پردازنده

اپل تراشه M2 را احتمالا با لیتوگرافی ۴ نانومتری خواهد ساخت

گفته می‌شود اپل قصد دارد از گره ۴ نانومتری TSMC برای تولید M2 استفاده کند؛ تراشه‌ای که ظاهراً قدرت پردازشی مک‌بوک‌های ۲۰۲۲ را تأمین خواهد کرد.

شنیده‌ها حکایت از آن دارد که اپل در حال توسعه دومین نسل تراشه‌ی اختصاصی کامپیوترهای مک مبتنی بر معماری آرم است و ظاهراً به‌ جای استفاده از فرایند ساخت ۵ نانومتری پلاس، قصد دارد تراشه‌های مذکور را با گره چهار نانومتری TSMC تولید کند. نخستین نسل تراشه‌های سری M اپل با فرایند ۵ نانومتری ساخته شده و بالغ بر ۱۶ میلیارد ترانزیستور را در بطن خود جای داده است. در مقام مقایسه، دیگر تراشه ۵ نانومتری اپل، یعنی A14 Bionic از ۱۱٫۸ تریلیون ترانزیستور بهره می‌گیرد. اپل می‌تواند با استفاده از فرایند ۴ نانومتری فاصله‌ی ترانزیستورها را کاهش بدهد و فضای بیشتری برای به‌کارگیری هسته‌ها و ترانزیستورهای بیشتر در همان ابعاد سیلیکون قبلی ایجاد کند.

این گزارش در حالی منتشر می‌شود که بر اساس شواهد، اپل تراشه قدرتمند دیگری موسوم به M1X در دست توسعه دارد. تراشه مذکور احتمالاً قلب تپنده نسل بعدی مک‌بوک پرو را تشکیل خواهد داد و به‌نوعی نسخه تقویت‌شده تراشه M1 خواهد بود. گمان می‌رود این تراشه با توجه به هسته‌های پردازشی و گرافیکی بیشتر، از تراشه M2 قدرت بیشتری داشته باشد. البته M2 احتمالاً تکنولوژی ساخت و هسته‌های جدیدتری خواهد داشت و قدرت پردازشی نسل بعدی محصولات پایه اپل نظیر مک‌بوک ایر و آیپد پرو را تأمین خواهد کرد.

طبق گزارش‌های قبلی، مک‌بوک ایر ۲۰۲۲ نخستین کامپیوتر اپل خواهد بود که به تراشه M2 مجهز خواهد شد. تراشه جدید مانند نسل گذشته‌ می‌تواند دارای ۸ هسته پردازشی (CPU)، شامل ۴ هسته قدرتمند و ۴ هسته کم‌مصرف باشد؛ با این‌ تفاوت که هسته‌های یادشده از طراحی جدیدی برخوردار هستند و قدرت به‌مراتب بیشتر به ارمغان می‌آورند. افزون بر این، احتمالاً شاهد پیکربندی جدید گرافیک تا ۱۰ هسته خواهیم بود. این در حالی است که تراشه M1 شامل دو گزینه‌ی گرافیکی ۷ و ۸ هسته‌ای است.

اعتقاد بر این است که تولید انبوه تراشه مذکور در سه‌ماهه پایانی سال جاری میلادی آغاز خواهد شد و در بطن مک‌بوک‌ها و شاید آیپد پرو ۲۰۲۲ قرار خواهد گرفت. اپل چندی پیش آیپد پرو ۲۰۲۱ را با تراشه M1 رونمایی و روانه بازار کرد؛ بنابراین، این احتمال وجود دارد که نسل بعدی آن نیز به تراشه M2 مجهز شود.

در صورت صحت داشتن این گزارش، تراشه M2 نخستین پردازنده اپل خواهد بود که با فرایند ساخت ۴ نانومتری ساخته خواهد شد؛ چراکه گفته می‌شود سری آیفون ۱۳ از تراشه A15 Bionic استفاده می‌کند که توسط TSMC با استفاده از فرایند ساخت ۵ نانومتری پلاس تولید می‌شود. همچنین گزارش اخیر دیجی‌تایمز نشان می‌دهد که غول دنیای فناوری قصد دارد تراشه A16 و M3 را با لیتوگرافی ۳ نانومتری تولید کند.

 

منبع
PHONEARENA

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا