برنامه نویسی

مسیر تبدیل شدن به متخصص شبکه

صنعت IT به لطف افزایش اعتماد به فناوری در زندگی روزمره در خانه‌ها و مشاغل به سرعت در حال رشد است و تقاضا برای تعداد بیشتری از متخصصان IT را فراهم می‌کند. یکی از این زمینه ها تبدیل شدن به متخصص شبکه است. دنیای شبکه بسیار گسترده است. اگر می‌خواهید در این مسیر قدم بگذارید می‌توانید گزینه‌های مختلفی را انتخاب کنید. در این مقاله من مسیرهای مختلف برای تبدیل شدن به یک متخصص شبکه را بیان می‌کنم.

متخصص شبکه کیست

متخصص شبکه کسی است که می‌تواند شبکه های گسترده (WAN) و محلی (LAN) را طراحی و ایجاد کرده و آن‌ها را مدیریت کند.  شما به عنوان کارشناس شبکه باید مهارت‌های خوب و قوی در زمینه سازماندهی و فناوری اطلاعات داشته باشید.

چگونه می توان متخصص شبکه شد

متخصص شبکه شدن نیاز به وقت گذاشتن و عزم راسخ دارد. دانشگاه رفتن و گرفتن مدرک کامپیوتر خوب است اما اجباری نیست. وقتی تحصیلات شما در این زمینه باشد دانش پایه خوبی نسبت به کامپیوتر به دست خواهید آورد اما برای اینکه در دنیای شبکه قدم بگذارید لزومی ندارد که مدرک تحصیلی شما در این حوزه باشد. شما با هر مدرکی می‌توانید به یک متخصص شبکه و امنیت حرفه ای تبدیل شوید.

امروزه به لطف کلاس‌های حضوری و آنلاین بی شماری که وجود دارد می‌توانید این دوره ها را تهیه کنید و مهارت های لازم را کسب نمایید. اما برای ورود به این حوزه باید ابتدا مسیر خود را در این دنیای گسترده مشخص کنید.

از کجا باید شروع کرد

همانطور که گفتم شبکه دنیای گسترده‌ای دارد و شما باید مسیر خود را مشخص کنید. شبکه به دو بخش سخت افزار و نرم افزار تقسیم می‌شود که شما با توجه به علایق خود می‌توانید وارد هر کدام از آن‌ها شوید یا در صورت علاقه می‌توانید هر دو را بیاموزید، و بعد از اینکه با دنیای شبکه آشنا شدید می‌توانید وارد امنیت شبکه شوید که خود نیز دنیایی دارد.

دوره های معروفی که در این زمینه وجود دارند عبارتند از:

·  دوره های سیسکو

·  دوره های مایکروسافت

·  دوره های میکروتیک

اما قبل از همه این ها شما باید اصول اولیه و مفاهیم پایه کامپیوتری را بیاموزید. مدرک CompTIA A+ یکی از مدارک استاندارد IT است که هدف اصلی آن آموزش مهارت های پایه مورد نیاز سیستم های کامپیوتری است. در این دوره شما اصول اساسی سیستم‌های سخت افزاری و سیستم عامل های متداول کامپیوتری را به دست می‌آورید.

بعد از کسب مهارت های اولیه کامپیوتری باید اولین پیش نیاز شبکه یعنی CompTIA Network+ را پشت سر بگذارید. نت ورک پلاس شروع ورود به دنیای شبکه است. شما در هر زمینه ای بخواهید کار کنید باید اصول اولیه آن را بلد باشید. بدون یادگیری اصول اولیه در هر کاری با مشکل رو به رو خواهید شد. اصول اولیه شبکه هم نت ورک پلاس است. در  Network+ شما با مفاهیم اولیه، IPها، مک آدرس، لایه های شبکه، توپولوژی‌ها و غیره آشنا می‌شوید.

حالا می‌توانید مسیر تخصصی تر خود را انتخاب کنید. همانطور که گفتم می‌توانید سخت افزار شبکه یا نرم افزار شبکه را دنبال کنید.

بستر سخت افزاری شبکه

سخت افزاری شبکه همانطور که از نامش پیداست به راه‌اندازی شبکه های کامپیوتری در بستر سخت افزاری می‌پردازد، مثل ساختاربندی فیزیکی شبکه، کانفیگ و نگهداری سوئیچ ها و روترها (تجهیزات مربوط به شبکه).

دو شرکت معروفی که به ساخت و ارائه این تجهیزات شبکه ای می‌پردازند عبارتند از سیسکو و میکروتیک. هر دو این شرکت ها بسیار خوب هستند و در سازمان های زیادی استفاده می‌شوند. شاید سیسکو از میکروتیک کمی معروف تر و معتبرتر باشد، اما از آنجایی که قیمت تجهیزات میکروتیک ارزان تر از سیسکو است، شرکت های زیادی از آن استفاده می‌کنند (هر چند که میکروتیک نیز در تلاش است تا پا به پای سیسکو پیش رود و تجهیزات عالی را ارائه دهد). شما با توجه به نیاز شرکت خود می‌توانید هر کدام از آن‌ها را فرا بگیرید یا اگر می‌خواهید بر اعتبار خود بیافزاید بهتر است که در هر دو متخصص شوید.

دوره های سیسکو (Cisco)

دوره های سیسکو را می‌توان از معتبرترین مهارت ها و مدارک شغلی در بازار کار شبکه دانست. متخصصان سیسکو بازار کار و درآمد بسیار خوبی دارند.

اولین دوره آموزشی سیسکو دوره CCNA نام دارد. بعد از گذراندن این دوره می‌توانید دوره حرفه ای تر آن یعنی CCNP را بگذرانید. بالاترین سطح مدرک سیسکو هم CCIE نام دارد که کمتر کسی در ایران این مدرک را دارد.

دوره میکروتیک (MikroTik)

میکروتیک نیز طیف کاملی از امکانات مورد نیاز شبکه که می‌توان گفت تقریبا هم سطح تجهیزات سیسکو است را با قیمت مناسب ارائه می‌دهد. قیمت مناسب در کنار پایداری بسیار بالای آن باعث شده است تا شرکت ها و سازمان‌های زیادی در شبکه های مختلف از این تجهیزات استفاده کنند.

بستر نرم افزاری شبکه

همانطور که می‌دانید هر شبکه به یک سرور نیاز دارد تا مدیریت بقیه سیستم ها را انجام دهد. بسیاری از شرکت ها و سازمان‌ها از سیستم های ویندوزی برای سرور خود استفاده می‌کنند، در واقع از ویندوز سرور استفاده می‌کنند.

مدیریت و کار کردن با این سرور، مثل اشتراک گذاری فایل‌ها، گروه‌بندی، مشخص کردن سطح دسترسی‌ها و غیره، در واقع بخش نرم افزاری شبکه محسوب می‌شود. معتبرترین دوره‌های مایکروسافت برای بستر نرم افزاری شبکه عبارتند از:

MCSA

MCSE

این دوره ها در زمینه طراحی و راه اندازی و مدیریت شبکه های کامپیوتری هستند، که دوره های MCSE از MCSA کامل تر است. در واقع MCSE تکمیل کننده MCSA است. شما با گذراندن این دوره‌ها می‌توانید ادمین شبکه شوید.

آینده شغلی متخصص شبکه

امروزه با گسترش کامپیوتر در تمام بخش‌های زندگی انسان‌ها و الزام شرکت ها و سازمان ها برای تبادل اطلاعات و پاسخگویی به نیاز مشتریان، شبکه هم به عنوان یک مفهوم اساسی در کنار سایر بخش‌های فناوری اطلاعات رشد کرده است و از اهمیت والایی برخوردار می‌باشد. به طوری که می‌توان گفت تقریبا در همه سازمان‌ها نیاز به شبکه وجود دارد. بنابراین برای کارشناس شبکه همیشه و همه جا کار هست.

شما هم در شرکت های خصوصی می‌توانید مشغول به کار شوید و هم در سازمان‌های دولتی. همچنین می‌توانید به صورت شخصی و پروژه‌ای کار کنید.

امیدوارم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد. موفق باشید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا