هستند یعنی کنترل کامل بر روی سخت افزار دارند . زبان سخت افزار ها هم زبان ماشین است یا همان 0 و 1 است و فهمیدن این نوع زبان ها کمی سخت است و برای کار های خاصی مورد استفاده قرار میگیرند و زیاد در بازار کار جایگاهی ندارند.

زبان های برنامه نویسی سطح بالا 

زبان های برنامه نویسی سطح بالا زبان هایی هستند که به انسان نزدیک ترند . و اینکه همانطور که گفته شد منظور از سطح بالا یا پایین بودن این نیست که ارزش این زبان ها بیشتر از بقیه است . حال منظور از اینکه به انسان نزدیک ترند یعنی چی ؟ منظور از این که به انسان نزدیک ترند این است که برای برنامه نویسی با این زبان ها مثل سخن گفتن عمل میکنیم یعنی به زبان محاوره ای انسان نزدیک است و شامل کد های پیچیده نیست . مثلا زبان برنامه نویسی پایتون : زبان برنامه نویسی پایتون که تقریبا شبیه زبان انگلیسی است و متوجه شدن آن بسیار ساده است . حالا با این که متوجه شدن این زبان ساده است مقصود این نیست که زبان بی ارزشی است . یکی محبوب ترین زبان های برنامه نویسی همین پایتون است که نام آن بر گرفته از مار پیتون است.

این نوع زبان های برنامه نویسی به سخت افزار دیگر نزدیک نیستند و بیشتر برای تولید نرم افزار ها از این زبان های برنامه نویسی استفاده میشود

حالا چند تا از زبان های برنامه نویسی سطح بالا را بگوییم : سی شارپ – پایتون – جاوا – جاوا اسکریپت – سی پلاس پلاس و …

زبان های برنامه نویسی سطح میانی 

همانطور که از نام سطح میانی معلوم است زبان هایی هستند که بین 2 گروه بالا قرار میگیرند و هم جزء زبان های برنامه نویسی سطح پایین هستند و هم بالا مثلا سی پلا پلاس یک زبان برنامه نویسی سطح میانی است و هم در کار های سخت افزاری و هم نرم افزاری استفاده میشود.

با تشکر , امیدوارم از این مقاله لذت برده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا