چندین دلیل که چرا والدین باید مهارت های کدنویسی را به کودکان خود یاد دهند

یادگیری کدنویسی و برنامه نویسی یکی دیگر از این روش‌هاست که می‌توانید فرزندان را به بهترین شکل برای آینده آماده کنید، و یادگیری فعلی آن‌ها را پشتیبانی و تقویت کنید.

دادن بهترین شانس موفقیت در آینده به فرزندتان و همچنین کمک به پیشرفت او در سال‌های رشدش، کاری است که هر پدر و مادری آرزوی انجام آن را دارد.

برنامه نویسی فقط مزایای کدنویسی و شغلی نیست. اگر کودک شما کدنویسی را یاد بگیرد، تحقیقاتی وجود دارد که نشان می‌دهد این مهارت در مهارت‌های دیگر مانند سازماندهی، پشتکار، حل مسأله و حتی اعتماد به نفس او کمک کننده است.

اگر در حال حاضر نمی‌دانید که آیا زمان مناسبی برای کمک به کودکتان است تا کدنویسی را به او یاد بدهید یا نه، یا اینکه سن آن‌ها برای شروع این کار مناسب است، این مقاله مزایای کدنویسی را توضیح می‌دهد و به سوالات شما پاسخ خواهد داد.

بچه ها از چه سنی می‌توانند کدنویسی را شروع کنند؟

علی رغم برخی از تصورات غلط رایج که ممکن است بسیاری از والدین داشته باشند، حتی کودکان دبستانی نیز می‌توانند شروع به یادگیری برنامه نویسی کنند.

خود کدنویسی از عناصر و وظایف مختلفی تشکیل شده است، با درجات مختلفی از پیچیدگی، که عناصر ساده‌تر در اختیار بچه های کوچکتر قرار می‌گیرد.

سیستم‌های کدنویسی وجود دارد که حتی کودکان در هفت سالگی نیز می‌توانند از پس آن‌ها برآیند و اگر برنامه و روش یادگیری مناسبی را انتخاب کنند، طولی نمی‌کشد که بر اصول تسلط می‌یابند.

مثلاScratch  یکی از برنامه هایی است که برای بچه های 8 تا 16 سال بسیار مناسب است و ScratchJr هم برای بچه های کوچکتر که حتی سواد خواندن و نوشتن ندارند مناسب است. در اسکرچ از ویرایشگر کدگذاری کشیدن و رها کردن استفاده می‌ شود که به کودکان امکان می‌دهد در یک محیط تعاملی سرگرم کننده انیمیشن، داستان و بازی بسازند.

در زیر 13 دلیل برتر برای یادگیری برنامه نویسی کامپیوتر توسط کودکان آورده شده است.

1. کدنویسی به عملکرد مدرسه و تحصیل کمک می‌کند

کودکانی که کدنویسی را یاد می‌گیرند می‌توانند از چندین نظر برنامه درسی خود را تقویت کنند، مانند ریاضیات، نوشتن، خلاقیت.

همچنین به افزایش اعتماد به نفس آن‌ها در مدرسه و سایر موقعیت‌های اجتماعی کمک می‌کند.

2. کدنویسی به ریاضیات و حل مسائل منطقی کمک می‌کند

از دیدگاه ریاضیات، کدنویسی برای کمک به بچه ها در تجسم مفاهیم انتزاعی بیشتر در یک قالب سرگرم‌کننده شناخته شده است که به آن‌ها امکان می‌دهد از ریاضیات در حل مسائل واقعی زندگی استفاده کنند.

علوم رایانه و کدنویسی فقط توسعه برنامه برای حل یا انجام وظایف نیست. همچنین در مورد حل مسائل منطقی، با استفاده از اصول اصلی ریاضیات است.

3. کدنویسی به مهارت نوشتن و خلاقیت کمک می‌کند

وقتی نوبت به نوشتن می‌شود برنامه نویسی کامپیوتر می‌تواند به کودک شما اجازه دهد مهارت نوشتاری خود را بهبود بخشد، و یک رویکرد مختصر و ساخت‌یافته در داستان نویسی و زبان انگلیسی (فارسی) ایجاد کند.

هنگام کدنویسی، کودک اغلب متوجه خواهد شد که بیش از یک راه برای حل یک مسأله وجود دارد. گاهی اوقات راه‌حل ساده‌تر و کارآمدتر می‌تواند بهتر باشد.

با تحلیل تفکر انتقادی‌شان و حل مسائل، این کار می‌تواند منجر به کاربرد معنادارتر زبان نوشتاری و گفتاری شود.

و اما خلاقیت چطور؟

با تحلیل کد، آن‌ها می‌آموزند برای انجام وظایف با روش‌های خلاقانه که ممکن است قبلا فکرش را نکرده باشند، روش های دیگری را امتحان کنند.

هنگامی که کودک یک زبان برنامه نویسی را یاد می‌گیرد، می‌تواند یاد بگیرد محتوای دیجیتالی بسازد، نه اینکه فقط مصرف کننده آن باشد.

کودک به جای استفاده از یک برنامه یا بازی ویدیویی، در واقع مغز پشت این طرح‌ریزی و توسعه می‌شود.

شکی نیست که با حل مسأله با کد، مغز کودک شما می‌تواند قوی‌تر و سازگارتر شود.

4. کدنویسی به افزایش اعتماد به نفس کمک می کند

والدین بچه هایی که برنامه نویسی را یاد گرفته‌اند معمولا گزارش می‌دهند که اعتماد به نفس و ارتباطات کودک آن‌ها بهبود یافته است.

این امر نه تنها باعث می‌شود آن‌ها اصولی را یاد بگیرند که هر کسی بلد نیست، بلکه کودک را مجبور به همکاری با کودکان دیگر در یک محیط مبتنی بر کلاس می‌کند.

5. کدنویسی سرگرم کننده و خلاقانه است

در حالی که برنامه نویسی کامپیوتر فعالیتی است که بسیار مبنی بر منطق است، اما همانطور که قبلا گفتیم بسیار خلاقانه می‌باشد.

بیشترین جذابیت در یادگیری کدنویسی چالش و پاداشی است که وقتی کودک شما شاهد زنده شدن کد خود می‌شود رخ می‌دهد.

6. کدنویسی فقط مربوط به رایانه نیست

در زندگی مدرن، تقریبا هر دستگاهی که روزانه با آن ارتباط برقرار می‌کنیم، از طریق کامپیوتر تأمین می‌شود. خواه تلفن هوشمند باشد، لوازم خانگی، یا دستگاه پول نقد.

این فقط در مورد رایانه‌ها، لپ‌تاپ‌ها، کنسول‌های بازی یا تبلت‌ها نیست.

ما معتقد هستیم که برای کودکان مهم است که درک کنند کسی دستورالعل‌های کدنویسی را برای کامپیوترها نوشته تا در چالش‌ها و وظایف روزمره که انجام می‌دهیم به ما کمک کنند.

این امر به کودک شما کمک می‌کند تا امکاناتی را که شیوه کدنویسی و فناوری می‌تواند مشکلات آینده را حل کند، تجسم کند.

7. کدنویسی زبان دنیاست

نرم‌افزار یک مولفه حیاتی است که زندگی ما را بسیار تحت تأثیر قرار می‌دهد و در واقع می‌تواند زبان دنیا باشد.

ما بر این باوریم که اگر کودکی زبان کامیپوتر را نداند، این مسأله می‌تواند در آینده به عنوان بی‌سوادی یک معضل بزرگ باشد.

اکنون واضح است که هر شغلی مربوط به آینده به مهارت کدنویسی نیاز ندارد، اما ما هنوز هم معتقدیم که یادگیری اصول کدنویسی برای کودکان بسیار مهم است زیرا به آن‌ها در تفکر محاسباتی کمک می‌کند.

8. کدنویسی به مهارت‌های اصلی توسعه فردی کمک می‌کند

هنگامی که کودک شما یادگیری کدنویسی را شروع می‌کند، همانطور که پیش می‌رود روندها و مسائل پیچیده و پیچیده تر می‌شوند.

همانطور که آن‌ها کد پیچیده‌تری را توسعه می‌دهند، به طور طبیعی باید مهارت‌های فردی و سازمانی و تمرکز بهبود یافته را نیز توسعه دهند.

کدنویسی همچنین می‌تواند به آن‌ها در بهبود انعطاف‌پذیری و ارتباطات کمک کند.

9. کدنویسی می‌تواند به تغییر جهان کمک کند

بچه هایی که زود شروع می‌کنند و از کودکی کدنویسی را یاد می‌گیرند پیشگامان آینده خواهند بود.

فرزند شما می‌تواند با کار بر روی برنامه ‌ها، رباتیک و سایر برنامه های محاسباتی که به شکل‌گیری آینده ما در بخش‌های آموزش، بهداشت، و انرژی کمک می‌کند، زندگی را تغییر دهد.

10. کدنویسی در داستان‌گویی به کودکان کمک می‌کند

ما از برنامه ای به نام اسکرچ برای آموزش کدنویسی به بچه ها استفاده می‌کنیم. اسکرچ یک زبان تصویری است که توسط MIT توسعه یافته است و برای هر نوع داستان‌ گویی مناسب است.

اما چرا این مسأله مهم است؟

داستان گویی در تفکر رویه‌ای از کودکان پشتیبانی می‌کند و این مهارت‌ها بسیار مورد توجه دروس اسکرچ هستند.

هنگام تولید بازی‌های ویدیویی با Scratch، کودک شما می‌خواهد داستان‌های خودش را کدنویسی کند. با غنی سازی تخیل آن‌ها، با بردن آن‌ها به مکان‌های دور و شخصیت‌های عجیب، می‌تواند به آن‌ها کمک کند تا با موقعیت‌های زندگی واقعی مواجه شوند.

تحقیقات نشان می‌دهد نوع فعالیت مغزی که در لحظات خیالی اتفاق می‌افتد تقریبا همان فعالیت مغزی است که در سناریوهای واقعی نشان داده شده است.

با خواندن، فعال بودن یا حل مسأله در یک فضای داستانی، کودک شما می‌تواند بیاموزد که چگونه آن را در واقعیت حل کند.

11. کدنویسی به بچه ها کمک می‌کند تا به آرزوی خود برسند

Dan Costolo، مدیر عامل توییتر، می‌گوید: “اگر می‌توانید با یک کامپیوتر برنامه نویسی کنید، می‌توانید به آرزوهای خود برسید. یک کامپیوتر به سابقه خانوادگی، جنسیت شما اهمیتی نمی‌دهد، فقط اینکه می‌دانید چطور کدنویسی کنید کافی است. اما ما در تعداد کمی از مدارس به این موضوع می‌پردازیم، چرا؟”.

12. کلاس‌ها و آموزش‌های کدنویسی می‌تواند بچه ها را سرگرم کند

کلاس‌ها برنامه نویسی زیادی هستند که در تابستان که بچه ها تعطیل هستند برگزار می‌شوند، یا حتی آموزش‌های آنلاین که می‌توانند هر زمان که بیکار شدند از آن‌ استفاده کنند. این یعنی شما می‌توانید با خیال راحت این آموزش‌ها را در اختیار آن‌ها قرار دهید که نه تنها آن‌ها را سرگرم می‌کنید بلکه یک فعالیت ارزشمند است (البته در صورتی که کودک شما به این زمینه علاقه داشته باشد).

13. کدنویسی به اثبات آینده شغلی فرزند شما کمک می‌کند

امروزه تقریبا نیمی از مشاغل دنیا مربوط به علوم، فناوری، مهندسی و برنامه نویسی است. علاوه بر این، دنیا با سرعت رو به دیجیتالی شدن در حرکت است.

با توجه به اینکه کودک شما در دهه آینده به سن اشتغال می‌رسد، داشتن پیش زمینه برنامه نویسی می‌تواند به این معنی باشد که این شغل در دهه 2020 و به احتمال زیاد بعد از آن بسیار مورد تقاضا است. از این رو هیچ نگرانی برای یافتن شغل مناسب آن‌ها وجود ندارد.

علاوه بر این، با توجه به نگرانی‌های مبنی بر اینکه ربات‌ها و هوش مصنوعی قرار است جای بسیاری از شغل‌ها را طی 10 سال آینده بگیرند، هرگز زمانی بهتر برای یادگیری کدنویسی فرزندتان بهتر از الان نیست.

جمع‌بندی

مواردی که در بالا ذکر شد، مهم‌ترین دلایل یادگیری برنامه نویسی برای کودک دلبند شما است. در صورتی که دوست دارید به فرزند خود کدنویسی را بیاموزید می‌توانید از آموزش رایگان برنامه نویسی به کودکان و نوجوانان استفاده کنید.

خروج از نسخه موبایل