برنامه نویسی

آموزش جلوگیری از بین رفتن داده ها

مشکل از دست دادن داده یک کابوس واقعی برای قربانیان این رویداد است. وقتی داده‌ ها مربوط به داده‌های رسمی می‌شوند، این امر وخیم‌تر هم می‌شود. این به این دلیل است که برای بازگرداندن آن‌ها ممکن است مجبور شوید هزینه‌های زیادی پرداخت کنید.

گاهی اوقات هم مواردی وجود دارد که ممکن است چنین داده‌هایی اصلا بازیابی نشوند. حقیقت این است که از دست دادن داده‌ها امری طبیعی است و نمی‌توان جلوی آن را گرفت. شما انتظار اتفاق ناخوشایند را ندارید. با این حال، این بدان معناست که شما نباید برنامه های کافی در دست اجرا نداشته باشید.

اهمیت داده ها برای مشاغل شدیدا قابل تأکید است. به همین دلیل است که از دست دادن چنین داده هایی می‌تواند در کوتاه مدت و بلند مدت ویرانگر باشد. در طول سال‌ها، روش‌های مختلفی برای کمک به مبارزه با این مشکل توصیه شده است. در حالی که برخی از آن‌ها موثر و قابل و اعتماد هستند، اما برخی دیگر چندان کاربردی نبوده و در مدت کوتاهی از آنان استفاده شده است. این مقاله برخی از موثرترین راه‌های جلوگیری از چنین وضعیتی را در تجارت شما نشان می‌دهد.

1. نگهداری از آپدیت‌ های منظم

مطالعات نشان داده است که بیشتر افراد آپدیت‌های نرم افزاری منظم را انجام نمی‌دهند. آن‌ها چنین عملی را وقت گیر و خسته کننده می‌دانند. استفاده از یک نرم افزار بر روی سیستم خود بدون اطمینان از آپدیت‌های منظم می‌تواند آسیب بیشتری از آنچه تصور می‌کنید، وارد کند. آیا می‌دانید به همین دلیل اطلاعات شما می‌توانند از بین بروند؟

هنگامی که نرم افزار یا برنامه ها روی سیستم شما آپدیت می‌شوند، این امر برای اطمینان از پوشاندن وصله‌های آسیب پذیر است. فراموش نکنید که وقتی داده های شما آسیب پذیر باشند، می‌توانند از طریق روش‌های مختلف از بین بروند. راه حل این مشکل این است که به تعویق انداختن آپدیت را متوقف کنید. به عبارت دیگر، نرم افزار شما باید مرتبا آپدیت شود. هر وقت که در مورد آپدیت جدید نوتیفیکیشن داده می‌شود، در نصب آن‌ها بر روی سیستم خود کوتاهی نکنید. با چنین روشی می‌توان مشکل از دست رفتن داده‌ها را به حداقل ممکن کاهش داد.

2. استفاده از چندین نسخه پشتیان (backup)

این روش دیگری برای کمک به جلوگیری از هر مشکلی است که مربوط به از دست دادن داده ها باشد. بدون استفاده از بک آپ داده های شما به راحتی آسیب می‌بینند یا از بین می‌روند. بسته به اندازه فایل‌هایتان موارد مختلفی وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. مثلا می‌توانید داده های خود را در یک هارد دیسک خارجی ذخیره کنید. همچنین امکان استفاده از سیستم بک آپ گیری ابری وجود دارد. لطفا توجه داشته باشید که مورد دوم قابل اطمینان تر است. البته همیشه دو نسخه پشتیان از یکی بهتر است.

این کار به این دلیل است که اگر یکی از آن‌ها شکست بخورد، شما چیزی خواهید داشت که بتوانید به عقب برگردید. درست است که اگر اتفاقی نیفتد ممکن است به هیچ گاه به چنین مواردی نیاز پیدا نکنید. با این وجود، اگر مشکلی در سیستم شما رخ دهد و منجر به از دست دادن داده های مهم شود، این کار می‌تواند نجات دهنده باشد. فقط مطمئن شوید که از داده یا فایل‌هایتان به طور منظم بک آپ گرفته شده است. عدم انجام این کار می‌تواند به معنای خطر باشد.

3. استفاده از برنامه آنتی ویروس

ویروس ها خطرناک تر از آن هستند که تصورش را می‌کنید. مشکل این است که اکثر مردم آن‌ها را به عنوان یک تهدید بزرگ نمی‌دانند. مثلا، جدا از اینکه شما اطلاعات مهم را از دست دهید، هر فرصتی وجود دارد که فعالیت تجاری شما بعد از رخ دادن این اتفاق متوقف شود. به دلیل حمله ویروس‌ها به سیستم ها، عملیات بسیاری از مشاغل متوقف شده است. نتیجه نهایی یک ضرر بزرگ است که می‌توان به راحتی از آن جلوگیری کرد.

به عنوان یک فرد تجاری، یکی از ساده ترین راه‌ها برای جلوگیری از وضعیت از دست رفتن داده ها استفاده از برنامه آنتی ویروس است. با نصب یک آنتی ویروس بر روی سیستم، بد افزارها و ویروس ها به راحتی قابل شناسایی هستند. همچنین می‌تواند در محافظت از هک شدن سیستم تان کمک کند.

اشتباه دیگری که اکثر مردم مرتکب می‌شوند این است که پس از نصب یک نرم افزار آنتی ویروس، در نصب آپدیت‌های منظم درست عمل نمی‌کنند. این اتفاق هنوز هم می‌تواند شما را مستعد ابتلا به از دست دادن داده‌ها کند. بنابراین مطمئن شوید که برنامه آنتی ویروس شما به طور منظم آپدیت می‌شود.

4. حفاظت و نگهداری از سخت افزار

آیا می دانید عدم نگهداری صحیح از سیستم تان می تواند منجر به از دست رفتن اطلاعات شود؟ مشخص شده است که اکثر مردم به نحوه نگهداری سیستم های خود توجه نمی‌کنند. مثلا مناطقی که گرد و غبار زیادی دارند به راحتی می‌توانند به کامپیوتر شما آسیب برسانند. همین مساله را می‌توان در مورد اتاقی با دمای بسیار بالا بیان کرد. این موارد سیستم شما را بیش از حد تحت فشار قرار می‌دهند و در نهایت می‌توانند منجر به خرابی شوند.

همچنین مطمئن شوید که سیستم شما در برابر ولتاژ بالا محافظت نمی‌شود. این امر همچنین می‌تواند منجر به آسیب برخی از اجزای حیاتی داخلی شود و در نتیجه باعث از دست رفتن داده ها شود. یکی از ساده ترین راه های مقابله با این مشکل محافظ ولتاژ است. علاوه بر این باید یک سیستم پشتیبان تهیه شود تا از قطع ناگهانی برق جلوگیری شود. این کار بیشتر در صورت استفاده از دسکتاپ توصیه می‌شود. دلیل این امر این است که افزایش زیاد برق قادر به آسیب رساندن به داده ها و از بین بردن سیستم شما است.

5. فرمت کردن هارد دیسک

شاید از خود بپرسید فرمتینگ هارد دیسک چگونه می‌تواند به محافظت از اطلاعات شما کمک کند. حقیقت این است که این یکی از روش های تست شده و مورد اعتماد است که می‌تواند شما را مطمئن کند که 100% داده هایتان ایمن هستند. آیا تا به حال متوجه خرابی سیستم خود شده‌اید؟ به عبارتی، سیستم شما مانند قبل کار نمی‌کند. این فقط نشانه این است که مشکلی پیش آمده است. بنابراین قبل از اینکه داده های حیاتی برای همیشه از بین بروند باید فرمت شوند.

برخی از علائمی که باید برای شروع فرمتینگ هارد دیسک مراقب آن‌ها باشید عبارتند از، پاپ آپ های ویندوز، کندی عملکرد کامپوتر، برنامه های ناشناخته‌ای که بدون اطلاع شما در پس زمینه اجرا می‌شوند و بسیاری موارد دیگر. درایو خود را بی درنگ فرمت نکنید زیرا این امر باعث از بین رفتن فایل‌های مهم می‌شود. در عوض، مطمئن شوید که از همه داده‌های کسب و کار خود به درستی بک آپ گرفته‌اید. بعد از آن درایو را فرمت کنید تا به حالت پیش فرض برگردد.

راه حل نهایی

در صورتی که همه راه‌حل های فوق را بدون موفقیت امتحان کرده‌اید، هنوز یک استراتژی دیگر وجود دارد. این روش استفاده از نرم افزار بازیابی اطلاعات برای کامپیوتر است. چه بخواهید آن را بپذیرید چه نخواهید، این برنامه ها برای کمک به بازگرداندن داده های از دست رفته بیشترین تأثیر را دارند. با استفاده از آن‌ها لازم نیست در مورد نحوه از دست رفتن داده ها به زحمت بیفتید. این امر می‌تواند از طریق حمله ویروس، فرمت شدن هارد دیسک، فرمت شدن سیستم، recycle bin (سطل بازیابی) خالی، درایو آسیب دیده یا هر مورد دیگری باشد.

با استفاده از چنین برنامه هایی، داده های از بین رفته را به سرعت و ایمن بازیابی کنید. آن‌ها بسیار انعطاف پذیر ساخته شده‌اند. بنابراین لازم نیست در مورد انواع فایل های بازیابی شده به زحمت بیفتید. مثلا مواردی وجود دارد که می‌تواند چندین نوع فایل را بازیابی کند. برای شروع توصیه می‌شود نرم افزار بازیابی اطلاعات رایگان را دانلود کنید. این اطمینان می‌دهد که شما می‌توانید ویژگی‌های چنین نرم افزاری را بدون پرداخت هزینه دریافت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا